Domů
Jaderné elektrárny
Plovoucí jaderné elektrárny jako zdroj energie pro těžební plošiny a vojenské základny? Rusko a Čína mají jasno
plovoucí jaderná elektrárna Akademik Lomonosov, http://www.rosenergoatom.ru/en/for-journalists/highlights/27284/

Plovoucí jaderné elektrárny jako zdroj energie pro těžební plošiny a vojenské základny? Rusko a Čína mají jasno

V roce 2019 by měla mít Čína dokončen mobilní plovoucí reaktor pro své oceánské těžební platformy k urychlení těžby ropy, zemního plynu a „hořlavého ledu“. Pentagon ve své zprávě uvádí, že Čína bude využívat plovoucí jaderné reaktory jako energetické zdroje pro ostrovy a pobřežní oblasti v Jihočínském moři.

Náklady na výrobu 1 kWh elektřiny z dieselgenerátoru na moři jsou v současnosti 2 Juany, zatímco při výrobě z plovoucího jaderného reaktoru lze tuto cenu srazit až na 0,9 Juanu. Navíc není nutné zajišťovat citlivý zásobovací palivový řetězec, jako v případě nafty.

Provozované malé jaderné reaktory; Zdroj: WNA
  • PWR – Pressurized Water Reactor (Tlakovodní reaktor)
  • PHWR – Pressurized Heavy-Water Reactor (Tlakovodní reaktor využívající jako chladivo a moderátor „těžkou vodu“ – D2O)
  • LWGR – Light Water Graphite Reactor (Tlakovodní reaktor chlazený vodou a moderovaný grafitem)

Čína může vybudovat až 20 plovoucích jaderných elektráren pro vojenské základny a těžbu ropy a plynu k využití v Jihočínském moři.

Rusko vypustilo na moře svůj první plovoucí jaderný reaktor v dubnu 2018. Tento typ energetického zdroje hodlají Rusové využívat na Dálném východě a v Arktické oblasti poblíž Čukotky. Předpokládané datum uvedení do plného provozu se očekává v roce 2019. Elektrárna bude zajišťovat zdroj elektrické energie pro přístavní města, ropné plošiny a odsolovací zařízení. Dva plovoucí reaktory by svým výkonem měly poskytnout dostatek elektřiny až pro 200 000 lidí.

Budované malé jaderné reaktory; Zdroj: WNA
  • HTR – High Temperature Reactor (Vysokoteplotní reaktor)

Společnost China National Nuclear Corporation (CNNC) se v roce 2015 spojila s Lloyd’s Register pro zajištění podpory ze strany jaderného regulátora při vývoji své mořské 100MW verze reaktoru ACP-100. Společnost se při vývoji svého projektu v hodnotě 150 miliónů dolarů rovněž spojila s Čínskými loděnicemi a elektrickými stroji.

Plovoucí elektrárna Sturgis v roce 1967; Zdroj: Wikipedie

Životnost 60 let, palivo nízkoobohacený uran

ACPR-100 a ACPR-50S jsou dva pasivně chlazené jaderné reaktory určené k produkci tepelné energie s životností 60 let. Oba reaktory využívají standardizované typy palivových souborů s obohacením pod 5 % (U235) a délkou palivové kampaně 30 měsíců. ACPR-100 je integrální tlakovodní reaktor (PWR) s tepelným výkonem 450 MWt a nominálním elektrickým výkonem 150 MWe. Aktivní zóna reaktoru obsahuje celkem 69 palivových souborů. Tlaková nádoba reaktoru měří na výšku 17 metrů a v průměru má 4,4 m. Provozní teplota chladiva na výstupu z reaktoru dosahuje 310 °C. Reaktor má fungovat na modulárním principu a spojením několika jednotek by mělo být možné dosáhnout požadovaného výkon.

Malé jaderné reaktory v pokročilé fázi vývoje; Zdroj: WNA
  • FNR – Fast Neutron Reactor (Rychlý reaktor)
  • MSR – Molten Salt Reactor (Reaktor založený na roztavených solích)

Pobřežní reaktor ACPR50S má konstruovaný tepelný výkon 200 MWe, elektrický výkon 60 MWe a palivová vsázka obsahuje 37 souborů. Primární chladivo o teplotě 310 °C cirkuluje přes 4 chladicí smyčky s parogenerátory. Tlaková nádoba reaktoru má rozměry 7,4 x 2,5 m a je navržena pro umístění na nákladní loď jako plovoucí jaderná elektrárna. Po schválení v rámci 13. pětiletého národního plánu pro inovativní technologie, CGN oznámila výstavbu první plovoucí jaderné elektrárny v loděnicích Bohai v listopadu 2016 se zahájením zkušebního provozu od roku 2019 za účelem zásobování energií a odsolování mořské vody.

