Oxid uhličitý (CO2) je považován většinou lidí za hlavní příčinu globálního oteplování, které je strašákem 21. století. Je tedy v našem zájmu abychom snižovali emitování tohoto plynu do ovzduší, a jeden ze způsobů, jak se na snížení zapříčinit, je nahrazování spalovacích motorů elektrickými. Alespoň to je dnešním trendem a s rozrůstající se nabídkou, možností dotací a neustálým bombardováním o „čistých“ autech je o tom spousta lidí přesvědčena. Ale je tomu skutečně tak?

Průměr Evropské unie v ujetých kilometrech na auto byl 12 000 v roce 2015. Příklad výpočtu si ukážeme na české kotlině, kde díky skladbě našeho zdrojového mixu emitujeme do ovzduší v průměru 450 g CO2/kWh (rozsah se drží mezi 430-480 g). Když si představíme nějaké elektromobily, vezmeme si třeba Renault Zoe, ten má v nabídce baterie o kapacitě 22 kWh a 41 kWh. Tesla S má v nabídce baterie 70, 85, 90, 100 kWh.

Pokud tedy vezmeme například Tesla Model S s baterií 100 kWh (započítáme ztrátovost 20 %, která je uváděna vlastníky Tesly, tudíž 100/0,8 = 125) potom 125 x 450 = 56 250 gCO2 = 56,25 kg CO2, které je emitováno do ovzduší během jednoho nabití. Pokud tedy (dle údajů od vlastníků Tesly) předpokládáme, že nájezd na plné nabití je 300 km, musíme nabíjet 40x pokud chceme dosáhnout na průměr EU v najetých kilometrech. Potom tedy 40 x 56,25 kg CO2 = 2 250 kg CO2 = 2,250 t CO2.

Pokud tento výpočet uděláme pro Renault Zoe s baterií o kapacitě 22 kWh a dojezdu cca 150 km (průměrná spotřeba je 15 kWh/100 km): 27,5 x 450 = 12 375 g Co2 je emitováno do ovzduší během jednoho nabití. Potom tedy 12,375 kg CO2 x 80 = 990 kg CO2 (pokud bychom chtěli najet s autem 12 000 km ročně).

Pro spalovací motory je to jednoduší. Pro Renault Twingo (jako oponent Reanulta Zoe) je udávaných 105 g CO2 na km (tří válec o obsahu 1.0). Tedy 105 x 12 000 = 1 260 000 g, tedy 1,26 tuny CO2.

Jako konkurenta Tesly S můžeme použít Škodu Superb, kde se uvádějí emise 112-159 g CO2/km při spotřebě 4,1 – 7,3 l/100 km (záleží na typu motoru). Potom tedy emise vycházejí v rozmezí 1,3441,908 t CO2 (112-159 x 12 000). Pro změnu to můžeme porovnat ještě s Audi Q7, kde jsou uváděny emise 144 g CO2/km při kombinované spotřebě 5,5 l/100 km (v testech je uváděná spotřeba kolem 10 litrů na 100 km, potom tedy 268 g CO2/km). Pokud vezmeme údaj, který uvádí Audi, tak se dopracujeme k výsledku 144 x 12 000 = 1,728 t CO2, pokud dosadíme více reálnou spotřebu – 268 g x 12 000 = 3,216 t CO2.

Emise při výrobě elektrické energie jsou různorodé. Polsko například při výrobě elektřiny emituje 570 g CO2/kWh a výš, někdy hodnoty mohou dosahovat až 700 g CO2/kWh. Emise samozřejmě budou nižší pro státy, jako je Norsko, Švédsko a Francie (kombinace vody a jádra), kde se měrné emise CO2 pohybují pod hranicí 100 g Co2/kWh. Například emise ve Švédku s 50 g CO2/kWh by byly pouze 220 kg CO2 v případě Tesly S a 96,8 kg CO2 v případě Renaultu Zoe. Což pokud porovnáme se spalovacími motory, dostáváme se na desetinu hodnoty.

Nelze tedy celosvětově hovořit o jedné konstantní hodnotě, jak je mnohdy uváděno, ale spíše by se dalo říci, že elektromobily jsou z hlediska snižování emisí (zatím!) více vhodné jen pro některé země. Pokud bychom tedy chtěli pokračovat v postupném přechodu na elektromobily, je potřeba zvážit, jak se bude elektrická energie pro tuto značně narůstající spotřebu vyrábět, aby docházelo ke snižování emisí, a byla pokryta poptávka.

Zde můžeme zmínit, že většina majitelů bude své vozy připojovat k síti v nočních hodinách, což dozajista povede ke zvýšení „base load“, a jeden obnovitelný zdroj, solární energie, je v tomto případě ze hry. V zemích, které jsou závislé na uhelných elektrárnách, bude tento směr mít spíše opačný účinek, a ke snížení emisí nedojde. Je třeba se na tento vývoj podívat jako na větší obrázek a uvědomit si propojenost a návaznost, a ne pouze nahrazovat spalovací motory elektromotory.

Závěrem bych chtěl říci, že výpočty a hodnoty jsou zaokrouhlené, ukázkové a nejsou předmětem hlubší studie. Slouží k demonstraci toho, že elektromobily, které jsou šetrnější v některých zemích k životnímu prostředí, nemusí být tou správnou a jedinou cestou, jak někteří tvrdí.

Pokud zajistíme výrobu elektrické energie pomocí současně rozvíjených moderních technologií (obnovitelné zdroje, nukleární energie), které budou stačit jak na poptávku domácností, tak i na nově vytvořenou poptávku elektromobilů, dojde ke snížení emisí. V případě, že bychom museli vznikající poptávku uspokojovat spalováním fosilních paliv, a museli využívat neekologické způsoby výroby elektrické energie, nemá cenu o elektromobilech uvažovat jako o cestě k zelenějším zítřkům. Ale vše se ukáže v budoucnu.

Štítky: Názor

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *