Švédský LNG terminál v oblasti Nynashamn se po své otevření v roce 2011 stal prvním zařízením v oblasti Baltského moře. Autor: Jan Arrhénborg / AGA

Německá vláda potvrdila záměr rozvíjet infrastrukturu pro zkapalněný zemní plyn

Německá vláda potvrdila záměr rozvíjet infrastrukturu pro využívání zkapalněného zemního plynu (LNG), který má Německu mimo jiné pomoci snížit emise v dopravním sektoru. Jako nepravděpodobnější se v současné době jeví vybudování importního terminálu u města Brunsbuttel ležícího u Severního moře.

Jedním z prvních kroků, který by měl Německu pomoci v realizaci prvního terminálu pro import zkapalněného zemního plynu, je návštěva německého koordinátora pro námořní politiku Norberta Brackmanna a předsedy vlády spolkové země Šlesvicko-Holštýnsko Daniela Günthera v rotterdamském terminálu GATE. Spolčenosti Gasunie a Vopak, které stojí za terminálem GATE, by měly rovněž realizovat i první německý terminál s plánovanou importní kapacitou 5 miliard metrů krychlových ročně.

Do konce měsíce bude probíhat průzkum trhu, který má přinést podrobnější informace o možném zájmu o tento projekt. Na základě jeho výsledků má být v příštím roce rozhodnuto, zda terminál dostane zelenou, či ne. V případě že ano, svůj provoz by měl zahájit okolo roku 2022, tedy v době, kdy Německo plánuje uzavřít své poslední jaderné bloky.

Plány na rozvoj infrastruktury pro zkapalněný zemní plyn jsou rovněž součástí programu nové německé koalice a projekt terminálu u Brunsbuttelu je zahrnut v plánu rozvoje německé plynárenské soustavy, což by terminálu zajistilo přístup do tamní sítě.

Plány na vybudování LNG terminálu se v Německu objevovaly již dříve, žádný z nich však vzhledem k nejistotě o vývoji poptávky po plynu a jeho cenám nebyl zatím vybudován. Německo v současné době dováží většinu plynu z Ruska, Norska a Nizozemska, které však plánuje v nadcházejících letech výrazně omezovat domácí těžbu. Nový terminál s náklady odhadovanými na 400 milionů EUR by tak zemi otevřel novou cestu k diverzifikaci dodávek.



11 odpovědí na Německá vláda potvrdila záměr rozvíjet infrastrukturu pro zkapalněný zemní plyn

  1. Petr napsal:

    Na LNG Němci záměrně kašlali jako v EU hlavně anglofrancouzský postkoloniální projekt nejvíc jak to šlo.
    Přitom už od roku 2020 na něj začnou jezdit masověji nákladní lodě, a vyplatil by se v širokém okolí přístavů i pro autobusy a místní náklaďáky.

    • Petr napsal:

      Nejspíš pomsta za to, že titíž plynaři rvali obří úplatky v Německu do skupin prosazujících předčasné uzavírání tamních jaderných elektráren.

      • Jan Veselý napsal:

        Jestli to dělali, tak jsou banda hlupáků, protože jim to bylo k ničemu. To radši měli uplácet politiky, aby netlačili zateplování a aby se plynofikovala doprava.
        Navíc si nejsem jistý jestli to máte něčím podložené nebo je to jen fantasmagorie, kterou jste „si odvodil“.

        • Petr napsal:

          Nesmíte zapomínat, že i nad miliardářskými plynaři je ještě jedna nejvyšší vrstva.
          A ta nechce zdejší průmysl likvidovat, pouze jim do teď (kdy ještě mysleli, že zvládnou Čínu zastavit jako v roce 1929 USA) nevadilo při chybách ve spekulacích části evropského průmyslu obětovat.

          A těm by nejvíc vydělalo, kdyby mohli po rychlém vítězství plynu v bankrotu skoupit všechny novější německé jaderky, plyn po několika letech co nejdříve zase maximálně zdražit, a prodat jeho akcie na vrcholu plebsu.
          A nakonec této etapy správně dobrosersky nabídnout Německu záchranu před příliš drahým proudem pro průmysl, tím že nyní své jaderné elektrárny vrátí okamžitě do provozu.

          • Carlos napsal:

            A tu o zlém maďarském upírovi Šorošovi tam nemáte?

            Toto je takové jakási konspirační teorie, sice se to tváří jak je to super vymyšlené, jak to dává smysl, jak je to logické, ale pořád je to jenom spekulace. Nebo máte alespoň nějaký důkaz o tom že se Rychlá Rota chystají skoupit JE? Nechcete do toho zatáhnout ještě pana Macrona? Víte snad že pracoval v Rothschildovic bance, ne?

            Ale víte co? Já si to chci poslechnout co tu máte o té likvidaci-nelikvidaci průmyslu, o tom skoupení JE, jejich znovuuvedení do provozu a přesvědčení desítek milionů lidí že JE jsou znovu super a výhodné. Jediné co tu vidím jako zajímavou možnost je to že si jejich podniky mohou dovolit stavět za hotové a tedy levněji, protože i v nejlepším případě by ty JE měly před sebou ne více než 15-20 let životnosti.

          • Petr napsal:

            Jo o Sorosovi je v podstatě všechno pravda, ovšem teď když tady všude kromě Slovenska jeho agenti prohráli, se nakonec raději stěhuje do Berlína.
            Tam má poslední šanci prosatit pro novou EU ten podle něj nutný závazek na přijmutí 50 miliónů tmavých migrantů během 10-20 let.
            Protože bankéřští tiskaři, po uchopení své vysněné vlády v centralizované EU, je ideálně budou potřebovat jako pracovité pro zmírňování velké nevyhnutelné inflace, a v případě příchodu většinou nepracovitých je alespoň co nejtvrději postaví proti původní populaci bouřící se nad hyperinflací.

    • Jan Veselý napsal:

      Na LNG Němci kašlali, protože měli 3 levnější zdroje zemního plynu a spoustu volných přepravních kapacit. O jeden zdroj teď přicházejí (NL), takže za (na německé poměry) pár peněz vybudují terminál na LNG a budou mít páku proti Rusku/Gazpromu při vyjednávání o cenách dodávek.
      U autobusů, obzvláště těch, které jsou součástí MHD, bych na pohon na ZP moc nesázel, svou šanci prokoučovaly a elektropohon je v tomhle segmentu válcuje už teď.

      • Carlos napsal:

        MHD jedině na elektřinu, možná tak dálkové autobusy na plyn, ale stejně asi z dopravy skončí možná v kamionech a vlacích, tak je na něj místa dost, navíc s „rychlostí“ elektrifikace drah se nedá předpokládat že by tam v dohledné době měla jít nezávislá trakce do útlumu.

        • Martin Pácalt napsal:

          Na tohle téma se nebavíme poprvé. 🙂 Pokud v budoucnu nastane situace, že se přebytky výroby budou mimo jiné skladovat i do umělého CH4, má CNG doprava smysl i dlouhodobě. Nebude mít fosilní původ, doprava pomůže energetice. Vedle sebe mohou existovat dva způsoby pohonu, které by byly podporovány nejen na základě tržních sil, ale jednoduše proto, že se to hodí několika oborům najednou. Rozhodně netvrdím, že např. MND by mělo být JEN na zemní plyn. Tvrdím, že by tyhle CNG a elektrovozy měly existovat paralelně vedle sebe. Zhodnotilo by to i prostředky již do plynovodní sítě nacpané.

      • Petr napsal:

        Zkapalňování plynu je příšerně drahá a energeticky náročná technologie, bylo by ohromným plýtváním to pak jen tak pustit do normálních trubek.
        EU má kromě pár oblastí (jako ovšem třeba Česko) velmi málo hluboké vnitrozemí, a tak se zdálo v těch cca 20 let starých plánech ještě bohaté Evropy před průlomem baterií v Koreji, Japonsku a Číně, opravdu nejvýhodnější předělat první tady maximum dopravy na LNG.
        A stále pokud bude problém s nedostatkem třeba kobaltu, se jeví výhodnější prosazovat baterie hlavně ve vnitrozemí Číny a v EU přednostně v zemích jako Česko, Slovensko, Maďarsko, Rakousko, Bavorsko, a na pobřežích zatím upřednostnostňovat minimálně v dálkových autobusech a náklaďácích LNG.

        • Martin Pácalt napsal:

          Kdyby jste přišel raději se srovnáním energetické náročnosti těžby, přepravy , čištění a zkapalňování zemního plynu (on totiž bývá namixován vedle jiných složek z metanu, etanu, propanu, butanu a vodíku) vůči energetické náročnosti těžby, přepravy, rafinace a spol nafty, nebo benzínu. Pak by ty slova byly zasazeny do nějakého rámce.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *