Rusko v Kaliningradu spustí svůj první importní LNG terminál

Ruský Gazprom Neft se připravuje na zahájení provozu prvního ruského importního terminálu na zkapalněný zemní plyn (LNG) v Kaliningradu. První testovací dodávka LNG bude dodána ze Singapuru.

Ačkoliv je Rusko země s největšími zásobami zemního plynu na světě a zároveň největším dodavatelem této komodity do Evropy, dodávky do oblasti Kaliningradu nejsou snadné. Tato část Ruska s cca 1 milionem obyvatel leží mezi Polskem a Litvou a je zcela odříznuta od zbytku Ruska územím a vodami jiných států.

Poptávka po plynu v Kaliningradu roste. V září byl uveden do provozu první blok nové paroplynové elektrárny Pregolskaja o celkovém instalovaném výkonu 454 MW, zbývající tři bloky budou uvedeny do provozu na začátku příštího roku.

Podle analytiků agentury Platts je kapacita současného plynovodu vedoucího do Kaliningradu z běloruského Minsku často plně využita a namísto navýšení jeho kapacity se Kaliningrad rozhodl pokrýt dodatečnou poptávku po zemním plynu srze dodávky LNG.

Trasa plynovodu Minsk – Vilnius – Kaunas – Kaliningrad. Zdroj: Gazprom

„Předpokládáme, že terminál v Kaliningradu začne fungovat v lednu 2019. Jedná se o první dovozní terminál LNG v Rusku,“ uvedl analytik agentury Platts Andre Lambine.

LNG terminál je budován společností Gazprom na pobřeží Baltského moře jako plovoucí a bude propojen se stávajícím plynovodem poblíž podzemního zásobníku plynu Kaliningradskoje. To umožní dodávat plyn místním spotřebitelům i do zásobníku, a zároveň zajistí soběstačnost regionu v případě přerušení dodávek z plynovodu.

Dokončení terminálu s importní kapacitou až 2,7 bcm (miliard metrů krychlových) zemního plynu za rok bylo původně plánováno na konec roku 2017, ale bylo přesunuto na konec letošního roku, uvedl zdroj agentury Platts.

První testovací dodávku zajistí plavidlo Marshal Vasilevski dokončené v říjnu 2018. LNG bude pocházet z LNG terminálu v Singapuru, kde jej plavidlo obdrželo 16. listopadu.

Tato dodávka bude jedinečná, jelikož putuje v opačném směru tradičních dodávek LNG z Atlantiku do Asie. Je tak využito zpětné plavby lodi, která by jinak proběhla bez užitečného využití.

Gazprom pravděpodobně obstaral tuto dodávku LNG za atraktivní cenu, když se mu dodávka do Evropy vyplatila, uvedli singapurští obchodníci. Mnoho obchodníků podle nich disponuje nadbytečným plynem na plavidlech nebo v zásobnících v okolí Singapuru, jelikož zásoby koncových uživatelů jsou dostatečné. Tito obchodníci se tak snaží tento plyn udat, aby snížili své ztráty.

„Činnosti pro uvedení terminálu do provozu jsou aktuálně v plném proudu, zvláště po všech zpožděních, kterým čelilo plavidlo [Marshal Vasilevski] během své výstavby. Rusové už nechtějí ztrácet čas,“ uvedl zdroj agentury Platts a dodal, že zařízení je navrženo tak, aby samo o sobě zajistilo bezpečnost dodávek regionu.

Zdroj úvodní fotografie: pgegreenenergy, Flickr



7 odpovědí na Rusko v Kaliningradu spustí svůj první importní LNG terminál

  1. frank napsal:

    A když si vzpomenu kolik tady proběhlo sputnického kdákání, že LNG terminály jsou zbytečnost nebo dokonce prodloužená ruka Bílého domu 🙂 a zkapalněný plyn nemůže konkurovat levnému plynu z Matičky Rusi 🙂
    A hle, rusové si ho postaví taky a klidně si dovezou “ cizácký plyn“ .
    Inu propaganda občas narazí na realitu všedního dne…

    • Petr napsal:

      Pouze se připravují na možnou krizi obchodní blokády, kterou by proti nim mohli v plynu aplikovat po zprovoznění Nordstream 2 Ukrajina, Polsko a Pobaltí, aby Kalinigrad nemohl být nikterak ohrožen.
      Jinak LNG terminálů je už na území EU tolik, že mají stěží poloviční vytíženost, přičemž k roku 2050 má EU plán na nulové emise CO2, takže tak.

      • frank napsal:

        Přesně tak, navíc když připustíme, že ostatní terminály jsou takovou pojistkou proti rozsáhlé nehodě, sabotáži nebo politickému ukončení dodávek z Ruska , tak terminály v Polsku u v Pobaltí už přímo vedly ke snížení ruských dodavatelských cen …

        No a nulové emise v roce 2050 v EU mít budeme o tom žádná , párkrát na několik dní až týdnů za rok 🙂 Nu a můžeme dodat, že plynovky jsou zatím jedinou reálně “ v EU budovatelnou pojistkou“ pro zbylé “ nenulové období“ 😀

  2. AP napsal:

    Rusové postupují pragmaticky. Současný plynovod je na maximálním vytížení. Museli se rozhodnout: zda zvýší kapacitu současného plynovodu, který jde přes dnes zpřátelené Bělorusko a „nepřátelské“ Lotyšsko (člen EU) nebo diverzifikuji a připraví druhou cestu. Selský rozum mi napovídá, že se rozhodli velmi dobře. A cena: dnes budou dovážet plyn ze Singapuru, příště možná dovezou svůj plyn až budou mít LNG terminály (pokud je už nemají).
    Spíš mě zaráží, že nejdřív v této enklávě začali stavět jaderku, pak pozastavili výstavbu a staví plynovku přibližně stejného výkonu.

    • Petr napsal:

      Spíš jde o to, že ta přepravní loď byla postavena v Singapuru, tak udělali z cesty do domovského přístavu testovají jízdu, k čemuž ji museli logicky naplnit plynem už tam.

      Globalisté zainvestovali nejvíc neziskově což omezuje počet států (na rozdíl od Ukrajiny, které sebrali zlato) do nepřátelskosti vůči Rusku v Polsku a Pobaltí, tak je jasné, že velká jaderná elektrárna tam nemá teď střednědobě šanci, protože by z Kalinigradu neměla jak exportovat elektřinu.
      Takže teď se v regionu přednostně staví jaderné bloky v Bělorusku.

    • frank napsal:

      Královecký projekt byl od začátku čistě exportním a logisticky nezajištěným pokusem Rosatomu “ postavit ruskou jadernou elektrárnu pro EU bez nutnosti se s EU o něčem bavit 🙂 Královec potřebu takového zdroje rozhodně neměl a navíc se Rusku “ nečekaně nepodařilo“ přimět sousední Litvu, aby jim laskavě “ zkapacitnila“ linku no a tak je 50 miliar rublíků prostavěno zbytečně… poker nevyšel.

      • Petr napsal:

        Podle mě se situace během 5-10 let uklidní, a pak začne Polsko masově dovážet z Ruska kromě dnešního plynu a uhlí i budoucí jadernou elektřinu, protože nikde jinde to levněji neseženou, a tou dobou už budou Poláci nuceně posílat na Západ opravdu obří částky za povolenky CO2 a splátky ze všech těch nových továren, co u nich za zahraniční kapitál rozjíždí výrobu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *