Elektricke vedeni. Autor: Andrew Imanaka

Nová zpráva MPO a OTE ukazuje možný vývoj české energetiky do roku 2050

Podle predikce českého operátora trhu s elektřinou a plynem může česká energetika v následujících letech očekávat nárůst ve spotřebě elektřiny, který může být dále urychlen vyšším využitím elektrických vozidel. Ačkoliv spotřeba zemního plynu v posledních letech klesá, vyšší využití by mohl nalézt v oblasti vytápění či v dopravě.

Pohled na to, jakým směrem by se v následujících třech dekádách mohla česká energetika ubírat, přináší takzvaná Očekávaná dlouhodobá rovnováha mezi nabídkou a poptávkou elektřiny a plynu, kterou v rámci Státní energetické koncepce ČR každoročně zpracovává ve spolupráci s MPO operátor trhu, společnost OTE.

V oblasti elektroenergetiky zpráva představuje tři rozdílné varianty budoucího vývoje – koncepční, fosilní a nízkouhlíkovou. Ty doplňuje varianta nulová, která popisuje situaci, kdy by nebyly realizovány žádné nové investice do rozvoje zdrojové základny.

Investice do obnovy a rozvoje zdrojové základy ČR

Investice do obnovy a rozvoje zdrojové základy ČR. Zdroj: Očekávaná dlouhodobá rovnováha mezi nabídkou a poptávkou elektřiny a plynu

Ve všech variantách rozvoje soustavy by mělo dojít ke značným investicím zejména v oblastech jaderné energetiky, fotovoltaických zdrojů a akumulace energie. Zřejmě nejpravděpodobnější možností je varianta koncepční, jež vychází z aktualizované státní energetické koncepce. Pro tuto variantu je charakteristický zejména další rozvoj jaderné energetiky, prolomení limitů těžby na dole Bílina a vyšší využívání obnovitelných zdrojů, které budou doplněny zdroji plynovými.

Všechny varianty rovněž počítají s výrazným nárůstem ve spotřebě elektrické energie, která by v případě znatelnějšího využívání elektrických vozidel mohla během následujících 30 let vzrůst až o třetinu vůči současným hodnotám.

Vývoj čisté spotřeby elektrické energie v ČR

Vývoj čisté spotřeby elektrické energie v ČR. Zdroj: Očekávaná dlouhodobá rovnováha mezi nabídkou a poptávkou elektřiny a plynu

Co by naopak mělo značně klesat, je saldo přeshraničního obchodu s elektrickou energií. V současné době má česká energetika jasně exportní charakter, kdy se roční hodnoty salda, tedy rozdílu mezi vývozem a dovozem elektrické energie, pohybují okolo 17 TWh (více než pětina čisté výroby elektřiny v ČR).

Vývoj salda přeshraničního obchodu s elektrickou energií

Vývoj salda přeshraničního obchodu s elektrickou energií. Zdroj: Očekávaná dlouhodobá rovnováha mezi nabídkou a poptávkou elektřiny a plynu

V případě využívání zemního plynu zpráva rovněž počítá se třemi hlavními scénáři rozvoje energetiky. Ve všech případech by měla spotřeba zemního plynu růst, a to zejména vzhledem k vyššímu využívání plynu v dopravě (CNG).

Vývoj celkové spotřeby zemního plynu v ČR

Vývoj celkové spotřeby zemního plynu v ČR. Zdroj: Očekávaná dlouhodobá rovnováha mezi nabídkou a poptávkou elektřiny a plynu

Autor úvodní fotografie: Andrew Imanaka



8 odpovědí na Nová zpráva MPO a OTE ukazuje možný vývoj české energetiky do roku 2050

  1. Tomáš N. napsal:

    To jsou teda věštci (stejní jako v rádiu impuls).
    Když se podívám na graf před a potom, ideálně naplánováno, hlavně, že ten nárůst elektromobilů plánují až na rok 2045, to o něčem vypovídá.
    Podívejte se na Nory jak to dělají a nejen tam

    • Eduard Majling napsal:

      V Norsku se elektromobily rozšiřují poněkud snadněji, když průměrná norská hrubá měsíční mzda dosahuje pětinásobku té české. Elektromobily jsou při současných cenách pro absolutní většinu Čechů jednoduše nedostupné.

      • Tomas Jirka napsal:

        Tak v Norsku je tez vysoka dan pri nakupu spalovaciho vozu, takze ceny elektromobilu pak jsoubtemer vyrovnane… Nerikam, zda je to dobre ci ne.

        • Jan Veselý napsal:

          Je to dobrý test toho, co udělá vyrovnání ceny s prodeji elektrifikovaných automobilů. To totiž značně zjednodušuje rozvahu. Člověk se rozhoduje jestli chce mít levný provoz a jistá omezení týkající se dojezdu nebo drahý provoz a rychlé tankování.

  2. Jan Veselý napsal:

    Tak jsem si trochu započítal. Vyšlo mi, že pokud by prodej osobních elektromobilů měl vyrušit současnou míru poklesu spotřeby elektřiny (1 TWh/rok), pak by se ročně muselo v ČR „zapojit do procesu“ ~400 000 osobáků-elektromobilů. To vše samozřejmě bez úspor elektřiny daný nižší výrobou benzínu a nafty (čerpání ropy přes celou republiku, rafinace, krakování, rozvoz, čerpání pohonných hmot). Nebo by ten pokles mohlo eliminovat 150-200 tisíc tepelných čerpadel v rodinných domech instalovaných každý rok.
    Pokud se do ČR nenastěhuje nějaký energeticky hodně náročný průmysl, tak nevidím důvod k růstu spotřeby. Prostě celá koncepce má dost pochybné základní předpoklady a hlavně řeší věci, které do ní vůbec nepatří. O tom kolik a jakých zdrojů se má postavit má rozhodovat investor, ne MPO. Energetická koncepce by měla řešit cíle a pravidla či regulace, jak jich dosáhnout.

    • Eduard Majling napsal:

      No já nevím, podle výročních zpráv ERÚ poklesla v ČR roční brutto spotřeba o 1 TWh ne za rok, ale postupně za 4 roky (2010 – 70 962 GWh -> 2014 – 69 622 GWh).

      • Jan Veselý napsal:

        Mea culpa, neověřil jsem si to. To ovšem nemění nic na tom, že trend se otočil.A neplatí to jen pro ČR, to samé se děje fakticky ve všech zemích „bohatého Západu“ a už ani ta Čína neplní plány růstu spotřeby. Já tu predikci růstu spotřeby vnímám jako relikt minulosti („spotřeba roste a poroste“), který už je tak 8-10 let v rozporu s reálnou zkušeností.

    • Hariprasad napsal:

      Ano, je to tak. Obecně platná doktrína, že s růstem ekonomiky roste i spotřeba elektrické energie vzala za své. Energetická koncepce nahrává velkým hráčům jako je ČEZ, PRE ap. a je chybná. Naštěstí vzniká podobná koncepce každým rokem a pořád se upřesňuje, tak snad se ještě dočkáme nějakého realističtějšího pojetí. Tímto způsobem by se česká energetika po několika desetiletích stala naprosto konkurence neschopná v evropském regionu se všemi negativními dopady do ekonomiky a na spotřebitele, protože přebytky energie draze vyrobené nebude kde prodat. Respektive možná půjde, ale hluboko pod cenou. Rozdíl zaplatí to spotřebitel.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *