Ruská plovoucí jaderná elektrárna splnila všechny normy

Provoz první plovoucí jaderné elektrárny Akademik Lomonosov byl schválen ruským státním zkušebním úřadem (Glavgosexpertiza). Oba reaktory plavidla tak budou brzy zavezeny jaderným palivem.

Stavba plovoucího jaderného bloku Akademik Lomonosov započala v dubnu roku 2007, v té době v loděnicích ve městě Severodvinsk. Původně bylo také zamýšleno, že po svém dokončení bude blok zásobovat energií právě toto město.

Již srpnu následujícího roku bylo však rozhodnuto o přesunu do Baltské loděnice v Petrohradu. Ta má dlouholetou tradici s výrobou ruských jaderných ledoborců. Plavidlo obsahuje dva reaktory, každý o instalovaném výkonu 35 MWe, jimiž bylo plavidlo osazeno v roce 2013.

Ruský státní zkušební úřad Glavgosexpertiza nyní po detailním prozkoumání všech dostupných materiálů shledal, že technický návrh a všechny konstrukční práce byly provedeny v souladu se všemi platnými normami a dalšími legislativními omezeními. To je možné vnímat jako zásadní bod ve výstavbě bloku. Dle zjištění úřadu by také celý projekt neměl překročit svůj plánovaný rozpočet.

Ještě na jaře tohoto roku by Akademik Lomonosov měl odplout do přístavu Murmansk, kde dojde k zavezení obou reaktorů jaderným palivem. Ještě v tomto roce tak plavidlo vstoupí do plného provozu.

Akademik Lomonosov

Plavidlo Akademik Lomonosov obsahuje dva parogenerátory společně se dvěma jadernými reaktory KLT-40 S, každý o instalovaném výkonu 35 MWe. Podobné reaktory se osvědčily jako pohonné jednotky pro ruskou flotilu jaderných ledoborců.

Akademik Lomonosov může sloužit jako jeden z bloků pro větší plovoucí elektrárnu, a nebo zcela sám k zásobování elektřinou a teplem pro velké průmyslové závody, přístavní města, nebo odlehlé těžební plošiny.

Po svém dokončení by tato elektrárna měla nahradit dosluhující jadernou elektrárnu Bilibino, nacházející se na Čukotce. Odstavování jednotlivých bloku nejmenší jaderné elektrárny na světě (její instalovaný výkonu je pouhých 4x 12 MW) by mělo začít v příštím roce. Celá elektrárna by měla být vyřazena z provozu v roce 2021.

zdroj úvodní fotografie: bollona.org



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *