ropný tanker

Íránský tanker hoří již pátým dnem, pokud se nepotopí, mohl by hořet až měsíc

Íránský tanker, který se před pěti dny srazil s nákladní lodí nedaleko od čínského pobřeží, stále hoří. Odborníci se nyní obávají výbuchu nebo potopení lodi, tanker ale zatím pouze hoří. Ropný tanker by však mohl hořet až jeden měsíc.

Zpravodajský portál Reuters informoval ve středu o nejnovějším dění okolo situace tankeru Sanchi. Tanker Sanchi, který vlastní přední Íránská ropná transportní společnost, se v sobotu srazil s americkou nákladní lodí. K nehodě došlo zhruba 300 kilometrů od pobřeží Číny.

Hořící tanker

V současné chvíli je poškozený tanker obklopen desítkami záchranných lodí, které hledají 31 pohřešovaných námořníků a bojují s ohněm na palubě tankeru. Dle záchranářů by tanker mohl hořet dva týdny nebo až měsíc. Nejvíce se ovšem obávají, že tanker vybuchne, nebo že se potopí.

„Co nás zneklidňuje v tento okamžik, je zásobník s ropou, který by mohl kontaminovat vodu, kdyby se loď potopila,“ prohlásil  Park Sung-Dong, mluvčí z jihokorejského ministerstva pro rybolov a oceány.

Tanker Sanchi převážel do Jižní Korey 136 tun ropného kondenzátu, který je prudce hořlavý. Tanker tak převážel ekvivalent jednoho milionu barelů ropy o hodnotě zhruba 60 milionů dolarů. Čínská vláda v úterý v pozdních hodinách oznámila, že nenašla žádné „velké“ úniky ropy z tankeru do okolního moře.

Možná ekologická katastrofa

Ropný kondenzát je nicméně velice nestabilní a v kontaktu se vzduchem nebo vodou by mohlo dojít k výbuchu tankeru. Dle jihokorejského ministerstva tanker vzplál ihned po srážce s americkou lodí. Zástupce ministerstva Park dále prohlásil, že je nepravděpodobné, že by se v případě havárie ropa dostala až k pobřeží Jižní Korey, protože tanker se mezitím posunul o dalších 100 kilometrů na jihovýchod.

Záchranné operace stěžuje počasí. Záchranné lodě se musí potýkat s deštěm, až tři metry vysokými vlnami a samozřejmě s kouřem od hořícího tankeru. Podle dvou jihokorejských zástupců oslovených agenturou Reuters požár na lodi nutil záchranné lodě držet se od tankeru až tři míle daleko.

Zatím žádné větší množství ropy do okolní vody neuniklo. V současné chvíli všechna unikající ropa buď shoří, nebo se vypaří a do okolí unikne pouze relativně malé množství kondenzátu. Pokud by došlo k úplnému úniku ropy, zatím není znám přesný dopad na životní prostředí, ale případná ekologická katastrofa by mohla být nejhorší od roku 1991, kdy do moře uniklo 260 run ropy u angolského pobřeží.

Autor:



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *