Domů
Rychlé zprávy
Dostavba Dukovan by si na Vysočině vyžádala miliardovou investici do silnic
JE dukovany

Dostavba Dukovan by si na Vysočině vyžádala miliardovou investici do silnic

Kraj Vysočina by v případě stavby nového jaderného zdroje v elektrárně Dukovany musel investovat do svých silnic více než miliardu korun, aby se po nich daly přepravit nadrozměrné a těžké díly. Nejdražší by byl obchvat města Brtnice na silnici II/405 mezi Jihlavou a Třebíčí. Vyplývá to z materiálu, který dnes vzala na vědomí krajská rada. Hejtman Jiří Běhounek (za ČSSD) pak novinářům řekl, že pro přípravu těchto investic je stěžejní rozhodnutí, jestli se nový blok Dukovan skutečně postaví.

„To je zcela zásadní věc. Pokud se stavět bude, tak se ty úpravy udělat musí,“ řekl Běhounek.

Doplnil, že kraj žádá Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) o peníze na projektové práce k těmto silničním projektům. Vedení kraje stavbu nového dukovanského bloku podporuje. Podle hejtmana by bylo potřeba, aby rozhodnutí o tom padlo co nejdříve.

Podle údajů na krajském webu se náklady na stavbu obchvatu Brtnice odhadují na 628 milionů Kč. Obchvat obce Zašovice na stejné trase číslo 405 by stál 174 milionů Kč.

Obchvat obce Slavětice v sousedství Dukovan, jíž prochází silnice II/152, by stál 135 milionů. Další desítky milionů by kraj potřeboval na úpravy silničních mostů a opravy silnic, po nichž se předpokládá přeprava nadrozměrných a těžkých kompozit. Celkově kraj tyto náklady vyčíslil na 1,081 miliardy Kč.

Se stavbou jednoho jaderného bloku v Dukovanech a jednoho v Temelíně s možností rozšíření na dva bloky v obou elektrárnách počítá Národní akční plán rozvoje jaderné energetiky v ČR.

Jaderná elektrárna Dukovany
Ilustrační foto

Prioritou je podle dřívějších vyjádření politiků stavba ve starších Dukovanech, kde by podle dosavadních předpokladů měly být dosavadní bloky odstavovány od roku 2035. Zatím ale nepadlo rozhodnutí o investičním modelu pro nový dukovanský jaderný zdroj, ani o způsobu jeho financování.

Podle dřívějších vyjádření odborníků by se těžké díly pro nový blok Dukovan přepravovaly do ČR loděmi po Labi a dál pak po silnicích. Návrhy na úpravu komunikací, mostů a vodních cest, které jsou nutné pro přepravu součástí nových jaderných zdrojů v Dukovanech a v Temelíně, schválila vláda loni v říjnu.

Nová zařízení budou mít pravděpodobně větší rozměr než nynější vybavení elektráren. V případě Dukovan se počítá s možností přepravy až 7,5 metru vysokých zařízení o šířce devět metrů a hmotnosti 750 tun.

Věra Stejskalová dr

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(29)
energetik
13. únor 2018, 18:46

Ať se kraj stará za o co má, je tam daleko důležitějších věcí a silnic k opravě. Doprava materiálu na stavbu je problém investora a realizační firmy, ať si tam postaví třeba i letiště když se jim to vyplatí, ale za své. Nebo si tu jadernou katedrálu mohou postavit třeba u Mělníka, tam to z Číny doplave všechno a odpadním teplem mohou vytápět i Prahu.

Petr
13. únor 2018, 19:41

Ty silniční obchvaty ulehčí všem místním dopravu na dalších minimálně 20 let, trochu rozdíl než když se investují státní dotace do natahování drátů v moři, které využijí jen ty "povinně" dotované větrníky.

C
13. únor 2018, 20:23

No krom toho že tu dost materiálu půjde po dráze, otázka v jakém stavu je vlečka a jestli nebude třeba pobít celou trať z Mikulova přes Hrušovany až do elektrárny, tak oprava silnic bude dost Dukovanocentrická, takže možná mnohem nutnější stavby budou odloženy.

Rozhodně je ale otázka jestli, u všech velkých projektů, má nést náklady na infrastrukturu veřejnost, nebo vlastník, nebo jestli se mají podělit. Zrovna u takovéto stavby, by, podle mne, měl náklady hradit investor projektu, který to vyžaduje. Doba investičních pobídek by měla být už dávno za námi a investice by se měly dělat tak aby v první řadě odpovídaly významu a potřebám sídel, ne výrobců čehokoliv.

Cena podmořských přípojek by se měla spíš počítat do ceny elektřiny z těchto elektráren, ale to by se měla počítat přípojka u každého zdroje.

JS
14. únor 2018, 07:29

Z širšího pohledu se to státu vyplatí. Energetická koncepce je jedna věc, nicméně dostavba EDU má i sociální rozměr. Dukovany zaměstnávají tisíce lidí v regionu, ať už přímo, nebo dodavatelsky. Pokud dostavba nebude, dostane se po odstavení bloků vysočina do stejné pozice jako Ostrava po uzavření dolů a stát to bude těžko hasit investicemi a vyplácením podpory v nezaměstnanosti.

