Elektromobily

BNEF: Ceny baterií musí klesnout na třetinu, aby elektromobily mohly konkurovat konvenčním pohonům

Ceny baterií musí klesnout o více než polovinu, aby elektrické vozy mohly konkurovat vozům poháněným spalovacím motorem. To se zřejmě stane v roce 2026, kdy by náklady na lithium-iontové akumulátory měly klesnout na zhruba 100 dolarů (2200 Kč) za kilowatthodinu. Vyplývá to z průzkumu Bloomberg New Energy Finance (BNEF).

Pozornost výrobců se přesunula z lithium-iontových baterií používajících kapalných elektrolytů na polovodičové baterie, které řeší potřebu bezpečnějšího a účinnějšího ukládaní energie. Automobilka Toyota Motor uvedla, že pracuje na komercializaci této technologie někdy po roce 2020.

Britská firma Dyson chce vyrobit elektrické auto využívající polovodičové baterie do tří let. Dyson plánuje investovat do vývoje vozu jednu miliardu liber (28,8 miliardy Kč) a stejnou částku do vytvoření polovodičové baterie pro tento vůz. Tato investice by překonala částky investované dalšími výrobci elektrických vozů.

Největšími výrobci lithium-iontových baterií pro elektrické vozy jsou podle BNEF japonský Panasonic, čínská BYD a jihokorejská LG Chem. Akcie firem jako výrobce lithiové soli Stella Chemifa a Sociedad Química y Minera de Chile, která těží chemikálie včetně lithia, rostou.

Z růstu poptávky po kovech používaných v bateriích těží také firmy jako japonská Tanaka Chemical, která vyrábí a prodává komponenty pro výrobu akumulátorů.

Akumulátory společnosti Daimler, které jsou využívány například ve elektromobilech Smart. Zdroj: Mercedes-Benz

Ilustrační foto

Průměrná cena vozů poháněných fosilními palivy je zhruba 28.000 dolarů (601.000 Kč). Toto číslo do roku 2030 podle odhadů BNEF zřejmě stoupne na 30.000 USD. Aby se elektromobily staly natolik levné, aby nahradily tuto flotilu, je potřeba, aby ceny baterií v příštích devíti letech klesly o 67 procent.

Vývoj „čistých“ vozů však není jen o elektrických vozech. V Číně se díky podpoře vlády pomalu rozvíjí technologie vodíkových palivových článků a vláda je v této oblasti přístupná i zahraničním investicím.

Autor:



7 odpovědí na BNEF: Ceny baterií musí klesnout na třetinu, aby elektromobily mohly konkurovat konvenčním pohonům

  1. Jan Veselý napsal:

    Z článku mi není jasné jestli se jedná o baterie samotné nebo kompletní battery packy. A to tvrzení BNEF je zkomolené. Při ceně baterií okolo 100 USD/kWh budou stát elektromobily s dojezdem >300 km stejně nebo míň než stejná auta se spalovacím motorem. Díky levnějšímu provozu a údržbě budou konkurenceschopné mnohem dříve.

    • Petr napsal:

      Podle mě v tom článku jde o světové ceny.
      V Česku máme vůči tomu o trochu levnější velkoodběrovou či noční elektřinu, a o hodně dražší benzín, takže třeba elektro auta pro poštu se komerčně vyplatí už příští rok, a normální auta v mnoha běžných případech během pěti let.

      • Josef napsal:

        O rozvoji EV a jeho cenách v budoucnu se rozhodne na letošním jednání ropných kartelů, pokud budou omezovat těžbu a ropa půjde nahoru , pak to povede k rozvoji EV. Pokud půjde ropa dolů budou se EV prodávat špatně, nebude peněz na vývoj a ropa si svojí pozici v osobní dopravě podrží až do vyčerpání levných zásob. Je tedy otázka k čemu se rozhodnou, podle mého názoru převáží kalkul , že je lepší těžit méně a prodávat dráže a že ekonomický růst světa způsobí ,že poptávka po ropě nebude i přes její ústup z energetiky klesat. Já si ale myslím že, drahá ropa způsobí ne jen rychlejší růst těžby v USA , ale i pokles cen alternativ a státy dovážející ropu se budou chtít této závislosti zbavit ne z ekonomických, ale politických důvodů s tím ropní producenti nepočítají, protože při poslední krizi v roce 2008 nebyly automobilky připravené ani na CNG ani na EV auta.

    • Martin Hájek napsal:

      Pane Veselý, tak si ten článek přečtěte znovu a zkuste vnímat psaný text. Oni tam píší, že právě ty ceny baterií do roku 2026 klesnou o více než polovinu, tj. na 100 USD/kWh a tím se stanou elektromobily konkurenceschopné.

      Samozřejmě dojezd 300 km není žádná hitparáda, po dálnici při 130 km/h je to reálně tak 150, ale samozřejmě pro řadu zákazníků (hlavně těch co stejně stojí v kolonách ve městě) už to zajímavé bude. Pak se to trochu rozjede a hned přijde problém s dobíjecí infrastrukturou. Čili cesta bude ještě hodně trnitá, ale šance tu určitě je.

      • Peppa napsal:

        100 USD/kWh má cenu baterií Tesla už dnes (Model 3) a podle ceny Semi Tracku počítá s cenou 70 USD/kWh už v roce 2019.

      • Jan Veselý napsal:

        Jak psal Peppa, ceny 100 USD/kWh za baterie už Tesla asi dosáhla, konkurence kupuje za 120-140 USD/kWh.
        Já nakonec šel tak daleko, že jsem si vyhledal původní text od BNEF. A ejhle, ono se hovoří o celých battery packs a ceně 267 USD/kWh za battery pack v roce 2016, pěkný sešup z 1000 USD/kWh v roce 2010. Jenže zároveň píšou, že letos Korejci (LG Chem) dodávají battery packy za 162 USD/kWh (do Chevy Bolt). Takže zmíněná stovka není tak daleko.
        BNEF jsou konzervativní s „learning rate“ neboli hodnotou o kolik % jde cena dolů při zdvojnásobení výroby. Oni uvažují 19%, jiní analytici pracují u baterií s 20-23%, takže to třeba bude o rok dříve.

  2. Petr Hariprasad Hajič napsal:

    Bloomberg New Energy Finance (BNEF) zřejmě věští z křišťálové koule. Možná i navštívili kurz Sibyly Trelawney, ale jako mudlům se jim asi moc nedaří. 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *