Domů
Obnovitelné zdroje
Finsko chce do roku 2030 zvýšit podíl biopaliv v dopravě na 30 %
dřevní odpad dřevo

Finsko chce do roku 2030 zvýšit podíl biopaliv v dopravě na 30 %

Finská vláda ve čtvrtek oznámila, že plánuje zvýšit podíl biopaliv přimíchávaných do pohonných hmot na 30 % do roku 2030, což má pomoci k dosažení cílů v oblasti snižování emisí. Jednat se má přitom zejména o pokročilejší paliva 2. generace, o jejichž nárůst má zájem také EU.

Finsko, které mělo dle databáze Eurostatu v roce 2014 největší podíl obnovitelných zdrojů využívaných v dopravě v EU (21,6 %), plánuje další zvýšení svých cílů v této oblasti. Výše zmíněný 30% podíl je díky faktu, že se jedná většinou o biopaliva vyrobená z odpadů a zbytků z lesnictví, optikou EU vnímán jako přibližně 53% podíl.

Podle evropské směrnice 2009/28/ES o podpoře využívání energie z OZE je totiž podíl těchto biopaliv považován automaticky za dvojnásobný ve srovnání s biopalivy 1. generace vyráběnými z biomasy, u které existuje její konkurenční využití ve výrobě potravin či krmiv.

Kromě zvýšení využívání biopaliv 2. generace potvrdila finská vláda podle agentury Reuters plán na snížení importu ropy na polovinu, ukončení využívání uhlí při výrobě elektřiny a zvýšení podílu elektromobilů na 10 % do roku 2030.

Snižování podílu biopaliv 1. generace v EU

S návrhem zvýšit podíl biopaliv 2. generace v dopravě přišla v tomto týdnu také Evropská komise, která navrhuje zvýšit do roku 2030 jejich podíl na 5,5 % z plánovaných 1,5 % v roce 2021.

Na druhé straně Komise navrhuje snížení podílu biopaliv 1. generace v dopravě z plánovaných 7 % v roce 2021 na 3,8 % v roce 2030.

Dle zprávy, kterou měla k dispozici agentura Reuters, se uvádí, že zatímco se EU snaží o snížení závislosti na fosilních palivech, biopaliva ze zemědělských produktů jsou vyráběna převážně z plodin jako cukrová řepa či řepka olejka, které by jinak mohly být využity k lidské spotřebě či krmení zvířat. To vede ke kritice, že takto jsou způsobeny nepřímé změny ve využívání půdy.

“Progresivní snížení biopaliv vyráběných z potravin a jejich nahrazení pokročilými biopalivy vytvoří potenciál pro dekarbonizaci dopravního sektoru,” uvádí Komise v návrhu.

Kritici biopaliv uvádějí, že návrh EU je nedostatečný. Dle jejich návrhu je navíc škodlivost biopaliv známa již delší dobu.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se