Domů
Názory
Jednoduchá aritmetika
Ilustrační foto.

Jednoduchá aritmetika

Obsah tohoto článku nebyl zpracován ani upravován redakcí webu oEnergetice.cz a článek nemusí nezbytně vyjadřovat její názor.

Přibližně v polovině roku 2016 došlo ke změně trendu na trzích s elektřinou. Roční kontrakt základního zatížení (base) na nejbližší období se dotkl minima 21,45 EUR/MWh a od té doby, s malými přestávkami, stoupá až do současnosti. Co se zpočátku zdálo jako manipulace s cenami uhlí z kuchyně čínské vlády a mělo mít krátké trvání, se proměnilo na úmorné čekání, zejména pro ty, kteří si zvykli těžit z klesajících cen. K rostoucímu trendu se před krátkou dobou navíc připojily také emisní povolenky, plyn a ropa. Nervy jsou napjaty a unavený člověk, čekající marně na návrat starých časů, nakonec začne hledat fundamentální důvody, které by ospravedlnily růst z dlouhodobého hlediska.

Jedna z věcí, která vytane na mysli jako první, jsou moderní trendy v technologiích, konkrétně elektromobilita. Zkusme si trochu pohrát s cenovou aritmetikou provozu elektromobilu.

Silovou elektřinu pořídíme na burze za cca 38 EUR/MWh. Regulovaná složka ceny pro průměrnou domácnost je přibližně 100 EUR/MWh. Spotřebitel zaplatí DPH 21 pct a daň z elektřiny 1 EUR/MWh. Jedna megawatthodina jej proto přijde i s daněmi na (38 EUR +100 EUR+1 EUR)*1,21= 168 EUR. Průměrná spotřeba elektromobilu (model Tesla S) je 20 kWh/100 km. Cena za jeden kilometr pro motoristu nabíjejícího si svého miláčka přes noc v garáži je tedy: (168 EUR/MWH *0,00020MWh/km) = 0,033 EUR/km, což je při současném kurzu 25,5 CZK/EUR zhruba 0,84 CZK/km.

Spotřeba automobilu střední třídy (neberte mě za slovo) je 5l naturalu/100km. Při průměrných cenách benzinu 30 CZK/l je cena za kilometr 1,5 CZK/km.

Okamžitě vidíme, že zde není něco v pořádku. Za předpokladu, že elektromobil se bude dát pořídit v průměru za stejnou cenu jako automobil klasický, je provoz benzinového motorového vozidla zhruba dvojnásobně tak drahý jako provoz elektromobilu, a to jsem se snažil záměrně zvýhodňovat spalovací motor před elektromotorem.

V zásadě jsou možné dva důvody pro tento rozpor. Buďto je z dlouhodobého hlediska elektřina příliš levná nebo benzin příliš drahý. S trochou počítání nám vyjde, že na to, aby se ceny za kilometr provozu u obou motorů vyrovnaly, měla by stát na burze megawatthodina silové elektřiny asi 100 EUR při nezměněných cenách benzinu!

100 EUR/MWh je pěkně odvážný cíl a energetika se nedá redukovat na pouhou elektromobilitu, proto beru výše napsané s rezervou. Něco si však přece jen dovolím prohlásit: pravděpodobnost, že minima cen z minulých let již asi nikdy neuvidíme, je hodně vysoká.

Štítky:Názor

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(14)
aaa
13. listopad 2017, 20:06

U elektromobilu vám tam vypadla spotřební daň za používání silnic.

Petr Doležal
13. listopad 2017, 20:36

Je ale nutno o benzínu započítat i daně, které dělají více než 1/2 konečné ceny.

Dušan vaškovic
15. listopad 2017, 06:30

Děkuji za reakci. Pokud bychom chtěli odečítat potřební daň z benzinu, měli bychom také na opačné straně odečíst například platby na podporu obnovitelných zdrojů, které jsou určitou formou zdanění.

