Top 10 událostí z energetiky za poslední týden

1. Bavorsko přestalo stavět větrné elektrárny, Polsko ho následuje

Větrné elektrárny v bouřiSpolková země Německa Bavorsko, která na konci roku 2014 zavedla pravidlo pro omezení staveb větrných elektráren, v prvním čtvrtletí tohoto roku neevidovala žádnou žádost o stavbu větrníku. Podle neoficiálních informací tomu je stejně i v druhém čtvrtletí. 

Zkušenosti s pravidlem „10H“ z Bavorska ukazují na to, že se jedná o zásadní zásah do možností, kde stavět větrné elektrárny. Zatímco za celý rok 2014 bylo schváleno 187 nových větrných elektráren, od přijetí nové legislativy toto číslo výrazně klesá.

2. ČEZ požádal o proces EIA pro nové bloky v Dukovanech

JE dukovanySpolečnost ČEZ dnes požádala ministerstvo životního prostředí (MŽP) o posouzení vlivů případné výstavby nových jaderných bloků v Dukovanech na životní prostředí. Firma předala ministerstvu dokumenty potřebné pro spuštění procesu EIA. Začala tak naplňovat Národní akční plán rozvoje jaderné energetiky pro dlouhodobé zajištění energetické soběstačnosti České republiky. ČTK to v tiskové zprávě sdělil mluvčí dukovanské elektrárny Jiří Bezděk.

Účelem procesu EIA je zjistit, popsat a komplexně vyhodnotit předpokládané vlivy připravovaných záměrů na životní prostředí a veřejné zdraví ve všech rozhodujících souvislostech.

3. Polsko chce kapacitní trh spustit již v roce 2017

uhelná elektrárna OstrolekaPolské Ministerstvo energetiky představilo začátkem července parametry plánovaného kapacitního trhu. Ze zveřejněného materiálu vyplývá, že by první aukce s dodávkou výkonu v roce 2021 měla proběhnout již koncem příštího roku. Model kapacitního trhu je inspirován kapacitním mechanismem Velké Británie, který byl v roce 2014 schválen Evropskou komisí.

Polsko, kterému vzhledem ke stárnoucímu zdrojovému mixu založenému na uhelných zdrojích hrozí do budoucna nedostatek výrobních kapacit, se rozhodlo pro zavedení kapacitního trhu.

4. Výhled energetiky podle Bloomberg: Pokles jádra, vrchol emisí v roce 2027

jaderná elektrárna fessenheim edf

Podíl jaderné energie v celosvětovém instalovaném výkonu se do roku 2040 sníží ze současných 5 % na 4 %. Vyplývá to z posledních předpovědí od Bloomberg New Energy Finance. V jejím aktuálním výhledu „New Energy Outlook 2016“, agentura tvrdí, že i přes nízké ceny plynu a uhlí nedojde ke zpomalení instalace nových obnovitelných zdrojů a zdrojů s nulovými emisemi. Do roku 2040 by údajně měly elektrárny tohoto typu tvořit 60 % instalovaných kapacit na Zemi.

Světová nukleární asociace (WNA) vypracovala svoji vlastní studii budoucnosti výroby elektřiny, kterou nazvala Harmony. Je založena na dvou-stupňovém scénáři Mezinárodní energetické asociace (IEA), který si klade za cíl zamezit nejzávažnějším následkům změn klimatu a požaduje značný nárůst jaderné energetiky.

5. Vytratí se domácí fotovoltaika bez akumulace? Německo se k tomu blíží

Sonnenbatterie

Německo podle výroční zprávy o stavu skladování energie instalovalo v minulém roce celkem 41 % solárních elektráren současně s připojeným systémem akumulace elektřiny. Oproti předchozímu roku narostl tento podíl o 27 %. Celkem v německém segmentu domácí akumulace přibylo 116 MWh skladovací kapacity. 

Růst trhu se zařízeními pro akumulaci energie na úrovní domácností je u našich západních sousedů na vzestupu. V minulém ruce bylo instalováno 41 % solárních elektráren včetně systému, který umožnuje skladování elektřiny. Předloňský 14% podíl se podařilo zvýšit i díky trvající podpoře pro zájemce o kombinaci fotovoltaiky a systému akumulace. Podle výroční zprávy by mohl podíl vzrůst až na 60 %.

6. Pokus o převrat připomněl důležitost Turecka jako transportní země

tap plynovodNepovedený vojenský převrat v Turecku měl za následek krátké sobotní uzavření Bosporského průlivu pro lodní dopravu. Tato událost připomněla obrovskou a stále rostoucí důležitost Turecka v oblasti transportu komodit mezi Ruskem, Střední Asií a Evropou. Zahraniční agentura Reuters shrnula klíčová data o přepravě ropy přes Turecko a připomněla také důležitost Turecka z pohledu spotřeby ropy a zemního plynu.

