Tesla Model S při západu slunce. Zdroj: HybridCars.com

Co říkají majitelé elektromobilů o svých vozech? 2000 řidičů odpovídalo

Přes 2000 řidičů elektromobilů z 28 zemí světa se zúčastnilo průzkumu pořádaného serverem CleanTechnica, ve kterém popisovali svůj vztah k elektromobilům. Z průzkumu vyplynula celá řada zajímavých poznatků. Řidiči kromě jiného hodnotili i důvody pořízení elektromobilu, nebo jaký by měl být jejich další elektromobil.

Zpráva CleanTechnica’s 2nd EV Report letos druhým rokem hodnotila zkušenosti více jak 2000 řidičů a vlastníků elektromobilů. Průzkumu se účastnili řidiči z 26 zemí Evropy, 49 z 50 států USA a 9 provincií Kanady. Šlo tak o jeden z vůbec největších světových průzkumů. Odpovědi byly rozděleny dle kontinentu (Evropa vs. Severní Amerika) a rovněž dle typu vozů (vozy Tesla / čisté elektromobily / plug-in hybridy), což odkrylo řadu rozdílů mezi skupinami. Rozdíly vynikly například v požadovaném dojezdu, preferenci kategorie vozu, nebo hodnocení nabíjecí infrastruktury.

Vybraná zjištění

Největší část vlastníků jako prvotní důvod ke koupi elektromobilu zmínila environmentální důvody (dle skupin 33-45 %), jako další pak byly často zmiňovány finanční úspory (při započtení podpor a dotací), jízdní vlastnosti (točivý moment, zrychlení, nízká hlučnost), nebo radost z nových technologií. Jako možné nové vozidlo respondenti nejčastěji (23-50 %) uváděli Tesla Model 3, případně Nissan LEAF, Chevy Bolt, Chevy Volt, BMW i3, Tesla Model S, Tesla Model X, and Tesla Model Y. I přes rozmanitost odpovědí, byla u této otázky velmi silná loajalita ke stávající značce.

Vcelku pozitivně hodnotili řidiči nabíjecí infrastrukturu, i když by si ji ovšem dokázali představit i lépe. Naprostá většina uživatelů pak zmínila, že vůz nejčastěji nabíjí přímo doma a pouze malé procento respondentů k nabíjení běžně využívá veřejně dostupné nabíjecí stanice. V závislosti na skupině pak mezi 28-40 % respondentů vlastní i fotovoltaické panely na střechách domů.

Hlavně dojezd a rychlost nabíjení

Respondenti poměrně jednotně zmiňovali touhu po větším výběru vozů napříč jednotlivými třídami vozů, především pak po kategorii elektrických SUV. Zároveň většina dotázaných očekává, že jejich další elektromobil by mě mít dojezd alespoň 200 mil (320 km). Řidiči vozů Tesla pak očekávají podstatně delší dojezd než řidiči vozů jiných značek. Významná shoda rovněž panovala u technologie super-rychlého nabíjení, kterou u nového elektromobilu požaduje většina dotázaných, a to i přesto, že si nevybavují mnoho situací, kdy by jim tato technologie v současnosti scházela.

Jako další prvky, které by měly být pro nové elektromobily samozřejmostí, zmiňovali řidiči například možnost bezdrátových „over-the-air“ aktualizací, možnosti autopilotu a řídících asistentů nebo ovládání vozu dálkově pomocí aplikace (například klimatizaci). Rozličně se naopak respondenti vyjadřovali k preferovanému systému podpory elektromobility. To značí, že je možné pro elektromobily využít více nástrojů podpory na různých úrovních (výrobci vozů, města, státy, provozovatelé infrastruktury).

Respondenty byli převážně muži, žijící spíše v menších městech a s nadprůměrnými příjmy (při lokálním srovnání). Procento respondentů s/bez dětí bylo přibližně stejné. Naprostá většina odpovídajících vůz přímo vlastnila (nešlo tedy o pronájem, či leasing).

tesla sloar roof

Výrobce Tesla se nezaměřuje pouze na elektromobily. Zdroj: Tesla

Autor:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *