Těžba ropy

Nízké ceny ropy nutí těžební společnosti k užší spolupráci

Rekordně nízké ceny ropy, které se v průběhu posledních dvou let propadly na hranici 50 dolarů za barel, nutí společnosti zabývající se těžbou ropy k řadě úsporných opatření pro snížení nákladů. Společnosti zabývající se těžbou v Severním moři tak začaly například sdílet skladiště pro náhradní díly a další vybavení.

Prudký pokles cen ropy nutí její těžaře hledat nové cesty ke snižování jejich nákladů. Několik těžařů z oblasti Severního moře v čele s britsko-nizozemskou společností Shell tak spojilo síly a vybudovalo společné skladiště pro zařízení a náhradní díly. S výběrem z více než 200 tisíc položek tak těžaři nemusí čekat na náhradní díly měsíce ani týdny, ale dny – vše za účelem snižování nákladů.

„Dříve jsme se obzvlášť nesoustředili na náklady tak naléhavě, když byly ceny ropy a plynu vysoké. Nyní je to o přicházení do práce každý den a přemýšlení o tom, jak to můžu udělat lépe nebo jak můžu snížit náklady.“

Colette Cohen, starší viceprezidentka britského dodavatele zemního plynu Centrica Plc

Podle Cohenové však bude složité udržet náklady na nižší úrovni po tom, co se trh s ropou vzpamatuje. Podle Malcolma Dicksona z konzultační firmy Wood Mackenzie Ltd jsou tři čtvrtiny současných úspor britských těžebních společností spojeny zejména s náklady, jako například pronájmem těžebních plošin. Ty mohou při vyšších cenách ropy opětovně růst.

Společnosti nezůstávají jen u skladišť

Spolupráce severomořských těžařů se však neomezuje jen na sdílení vybavení. Shell rovněž stojí v čele skupiny nazvané Wells Forum, v rámci které členové sdílí i své těžební plány. Názory a zkušenosti ostatních tak mohou využít k optimalizaci těžby a snížení nákladů. Podle Paula Goodfellowa, viceprezidenta Royal Dutch Shell pro Spojené království a Irsko, sdílení těchto plánů již členům přineslo 10% snížení nákladů.

Opasky však utahují úspěšně i těžaři v dalších oblastech světa. Podle výkonného ředitele britské BP Boba Dudleye dokáže těžařský průmysl snižovat své náklady lépe, než se dříve očekávalo. BP v současné době připravuje druhou fázi svého projektu Mad Dog v oblasti Mexického zálivu. Náklady na projekt nyní odhaduje na 9 miliard dolarů, což je nemalé snížení vůči loňskému odhadu 10 mld. a ještě významnější ve srovnání s odhadem 20 mld. před čtyřmi lety.

Dudley je rovněž výrazně optimističtěji naladěn i v otázce udržení nižších nákladů při případném růstu cen ropy. „Za naši společnost věříme, že dokážeme podchytit a udržet 75 % redukce nákladů,“ řekl Dudley.

Zdroj úvodní fotografie: Deepwater Horizon Response



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *