CNG stanice

Nižší spotřební daň z CNG by měla zůstat zachována i po roce 2020

Nižší spotřební daň ze stlačeného zemního plynu (CNG), která by podporovala využití tohoto alternativního paliva u motorových vozidel, by měla zůstat zachovaná i po roce 2020. Počítá s tím memorandum o rozvoji vozidel na zemní plyn do roku 2025, kterým by se měla ve středu zabývat vláda. S projednáváním materiálu nesouhlasí Unie nezávislých petrolejářů.

V současnosti je spotřební daň na metr krychlový CNG jako automobilového paliva 72 haléřů proti 12,84 Kč za litr benzinu. Do roku 2020 se má daň na CNG postupně zvýšit. Od začátku příštího roku bude činit 1,44 Kč, od začátku roku 2020 pak 2,80 Kč na metr krychlový.

Ke zvýšení daně bude moci vláda přistoupit i po roce 2020.

A to v případě, pokud spotřeba zemního plynu v dopravě přesáhne 600 milionů metrů krychlových za nejvýše 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců, inkaso spotřební daně z minerálních olejů poklesne meziročně o více než dvě miliardy Kč, schodek rozpočtu přesáhne 1,5 procenta HDP, dojde k navýšení sazeb daně u benzinu a nafty nebo ČR nebude plnit minimální sazby stanovené EU.

CNG autobus

Ilustrační foto

Podle Českého plynárenského svazu představuje memorandum pozitivní impulz nejen pro plynárenské společnosti, ale i další subjekty soukromého a veřejného sektoru, které zařadily CNG do svých dlouhodobých investičních strategií.

V případě jeho nepřijetí by se podle výkonného ředitele Jana Rumla mohl opakovat černý scénář ze Slovenska, kde je dnes zájem a spotřeba zemního plynu pro výrobu CNG o 30 procent nižší než v roce 2011.

„Nové memorandum je velmi důležité proto, aby se nezbrzdily, nebo dokonce nezastavily investice do infrastruktury a nákupu ekologických aut a autobusů s pohonem na CNG. Memorandum představuje pro všechny subjekty, které v posledních letech nainvestovaly peníze do rozvoje CNG, jistotu a záruku, že tyto investice nebyly zbytečné a že stát bude i nadále podporovat rozvoj ekologické dopravy,“ dodal mluvčí innogy Pavel Grochál.

zemní plyn

Ilustrační foto

S projednáváním materiálu naopak nesouhlasí Unie nezávislých petrolejářů. V dnešní tiskové zprávě sdružení uvedlo, že další podpoře alternativních paliv by měla předcházet odborná diskuse vedoucí ke stanovení vládní strategie na delší období.

Existující Národní akční plán čisté mobility je podle něj pouze strategií podpory rozvoje infrastruktury CNG a elektromobility.

„Není naší snahou apriori odmítat alternativní paliva. Naopak. Ale jde nám o to, aby se vláda namísto prolobované podpory úzké skupiny podniků a konkrétního paliva nejprve věnovala koncepčním úvahám,“ uvedl předseda představenstva sdružení Ivan Indráček.

V současnosti jezdí po tuzemských silnicích zhruba 17.500 vozidel na CNG a jejich počet stále roste. Výrazně by k tomu měly přispět také orgány veřejné správy, které mají mít v roce 2020 ve svých vozových parcích minimálně čtvrtinu aut s alternativním pohonem. To by mohlo představovat až 5000 nových CNG vozů.

Autor:

Štítky: ,


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *