Domů
Obnovitelné zdroje
Čína chce snížit miliardové výdaje na podporu obnovitelných zdrojů
latest solar panels and wind turbines for homes concept

Čína chce snížit miliardové výdaje na podporu obnovitelných zdrojů

Čína v posledních letech navyšuje výkon ve větrných a solárních elektrárnách každoročně v řádu desítek gigawattů. Podobně jako některé další země i Čína přenáší část nákladů na podporu obnovitelných zdrojů na spotřebitele nepřímo v podobě státního financování. Země se nyní snaží podpořit konkurenceschopnost těchto zdrojů, jelikož deficit státního fondu pro podporu obnovitelných zdrojů stále roste.

Podle návrhu nové směrnice čínského Národního energetického úřadu (NEA), který měla k dispozici agentura Reuters, by země měla urychlit své snahy ve věci dosažení cenové parity pro větrné a solární elektrárny, tedy aby tyto zdroje dokázaly bez státní podpory soutěžit s jinými energetickými zdroji, zejména s uhelnými elektrárnami.

Čína se v posledních letech snaží omezit svou závislost na uhlí budováním nízkoemisních zdrojů elektrické energie. Kromě jaderných elektráren tak stále významnější roli hraje i rozvoj větrných a solárních elektráren, který země podporuje skrz technologické inovace a úsporami z rozsahu.

Podle čínského regulátora některé regiony s vhodnými tržními a cenovými podmínkami již dosáhly cenové parity, a nepotřebují tak podporu. Regulátor dále vyzval provozovatele přenosových soustav, aby bezdotačním projektům poskytli větší podporu a zajistily dostatek přenosových kapacit, aby tyto zdroje nemusely být odstavovány.

„Cenová parita je zde již na trzích s vysokou cenou elektřiny. Nemyslím si, že zde bude konkrétní magické datum, kdy bude cenová parita dosažena ve všech oblastech. Postupně se bude šířit s pokračujícím růstem účinností a ceny tak budou konkurenceschopnější,“ uvedl Thomas Lapham, ředitel společnosti Asia Clean Capital, která se specializuje na střešní instalace fotovoltaických elektráren pro velké čínské společnosti.

Ve snaze omezit výdaje na podporu solárních elektráren Čína letos přistoupila k razantnímu kroku, kdy na konci letošního května náhle oznámila, že od 1. června dojde k pozastavení alokací pro nové velké fotovoltaické farmy, přičemž pro elektrárny zprovozněné po tomto datu budou sníženy výkupní ceny. Podobně v případě podpory pro decentralizované solární elektrárny došlo zastropování výkonu na 10 GW.

Podle čínského regulátora dosáhl deficit státního fondu pro obnovitelné zdroje, který je financován z poplatků hrazených odběrateli elektrické energie, již zhruba 120 miliard juanů (380 mld. Kč).

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(34)
Milan Vaněček
23. září 2018, 10:09

Ano, to je nejlepší řešení pro rozvoj nedotované fotovoltaiky po celém světě. Ten tlak na další snižování ceny panelů přežijí jen ti nejsilnější, s nejůčinnějšími technologiemi a robotizovanými továrnami..

Sailfish
23. září 2018, 10:32

Čína si ty panely vyrábí, ale blbá EU to podporuje a má z toho prd. V EU bysme si měli vzít příklad z čínského pragmatismu a odstranit z rozhodování veškerou iracionální histerii. Vítr? Ok, ale jen někde, ideálně jen pobřeží. Soláry? Jen střechy rodinných domů a dalších staveb. Uhlí jen pokud se nemusí kácet les nebo odstraňovat úrodná půda. Za eurounijní nápad pálit slámu/dřevo kvůli výrobě elektřiny bych vraždil.

Zbývá plyn a jádro. Plyn je easy way, tak hlavně použít do vhodných lokací. Jádro je složité, ale vzhledem k jeho velkému mezioborovému rozsahu, vědeckému přínosu a stále ještě obrovskému potenciálu je bezpodmínečně nutné do něj investovat. EU směřuje do háje právě kvůli zeleným hlupákům, kteří nerozumí číslům. Vývoj emisí aut za posledních 20 let, biopaliva z plodin, přehnaná podpora solárů/větrníků.....je třeba si přiznat, že v Bruselu se rozhoduje špatně a škody cítí/pocítí všichni Evropané.

Milan Vaněček
23. září 2018, 10:51

"je bezpodmínečně nutné do něj investovat" - myslíte to vážně??? Evropané to většinou tak nemyslí.

Bohatým (a starším) lidem jde především o bezpečnost a zdravé životní prostředí.

Sailfish
23. září 2018, 11:25

Ano, např. Němci podlehli zcela hloupé histerii po Fukušimě. Přitom nelze srovnávat podmínky a jaderné elektrárny v Japonsku a Německu. Ať se snažím jak se snažím, tak se nedokážu donutit bát se Temelína a to jsou už dnes na trhu ještě bezpečnější reaktory. Jaderný odpad mi dejte klidně 100 m pod barák a já se při dnešní úrovni ukládání odpadu nebudu bát.

Bezpečnost a zdravé životní prostředí se s jádrem nevylučuje. Ano i já vidím tu povrchní bezproblémovost solárů/větrníků/plynu ve srovnání s hodně náročným jádrem, ale to je jen povrch. Je třeba jít do hloubky a započítávat veškeré přínosy z nichž některé jsou pro budoucnost nutně potřebné.

Jiří
23. září 2018, 12:40

Páni, konečně někdo rozumný a racionálně uvažující. Také jsem to tu zkusil, tak se připravte, že budete za své projaderné názory ukamenován. Občas nechápu, že drtivá většina lidí je pro dožití (nebo i prodloužení) života našich brutálně starých reaktorů, ale pro vybudování supermoderních a superbezpečných reaktorů generace III+ skoro nikdo.

A další lidi by odstavili jaderky i uhelky a myslí si asi, že těch 70-80 % elektřiny, které nikdy soláry+větrem nemůžeme v našich podmínkách získat, nám snad přinese Ježíšek. Někdy je fajn, že lid nemůže rozhodovat úplně o všem.

Honza
23. září 2018, 13:54

Pane Jiři, kdybychom pokryli všechny střechy, nepoužívané brownfieldy a parkoviště v ČR fotovoltaickými panely, tak máme elektřiny, jak se tak u nás říká, tři pr*ele. Jejich výroba by pokryla spotřebu i v zimě (při uvážení aplikace opatření pro minimalizaci náročnosti vytápění budov).

Vladimír Wagner
23. září 2018, 15:42

Pane Honza, Němci dali extrémně moc do instalace fotovoltaik nejen na střechách. Dělají vše proto, aby jich měli co nejvíce, včetně zrušení cel na dovoz panelů z Číny a likvidace veškeré jejich výroby u sebe. Jen aby byly panely co nejlevnější a nainstalovalo se jich co nejvíce. Přesto pokryjí pouze 9 % své výroby elektřiny (viz následující článek). A to za celý rok. Můžete mi prosím vysvětlit, jak by se u nás pokryly z fotovoltaiky veškeré potřeby elektřiny v zimě u nás? Jak byste toho docílil?

energetik
23. září 2018, 21:16

Hele Wagner, clo bylo zrušeno 1.9.2018 tedy před 22 dny, to se ještě nemohlo nijak projevit, (ještě ani nedoplavali lodě z Činy) spíše se dosud projevovala existence cla.

Toto je typickým příkladem, kam dospěla (kam se zvrhla) diskuze zde a jaké hloupé manipulace a polopravdy někteří vytvářejí.

Němci dali do FVE na jednotku instalovaného výkonu o dost méně, než tuneláři s podporou státu v ČEZkém blbákově. Za přibližně stejné peníze tam mají kolem 30% skutečně čisté a bez emisní energie z OZE a v ČEZku je jen kolem 12%.

loudil
23. září 2018, 17:31

To: Sailfish Tak to mi mluví z duše ! Reakce na Fukušimu byla hysterická. Je to stejné, jako když by spadlo velké dopravní letadlo se 300 cestujícímí, Boeing - 747 , všichni by zemřeli a řada států by na to reagovala likvidací letecké dopravy na svém území. Lidi by si koupili jízdní kola a koloběžky a začali by každý den šlapat do pedálů. Nebo když v Apollu v lednu 1967 uhořeli Grissom White a Chaffee. Kdyby NASA tehdá reagovala zrušením programu Apollo, protože je to "nebezpečné" pro lidi, tak jsme dosud nebyli na Měsíci. Žiju už skoro 20 let necelých 100 km od Temelína. Jsem rád, že ho máme a že mi tu něde místo něj nehulí třeba tři uhelky po 800 MW. Tušimice, Prunéřov, Ervěnice, Chvaletice,...... Za pár týdnů má Čína uvést do provozu první komerční reaktor čtvrté generace na světě v Rongchengu, Shidaowan. Věřím, že na konci jaderného výzkumu bude reaktor , kterého se nebude třeba bát a že bude zvládnuta recyklyce veškerého yvhořelého paliva, takže ani nebude nutné budovat trvalá úložiště.

Možná se někdy v budoucnu atom ukáže slepou cestou vývoje jako kdysi vzducholodi, nicméně zatím to tak nevidím.

https://www.youtube.com/watch?v=xGKPgEBip1s

energetik
23. září 2018, 21:03

A těžit a zpracovávat uran a jaderné odpadky u vás doma mohou také? Viz. nejšpinavější místo na světě:

http://vtm.e15.cz/karacaj-je-jezero-smrti-nejspinavejsi-misto-na-svete

Jaderná energetika to nejsou jen elektrárny a toxické odpady a emise, ale také haldy ze kterých se uvolňuje uranový prach a zamořená půda kyselinou sýrovou po chemickém rabování viz. ČR Ralsko a podobně.

Sailfish
23. září 2018, 21:55

Dětské argumenty. Těžba čehokoliv je ekologická zátěž, tak se klidně vraťte do jeskyně. To s Karacajem je těžký bulvár - vytahovat to dnes je směšné.

loudil
23. září 2018, 22:51

Ve stejné době jako Majak, tedy kolem r.1950, existoval tzv.Londýnský smog =děsivá kombinace kouře z komínů průmyslu + kouře z uhelných lokálních topenišť + výfukových plynů + těžké vlhké londýnské mlhy. Tato kombinace každý rok zabila kolem 5000 obyvatel Londýna, hlavního města demokratického evropského státu. Ano, zabíjela hlavně ty , kteří už marodili na průdošky, přestrárlé, případně malé děti. Ale to jsou proboha přeci taky lidi !! V Majaku i Londýně zabíjela lhostejnost a neschopnost. Fifty ,fifty !

Jan Veselý
24. září 2018, 14:17

Londýnský smog je dávno pryč, EEA přestala sledovat emise SO2 kvůli přeshraničním přenosům, protože už to nemá smysl řešit jak klesly, ale Majak tu s námi ještě ještě nějaký čásek zůstane, stejně jako stará ekologická zátěž Ralsko.

Vladimír Wagner
23. září 2018, 16:24

Ano, někteří bohatí staří lidé opravdu neřeší to, aby Evropa zůstala bohatou, efektivní a průmyslově vyspělou i v budoucnu. To, že využívání jaderné energie nebrání tomu, aby zde bylo bezpečno a přispívá ke zdravému životnímu prostředí, psal už Sailfish. Mě se zdá, že Evropa ideologickým zavržením řady oborů (biotechnologií, genetických modifikací, jaderné energetiky) a třeba i z důvodů výběru velmi drahého energetického mixu a přesunem velké části průmyslové výroby do Číny začíná v oblasti vědy i technologií a rozvoje pomalu zaostávat.

Pane Vaněčku, mám na Vás jako experta a "insidera" jeden dotaz. Už teď, před zrušením cel na dovoz čínských panelů do EU, zkrachovala téměř veškerá produkce panelů v Německu. Tuto cestu, kdy je přesunuta veškerá výroba do Číny, jen aby byly panely co nejlevnější, a mohla jich EU nakoupit a instalovat co nejvíce,hlásáte i Vy. Je sice zatím pravda, že dosud existuje v Německu výzkum v oblasti panelů a výroba komponent pro továrny na výrobu panelů. Vy sám jste zde psal, že právě to je oblast, ze které Německo ze svého fotovoltaického boomu přece jen může těžit. Mám dotaz. Jak se bude vyvíjet situace, když německé výzkumné instituce v této oblasti a výrobci linek na panely v Německu nebudou mít zákazníky u sebe, ba ani v Evropě, ale pouze v Číně? Nebude mezi nimi přímá interakce a nebudou v přímém kontaktu získávat poznatky o tom, co jejich potenciální zákazníci potřebují a chtějí. Naopak v Číně budou výzkumné ústavy a továrny na automaty pro výrobu panelů mít přímý kontakt se svými zákazníky a výrobci panelů pro celý svět i Evropu ve své blízkosti. Nemyslíte, že brzy ti čínští výzkumníci a výrobci ty německé převálcují také, jako převálcovali německé čínští výrobci panelů?

loudil
23. září 2018, 17:58

S tím souhlasím. Evropě uniká špičový vědecký výzkum i praxe. Pro mne osobně je například zcela neuvěřitelné, že Čína, která byla ještě roku 1980 chudší jak černoši v Africe podepsala nedávno smlouvu s Londýnem o výstavbě svého jaderného raektoru 1000 MW Hualong One v hrabství Essex lokalita Bradwell. Británie, která ještě před 80 lety vyučovala zbytek světa ve vědě a technice si nyní zve nedávno skoro feudální Čínu ,aby jí stavěla jaderné reaktory. Když jsem se to dozvěděl, tak jsem si musel dát panáka, abych to - "vstřebal" !! No fakt, síla !

http://www.neimagazine.com/news/newsuk-gda-progress-for-chinas-hualong-one-5981572

energetik
23. září 2018, 21:20

To není nic zvláštního, Země je kulatá a "každý chvilku tahá pilku". Začtěte se více do dějin a potom vás to už nepřekvapí.

Martin Hájek
23. září 2018, 23:49

Jasně, ale EU si pod sebou usilovně řeže větev už tak 20 let. Není tak úplně náhodou, že EU začala hospodářsky ztrácet dech v době, kdy současně začala bojovat s klimatem. Tím nechci říct, že boj s klimatem je jediným problém evropského hospodářství, je to spíše symptom. Protože nejsme schopni udržet naše postavení vědecko-technické velmoci (Británie katastrofa, Francie katastrofa, Německo nic úžasného) tak budeme alespoň v něčem první - v boji s klimatem, což půjde při dostatečné mediální masáž prodat obyvatelstvu jako dudlík výměnou za ztrátu ekonomicko-politického významu Evropy. Podobné dudlíky tu dobře známe z dob RVHP, kdy také bylo potřeba PRově překlenout narůstající a již zcela do očí bijící ekonomický rozdíl mezi Táborem míru a socialismu a západní Evropou. Kulisy jsou trochu jiné, děj stále stejný.

Jan Veselý
24. září 2018, 08:59

Ano, některé věci se nemění. Například to, že někteří lidé hlásají věci, které jsou naprosto v rozporu s pozorovanou skutečností, jinými slovy kecají nesmysly. Tady jsou ekonomická data o tom jak si vede eurozóna (a to jsou tam ty dva lůzerské státy Británie a Francie) v zahraničním obchodu, kéž by tak vypadaly všechny úpadky, EU vydělává na globální ekonomice více než Čína.

Martin Hájek
24. září 2018, 23:10

Pane Veselý, zkuste se ty statistiky naučit číst! Británie tam má značný obchodní deficit a Francie je v poměru k velikosti ekonomiky na černé nule. Celý export EU táhne Německo a Nizozemí. Navíc byste měl potrénovat porozumění psanému textu, protože jsem hovořil o ztrátě postavení vědecko-technických velmocí a to se primárně neměří výsledkem obchodní bilance, i když to s tím trochu souvisí. Ale třeba USA se ještě na vědecko-technické špičce zuby nehty drží a přitom mají ohromný obchodní deficit.

Milan Vaněček
23. září 2018, 18:29

Odpověď na dotaz pana Wagnera: zákazníci v Evropě a zvláště v Německu stále budou, těch německých střech s fotovoltaikou nebude jen 1,5 milionu jako teď ale bude to 5-10 milionů, totéž i s velkými instalacemi.

V Evropě je teď silný výzkum další generace fotovoltaiky s účinností blížící se 30% (tandemové články) a zase tady to začne, Němci a Švýcaři budou vyrábět nové robotizované výrobní linky pro číňany (s velkým ziskem) a Čína bude s levnými penězi a nízkou marží vyrábět už více než 100 GW nameplate výkonu ročně.

Ale třeba někdy Čína Evropu převálcuje s výrobou ultralevných fotovoltaických panelů. Už jsem tu psal o tom že většina lidí ve výzkumu fotovoltaiky v Kalifornii má čínská jména, že US university zřizují své pobočky u čínských universit, teď jsem zrovna oponoval jeden takový kanadsko-arabsko-čínský projekt.

A v ČR nemáme ani ústav fotovoltaiky, ba ani katedru fotovoltaiky na ČVUT. Máme jen spoustu ústavů jaderných, které v Německu úspěšně zrušili a předělali ...

Takže ta Čína je už daleko před námi (stačíse podívat kam se dostaly v žebříčcích nejlepší čínské university a kde jsme my) ale na Německé a Švýcarské zatím nestačí.

Tož tak.

Sailfish
23. září 2018, 19:10

Vy jste dokonalý demagog. Na jedné straně obhajujete zrušení jaderných oborů v Německu a na straně druhé argumentujete Čínou, která je ve fotovoltaice před námi a nějakým omylem neuvedete jak Čína investuje do jaderné vědy. Ach jo...

loudil
23. září 2018, 23:21

Myslím si, že pro EU s 500 mil. obyvatel a HDP kolem 20 bil.Dolarů by bylo vhodné rozvíjet výzkum ve všech oborech energetiky, tedy jak OZE, tak atom. Francie už pár desetiletí zajišťuje 75 % své elektřiny z atomu , má přitom dnes elektřinu levnější jak sousední Němci , kteří mají mix. uhlí, OZE, plyn. Co když Čína zvládne reaktory čtvrté generace /někdy pak také páté/ a někdy po roce 2050 bude mít mix : OZE, atom, voda ?? A na nás v EU se bude dívat s patra ? Připadá mi to stejné, jako kdyby třeba roku 1950 jednala vláda nějaké velké země o rozvoji dopravy /USA, Japonsko, Čína, Brazílie,Rusko,../ a usnesla by se, že nevidí žádnou perspektivu u železnice, proto do 10 let nechá vytrhat všechny koleje a nadále půjdou peníze už jen letadlům a autům.

https://www.youtube.com/watch?v=aMpljiB-oh8

https://www.youtube.com/watch?v=M2NeuloUae8

https://www.youtube.com/watch?v=iB_OrTUaAQU

https://www.youtube.com/watch?v=BoaLDN-IUzo

Petr
24. září 2018, 09:42

Naopak. Když odpadá konkurence, a v EU už zůstává velký jaderný výzkum jen ve Francii, Švédsku a Česku, tak by jsme do něj měli investovat jako svého tradičního oboru ještě víc peněz a začít z toho maximálně ekonomicky těžit.

Petr
24. září 2018, 09:48

To velmi výdělečné kácení lesů a odvoz ornice v Německu kvůli uhlí je zcela na stejné úrovni jako "ekologická" prodělečná ochrana Šumany zelenými fanatiky, kde kůrovec všechno sežral a 20 let tam teď stromy nebudou a eroze to na těch horách pořádně roztočí.

V tom Německu už nají uhlí taky jen na 20 let a pak doly vrátí zpátky na nově rostoucí les nebo rekreační krajinu s jezery.

petrik
23. září 2018, 16:47

V prvi rade je potreba zacit u +++ spotrebicu co neco vydrzi pro vsechny bez vyjimky TECKA No predci, kdyz napoustim vanu, tak ji napred ZASPUNTUJI TECKA

Martin Hájek
24. září 2018, 00:02

Celkově je případ EU - Čína ve fotovoltaice plný paradoxů. Podpora fotovoltaiky v EU vejde do učebnic ekonomie jako příklad ekonomické a průmyslové sebevraždy na bázi zcela mylné teze: "Když to my budeme dotovat, tak se to přece bude vyrábět u nás". Mimochodem na podobný průšvih s ještě o několik řádů větším dopadem je zaděláno v automobilovém průmyslu, kde státy dotují elektromobily, zatímco evropské automobilky jsou míle za konkurencí z Ameriky a Asie. Nicméně Čína se paradoxně stala obětí svého úspěchu a loni se dostala do situace, kdy musela sama "zatáhnout" polovinu globálního účtu za zelené dobro. Peníze však rychle došly a letos se to již nebude opakovat. Trh EU sám o sobě však nemůže ani při zrušení cel na panely globální produkci vstřebat a Čína tak buď opravdu najde nové trhy a nebo bude čelit vlně bankrotů FVE průmyslu a ztrátě pracovních míst. To vše v situaci, kdy tamní ekonomika celkově povážlivě zpomaluje. Soudruzi v Bruselu ani v Berlíně nikdy chybu nepřiznali a stále melou a "vůdčí roli EU v OZE průmyslu", což je už dnes spíš hořký vtip. Tak uvidíme, jestli svůj omyl přiznají soudruzi v Číně :-).

Petr
24. září 2018, 10:25

Peníze Číně dojít nemůžou, když má možnost neomezeného tisku, můžou jenom dlouhodobě chybně investovat, a tak si způsobit v ekonomice morální úpadek a všeobecnou hyperinflaci.

Prostě dokázala blbost odhalit už za rok a za pár měsíců ji zvládla rychle zrušit, i když tam byl taky odpor těch co na tom vydělávali.

Jan Veselý
24. září 2018, 10:28

Je to sice trochu off-topic, ale nedávno jsem byl upozorněn na zajímavý nesmysl. Státy s vlastní měnou si mohou samy "natisknout" (dnes spíše naklikat) peněz kolik potřebují. Tak proč si na pokrytí deficitu rozpočtu půjčují?

Petr
24. září 2018, 12:52

Protože většinu centrálních bank světa ovládá globální židovské spiknutí, jenž věří blábolům o vyvoleném superrasistickém národu předurčeném řídit celý svět, co jiné jste myslel :(

Jan Veselý
24. září 2018, 14:11

Podle principu Occamovy břitvy bych očekával, že bankéři to tak dělají, protože "se to tak dělalo vždycky". A samozřejmě je historickým faktem, že hamižnost bankéřů byla vždy vyšší než jejich inteligence (viz třeba sir Desmond Glazebrook), proto mě nepřekvapuje, že se snaží na státní finance aplikovat stejný postup jaký by na získání hotovosti použila soukromá banka, která ovšem nemá kontrolu nad měnou.

Židovské spiknutí, židozednáře, židobolševiky, rosenkruciány, zednáře a Aštara Šerana řadím osobně do kolonky bláboly a urban legends.

loudil
24. září 2018, 13:33

Konečný krach papírových peněz nutně musí přijít. Bude to velkolepé divadlo, kterému se budou smát ti, kteří drží většinu majetku v nemovitostech či drahých kovech. Ostatní silně zapláčou. Dnes je možné pořídit třeba krásnou obří stříbrnou minci 1 kilo Ag 0,9999 z australské mincovyny v Perthu za 12 800 Kč, což je méně, jak průměrná penze v ČR. Platiny se vytěží ročně na Zemi jen 190 Tun a 10 Gramů cihlička je za 8700 Kč, no jsou to hezké věci. Platina má průměrnou hmotnost 21,45 g/cm krychlový protože vznikla při explozi neutronové hvězdy. 90 % zásob platiny leži v zemi Jihoafrické republiky.

https://zlataky.cz/investicni-stribrne-mince?ext=0&filter_weight=11199&filter_id=on&sort=1a

https://zlataky.cz/investicni-zlate-mince?ext=0&filter_weight=5151&filter_id=on&sort=1a

Jan Veselý
24. září 2018, 10:25

Případ EU – Čína ve fotovoltaice je učebnicový příklad toho jak se výroba s minimální marží stěhuje do ekonomik, kde se na tom dá aspoň trošku vydělat.

Takže dnes výstavba třeba typicky probíhá tak, že se staví FVE, staví ji francouzská firma, stavba je financovaná britskou bankou, použijí se švýcarské invertory a čínské FV panely, za které čínská firma, částečně vlastněná korporací z Kanady platí licenční poplatky za německé patenty, splácí dánskou výrobní linku a kupuje z USA špičkový polysilikon. Reálný zisk "Číny" je cca 1% z celkové ceny investice, spíše méně. Smetanu slízne někdo úplně jiný.

Petr Závodský
24. září 2018, 11:00

Sailfish, Jiří, loudil, Vláďa W, Martin Hájek ... již na tomto webu čtu jen články. Komentáře opravdu minimálně .... demagogie a urážky... tak dnes jsem rád, že se najdou i normálně uvažující a diskutující. Díky.

loudil
24. září 2018, 19:13

Jeden bonbonek z Číny mimo energetiku. Video ukazuje postavení nového mostu na značně široké komunikci, kdy bylo nutné přerušit automobilový provoz jen na 43 hodin !!! Nedalo by se náhodou používat i u nás ?? V čem je finta ?? Nový most je postaven vedle starého na kolejnicích ? a po zbourání starého je jen nasunut na nové místo. Pak přijedou asfaltéři a je hotovo. Doprava po mostě je tak přerušena jen 43 !! hodin . Samozřejmě se ty dva dny pracuje i v noci !!

https://www.youtube.com/watch?v=vz_j_BEkVCQ

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se