Domů
Jaderné elektrárny
Toshiba se rozhodla zrušit projekt JE Moorside a uzavřít NuGen

Toshiba se rozhodla zrušit projekt JE Moorside a uzavřít NuGen

Japonská společnost Toshiba ve čtvrtek oznámila svůj úmysl odstoupit od projektu výstavby jaderné elektrárny Moorside ve Spojeném království. Společnost dále podnikne potřebné kroky ke zrušení své dceřiné společnosti NuGeneration Ltd (NUGen).

Společnost NuGen byla založena v roce 2009, v roce 2014 60% podíl ve společnosti koupila Toshiba. V lokalitě Moorside, která se nachází v západní Cumbrii, chtěla NuGen vybudovat jadernou elektrárnu s výkonem až 3,8 GWe. Pro projekt společnost plánovala využít technologii reaktoru AP1000, kterou měla dodat americká společnost Westinghouse. Britský regulační úřad přitom dokončil proces posuzování tohoto typu reaktoru v březnu 2017. Ve stejné době podala společnost Westinghouse, tehdy vlastněná Toshibou, žádost o ochranu před věřiteli podle kapitoly 11 amerického zákona o bankrotu.

V červenci minulého roku se francouzská Engie, jeden ze spoluvlastníků společnosti NuGen, rozhodla uplatnit své právo požadovat od Toshiby odkoupení svého podílu ve firmě. Japonská společnost se tak stala jediným vlastníkem společnosti. V prosinci pak Toshiba oznámila, že jako preferovaný uchazeč o NuGen byla určena jihokorejská společnost Kepco. Ta o tento status v srpnu přišla, Toshiba ale i tak plánovala se společností i s dalšími subjekty o prodeji NuGen dále jednat.

„Podle zásad společnosti Toshiba na vyloučení rizik spojených s výstavbou jaderných elektráren v zámoří Toshiba přizvala nové investory ke spolupráci ve společnosti NuGen a zvažovala i prodej svého podílu ve společnosti. Bez ohledu na jednání s několika stranami společnost nemůže očekávat celkový prodej NuGenu během fiskálního roku 2018, tedy do 31. března 2019. Po zvážení dodatečných nákladů spojených s pokračováním provozu společnosti NuGen Toshiba uznává, že ekonomicky racionálním rozhodnutím je odstoupení od všech jaderných projektů ve Spojeném království, a rozhodla se podniknout kroky k zrušení společnosti.“ – z prohlášení Toshiby

V důsledku ukončení NuGen Toshiba očekává ztrátu přibližně 15 miliard jenů (přibližně 3 miliardy korun).

JE Moorside i tak možná v budoucnu vznikne

„Ačkoliv NuGen nebude svůj projekt realizovat, lokalita Moorside v Cumbrii nadále zůstává britskou vládou vyhrazena pro výstavbu jaderné elektrárny. Nyní je na majiteli lokality, Úřadu pro vyřazování jaderných zařízení, a na vládě, aby rozhodla o její budoucnosti.“prohlášení NuGen

„Lokalita Moorside v Cumbrii zůstává vyhrazená pro novou jadernou výstavbu, která má v okolí velkou podporu. Je proto nutné, aby vláda, kvůli energetické bezpečnosti Spojeného království a místní ekonomice v Cumbrii, usnadnila výstavbu nové jaderné elektrárny v lokalitě.“ – Tom Greatrex, výkonný ředitel britské Asociace jaderného průmyslu

Zdroj úvodního obrázku: NuGeneration

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(10)
Petr
10. listopad 2018, 12:48

Malé vodní reaktory byla od začátku na Západě v dohledné době nedosažitelná hovadina.

Pokud chcete získávat z jaderky teplo na vytápenění, tak je jednoduší postavit u běžné velké jaderné elektrárny skleníky nebo i sídliště pro migranty či důchodce.

Milan Vaněček
10. listopad 2018, 13:32

Ano, to je zákonitý vývoj jaderné energetiky. Cituji:

"NuGen Toshiba uznává, že ekonomicky racionálním rozhodnutím je odstoupení od všech jaderných projektů ve Spojeném království, a rozhodla se podniknout kroky k zrušení společnosti.“ – z prohlášení Toshiby

V důsledku ukončení NuGen Toshiba očekává ztrátu přibližně 15 miliard jenů (přibližně 3 miliardy korun)."

Naproti tomu polovodičová elektronika a baterie Toshiby jsou silně ziskové.

Petr
10. listopad 2018, 14:47

Ale to pořád nic nemění na to, že se v příštím desetiletí má a i bude v Británii stavět konečně větší množství nových jaderných reaktorů.

Martin Prokš
10. listopad 2018, 20:41

Byly doby, kdy elektřina bylo něco luxusního a moderního. Hlad po ní byl veliký a lidé byli ochotni kvůli ní snášet i exhalace a vysoké ceny, jen aby měli alespoň jakž takž stabilní dodávky. Jinak to tehdá do těch cca 60. let nešlo. Byly u nás regiony kde až do konce 80. let byly pravidelné výpadky a přerušení několikrát do týdne.

Dnes už cca 50 let bereme elektřinu ne jako neco výjimečného o co je potřeba pečovat, rozvíjet a plánovat, ale jako něco zcela běžného, o čem přemýšlet netřeba, pečovat a nějak významně platit je to dokonce nehodno. Na elektřinu je přece nárok, je to jedno ze základních lidských práv v myslích mnoha lidí. Dokonce to i někteří se snaží zafixovat v politice.

Holt si budeme muset asi projít desetiletími úpadku, rozpadu sítí, cenových excesů a nepravidelných dodávek aby si zase lidé uvědomili, že se jedná o normální komoditu a službu o kterou je třeba normálně pečovat a věnovat se jí, myslet a plánovat s předstihem bez ideologických brýlí. Ostatně toto se netýká jen elektrických sítí, ale i vodovodů, kanalizací a vůbec celospolečenské infrastruktury a společenského uspořádání jako takového.

Otázkou pouze je, zda tento propad bude jen mírný střednědobý nízké desítky let a naše euroamerická společnost to ustojí a po čase se zase vrátí k myšlence svobodného občana, nebo jestli se jedná o dlouhodobější propad do temných staletí a zániku civilizace tak jako v případě říše římské a jiných před ní.

loudil
10. listopad 2018, 21:25

Ano, západní civilizace brzy zkolabuje. Zničí nás pohodlí. Díky konzumu už nerodíme děti, raději máme psy, dovolené nebo auta. Stěhují se k ním barevní , dříve jsme se ale stěhovali my k nim /kolonie/. Když si pustíte naše zprávy, tak tam neslyšíte nic o morálce, oběti ve prospěch dětí a rodiny, ...atd., naopak tam uslyšíte, že ženy mají co nejdříve strčit dítě do jeslí a honem jít zase honit kariéru do práce a co nejvíc vydělávat. Matka má prý vydělávat nikoli vychovávat své děti, to je prý vedlejší, hlavní je hrabošit v práci "tuny zlaťáků". No, tak opravdu vypadá - "kolaps civilizace v přímém přenosu".

Petr
12. listopad 2018, 11:17

Když někdo nejvyšší korupcí získal možnost tištění peněz, tak má potom i nejvyšší zájem (dokud v domácnostech nebude probíhat sex, vaření, stříhání vlasů a dalších tisíc věcí přez zaznamenané placení třeba kreditkou) co nejvíce dlouhodobě podporovat rozpad rodiného života.

Milan
13. listopad 2018, 11:59

Proto se minulý rok narodilo nejvíce dětí za poslední dobu? Myslíte, že čím více hoaxů a bludů napíšete v jednom příspěvku, tím více to bude znít jako pravda? Čerpáte z aeronetu nebo parlamentních listů?

Milan
13. listopad 2018, 12:01

A proto byla porodnost minulý rok nejvyšší za poslední dobu? Myslíte, že čím více hoaxů a bludů napíšete v jednom příspěvku, tím větší má informační hodnotu? Čerpáte z aeronetu nebo parlamentních listů?

Martin Prokš
14. listopad 2018, 18:49

Dobrý den, pro pana Milana.

vzdalujeme se čím dál více od původního článku na který jsem si povzdychl...

Nicméně k porodnosti. Dle ČSÚ v roce 2017 žilo v 10 610 055 lidí. Pro prostou reprodukci potřebujeme teoreticky porodnost 2,0 dítěte na dospělou ženu (jeden potomek nahradí otce a druhý matku). Vlivem úrazů a nemocí ale ne každé dítě dospěje, takže v reálu potřebujeme nejméně cca 2,1 dítěte na dospělou ženu. Loni se narodilo 114 405 živých dětí, to bylo rekordních 1,67 dítěte na 1 matku (ne na dopělou ženu, těch je ještě o něco více). Nebo jinak. Aby se za 60 let obnovila naše populace, potřebovali bychom cca 167 000 dětí ročně. Léta letoucí to bylo mnohem méně. Má interpretace tohoto loňského "nárůstu" je, že pozdní Husákovi děti (jsem jedním z nich) měli nyní druhé dítě a tím se krátkodobě porodnost mírně zvedla. "Zachraňuje" nás imigrace, díky které je celkový počet obyvatel ČR stabilní. Takže porodností bych jako protiargumentem rozhodně nešermoval. Byť s pohledem Loudila a Petra na klíčové příčiny také až tolik nesouzním.