Zdroj úvodní fotografie: Rosatom

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(15)
loudil
30. srpen 2018, 17:12

Tato věc je jistě zajímavá. V Jihočínském moři /12 000 kilometrů od břehů USA/ poletují letouny USA a rozmísťují se invazní vojenská plavidla USA. Důvod ? USA hned u břehů Číny chtějí diktovat, kdo má co dělat a jak se má chovat a co je správné a co není. Jako obvykle : Mají ve všem zcela jasno. V případě námořní a letecké blokády ostrovů v Jihočínském moři námořnictvem USA se může reaktor o výkonu třeba 60 MW výborně hodit jako téměř nekonečný zdroj energie pro čínské rybáře, osadníky i vojáky. Nic na ostrovy nebude nutné dovážet. Mořská voda bude odsolena, maso bude z místních ryb, energie bude dost. Přímého útoku na čínské ostrovy se totiž armáda USA neodváží. A se zdrojem 60 MW se dá na ostrovech přežívat i léta případné blokády. Čína obsadila pouze ostrovy v mezinárodních vodách, které nikomu nepatří. Jak známo, Evropané kdysi obsadili Ameriku, Austrálii, Afriku , které patřily zdejším domorodcům. Jejich krve pak teklo dosti. Takže malým čínským i ruským reaktorům opravdu fandím ! Můžou být velmi užitečné.

Petr
31. srpen 2018, 07:37

No spíš k tomu přidají kondenzátor s laserem, a zatímco oni pak můžou velmi rychle vyčistit vzduch od amerických dronů, tak USA letectvo na ně nemůže zaútočit bez riskování jaderného konfliktu.

Lubomír Kotek
31. srpen 2018, 18:52

Vy jste Ruský troll?

loudil
1. září 2018, 23:33

A vy souhlasíte s napadáním různých států světa invazními okupačními žoldáky USA, které stály od roku 1945 kolem 4 milionů nevinných mrtvých ?? Pak jste americký troll !!

Carlos
2. září 2018, 02:35

A vy souhlasíte s vražděním vlastních lidí, vězením za nesouhlas s vládou, způsobováním hladomoru a masivními genocidami páchanými různými rudými režimy od počátku 20. století? Což si vyžádalo několik desítek milionů nevinných?

Hele netrollte tu, nezvyšujte si jen tak čísla, dva týdny zpátky to byly 2 miliony a jděte si dát raději někam boršč a stakan vodky. Tohle je server oEnergetice, ne oPolitice.

Jan Veselý
31. srpen 2018, 19:47

I trollové jako je loudil by neměli psát takové okaté nesmysly. V Jihočínském moři není jen Čína, jsou tam i Tajwan a Filipíny, což jsou dva spojenci USA a USA je už 70 let jejich zárukou před "osvobozením". USA navíc nemusí žádnou invazi do Číny dělat. Stačí uzavřít ze základen na Okinawě, na Tajwanu a na Filipínách námořní cesty a Čína má vážný problém. Stejně jako Čína může potopit USA ekonomicky pomocí dluhopisů.

Ale to jsou jen teoretické úvahy, Číňané chtějí dělat byznys a ani Trump, ani neoconi nejsou až takoví maniaci, aby chtěli válčit s Čínou.

Petr
1. září 2018, 09:14

"Okaté nesmysly" :):):)

Filipíny už dávno přešli na stranu Číny.

Asi se jim to "osvobození" USA armádou skutečně až tak moc nelíbilo, zvláště když pak byli celou dobu nejchudší kolonií amerických imperialistů, a ti tam používali nejtěžší formy mučení povstalců ve svých dějinách včetně zašívání muslimů do prasečích kůží.

Takže to nakonec nevyhnutelně skončilo tak, že většina obyvatel všech generací americkou "liberální demokracií" opovrhuje.

Carlos
1. září 2018, 11:19

A teď mluvíte o kterém desetiletí a století? Určitě nejednalo o posledních 40 let. Co vím, tak něco takové dělali snad před 1. světovou válkou, což je dobrých sto let. Ale klidně můžu člověku z Filipín napsat, když jsme se o tom bavili naposledy tak říkal že moc pročínští nejsou, ale že tam Čína valí propagandu.

loudil
1. září 2018, 23:46

Souhlas. Filipíny se staly kolonií USA roku 1901. Proti USA se tam okamžitě zvedla vlna odporu :"Kdo by miloval koloniální svině a vrahy !!" Mrtvých civilistů byly desetitisíce. USA předběhly Hitlera, když jako první na Filipínách zbudovaly koncentrační tábory pro pochytané vesnické partyzány. To máme na USA zbabělé masové vraždění zapomenout jenom proto, že bylo před 100 lety ?? Jaký je vlastně - "časový strop pro zapomínání prasáren" ?? 50, 80, 100 let ? Co když někdo navrhne ať zapomeneme na rok 1968, že byl před 50 lety ? Myslím, že je dobré znát a připomínat i "stará svinstva gaunerů", i když seděli zrovna ve Washingtonu. Ostatně také Bílý Dům postavili tehdá černí otroci. Dnes tam úřaduje prezident USA. Já tam sedět, měl bych -" osýpky".