Agentura Reuters ohledně důležitosti Turecka jako transportní země poukazuje na fakt, že Bosporský průliv, skrze který je každý den přepraveno kolem 3 milionů barelů ropy (zhruba 3 % světové denní dodávky), patří mezi nejdůležitější místa v námořní přepravě ropy.

7. Žádná nová stavba jaderného reaktoru v 1H 2016, zklamala Čína

JádroV prvním pololetí letošního roku nebyla odstartována stavba žádného jaderného reaktoru. Odvětví zažívá útlum po událostech v japonské Fukušimě. Vyplývá to ze studie mapující světový jaderný sektor.

Jaderná energetika jako odvětví prochází po jaderné havárii v japonské Fukušimě útlumem, který nyní spolu s dalšími faktory způsobil, že v první pololetí letošního roku nedošlo k odstartování stavby žádné nové jaderné elektrárny. Žádná nebyla odstartována ani v Číně, kde se v posledních letech staví nejvíce.

8. Druhý blok elektrárny Fessenheim nedostal kvůli materiálové anomálii povolení k provozu

1200px-Centrale_nucléaire_de_Fessenheim2, zdroj: https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Florival_frJeden ze tří parogenerátorů v 2. bloku jaderné elektrárny Fessenheim ve Francii nezískal od Francouzského jaderného regulačního úřadu (ASN) povolení k provozu. Ocel ve spodním plášti parogenerátoru vykazuje velké množství anomálií. Pravidelnou odstávku 2. bloku bylo nutné z tohoto důvodu prodloužit.

Již v průběhu minulého měsíce informovala EDF (Electricité de France), provozovatel francouzských jaderných elektráren, jaderný regulační úřad o tom, že se některé části parogenerátorů na jejich 18 jaderných elektrárnách ve Francii mohou potýkat s podobnými vadami materiálu jako tlaková nádoba elektrárny Flamanville.

9. Ceny uranu spadly na 11leté minimum

3891736981_0d2216deb5_bVysoká nabídka uranu na světových trzích již delší dobu tlačí ceny této komodity dolů. Významný podíl na přebytku jaderného paliva na trhu měla příliš vysoká očekávání rozvoje jaderného průmyslu, a to zejména v Číně.

Cena uranu U3O8 spadla na počátku tohoto týdne na necelých 25 dolarů za libru, což je podle dat společnosti Ux Consulting nejméně od roku 2005. Globální trh s uranem je stále ovlivněn událostmi v jaderné elektrárně Fukushima z roku 2011, kdy ceny uranu klesly o téměř 60 %, rovněž z důvodu, že Japonsko značně snížilo svůj výhled pro poptávku po jaderném palivu.

10. Dobíjecí stanice pro elektromobily pokryjí celý Ústecký kraj

elektromobil nabíjeníPočet dobíjecích stanic pro elektromobily v Ústeckém kraji se rozšířil o další dvě. Dohromady jich je deset, z toho tři dobijí vůz za 20 až 30 minut. Síť je v kraji nejhustší v zemi. Stanice pokryjí postupně všechny hlavní tahy v regionu. Zatím nejvytíženější stanice je v Ústí nad Labem. ČTK to dnes řekl mluvčí Skupiny ČEZ pro Severní Čechy Ota Schnepp. V rámci celé republiky se nejvíce vozů vystřídá ve stanici umístěné v Praze 4.

Nová stanice teď vznikla u silnice I/13 v Prunéřově na Chomutovsku, kde má ČEZ elektrárnu. Další je ve stejném okrese u Hrušovan na komunikaci D7, která spojuje Prahu s Chomutovem a hranicí s Německem.

Téma

Demand Side Response (odezva strany spotřeby)

Stop button Zdroj SmartEnergy.comÚvahy nad možností ovlivnění množství spotřebovávané elektřiny nejsou novou záležitostí, ale až současný rychlý rozvoj komunikačních a řídících prvků umožňuje postupné zavádění technologií, které umožní odměňovat zákazníky za změnu spotřeby v aktuálním čase. Tento koncept bývá obvykle označován jako „demand side response“ a má být podstatně vyspělejší variantou, než v současnosti v ČR užívané HDO.

Inovativní technologie

Chytrá solární květina z Rakouska míří do Ameriky (video)

REW_SolarPoweredSmartFlowersNew1Inovativní systém výroby elektrické energie pomocí fotovoltaických panelů, který svým vzhledem připomíná květinu, nese název SmartFlower. Tento produkt vznikl u našich sousedů v Rakousku a za dva roky na trhu se dostal do 20 evropských zemí. Nyní by měly „chytré květiny“ zamířit i do Severní Ameriky.

 

Siemens eHighway: první užití trolejí pro nákladní automobilovou dopravu

scaniaNákladní vozy vybavené pantografem se poprvé pohybují po veřejných cestách. Společnost Siemens instalovala ve Švédsku severně od Stockholmu trolej pro elektrické a hybridní nákladní vozy. Silnice takto brázdí dva dieselové hybridy od Scanie. Technologie by se mohla prakticky využívat v roce 2018.

 

 



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *