Domů
Přenos elektřiny
Vedení NordLink do Německa může v Norsku zpočátku snížit ceny elektřiny, později však mají růst
Podmořské kabelové vedení NordLink. Zdroj: TenneT
Zdroj: TenneT

Vedení NordLink do Německa může v Norsku zpočátku snížit ceny elektřiny, později však mají růst

Budované kabelové vedení NordLink, které má v roce 2020 spojit elektrizační soustavy Německa a Norska, by podle norského provozovatele přenosové soustavy Statnett mělo zpočátku přinést efekt v podobě snížení cen elektrické energie v Norsku. Z levnější elektřiny se však Norové mají těšit pouhých pár let.

Podmořské kabelové vedení NordLink, které umožní přenášet mezi Německem a Norskem výkon až 1,4 GW, je v Norsku terčem kritiky, jelikož má zemi přinést zvýšení relativně nízkých cen elektrické energie, ze kterých může těžit tamní průmysl. Podle mluvčího státního provozovatele přenosové soustavy (PPS) Statnett Christera Gilje však vedení zpočátku ceny může snížit. Po roce 2025 mají nicméně naopak mírně vzrůst.

„Ceny elektrické energie v Norsku mohou být zpočátku někdy nižší. Když máte velký přebytek, který tlačí ceny v Německu k nule a někdy dokonce do záporných hodnot, ovlivní to norské ceny,“ uvedl Christer Gilje.

Jak velký dopad by německé přebytky na ceny elektrické energie v Norsku Gilje podle agentury Reuters nezmínil, v případě růstu po roce 2025 by se však mělo jednat o zhruba 1 EUR/MWh. V současné době se baseload futures pro nadcházející roky obchodují v severských zemích o přibližně 5 až 8 EUR níž než v Německu.

Statnett v tomto týdnu zahájila pokládku druhého ze dvou HVDC kabelů, vedení má být dokončeno v příštím roce. V roce 2020 by poté mělo zahájit zkušební a následně i komerční provoz. Kabelové vedení NordLink vzniká ve spolupráci norské Statnett, německého PPS TenneT a německé investiční banky KfW. Celkové investiční výdaje na projekt se odhadují na 1,5 až 2 miliard EUR.

Zdroj úvodní fotografie: TenneT

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(2)
Martin Hájek
3. červen 2018, 22:02

Dalších 1,5-2 miliardy Euro na účet Energiewende, který tentokrát zaplatí i německé podniky. A to je jen začátek, Südlink bude mnohonásobně dražší. Pokud tedy vůbec někdy bude...

Petr Závodský
4. červen 2018, 09:16

Tak co jsou další 2 miliardy, když celkové náklady budou hodně přes 500 miliard €..... Německé umění rozhodit celou Evropu je fakt unikát. A stejně se nikdo nepoučí.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se