Carlos
14. listopad 2018, 23:08

Pane Prokši,

pokud budeme zabíhat do společenských souvislostí a že elektřina by si zasloužila obsáhlou právi, nebo alespoň tolik co se napsalo o železnici, která nás formovala o sto let dříve, tak je třeba vzít do úvahy velice neblahý vliv závodů se SSSR a vliv ideologií po 1. světové. U nás až do nějakých 20. let platilo že kdo chce elektřinu, musí mít elektrárnu, to platilo pro podniky, města, kohokoliv, pak se přijal zákon, kterým se zavedla všeužitečná elektrizace a začaly problémy. Proud byl předražený, probíhala nepřátelská převzetí... v USA se dělo podobně, stavěly se obří elektrárny a někde tady se z toho vzácného statku začíná stávat nároková služba kvůli které se porušují vlastnická práva, což si třeba za C.K. netroufly ani železnice. Někde tady se z toho stala nenormální komodita a tímto se elektrárny ohánějí dodnes.

Tam někde vzniklo to že se o to nemusí lidé/města starat, ba přímo ani nemohu, protože proti centrálním elektrárnám dotovaným kdečím nemohou konkurovat, měrně potřebujete asi 1MW/1000 obyvatel, okresní město tak potřebuje elektrárnu o třech strojích po 10MW i s rezervou, nebo spojení k sousedům a dohodu, jak to dělala města v období před centrální elektrifikací, ale na takové toky výkonu stačí nějakých 22kV, není třeba nějaká velké soustava, u něčeho většího to bude třeba 2x22kV, nebo 44kV, ale ne o moc víc, kolem města nějaká síť bude, ale zase jen taková, která bude dávat smysl, například do menších obcí, nebo si natáhnete podél řeky s dalšími společnou linku pro využití výkonu a stabilizaci sítě, ale je to pořád stavba odspodu, něco jiného jsou železnice, které by musely mít relativně velké elektrárny, ale i v případě silně elektrifikované sítě v Německu je to jen pár GW, u nás by to byly stovky MW. Nicméně proti tomuto rozvoji družstev a lokálních sítí s přirozenou správou stála a stojí dodnes centrální energetika podporovaná za roky desítkami výjimek úlev, dotací a nevím čeho dalšího. Jenom jaké veletoče se tu dělají kvůli polostátní JE, to vůbec není dobře, za státní, tedy naše, peníze se tu vymýšlí zpevnění mostů, vodní cesty, mají být obchvaty a řeší se průjezdný obrys aby bylo jak dopravit části JE, což jsou další desítky miliard do projektu nezapočtené, které by se ale jinak investovat nemusely. Podle mne to není dobře a je to příklad privatizace zisku a socializace ztrát.

Aby bylo možné o budoucna začít se o energetiku starat, jak říkáte, bez ideologických brýlí, tak je první třeba z ní "vykopat" stát, stejně jako třeba ze železnice, a zpět jej umenšit do role pouhého garanta, pak je třeba ještě rozvázat vazby energetických firem na státní úředníky a narovnat vztahy a nastavit podmínky tak aby se opět vyplatilo přenesení odpovědnosti za energetiku na nižší celky, tedy zejména obce, firmy, družstva... Svoboda občanů se totiž, podle mne, dá získat jen tak že se odpovědnost za co nejširší okruh záležitostí přenese na co nejnižší úroveň, ale samozřejmě se to musí být podpořeno i snížením byrokratických regulací, dotací a podobně. Takže energetika vodárny, kanalizace... by měly přejít v maximální míře do rukou obcí. To že si někdo prodal vodovody, je ale jejich problém a vyvlastnit to nelze. V zásadě nelze mít svobodu pokud nemáte kontrolu nad tím co k životu potřebujete, nemáte prostředky na svou obranu, je toho hafo co je k plné svobodě třeba. Bohužel současné trendy jdou opačným směrem, tedy k centralizaci kontroly.

V současné době je myslím mnohem pravděpodobnější zánik civilizace, respektive její nahrazení některou z jiných, Evropská civilizace je silně přebyrokratizovaná a na to dojel i Řím a tedy i na další věci, ale hlavní byla byrokracie nějak to chvilku zachraňovalo křesťanství, ale i tak padl. Ale pozor, i Arabský, Čínský a Indický civilizační okruh vykazují ty stejné problémy, akorát posunuté o nějakých 20-30 let. A popravdě jakmile jednou dosáhnete jistých poměrů ve společnosti, porodnosti blízko 2, tak expanzivní válka se stává nemyslitelnou, nejde to, nemáte prostě lidi. Turecko tedy není pro Evropu bezpečnostní hrozba klasického střihu, chvíli bude zdrojem politické nestability, to ano, ale po roce 2025 budou mít <2 děti na ženu. Novelizujte zákon o občanství a zmizí i politická nestabilita.

Jestli k něčemu dojde, tak se to bude dát přirovnat spíš ke kolapsu na konci doby bronzové, kdy postupně zkolaboval světový obchod s mědí a cínem. Ví se že byly obchodní vazby napříč starým světem, Egypt, Střední Asie, Indie, Hindúkuš, Čína, to bylo v této době propojené sítí obchodních cest, možná i bylo možné se plavit po středoasijských řekách, vodní režim byl tehdy jiný než na konce 19. století, nejspíš do oběhu stále promlouvaly obrovské zásoby, které tam nechala doba ledová, do asi 18. existovalo rameno Amudarji tekoucí směrem do Kaspického moře. Toto během snad necelého století kolabuje, nastávají nepokoje, hladové bouře... Jen díky tomu že padl obchod s mědí, protože se kdesi z oblasti Turecka rozšířila výroba a zpracování železa, naráz nebylo třeba mít suroviny z několika krajů, tedy měď kdesi z Egypta, cín z Itálie, třeba kadmium bůh ví odkud, stačilo mít jen jednu rudu, která je ve středomoří a jinde nechutně běžná, dokonce se tvrdí že Velkomoravské hutě byly u Hodonína protože tam v jednom kopci je snad hematit, a mimo jiné se našly desítky pecí a struska. Stejně tak byl lom u Ejpovic... Nechutně běžný kov. Jo kdyby znali fosforbronz, tak se pojede v "technice" na bronzu dál.

Dnes, podle mne, nebude asi příčinou katastrofa, byť geologické procesy Yellowstonee a Campi Flegrei zrychlují, nebo náhlá změna surovinového toku, byť tedy... , no to by ale museli jinak pohnout pánové na SŽDC a začít promptně tahat dráty, ale k demografickému zhroucení, dojdou lidé, dojdou spotřebitelé a hlavně dojde k nasycení trhu. Japonsko je v permanentní krizi od asi poloviny 90. let, populace drobně rostla, ale málo a hlavně z minulosti byla nasycená spotřeba, na rozdíl od nás, také začala populace stárnout a bylo třeba vyplácet důchody, a důchodový systém je letadlo, takže došlo k synergii a ustálil se jaksi export, měna byla značně devalvovaná, domácí spotřeba nasycená základ pro krizi. U nás je sice miniaturní růst, oproti Japonsku po většinu doby, asi 1 milion za 50 let, ale pořád máme nenasycenou spotřebu a prodlužuje se naděje na dožití a odchod do důchodu, a jsme levní, tedy je jak exportovat, jak jej navyšovat, ale drhne to. Ale v určitý moment, a ten přijde asi brzy, dosáhneme horního limitu naděje na dožití a horního limitu odchodů co důchodu, v určitý moment dojde k nasycení spotřeby a jsme tam také. Ekonomika ČR a Japonska je kapka v moři světového obchodu, ale ten vývoj zasáhne postupně všechny ekonomiky, a myslím že nejdůležitější jsou body nasycení, které jsou pro každou ekonomiku jinak. V momentě kdy to zasáhne největší ekonomiky a největší populace na planetě, tak i přes inovace to půjde do kytek.

Až v ten moment se začne zadrhávat ekonomický systém a společnost, pak bude nějaké nestabilní období, chvilku to bude drhnout, staré struktury budou bojovat o udržení, jenže lidé z toho začnou vystupovat, vzniknou paralelní společnosti, bůh ví co ještě, může dojít k opětovnému rozvoji náboženství, pokud nezkolabují i populace ortodoxně věřících. A až po tomto může dojít k nějakému ustavení +- svobodné společnosti, nebo nějakého neofeudalismu, přičemž by takový neofeudalismus patrně nabízel nevolníkům více osobní svobody než předcházející demokracie. Přesně podle citátu z Hagakure o příliš čisté vodě, rybách, vodních rostlinách a stínu.

Aby bylo možné tomuto předejít, muselo by nastoupit "maloměstské hnutí", jinak tu máme akorát všechno na levici, v mnoha ohledech by se snad i tzv. pravicové strany daly považovat za levicové. A to co se nazývá extrémní pravicí je z definice po sféře další extrémní levice, vždyť tomu ta levice přímo trčí z názvu!

Tedy abych se obloukem vrátil na začátek, k energetice a veřejným statkům, podle mne je třeba aby se v maximální míře, kontrola nad nimi vrátila do rukou měst, obcí, svazků, družstev, podniků..., současný systém je neudržitelný dlouhodobě bez zanačné státní podpory.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se