Carlos
2. září 2018, 02:43

Jooo a byly to tábory vhylazovací, nebo klasické, jako známe z celých dějin, kam se dávají zajatci?

Zvláštní že ten člověk z Filipín, co ho znám si nikdy na USA nestěžoval, ale zato si mi postěžoval na to jak se jim tam vkrádá čínská propaganda.

No a jestli nechcete zastropovat dějiny, tak to se sakra těším jak budete vracet Rusko Romanovcům, to bude sranda, i televizi kvůli tomu zapnu, jestli ještě funguje, a pak jak se půjde rekurzívně dál, no to abych si dal dietu až křesťani vrátí všechen majetek i s úroky Dyonýsovu chrámu, to bude žranice, nebo až zase začne slavit podle starých Vikingů, jó to bych si dal líbit. Každopádně bych ale řekl že po důsledné aplikaci Loudil pak bude na ulici a bez práce. I když trollhuba se uživil v každé době, jen dřív je trhovkyně častovaly hnilým zelím.

Vláďa
2. září 2018, 07:19

Když se na způsob života podíváte na místě zjistíte že "vyhlazovací tábory" jsou už vybudované. Jsou to velká města a způsob jednání místních obyvatel.

V článku popisované energetické zdroje instalované na lodích potřebují ke svému provozu personál na určité úrovni. To znamená s technickým vzděláním. Když se někdo dosáhne odpovídající úroveň vzdělání a nechá se zaměstnat na uvedeném zdroji tak ve velmi krátké době odejde do nějakého centra na vyšší post a jeho původní zaměstnání bude nahrazovat někdo kdo sice není vzdělaný ale je ochotný zůstat. Protože zpravidla jsou zde vyšší platy tak si zaměstnanec pořídí služku nebo další manželku a s nimi má děti o které se nestará protože má jiné "starosti". Tak to jde stále dokola. Tady vidíme srdcervoucí obrázky hladových dětí ale nikdo se nezeptá proč se o ně rodina nestará. Nakonec děti nějak rostou na ulici kde je opravdu velká úmrtnost.

Carlos
2. září 2018, 02:46

Navrhl bych menší úpravu spellingu, z neocon na neokon, pak to má v některých pádech takový hravý nádech ;)

Já bych řekl že neokoni jsou blázni na to dost.

loudil
3. září 2018, 23:07

To : Carlos. Pokud mluvíte s jedním člověkem ze 110 milionů Filipínců, tak nám to nedávejte jako názor těch 110 000 000 ! Zvláště, když s ním mluvíte u nás v zemi NATO. Ví že naší zemičku USA dirigují a tak se - "poslušně zařadil do řady". Že to není s tím nadšením pro USA v rozvojových státech tak báječné, ukazují nynější volby v Iráku. Tam zvítězil ve volbách imám Muktada Sadr, ten kdo ještě nedávno velel boji proti US okupantům v Iráku a jehož šíitské milice tam US okupantů nejvíc pobily. Nyní dostal nejvíce hlasů a vyhrál tam volby. Vy hodnotíte názory na USA dle názoru jednoho ! Filipínce, já zase dle názoru 10 milionů Iráčanů. Co je více průkazné je asi nad Slunce jasné. Rozhodně to není ten váš jeden človíček ! Já pokrytecké a zločinecké USA nesnáším, ovšem také se nevydávám za určující a převažující názor v ČR. Jsem jen jeden.

Carlos
4. září 2018, 00:07

I vy konspiratyku. Myslíte si že někdo přemýšlí tak jako to popisujete, kde že. A jak víte kde jsem s ním mluvit? H?

A mimochodem, názor třeba babilionu Iráčanů je ve vztahu k situaci na Filipínách zcela irelevantní.

Carlos
31. srpen 2018, 10:27

Dovolil bych si korekci zkratky LGWR - do češtiny by se dala překódovat jako Grafitem moderovaný, lehkou vodou chlazený, o tlaku v ní není ani slovo (v Anglické zkratce chybí obligátní P) Podle schématu je to jenom obyčejný RBMK, jenom zmenšený, o tom že by RBMK byl kdy v tlakovodních jsem neslyšel.

researchgate. net/figure/313138527_fig8_Fig-8-Scheme-of-EGP-6-reactor-NPP-Graphite-moderated-boiling-light-water-cooled-with

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se