Milan Vaněček
13. listopad 2017, 20:48

Já mám tedy taky Matfyz, ale fyziku, takže jsem blíž realitě než matematik (my matfizáci víme své). Za prvé ta elektřina pro nabíjení v noci vyjde cca dvakrát (i více) levněji, noční proud je levnější. A kdo bude nabíjet přes svoji fotovoltaiku přes den (manželka s malými školáky, v satelitním domku s fotovoltaikou na střeše, které rozvozí do školky/školy a pak je odpoledne vyzvedne...) tak bude jezdit skoro zadarmo.

Ale cena benzinu je ve skutečnosti též mnohem nižší (kdo žil v Americe, kde je mnohem nižší zdanění, tedy i levný benzin ví své).

Takže srovnávání dvou "chybných cen"nám moc neřekne.

Jinak cena (benzinu, elektřiny) je dána především jejím nadbytkem/nedostatkem. Teď je ropy dost, takže cena nemůže moc vyletět a elektřiny ve střední Evropě je též nadbytek (je nadbytek elektráren díky tomu že téměř exponenciálně přibývá čistých elektráren větrných a slunečních a ty jsou stále levnější postavit).

Resumé: Na tržní ceny benzinu i elektřiny pro malospotřebitele si ještě mnoho let počkáme, zatím jsou určovány především politikou, která je různá v každé zemi EU i ve světě.

Ale silová elektřina na burze v oblasti Německa a okolí za 100 EUR/MWh, to je jen sen plánovačů jaderných elektráren (které než se zrealizují, tak bude cena větrných a slunečních elektráren (a za 15 let i s akumulací) hluboko pod touto cenou). Jediná nutná podmínka je že nesmí nastat v Evropě válka (horká či studená). Ta by se ale dotkla veškeré energetiky.

Josef
13. listopad 2017, 22:48

No tak abychom přešli do reality , 1 MWh pro nabíjení ev v domácnosti stojí cca 2000kč = 78eur , při spotřebě auta 15kWh - což je tak průměr v testech vychází 100 km za 30 kč tedy 0.3 kč /km. Je to asi 5x levnější než benzín. Pokud odečteme spotřební daň a na to nabalenou DPH ( cca 12 kč ) pan nafta u stojí asi 18kč tedy 1 km cca 1 korunu. Při nájezdu 350 000 km je úspora asi 245 000 korun , pro českou ekonomiku. nebo 420 tisíc pro majitele EV díky daním z benzínu. Pro stát ovšem EV generuje ztrátu si 0,5kč /km tedy 175 000 korun - výše spotřební daně bez DPH ,kterou stát stejně dostane z toho co ušetříte. Koupě EV tedy může být za určitých podmínek i ekonomicky výhodná i dnes. Nicméně v budoucnu bude stát s větším rozšířením chtít svých 175 tisíc korun které má dnes z provozu klasického vozu.

Milan Vaněček
14. listopad 2017, 06:09

Malá poznámka:kdyby jste byl starý jako já tak by jste pamatoval silniční daň pro osobní vozidla. Pak ji zrušili a benzin zdražil z 2 Kčs za litr na 4 koruny.

Nyní máte ale dilema, z důvodů zdravotních škod by stát chtěl podpořit elektromobilitu, z důvodů výdajů státu za silnice bude musel obnovot silniční daň.

Dušan Vaškovic
14. listopad 2017, 15:33

Děkuji za reakci. Máte pravdu, že výpadek spotřební daně bude muset stát nějakým způsobem řešit. Zvýšení spotřební daně na elektřinu by bylo z jejich pohledu nejjednodušší. Na druhou stranu elektřina se spotřebovává i jinak než v elektromobilu, takže by tím byli biti i spotřebitelé, kteří použijí elektřinu například k topení. Je to zajímavý problém se spoustou neznámých a jsem zvědav, jak se to nakonec bude vyvíjet.

Panaka
14. listopad 2017, 09:46

výpadek spotřební daně povede k zavedení daně z elektřiny poměrově ekvivalentní k spotřební dani. Následkem bude rychlá decentralizace domácností. Na kombinaci malá plynová kogenerace + FVE+ Bat. se těším. Momentálně lze zakoupit rakouské peletkove kotle s 600 We Stirlingem. Samozřejmě za "rakouskou" cenu.

C
14. listopad 2017, 16:58

Máte na to odkaz? To by mne celkem zajímalo, ne tedy že bych měl kam ten kotel dát, ale roky přemýšlím nad tím proč se to nedělá, nebo respektive proč o tom není masově slyšet.

Panaka
19. listopad 2017, 15:17

http://www.pelletsheizung.at/de/pellematic_smart_e/

koukl jsem i na českou verzi, oficiálně to u nás stále (ještě) není. Před pár lety s tím experimentoval Hoval (v ČR podstatně známější díky plynovým kondenzačním kotlům, ale dělají i peletkové) a skončili nejspíše na ceně:

http://www.akvt.de/ft2011/unterlagen/A4-Hoval.pdf

Jan Veselý
14. listopad 2017, 17:33

Pro pány Panaku a Vaškovice: Proč by se mělo danit palivo? To nedává smysl a nikdy nedávalo. To si jen státy šetřily práci. Pokud se má platit na údržbu silnic, tak ať se platí za používání silnic, tj. ať je daň odvozena z hmotnosti vozidla (resp. hmotnosti na nápravu), počtu náprav a ujetých kilometrů. A. Lovins, 2005.

Daněním paliv se fakticky dotuje těžká doprava, protože poměr toho, co odvede na daních zdaleka neodpovídá tomu, že je naprosto dominantní příčinou ničení silnic a nutnosti jejich oprav.

Jan Veselý
14. listopad 2017, 17:58

Tohle je teda hodně velká slabota. V prvé řadě je jasné, že ropa je drahá, protože na jednotku energie je podstatně dražší než zemní plyn, uhlí nebo uran. Uměle ji nahoře drží OPEC. Proto taky byla fakticky vytlačena z výroby tepla a elektřiny. Ropná paliva se drží jen tam, kde jsou/byla obtížně nahraditelná něčím jiným. Kdykoliv se v nějaké "ekologické nice" objeví konkurence ropě, obvykle se rychle pakuje pryč. Teď zažívá další vlnu ústupu z výroby elektřiny.

Za druhé, to není žádný výkon hodný analytika spočítat spotřebu a vynásobit to cenou paliva. To už před vámi udělaly tisíce lidí.

A to věštění budoucích cen elektřiny bez jakékoliv opory ve faktech a bez jakékoliv souvislosti s předchozím textem je opravdové "chucpe". Nevím proč, asociuje mi to to toho tlustého pána z firmy Colloseum, který vždycky v televizi odhaduje vývoj cen ropy, aby cena ropa následně udělala přesný opak.

Stas
19. listopad 2018, 21:25

Vážení, zapoměli jste počítat ani tak cenu a daně v benzínu a naftě, jak spíš možnosti energetiky. V ČR je cca 5 mio automobilů s průměrným nájezdem 15000 km ročně . To znamená při spotřebě 0,2 kwh/km spotřebu cca 15 TWh ročně . Kde je chcete vyrobit a z čeho? Dáleje v Čechách 12000 ČS s průměrně 4 stojany a 8 hadicemi. Jedno auto pozřebuje na čerpání 5 minut, EV minimálně 30 min, tedy potřebujete pro plynulost provozu 72000 ČSe s 48 zásuvkami pro celkový příkon 960 kW, a pokud přijede na zápas Sparta -Slávie 1000 fanoušků s EV a bude se chtít dobít, tak Praha má blackout....tím chci říct, že s EV se objevuje víc problémů než dokáže vyřešit. A dobíjet doma? Potom potřebujete 40A jistič!

Ener
30. březen 2018, 19:49

Proč se v tiráži, záhlaví webu OENERGETICE.CZ nedočteme kdo je provozovatel? Proč se ten někdo schovává za WEDOS ??

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se