Emise CO2 - Uhelná elektrárna

Evropský parlament odhlasoval reformu emisního trhu po roce 2020

Evropský parlament na svém včerejším zasedání schválil reformu evropského systému obchodování s emisními povolenkami (EU ETS) pro období mezi lety 2021 a 2030. Přijetí návrhu parlamentem otevřelo cestu k jeho konečnému schválení, o kterém bude v nadcházejících měsících rozhodovat Evropská rada.

K prozatímní dohodě týkající se reformy evropského systému obchodování s emisními povolenkami dospěli zástupci Parlamentu a Rady EU na začátku loňského listopadu. Stěžejním bodem vyjednávání tehdy byl takzvaný modernizační fond, který má v 10 „nejchudších“ zemích EU podpořit modernizaci energetických systémů a zvyšování energetické účinnosti.

O schválení návrhu parlament rozhodl na svém včerejším zasedání, kdy se 535 europoslanců vyjádřilo pro přijetí, oproti 104 poslancům, kteří podle serveru Platts hlasovali proti. Návrh nyní projedná Evropská rada, jejíž souhlas je nutný pro jeho přijetí.

Legislativa má chránit životní prostředí i průmysl

Změny legislativy po roce 2020 mají přispět k revizi evropského trhu s emisními povolenkami, zejména zpřísněním pravidel upravujících roční limity pro emise CO2 po roce 2020, mechanismy financování modernizací a cílenější přidělování volných emisních povolenek.

Kromě úpravy legislativy účinné po roce 2020 návrh přinesl i změny účinné před tímto datem. Fungování trhu má posílit především zdvojnásobení tempa, kterým budou v rámci tzv. rezervy tržní stability (Market Stability Reserve, MSR) z trhu stahovávány přebytečné povolenky. Mechanismus pro omezení množství povolenek MSR bude spuštěn již v roce 2019.

Celkový cíl úpravy legislativy od roku 2020 je podle europoslankyně Julie Girlingové dosažení rovnováhy mezi ochranou životního prostředí a udržení konkurenceschopnosti evropského průmyslu. Schválení nové legislativy Evropskou radou je podle poslankyně pouze formální krok, jelikož byla odsouhlasena již v listopadu Výborem stálých zástupců (COREPER).



14 odpovědí na Evropský parlament odhlasoval reformu emisního trhu po roce 2020

  1. Kryštof napsal:

    Tak si říkám, jestli to není konec hutnictví v Evropě. Místo investic do rozvoje budeme nakupovat fiktivní odpustky za CO2 a ocel se bude veselé dovážet z Číny, Ruska, Turecka a dalších zemí, ve kterých jsou ekologické normy mnohem benevolentnější.

    • Jan Veselý napsal:

      Tak jsem kvůli Vám musel 5 minut hledat data a počítat. Očekávaná cena CO2 je cca 20 EUR/t, a z výroby tuny primární oceli jsou emise CO2 okolo 1.6-2 t, vyšší využití šrotu dokáže toto číslo snížit až o polovinu. Dá se konstatovat, že tato „daň“ prodraží ocel u výrobců v EU o 20-40 EUR/t. Při zběžném pohledu na ceny ocelových polotovarů se jedná o nárůst ceny na úrovni okolo 3-5%. To fakt není likvidační. Obzvláště když „ta zlá Unie“ zároveň velmi štědře financuje výzkum a vývoj nových technik a zdokonalování těch současných, které vedou k podstatně nižší energetické náročnosti výroby, nižší spotřebě uhlí a tedy i nižším měrným emisím CO2.
      Jako příklad mohu uvést fintu, kdy se do vysoké pece fouká prachové uhlí, čímž se nahrazuje část koksu. Více než 30% úspora uhlí při výrobě surového železa. V Třinci i v Kunčicích už to mají.

    • Jan Veselý napsal:

      Ale souhlasím. Klidně ať se na hranicích EU vybírá clo z oceli, CO2 daň i pro import. Nebo ať hutě dostanou nějakou slevu na dani. Ať se jim třeba nedaní něco, co chceme. Třeba ať se jim zvýhodňuje využití odpadního tepla, lidská práce nebo tak něco.

    • Jan napsal:

      Tak například na Mittalu provozují pro výrobu Tandémové pece z 60-70let. Už za komunistů to bylo tzv. přechodné řešení. Bohužel s tím že jednotka přechodné doby je jeden Furt. Problém českého hutnictví ale i těžkého strojírenství (např. vítkovice) je hluboké podinvestovaní. Stále vyrábí na technologiich z dob komunismu. Stačí se po těch halách projít. Tady už se nedá nic dělat. Prostě zavřít a pokud bude potřeba postavit někde, mimo města, fungl nové závody.

      PS:Ocel je strategická surovina stále méně. Je hodně nahrazována jinými materiály. Např. v automotiv slitinami hliníku atd.

      • Jan Veselý napsal:

        No vidíte, a opravdová cena CO2 fakticky tandemovým pecím pomůže, protože mohou mít větší podíl šrotu ve vsázce než konvertory.

      • Kryštof napsal:

        Jasně – zavřít. Už vidím ty nadšené lidi, kteří s radostí vítají nový hutní podnik na zelené louce za jejich domy. Na zelené louce se postavila Nová huť, dneska by to nikdo neprosadil. A asi ani nikdo nezaplatil, to by byly desítky miliard a návratnost minimálně 15 – 20 let.
        Hliník sice oceli konkuruje, ale oceláři umí vyrobit i nové vysokopevnostní jakosti s nízkou hmotností. A železniční koleje nebo kordy do pneumatik se z hliníku nevyrábějí.

        • Jan Veselý napsal:

          Proč by měli něco zavírat? Mají ve fabrice dost místa, aby postavili halu nové ocelárny kousek vedle a po jejím dokončení tu starou zbourali. To jsou reálné plány, otázka není jestli, otázka je kdy.

          • C napsal:

            Nějaké tajné info o tom jestli konvertor, nebo tandem?

          • Kryštof napsal:

            Právě kvůli těm povolenkám, Číně a rychlým změnám na trhu se těžko dočkáme razantní modernizace. Když nevíte, co bude za pět let, tak si investice každý dvakrát rozmyslí.

  2. VK napsal:

    Nebo se snazit snizit naklady na alternativni moznosti?

    https://af.reuters.com/article/africaTech/idAFL8N1PR4R2

    • Jan Veselý napsal:

      Největší problém hutí je v tom, že jsou zaseklé v jedné konkrétní technologii, obvykle redukce koksem, a každá změna je technicky a ekonomicky náročná. Zodpovědným lidem v hutích se do ní nechce. Třeba tomu daň z CO2 pomůže. Drahé poplatky za odpady taky pomohly, ostravský Mittal má 5x nižší produkci odpadu než před 15 lety a dále to klesá.

  3. Kryštof napsal:

    Dobrý večer, díky za reakci. S tou cenou povolenek to může dopadnout i hůř než 20 Eur, viz https://ostrava.idnes.cz/hute-hutnictvi-hutni-prumysl-emisni-povolenky-emise-trinecke-zelezarny-arcelormittal-ostrava-ikb-/ostrava-zpravy.aspx?c=A180125_378705_ostrava-zpravy_sme
    Šrot je sice hezký nápad, v TŽ se do surového železa přidává koryto šrotu, ale ve velkém ze šrotu nevyrábíme.
    Máme ještě malou elektroocelárnu, a ani ta nevyrábí na plný výkon. Hlavní výroba je na kyslíkových konvertorech. Navíc šrot obsahuje spoustu balastu. Plus cena elektřiny zvýšená a příspěvek na OZE.
    Prachové uhlí už do vysokých pecí dmychame 5 let.
    No nic, před 2 roky jsme v Bruselu demonstrovali proti Číně, letos tam asi pojedeme zas…

  4. Vinkler napsal:

    Snaha spasit všechny lidi i proti jejich vůli, je stará jako lidstvo?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *