Domů
Jaderné elektrárny
Švédsko se obrací k jádru, zruší daně a chce nové reaktory
Jaderná elektrárna Ringhals

Švédsko se obrací k jádru, zruší daně a chce nové reaktory

Švédsko se v pátek dohodlo na odstranění daní pro jaderné elektrárny, které výrazně ohrožovaly jejich výdělky. Daně podle výrobců tvořily až třetinu provozních nákladů elektráren. Plánem Švédska je i výstavba nových bloků, které mají nahradit současné dosluhující elektrárny. 

Podle prohlášení švédské vlády, které citovala agentura Reuters, severská země plánuje zrušit některé daně pro výrobce elektřiny z jádra. Zrušení daní by mělo proběhnout v průběhu let 2017-2019. Podle švédských výrobců by v případě zachování daní došlo k dalšímu uzavíraní elektráren, což by v důsledku zvyšilo ceny elektřiny.

Současná daň je stanovena na 0.67 EUR cent/kWh (6,7 EUR/MWh) a výrazně ohrožuje ziskovost jaderných elektráren. Daň dosahuje dvojnásobku personálních nákladů a tvoří cca třetinu provozních nákladů (podle společnosti Fortum tvoří daň až 60 % nákladů, více o dani na stránkách world-nuclear.org).

Ringhals Vattenfall
Jaderná elektrárna Ringhals – Vattenfall. Zdroj: Vattenfalll

Daň pro jaderné elektrárny znamenala roční příjem do státního rozpočtu přibližně 500 mil. dolarů (cca 12 mld. Kč). Výpadek příjmů bude nahrazen novou daní pro spotřebitele elektřiny, ze kterých budou vyjmuti největší průmysloví spotřebitelé.

Daň byla mimo jiné v loňském roce zvýšena o dalších 17 %. To na konci loňského roku přispělo k rozhodnutí o předčasném uzavření reaktorů Ringhals 1 a 2. V roce 2015 již byl odstaven blok jaderné elektrárny Oskarshamn 2, který bude následován prvním blokem stejné elektrárny v následujícím roce.

Cena elektřiny v severských zemí přitom v posledních letech výrazně klesá. Nyní se kontrakt na následující rok obchoduje kolem 23 EUR/MWh, na následující den kolem 26 EUR/MWh.

Švédsko má jako náhradu za současné jaderné bloky v plánu postavit hned deset dalších jaderných bloků. Zajímavostí je, že se Švédsko zavázalo k tomu, že do roku 2040 dosáhne 100% podílu obnovitelných zdrojů na spotřebě elektřiny.

Švédsko v současné době provozuje 9 jaderných reaktorů o celkovém výkonu téměř 9 GW. Ty se podílí na celkové výrobě elektřiny z celkem 40 %.

//

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(24)
Milan Vaněček
11. červen 2016, 17:07

Švédsko se prý obrací k jádru, ale proč pak zavírá své JE ještě před skončením životnosti? Zavírání JE je realita, stavba 10-ti nových JE to je jen divoký sen jaderné loby, realita je úplně jinde.

Jedině co je pravda, že jaderné loby se (snad=slib vlády) podařilo dosáhnout toho, že v budoucnosti se zruší jaderná daň která dělala i staré JE nerentabilními.

Je zřejmé že Švédsko dosáhne 100% OZE i bez JE, bude to voda, vítr a biomasa (té mají opravdu velmi mnoho).

Peppa
13. červen 2016, 07:26

Biomasa, jako lesy? Aby pak neskončili jako egyptská civilizace = poušť.

Jan Veselý
13. červen 2016, 09:07

Myslíte si, že Švédi mají stejně blbé klima a povědomí o ekosystémech jako měli staří Egypťani? Ne, oni prostě využijí biomasu na těch posledních 10-15% energetické spotřeby, kterou by bylo zbytečně drahé a složité pokrývat vodou a větrem. Prostě tolik, aby si nezplundrovali krajinu.

Martin Hájek
13. červen 2016, 09:46

Pane Veselý,

nebuďte směšný. Švédsko si svoji krajinu samozřejmě nezplundruje, biomasu si dovezou z Kanady, USA, Ruska, Pobaltí atd., miliony tun. A v to je právě ta ekologie ;-) Jinak Švédsko už dnes dováží zhruba 2 miliony tun komunálního odpadu ročně hlavně z Itálie a Velké Británie, to je ještě racionální, protože jinak by skončil na skládkách. Dovoz biomasy přes oceán je už trošku za hranou.

Jan Veselý
13. červen 2016, 10:04

Mě taky vadí vození biomasy přes půl světa kvůli spálení. Stejně jako mi vadí, že se takhle vozí do ČR uhlí a ropa. Řešitelné to samozřejmě je. V Dánsku je třeba podporována jen biomasa místní produkce.

Jedna blbá změna vyhlášky a vše je jinak.

Martin Hájek
13. červen 2016, 11:27

Tak to, bohužel, není. Dánsko dováží značné množství biomasy z Pobaltí a vzhledem k tomu, že aktuálně předělává několik obstarožních uhelných elektráren na biomasu, tak bude také dovážet o 106.

FRANK
13. červen 2016, 09:02

a proto biomasu dováží z Ruska :)

Ondra
11. červen 2016, 18:51

Spíš je zřejmý, že Švédové to maj jako jedni z mála (na rozdíl od jiných, že?) v hlavě v pořádku. Pokud daň tvoří třetinu až polovinu veškerejch nákladů, tak se pak není čemu divit, že jsou elektrárny nerentabilní. Kdyby stejnou daň nasolili větrákům, tak se můžou jít klouzat.

mykanec
12. červen 2016, 10:54

1*

Jan Veselý
12. červen 2016, 12:13

Jenže ta daň vznikla kvůli tomu, že švédský stát je jejich pojistným ručitelem a švédský stát jim musí zajistit trvalé úložiště jaderného odpadu. Co z toho je třeba poskytovat větrným elektrárnám?

Vladimír Wagner
12. červen 2016, 13:31

Pane Veselý, daně o kterých se hovoří, se netýkají prostředků potřebných na manipulaci s vyhořelým palivem a ani jeho případného trvalého uložení. Na to je jiný speciální poplatek, který je v současné době (po přehodnocení nákladů na podzemní trvalé úložiště a prodloužení provozu jaderných bloků) na 0,436 EURcentů/kWh. Ten je odváděn do speciálního fondu spravovaného státní organizací nezávislou na provozovatelích (podobně jako u nás). Pokud jde o pojištění, lze jen konstatovat, že v oblasti jádra je daleko finančně restriktivnější vzhledem k danému riziku než v řadě jiných průmyslových oblastí. Takže popisované daně jsou opravdu úplně navíc.

Milan Vaněček
12. červen 2016, 14:33

Ano, daně jsou navíc ale budou potřebné na krytí trvalého úložiště (nedávno uveřejnili Finové, kolik počítají že je bude stát (cca 100 miliard Kč), k tomu připočtěte skoro stejnou sumu na demontáž a likvidaci JE. A na to těch zhruba 110Kč/MWh u Švédů či našich 50Kč/MWh stačit nebude - viz zpráva EU že státy EU nemají ve fondech dosti peněz na likvidaci JE.

A když si uvědomíte, že Švédové některé JE již uzavřeli a jiné chtějí uzavřít předčasně - pak bude chybět ještě více. Takže daň měla smysl, nakonec však možná vláda podlehne vydírání provozovatelů JE (ti říkají že je za stávajících podmínek je ukončí předčasně=opět nevyberou dost peněz na likvidaci). A pak státe - postarej se=privatizace zisků, socializace ztrát. My to známe z OKD.

Jan Veselý
12. červen 2016, 17:41

Efekt bílého slona. Ty elektrárny jsou prostě moc velké. To se to potom straší, že ta elektrika bude chybět. To se to těžko přechází na něco jiného.

Vladimír Wagner
12. červen 2016, 17:53

Pane Vaněčku, nastavení poplatku je takové, že má zaplatit všechny náklady na uložení vyhořelého paliva i likvidaci. Bylo připraveno také nedávno a s uvážením i finských zkušeností a rezervou. Pochopitelně nemusíte věřit a je jasné, že pokud budou jaderné bloky uzavřeny mnohem dříve před koncem jejich životnosti, tak nedosáhne suma předpokládané výše. Ať už toto odstavení bude vlivem ideologicky nastaveným zákazem jako v Německu nebo vlivem ekonomické situace vytvořené ideologicky podmíněnou deformací trhu.

Je jasné, že těžko může konkurovat zdroj, který získává nízkou platbu za elektřinu z deformovaného trhu, kde jiné zdroje vstupují jakoby za nulovou cenu a zároveň tyto nepodléhající trhu dostávají násobnou dotovanou cenu. A navíc, když ještě tomuto zdroji nastavíte dodatečné danění, a to ne ze zisku ale z produkované elektřiny.

Ty odstavené a odstavované jaderné zdroje jsou ty starší (už přes 40 let) a menší. Pokud by měly být provozovány dalších dvacet let, tak potřebují renovaci a ta se za takových deformovaných tržních podmínek nevyplatí.

To, že Švédové chtějí podmínky změnit, je způsobeno dvěma fakty. Jejich priorita je nízkoemisní energetika. A ví, že jaderné bloky by, pokud by je takto vytvořeným deformovaným trhem zlikvidovali, z velké části nahradily fosilní. To je rozdíl oproti Němcům. U nich je priorita odstavení jádra bez ohledu na to, že to znamená intenzivní a dlouhodobé provozování fosilních zdrojů. Pokud toto nastavení priorit u Švédů zůstane, musí počítat i s tím, že budou s vysokou pravděpodobností potřebovat postavit jaderné zdroje nové, které nahradí dosluhující. Zatím se výkon odstavených jaderných bloků dařilo nahrazovat zvýšením výkonu a efektivitou využívání těch ostatních.

Druhým důvodem je, že likvidaci levných nedotovaných zdrojů z trhu je budou muset nahradit dražší nedotované (navíc nejspíše fosilní) nebo se musí zvýšit podíl silně dotovaných OZE. V každém případě to povede ke zvýšení ceny pro spotřebitele a průmysl.

Milan Vaněček
12. červen 2016, 20:45

Ano, poplatky "mají" zaplatit vše ale už teď EU varuje (nejen já, laik) že to vše nezaplatí a stát bude muset pomoci (=kapitalizace zisků, socializace ztrát-následků těch předešlých zisků).

Chápu vlastníky JE že když je silová elektřina tak levná, tak se těžko odloží nutná částka peněz na odstavení, rozebrání a trvalé uložení. Objektivně je to tak jak stále říkám: větrná a sluneční energie jsou predátory jaderné energetiky. Z toho není úniku.

A Norové a Švédové nemají problémy s akumulací, vodních elektráren mají přebytek a též místo fosilních paliv mají spoustu biomasy. A elektřina ve Skandinavii je levná.

Vladimír Wagner
12. červen 2016, 20:59

Pane Vaněčku, je to tak, že libovolný silně dotovaný zdroj je predátorem těch nedotovaných :-)) Uvidíme však, kolik těchto fluktuujících dotovaných zdrojů systém unese.

Milan Vaněček
12. červen 2016, 21:21

Pane Wagner, Vy znáte nějaký nedotovaný energetický zdroj? Napište mi který.

Petr
14. červen 2016, 07:33

Pane Vaněček pod vaše slova bych se podepsal.

Jan Veselý
14. červen 2016, 08:36

Mám ještě dotaz. Kdo je to "Švédsko", které má v plánu postavit 10 nových jaderných bloků. World Nuclear Association o tom nic neví a ve Švédsku panuje jasná shoda o budoucích zdrojích energie.

Však to taky bylo v článku uvedeno hned v následující větě.

Ondra
14. červen 2016, 11:58

Buď můžem věřit PV magazine, kterej je značně ideologicky zaměřenej, nebo můžem věřit Reuters (u kterejch tomu tak může být taky), který citujou komentář tamního ministra energetiky.

Jan Veselý
14. červen 2016, 13:23

viz. moje reakce na Tomáše Molka.

Tomáš Molek
14. červen 2016, 12:52
Jan Veselý
14. červen 2016, 13:22

Kdo bude investor? Švédská vláda? Vattenfall? Kdo? Už mají plány? Už řeší papíry? Už mají vybraný typ reaktoru? Ne?

Jen ministr energetiky prohlásil, že (současná) vláda by asi nebránila výstavbě nových reaktorů na místě reaktorů současných. Tj. až se mezi lety 2020-2040 odstaví ty současné, všechno se zbourá a dekontaminuje, tak potom, pokud bude mít někdo zájem, by švédská vláda asi nebránila případnému investorovi ve výstavbě. To napsali v Reuters.

Martin Hájek
14. červen 2016, 22:15

Tak ono to není ani tak o tom, že bude Švédsko zítra stavět nějaké nové reaktory, ale spíš prostě jen zjistili, že se zelený sen rozplynul a nemohou zase tak rychle odstavit ty stávající. Švédsko mělo pro jadernou energetiku nastavené v podstatě likvidační daňové podmínky, kdy se provozovatelům nevyplácelo držet v provozu ani stávající elektrárny, natož stavět nějaké nové a tak ohlásili, že ty reaktory prostě zavřou na o Švédská vláda zjistila, že nebude mít kde vzít elektřinu a tak to ekonomické prostředí trochu přenastavila. Zbytek jsou různé mediální šumy a výkřiky do tmy.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se