Elektrárna Ratcliffe-on-Soar

Reuters: Velká Británie trh EU ETS po Brexitu spíše opustí

Velká Británie po Brexitu pravděpodobně nezůstane součásti evropského trhu s emisními povolenkami (EU ETS). Agentuře Reuters to oznámily zdroje z řad EU. Britští investoři tak zřejmě přijdou o jeden ze signálů, který motivoval k investicím do technologií snižujících emise.

Podle posledních informací je pravděpodobnější varianta, že Velká Británie po Brexitu nezůstane ani součástí evropského trhu s emisními povolenkami. Možnost zůstat členem trhu přitom existuje a je reálná. Součásti trhu jsou i evropské země, které nejsou členskými státy Evropské unie, například Norsko, Island nebo Lichtenštejnsko.

Británie má stejně jako další evropské státy stanovené závazné cíle v oblasti snižování emisí CO2. Do roku 2050 by měly tyto emise klesnout o 80 % oproti stavu v roce 1990.

„Nemyslím si, že účast Velké Británie v EU ETS bude mít po odchodu smysl.“
Ian Duncan, člen Evropského parlamentu

Problematická by podle Duncana byla zejména účast v systému, nad kterým by Velká Británie neměla žádnou kontrolu. Opuštěním EU totiž pochopitelně členský stát ztrácí možnosti rozhodovat o směrnicích a nařízeních, které evropský trh s povolenkami upravují.

Drax Power Station

Britská elektrárna Drax

Problém by byl i s vymáháním splnění povinností plynoucích z účasti v EU ETS. Součástí plánu tvrdého brexitu je totiž i odstoupení od jurisdikce Evropského soudního dvora, který tyto povinnosti vymáhá.

Za zachování účasti Británie v EU ETS se postavily zejména energetické společnosti E.ON a Centrica. Podle zástupce společnosti Centrica je lepší být součástí jednoho robustního systému než mít méně rozsáhlý a vlastní systém.

Problematická není situace pouze na straně Velké Británie. Vzhledem k tomu, že Velká Británie je druhým největším emitentem, bude i dopad na samotný trh EU ETS významný. Klíčové budou, vzhledem k nejistotě na trhu, zejména konečné podmínky a datum vystoupení Velké Británie z EU.

Systém emisního obchodování již nyní prochází reformou, která je důsledkem přebytku povolenek v oběhu. Tento přebytek je hlavní příčinou nízké ceny povolenky (aktuálně kolem 5,2 EUR/t CO2). Cena povolenky je aktuálně přibližně na jedné pětině původně zamýšlené cenové úrovně.

Zdroj úvodního obrázku: Flickr @Ben Sutherland

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *