Domů
Německo
Agora Energiewende: Německo výrazně zaostává v plnění emisních cílů

Agora Energiewende: Německo výrazně zaostává v plnění emisních cílů

Německo musí podle tamního think tanku Agora Energiewende výrazně zvýšit své úsilí v oblasti snižování emisí CO2, pokud se chce přiblížit svým emisním cílům pro rok 2020. Neplnění stanovených cílů by podle Agory mohlo nenapravitelně poškodit reputaci země.

Německo si pro rok 2020 stanovilo cíl omezit své emise skleníkových plynů o 40 % ve srovnání s hodnotami z roku 1990. Podle tamní vlády země může dosáhnout 35% snížení, odhady think tanku se však pohybují pouze na úrovni 30 %.

“Příští vláda musí bezprostředně zvýšit své úsilí, aby zemi alespoň přiblížila někam blízko jejímu cíli. Pouhých 30 namísto 40 % není jenom kousek vedle – jedná se o ohromné minutí cíle pro rok 2020,” komentoval dosavadní výsledky Německa Patrick Graichen, předseda Agora Energiewende.

Všechny německé vlády od roku 2007 přislíbily plnit vytyčený 40% cíl, v minulém roce však emise byly ve srovnání s rokem 1990 nižší pouze o 28 %.

Německá kancléřka Angela Merkelová v létě sice potvrdila, že cíl zůstává nezměněn, poslední předpovědi vlády však naznačují dosažení 35 %. Agora Energiewende je v otázce plnění cíle ještě skeptičtější, pro rok 2020 odhaduje snížení emisí bez zavedení dalších opatření na 30 – 31 %.

Poslední roky ve znamení stagnace

Za nižším snížením emisí, které bude podle projekcí think tanku zhruba 115 milionů tun ekvivalentu CO2 nad cílem pro rok 2020, stojí zejména rostoucí populace, ekonomický růst a nízké ceny fosilních paliv. Německé reputaci v oblasti klimatické politiky nepomáhají ani výsledky z posledních let, kdy se pokles emisí výrazně zpomalil.

Zatímco mezi lety 1990 a 2000 emise v Německu klesaly v průměru o 21 milionů tun ročně, v období 2010-2016 se již jednalo pouze o 6 milionů tun.

Pokud by Německo nyní chtělo dosáhnout svého cíle, muselo by své emise ročně snižovat o 39 milionů tun, což je podle Agory hodnota srovnatelná s celým tamním dopravním sektorem.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(6)
Martin Hájek
11. září 2017, 10:20

Tady se pořád operuje cílem snižování emisí, který si Německo dalo nad rámec evropských cílů. Nikdo asi není ochoten napsat, že Německo ve skutečnosti nesplní ani jeden z cílů, které má na úrovni EU, ať už je to snižování emisí mimo EU ETS, nebo OZE či energetické úspory, tak se do toho asi budu muset pustit sám. Navíc již kolem roku 2021 může mít Německo vyšší emise CO2 na obyvatele, než bude mít ČR, a může být v tomto smyslu jednou z emisně nejnáročnějších zemí v EU.

Lukáš Brandejs
11. září 2017, 13:39

Je zajímavé, že pod podobnými články komentář takového p. Vaněčka nenaleznete, ač jinak se tento web těmito jen hemží....

Pardon, osobní komentáře si mohu/mám odpustit. Každopádně je velmi smutné, že se Německu nedaří snižovat emise dle plánu, a to i přes masivní rozvoj výroby z OZE. To je vše.

Milan Vaněček
11. září 2017, 14:28

Na to téma jsem již mnohokrát argumentoval, budu se tedy pro Vás opakovat: Německo si stanovilo dvojnásobný cil než EU do roku 2020 a ten EU cíl už dávno splnilo. Ani němci neporučí větru a dešti, jen mají celosvětovou zásluhu a náskok v zavádění čistých zdrojů elektrické energie. V elektromobilitě ne, ten má amerika.

Když pan Hájek chce srovnávat emise na obyvatele neměl by zapomínat že velkou část energií spotřebuje průmysl. A zde nám němci hodně utekli když budete počítat emise na vyprodukovaný HDP.

Atd, atd ....

Martin Hájek
11. září 2017, 16:23

Pane Vaněčku, za prvé je třeba neplést si emise na jednotku HDP a emise v průmysl. Faktem je, že z hlediska podílu průmyslu na HDP, je ČR po Slovensku druhou nejprůmyslovější zemí EU, Německo je dost daleko za námi, EU má za cíl dosáhnout do roku 2020 20 % podíl průmyslu a je jasné, že se to nepodaří, ČR má tuším přes 30 %. Samozřejmě záleží, co vyrábíte, uvedl bych to na příkladu aut, jestliže složíte součástky dovezené z východní Evropy a nelepíte na ně značku BMW, tak zkrátka máte podstatně menší emise na jednotku produktu, než když všechno vyrobíte v ČR a nalepíte na to značku Škoda. Ano, je to velmi zjednodušené, ale vystihuje to podstatu problému.

A samozřejmě je daleko nižší emisní náročnost bankovnictví a jiných služeb, než průmyslu, o tom se asi nemusíme dohadovat. Takže jistě, na jednotku HDP bude Německo lepší možná ještě celou jednu generaci, ale pokud jsou Němci bohatší, tak by se měli více snažit, emise na obyvatele jsou spravedlivé kritérium. Mimochodem dnes už v tomto ukazateli Čína překonala EU, čímž z mého pohledu padá legitimita kroků nad rámec toho, co udělá Čína o USA raději nemluvě.

Jan Veselý
11. září 2017, 19:38

I tady se ta situace postupně mění. V aktuálních prodejích tvoří elektromobily v Německu 1.88%, v USA je to kolem 1.5%, ale USA je dost široký pojem, třeba v kalifornii mají EV mnohem více.

Martin Hájek
12. září 2017, 06:16

Díky za připomenutí, další cíl, který Německo nesplní, je milion elektromobilů do roku 2020. Ten seznam nesplněných cílů už je opravdu docela dlouhý a bude velmi zajímavé sledovat, zda Německo splní do roku 2020 alespoň jeden oficiální cíl, ať už národní nebo evropský. A také bude zajímavé sledovat, co potom udělá Evropská komise - vsadím boty že nic, maximálně nějaké to tytyty, baci baci...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se