Inauguration 1er tronçon Wattway @Vendéespace @ Mouilleron-Le-Captif - © Joachim Bertrand / COLAS

Ve francouzské Normandii byla otevřena světové první solární silnice

Francie otevřela podle svého tvrzení světově první silnici na světě vytvořenou ze solárních panelů. Zahájila tak první kroky k dosažení cíle, kterým je podle ekologické ministryně země pokrýt solárními panely až 1 000 km silnic. Mnozí kritici ovšem podobné projekty označují jako plýtvání veřejnými prostředky.

Kilometrový úsek silnice v jednom jízdním pruhu pokrytý solárními fotovoltaickými panely se nachází v malé vesnici Tourouvre-au-Perche v Normandii. Slavnostního uvedení do dvouletého testovacího provozu, které proběhlo minulý čtvrtek, se účastnila francouzská ekologická ministryně Segolène Royalová.

Investiční náklady projektu dosáhly 5 milionů euro (135 milionů korun). Celkem je využito 2 800 čtverečních metrů panelů a v rámci testovacího provozu bude ověřeno, zda dokáží generovat dostatečné množství energie pro napájení pouličního osvětlení ve vesnici s 3 400 obyvateli. Silnici ročně využije zhruba 2 000 motoristů.

Speciálně vytvořené fotovoltaické panely byly před implementováním do solární silnice nazývané Wattway testovány na 4 parkovištích napříč Francií. Výstavbou byla pověřena společnost Colas, která je součástí státem financované telekomunikační skupiny Bouygues.

Speciální palnely využité místo povrchu vozovky. Autor: Joachim Bertrand - COLAS

Speciální palnely využité místo povrchu vozovky. Autor: Joachim Bertrand – COLAS

Podle společnosti Colas jsou panely opatřené krycí vrstvou z pryskyřice s obsahem jemných listů křemíku dostatečně odolné aby vydržely veškerý provoz, včetně těžkých nákladních vozidel. Společnost říká, že doufá ve snížení nákladů na výrobu solárních panelů. V současné době připravuje okolo stovky dalších projektů solárních silnicí, polovinu ve Francii a polovinu v zahraničí.

Mají podobné projekty smysl i z ekonomického hlediska?

Podle kritiků nejsou podobné projekty nákladově efektivním využitím veřejných prostředků.

 „Je to bezesporu technický pokrok, ale v zájmu rozvoje obnovitelných zdrojů existují i jiné priority než „vychytávky“, u nichž máme jistotu, že jsou velmi drahé, spíše než, že opravdu fungují.“
Marc Jedliczka, vice prezidenta Sítě pro energetické transformace (CLER)

„Budeme se muset podívat na náklady, výrobu elektřiny a životnost. Pro tuto chvíli nemám odpovědi.“
Jean-Louis Bal, prezident Asociace obnovitelných zdrojů energie (Syndicat des énergies renouvelables).

Podobný projekt solární cyklostezky uvedený do provozu v roce 2014 v Krommenie v Nizozemsku přes počáteční problémy vyrobil za první rok svého provozu 9 800 kWh elektřiny. Za investiční náklady cyklostezky by bylo ovšem možné získat okolo 520 000 kWh elektřiny.

Normandie se navíc nevyznačuje ideálními slunečními podmínkami. Caen, politické centrum Normandie, má okolo 44 dní silného slunečního svitu ročně, což je zhruba 6krát méně než například 170 dní silného slunečního svitu v Marseille.

Royalová již dříve prohlásila, že cílem je instalovat solární panely na každém tisícím kilometru francouzských dálnic, Francie disponuje dálnicemi o celkové délce okolo 1 milionu kilometrů.

Financování solárních silnic by mělo být dle webu gas2.org zajištěno zvýšením daně na fosilní paliva. Odhadovaná tržní cena panelů je dle informací společnosti Colas 6 €/Wp.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *