Domů
Obnovitelné zdroje
Kalifornie chystá kompletní přechod na bezemisní zdroje

Kalifornie chystá kompletní přechod na bezemisní zdroje

Kalifornie je po Havaji druhým americkým státem, který přijal závazek kompletního přechodu na bezemisní energetiku. Má se tak stát do roku 2045. Stoprocentní transformace na energetické zdroje, které nevypouštějí skleníkové plyny, přinese zajímavé podnikatelské příležitosti v oblasti uskladnění energie, energetické účinnosti či elektromobility. Energetická revoluce v Kalifornii může být zajímavou šancí také pro české energetické, strojírenské i IT firmy.

Kalifornie se už dnes v mnoha ohledech prezentuje jako americký lídr v oblasti ochrany životního prostředí. To se týká jak celkové míry recyklace, tak množství elektromobilů nebo podílu obnovitelných zdrojů. Závazek kompletního přechodu na bezemisní zdroje je součástí nově přijatého Zákona SB 100 („The 100 Percent Clean Energy Act of 2018“).

Stávající modely ukazují, že kromě rozšíření obnovitelných a dalších bezemisních zdrojů bude k dosažení cílů do roku 2045 potřeba zásadním způsobem navýšit kapacity na uskladnění energie. Nové podnikatelské příležitosti vzniknou i díky podpoře energetických úspor – včetně zvyšování energetické účinnosti budov i spotřebičů. Nástup bezemisních zdrojů jde ruku v ruce s přechodem na elektromobilitu, která si vyžádá novou infrastrukturu a také právě nové zdroje elektřiny.

Nejen obnovitelné zdroje?

V současnosti pochází 32 % kalifornské elektrické energie z takzvaných nových obnovitelných zdrojů. Z toho třetina připadá na solární panely, čtvrtina na geotermální elektrárny, čtvrtina na vítr a 15 % na biomasu. Dalších 12 % celkové elektřiny vyrábí Kalifornie bezemisně v tradičních hydroelektrárnách a 9 % v jaderných reaktorech. Zbývajících 40 % elektrické energie produkují plynové elektrárny.

Nově přijatý zákon SB 100 dává Kalifornii určitou flexibilitu. Požaduje sice dosažení 60 % energie z nových obnovitelných zdrojů do roku 2030, pro zbývajících 40 % ale není tak striktní. Má jít nicméně také o bezemisní energii (zero-carbon), což teoreticky zahrnuje i velké hydroelektrárny, novou generaci jaderných reaktorů nebo plynové elektrárny se zachytáváním a podzemním ukládáním uhlíku – tedy technologií CCS (Carbon Capture and Storage). Aktuálně ale žádné takové nové zdroje plánované nejsou.

Předpokládá se spíše masivní rozvoj solárních a větrných elektráren. Pro naplnění cíle by ovšem bylo třeba vybudovat 25 tisíc stožárů větrných elektráren a 1200 solárních farem.

200krát silnější baterie

Vzhledem k nerovnoměrným dodávkám elektřiny z obnovitelných zdrojů se předpokládá, že si reálná transformace kalifornské energetiky vyžádá výrazné navýšení kapacity pro uskladnění energie. Od roku 2010 kalifornské elektrárenské společnosti zajistily kapacitu pro skladování energie na úrovni 1500 megawatthodin – především ve formě baterií či přečerpávacích elektráren. Do roku 2045 ovšem bude nutné tyto kapacity zvýšit více než dvousetkrát.

Při dnešních cenách by náklady na takovou infrastrukturu byly astronomické (až 400 miliard dolarů), ale Kalifornie sází na to, že cena baterií bude dále klesat. Podle výzkumné společnosti Bloomberg NEF by ceny baterií měly oproti současnosti poklesnout do roku 2030 o 67 % díky nástupu nových technologií a rozvoji elektromobility. Do roku 2045 se předpokládá pokles nákladů na uskladnění energie ze 400 USD / kWh na 100 USD / kWh.

Pro podporu skladování energie chystá Kalifornie i další legislativu. Návrh zákona SB 700 předpokládá podporu ve výši 800 milionů dolarů na domácí uskladnění energie (behind the meter energy storage) a zákon SB 1369 zařadí mezi podporované formy skladování energie i vodík vyrobený elektrolýzou.

Z tohoto směřování kalifornské energetiky budou profitovat především dodavatelé baterií – pro průmyslové i domácí použití. Dále také firmy, které budují či spravují dálkové přenosové sítě a kompletní infrastrukturu, jež zajistí kontinuální dodávku energií z pouštních solárních elektráren nebo větrných parků do velkých měst.

Kouzlo energetické účinnosti

Nejlevnější cestou, jak podstatně snížit emise zůstává i v Kalifornii posilování energetické účinnosti. Nově přijaté energetické standardy pro budovy (Building Energy Efficiency Standards) s platností od roku 2020 počítají s povinností zajistit instalaci solárních panelů (spolu se systémem na uskladnění energie) na všechny nově postavené rezidenční budovy a dále posílit tepelnou izolaci nově stavěných budov. Dosud se podařilo zprovoznit 780 tisíc domácích solárních instalací, které jsou nezávislé na sítích, jsou využívány k výrobě elektřiny či ohřevu vody a mají celkový odhadovaný výkon kolem 6700 MW.

Od příštího desetiletí budou muset všechny nové rezidenční budovy splňovat standardy „pasivních domů“, pro komerční stavby nastane tato povinnost od roku 2030. Už od přespříštího Nového roku budou muset komerční budovy také snížit spotřebu elektřiny určené pro osvětlení o 30 % – například nasazením LED světel. To bude vytvářet zajímavé příležitosti pro všechny dodavatele úsporných technologií pro stavebnictví a instalací do rezidenčních i komerčních staveb.

Doprava zatím zaostává

Od roku 2008 se Kalifornii podařilo snížit celkové emise skleníkových plynů o 11 %, a to ve všech sektorech kromě dopravy. Podíl emisí CO2 z dopravy naopak narostl a dosáhl v roce 2017 rekordních 40 % – z toho více než dvě třetiny jdou na vrub osobní automobilové dopravy. S tím, jak roste populace Kalifornie, stoupá i počet osobních automobilů – mezi lety 2006–2016 o 10 %. Levná paliva, obliba sportovně-užitkových automobilů a klesající popularita městské hromadné dopravy spolu se sdílenými dopravními službami typu UBER či Lyft vedou k nárůstu celkového množství ujetých mílí, a tudíž i emisí CO2.

Je tedy zřejmé, že podstatné snížení emisí se neobejde bez transformace kalifornské dopravy. I v té bude Kalifornie sázet na elektřinu a vodík. Kalifornii se přitom jako málokterému americkému státu daří prosazovat elektromobilitu do mainstreamového hledáčku automobilistů. V roce 2017 se 47 % amerických elektromobilů prodalo v Kalifornii, přičemž poptávka roste meziročně o desítky procent (v letech 2016–2017 nárůst o 38 %).

Miliony bezemisních vozidel

Iniciativa odcházejícího guvernéra Browna, podpořená 2,5 miliardami dolarů, počítá s tím, že se do roku 2025 dostaví 250 tisíc nabíjecích stanic, které by využívalo 1,5 milionu elektromobilů. Nadto se plánuje výstavba 200 vodíkových čerpacích stanic pro vozidla s palivovými články. Do roku 2030 by pak chtěla Kalifornie dostat na silnice 5 milionů bezemisních vozidel, a to kombinací pobídek a sázkou na pokles cen elektromobilů. To spolu s plány řady velkých měst – Los Angeles či San Francisco, která chystají nahrazení konvenčních dieselových či CNG autobusů elektrobusy, přinese obrovské příležitosti celým sektorům průmyslu – od dodatelů nabíjecí infrastruktury přes výrobce elektrobusů po firmy zaměřené šířeji na chytrou energetiku.

Přechod Kalifornie na elektromobilitu podle některých odhadů může přinést nárůst spotřeby elektřiny až o 50 %, což ještě zvýší tlaky na rozvoj energetických zdrojů, přenosových sítí a související infrastruktury.

Šance pro české firmy

Energetická a dopravní revoluce v Kalifornii bude představovat velmi zajímavou příležitost také pro české energetické, strojírenské i IT firmy zaměřené na skladování energie, rozvoj a monitoring chytrých sítí, výstavbu dobíjecích stanic pro elektromobily či tankovací stanice pro vozidla na vodíkové palivové články FCEV.

Kromě vývozu produktů a služeb se mohou v USA rýsovat i zajímavé investiční příležitosti. České firmy už začínají být v tomto ohledu aktivní – letos uvedla ve státě Tennessee do provozu továrnu na výrobu zkapalněného vodíku společnost United Hydrogen Group financovaná českým kapitálem. V budoucnu hodlá vybudovat také síť plnicích stanic. Český výrobce baterií HE3DA zvažuje v USA výstavbu výrobního závodu na lithiové baterie určené pro velkokapacitní uložení energie.

Generální konzulát ČR v Los Angeles je připraven pomoci dalším českým firmám, které se chtějí na tamním trhu etablovat – například vytipováním vhodných veletrhů, asistencí při hledání partnerů nebo součinností při získávání informací o nejvýhodnějších investičních pobídkách.

Autorem článku je MARINO RADAČIČ, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Los Angeles

Článek byl publikován na webu www.export.cz

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(22)
Milan Vaněček
14. prosinec 2018, 13:12

Rok 2045 si zapamatujte. To je rok kdy šestá největší světová ekonomika, lídr doby křemíkové, která začala po 2.světové válce přejde na 100% energie z obnovitelných zdrojů (že to bude bez jádra je jisté). Zde v Kalifornii začala fyzika polovodičů měnit pozvolna svět.

Německo nemá tak dobré přírodní podmínky (s výjimkou energie větru) jako Kalifornie a tak jim to bude trvat tak o 15 či 20 let déle, ale nejpozději v roce 2060 toho dosáhne též.

Takže svět bude rozdělen na státy s vyspělou energetikou a ekonomikou a na státy zaostalé.

Tož tak, Kalifornie definovala časovou osu Energy transition (Energiewende).

Emil
14. prosinec 2018, 13:36

Papír snese všechno.

Petr
14. prosinec 2018, 15:43

Mně z těch schválených plánů teda naopak vyplývá, že už kolem roku 2030 začnou stavět sériově nové vysokoteplotní jaderné elektrárny s produkcí vodíku, a roku 2045 budou tyto dodávat minimálně 20% elektřiny, přičemž v té době tam bude spotřeba elektřiny mnohem větší než dnes.

John
14. prosinec 2018, 15:49

Vaněček zase blouzní...

frank
14. prosinec 2018, 16:15

Kdyby Kalifornie nebyla součástí USA, tak by spíše definovala časovou osu závislosti na importu proudu ze zahraničí :), ale je součástí a tak se to tak nebere ... ještě k tomu Německu, je to jen pár dní kdy dostalo na COP24 cenu Špindíra roku " :)

Carlos
15. prosinec 2018, 11:44

Ropák nemá mezinárodní kategorii?

Pokud se jim podaří vyřeit akumulaci, to by se jim mohlo podařit, pokud nebudou likvidovat přehrady, pak by to mohli zvládnout.

Milan Vaněček
15. prosinec 2018, 12:49

Na COP24 jsou jen političtí aktivisté. Poslechl jsem si jednoho na aktuálně.cz a stačilo mi to. Ale v současném politickém šílenství jsou i ti potřeba aby zvítězilo technicky elegantní stále levnější (díky vědě a technickému umu) řešení solárních a větrných elektráren.

Pavel
19. prosinec 2018, 23:52

Jinými slovy, vaněček zase recykluje svůj výcuc z palce o tom jak německá představa o snižování emisí co2 nestála na začátku té katastrofy jménem energiewende.

frank
14. prosinec 2018, 13:33

Myslím si, že odhad padesáti procentního zvýšení spotřeby proudu díky autům je spíše velmi konzervativní :) Jen pro prosté nahrazení současné spotřeby benzínu v Kalifornii mi vychází dodatečná roční poptávka něco jako 130-135 terawathodin. Myslím si tedy, že se časem můžeme klidně dočkat nové regulace odběrů( nabíjení), v odběrových špičkách prostě dobíjení autům nebude přímo ze sítě umožněno, bude dokonce přestupkem :) To bude v Kalifornii ,nejpravděpodobněji v zimě, za 10-15 roků asi obvyklé :) Je také téměř jisté že import elektřiny do Kalifornie dosáhne nových rekordů a že se dočkáme nejenom nového rozložení hodinových cen elektřiny, ale i toho, že dobíjení v některých hodinách zcela vymaže současnou" cenovou výhodu" elektřiny nad benzínem a také, že se tento, doposud značný rozdíl, v průměru významně zmenší :) Závěrem snad jen poznámka, že Kalifornie je pro USA poněkud atypický stát jak ve smyslu závislosti na importu energie, tak v malé kapacitě vlastních výrobních rezerv daných klimatickými poměrym kdy rozdíly v jednotlivých obdobích roku nejsou tak dramatické jako v jiných státech USA... což je v souvislosti s plánovanou elektrizací dopravy spíše špatná zpráva....

Petr
14. prosinec 2018, 15:54

Přičemž ovšem je samozřejmě Kalifornie na elektrifikaci dopravy zdaleka nejvhodnějším státem z celých USA.

Carlos
15. prosinec 2018, 12:24

Nebo se prostě zavede že nabíječka EV musí být ze sítě 110/240V nebo 110/208V (buď to mají přes split phase, nebo do hvězdy) a mít max 2kW. Jestli máte zaplou konvici, vysavač, nebo auto, to už nikdo nepozná.

Martin Prokš
14. prosinec 2018, 13:41

Mě tam praštilo do očí několikrát se opakující slovní spojení: "zajímavá příležitost". Hezky obalené něco aby nesmrdělo na sto kilometrů. Nesmrdělo, že to vlastně budou vynucené investice, které by spotřebitelé bez nátlaku ze strany státu formou zákona a vyhlášek dobrovolně neudělali. Nebo alespoň ne v té míře.

Ano, zajímavá příležitost je to pro toho kdo to dokáže vy(zne)užít a ty drahé systémy dodat a zcertifikovat, to nepochybně. Ale pro ty koncové zákazníky, kteří to budou muset platit, to až tak zajímavá příležitost určitě nebude. No žluté vesty v důsledku obodobnýcho rozhodnutí ve Francii začaly. Ale Kalifornie je zřejmě hodně bohatá, tam to ještě chvíli potrvá, než se dostanou do podobného stavu.

Petr
15. prosinec 2018, 11:23

Zajímavá příležitost nakoupit vhodné pozemky pár mílí za hranicemi Kalifornie, a tam postavit flexibilní fosilní elektrárny :)

Milan Vaněček
14. prosinec 2018, 15:24

Je smutné kolik se zde najde kverulantů a rejpalů. Pro Ameriku je spíš typické říci Yes, we can nebo US first.

John
14. prosinec 2018, 15:52

Vy byste nazval kverulanty i ty pesimisty co jako první upozorňovali na problém Titaniku. Jste celkově jasně neobjektivní a tím trapný.

frank
14. prosinec 2018, 16:11

Typické to je, ale pak si na to většinou sednou a trošku se zamyslí :) Je to to podobné jako když vám s úsměvem od ucha řeknou že je vše great a po třetím panáku pak tiše a stydlivě dodají slovo shit :) No a pro vás je typické, že každý i trošku jiný názor než váš HNED označujete za kverulanství a rejpalství... otočte se někdy na židli na minutu od obrazovky ( do deseti počítat u vás nestačí) a řekněte si, že lepší než s kejvači a následovači je někdy se pobavit s lidmi z jiné bubliny :)

Milan Vaněček
14. prosinec 2018, 17:12

Já se bavím rád s bublinou jaderného Titanicu.

frank
14. prosinec 2018, 22:09

Jájínkovství vám vskutku jde.

Počkáme uvidíme, můj poklidný důchod ohrožen ještě nebude, vnoučata to budou mít díky současné/plánované energetické politice v Kalifornii nebo v Německu o dost zajímavější , jestli se tím budou bavit netuším, ale veselé to (ne)bude až stát dodaní elektřinu jako benzín :) Což se stane s naprostou jistotou...

Carlos
15. prosinec 2018, 11:18

Tak tak pitomý nemůže být ani... Nojo politici toho schopní asi jsou.

K dodanění elektřiny jako benzínu nemá stát v zásadě jiný než finanční zájem, u benzínu je to o tom že se importuje, ale u elektřiny? Nevím, to je domácí zdroj.

Milan Vaněček
15. prosinec 2018, 12:43

Danit elektřinu jako benzin může chtít jen blázen nebo politický sebevrah. Mladoši zřejmě nejezdili za benzin za 2 Kč ale k tomu se platila daň za auto. Pochopitelně, na stavbu a údržbu silnic.

A tak šíří populární katastrofické vize.

frank
15. prosinec 2018, 21:37

No pokud si pamatuji dobře, tak v dobách, kdy benzín stál +-2 koruny, já osobně pamatuji nejméně 2,10 za Speciál a 2,40 za Super , tak v té době lid v průměru bral něco jako 15-20 stovek měsíčně :) No a o těch sebevrazích si to ještě povíme, katastrofismus nekatastrofismus , politikové si mohou dnes několika procentům dávat značné úlevy, ale třeba v Norsku už jdou s elektroautovýhodami tlusté do tenkých, a to není žádná chudá země jako Německo nebo USA :)

Pavel
19. prosinec 2018, 23:54

Prozatím se Kalifornie udotovala k takřka ekonomické smrti.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se