Domů
Ropa
Írán chce do konce roku ukončit import benzínu, bude to rána pro asijské rafinérie
benzín, nafta, ropa
Zdroj: pixabay.com

Írán chce do konce roku ukončit import benzínu, bude to rána pro asijské rafinérie

Ropa
1 komentář
11. duben 2018, 06:49
Jan Votruba

Íránský ministr pro ropu prohlásil, že do konce roku se stane Írán soběstačným ve spotřebě benzínu. Toto nejvíce postihne rafinérie z Indie a Asie, které tvoří většinu dovozu benzínu do islámských zemí. Írán se měl stát soběstačným již před deseti lety, ale kvůli nedostatečné výrobě rafinérií a sankcím se tak nestalo.

Do konce roku bude hotovo

Zpravodajský portál Platts informoval o novém záměru Íránu. Íránský ministr pro ropu Bijan Zanganeh oznámil plánované ukončení importu benzínu do Íránu. Jedná se o dlouhodobý plán, nicméně nyní byl stanoven přesný termín. Dle ministra Zanganeha se díky vyšší domácí výrobě benzínu z tamních rafinérií země dočká ukončení importu benzínu již v posledním čtvrtletí letošního roku.

Zvýšení domácí výroby rafinérií by mohlo mít velký dopad na rafinérie v Indii, Severní Asii či Jihovýchodní Asii. Tyto oblasti v současné době dodávají většinu importovaného benzínu do islámských zemích, z nichž je Írán nejlidnatější zemí v regionu, a tvoří tak velký trh pro rafinérie.

„V minulém roce byla domácí výroba zvýšena o 15 milionů litrů benzínu denně. V příštích čtyřech měsících bude zvýšena o dalších 12 milionů litrů benzínu denně,“ uvedl ministr Zanganeh v reportu

Mnoho ropy, málo rafinérií

Ačkoliv se jedná o třetího největšího těžaře ropy v rámci organizace OPEC, Írán je stále závislý na importu ropných produktů z rafinérií ze zahraničí. Hlavním důvodem je nedostatek tamních rafinérií a dopad mezinárodních sankcí.

Írán měl dle původního záměru ukončit dovoz benzínu již před deseti lety, ale nestalo se tak kvůli nedostatku rafinérií. Dle nynějších ambicí se soběstačným v oblasti motorových paliv může stát až s novou rafinérií Persian Gulf Star. Až budou všechny tři části této rafinérie hotovy, bude produkovat 55 % íránské spotřeby benzínu a navíc ještě vyrobí 13,5 milionu litrů motorové nafty denně.

Uvedení první části rafinérie do provozu se kvůli finančním problémům opozdilo, nicméně i tak je již od května minulého roku v provozu. Ministr Zanganeh prohlásil, že začátkem druhé poloviny roku již nebude třeba benzín dovážet. Zde je nutné zmínit jiný místní kalendář, dle kterého nový rok v Íránu začal 21. března a evropský čtvrtý kvartál koresponduje se začátkem druhé poloviny íránského roku.

Zanganeh také mimo jiné vinní vyšší počet aut. Dle jeho slov není všechna vina za současnou potřebu dovozu benzínu jenom na ramenou rafinérií, ale svůj podíl nesou také automobilky. V Íránu údajně každým rokem roste počet aut o 10 %.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(1)
Petr Hariprasad Hajič
13. duben 2018, 23:31

Když jsme jeli někdy kolem r 1993-4 autobusem (stará Karosa koupená za zbytkovou cenu) do Indie, tak řidiči s sebou měli několik 50 l barelů. Už si tu cenu přesně napamatuji, ale mám dojem, že 100 l íránské nafty vyšlo asi na 20$. Dojeli jsme na na tu naftu až do Indie. Irán má jednoznačně nejlepší silnice (dálnice) a prakticky bez poplatků. Jsou (byly) mnohem lepší, než Balkánské nebo Turecké, ale rozhodně lepší než Pákistánské a Indické. Všechny autobusy mají bezpečnostní modré nebo červené osvětlení pro cestující v noci, a skoro všechny, rozhodně dálkové, spoje byly značky Mercedes. Jeden takový byl odstavený na křižovatce někde asi tak uprostřed Iránu. Kolem bylo několik aut policajtů. Autobus byl sice prázdný, ale v jednom okně, asi tak ve výši hlay sedícího člověka, byl otvor po střele. Byl to mžik. V tu chvíli jsem na to kouknul a vůbec mi nedošlo, co vidím.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se