Milan Vaněček
14. únor 2018, 09:30

Sociální rozměr lze řešit budováním trvalého úložiště jaderného odpadu v této oblasti.

C
15. únor 2018, 14:46

Elektrárna nemůže být hladová zeď, stejně by se jim snad dalo pomoci, jak navrhuje pan Vaněček, úložištěm nebo dalšími věcmi, nezdá se mi že by jim vůbec Dukovany nějak pomáhaly, kdykoliv se tam vyskytnu, což je jednu asi za 4 roky, tak to na mne působí takovým zamrzlým dojmem, jako bych proskočil do pozdních 80., jakoby se tam zastavil čas a kraj nějak nežil. Na druhou stranu jsem přece jenom zvyklý na hustě osídlenou jižní Moravu, kde se v létě nedá skoro hnout.

Kraji by mohla pomoci orientace na nějaký moderní průmysl, možná OZE, možná turismus, neslyšel jsem o tom že by to byla turisticky vyhledávaná oblast. Jaderka je sice fajn, ale na jak dlouho ještě? Bůh jenom ví co za Sodomu a Gomoru se na Evropu žene, co se žene na lidstvo, občas se na ty grafy člověk dívá se smíšenými pocity a úzkostí. Protože nastolená cesta je podivná, nedobrá a povede k nepředvídatelným důsledkům ještě.

Cui prodest?

Pavel
15. únor 2018, 21:24

Když jde o oze parodie na elektrárny, tak to se zelení rozplývají nad tím kolik, že to oze tunel vygeneruje nových pracovních míst. Tady najednou "hladová zeď" nevadí. Nemluvě o tom, že to je ta nejméně efektivní hladová zeď.

Oze je moderní možná tak ve vašich vlhkých snech a pokud bych vzal vážně to věštění z kávové sedliny o tom, že se "něco žene" tak to nejlepší co je možno v takovém případě udělat, je investovat do zdroje, který je nezávislý na počasí, dokáže fungovat velmi dlouho a lze jej snadno ubránit, tedy do jaderné elektrárny.

C
15. únor 2018, 21:55

Blbě postavená věta, uznávám, lze to vyložit i jinak než výčet, ale měl to být výčet, takže 3 nové možné orientace/průmysly pro kraj.

To věštění není o počasí, ale o lidech. Zdrojům to může být tak nějak jedno, ale podívejte se někdy na demografii jednotlivých oblastí. I u přistěhovalců do 2.-3. generace padá porodnost ku 2, bůh ví jak to bude teď, protože i blízký východ jde pomalu či rychleji, záleží na penězích, k porodnosti 2. Válka z toho nebude, normální ani občanská, spíš vleklá krize jako v Japonsku.

Otázka je spíš co udělá silně narušené prostředí, což tedy má s JE pramalou souvislost, na druhou stranu některé země, ne zrovna bohaté, uvalily peníze za jaderný výzkum a podobně, dodnes z toho nic moc nemají, místo čističek odpadních vod a odsolovacích stanic.

Pavel
18. únor 2018, 13:52

Co vnést trochu logiky do toho umírání. Nejdřív tady blábolíte o nových pracovních místech a nových průmyslech, abyste hned vzápětí napsal, že za pár let nebude mít kdo dělat.

Které země konkrétně a pro jaké účely? Hraní si na vojáčky ála kldr, opravdu ale opravdu nemá s energetikou nic společného. Mimochodem, co to má společného s tím, že JE jsou ve srovnání s jinými zdroji nejvíce nezávislé na okolním prostředí?

Martin Pácalt
16. únor 2018, 08:13

No, do Mělníka bych to necpal, o povodních bylo na Mělnicku malé české moře. Ale souhlasím s tím , proč nemít zdroj poblíž velké spotřeby. Pokud to od řeky není přes mosty, pak to investičně neznamená tolik víceprací. On ten Tetov s cca Xkilometrovým horkovodem byl projektován celkem daleko...

Vinkler
14. únor 2018, 06:40

Každá opravená silnice je dobrá silnice. Proč kvičet, že se to uvažuje kvůli jádru? Jinak stát by to stejně raději dal např. na pozitivní .....

energetik
14. únor 2018, 09:33

zatímco jinde budou třeba padat mosty a atomteroristi budou mít dálnici až k reaktoru.

Lávka v Praze spadla, protože byly jiné priority. A ti zranění jsou přímé oběti těchto jiných priorit. Takže doufám že si to kraj potom dokáže u případných obětí a pozůstalých obhájit.

Pavel
15. únor 2018, 21:26

Máš pravdu srandaenergetiku, oběti spadlé lávky jsou obětmi lití bilionů do oze kanálu.

Martin Hájek
14. únor 2018, 17:05

Já tedy nevím, kolik těch nadrozměrných dílů se bude přepravovat. Ale čistě laicky bych řekl, že se to možná dá vyřešit nějakým provizorním způsobem, kudy se ty díly přepraví klidně po poli po nějaké panelové cestě, která se pak zase hned rozebere a nemusí to stát miliardu. Přijde mi to trochu jako úplatek pro místní, aby z toho také něco měli, když už budou mít za humny dál tu elektrárnu. Pokud to tak je, tak by bylo fér to říct, aby zase někteří netvrdili, že tady stát zase dotuje atom z veřejných rozpočtů.

JM
15. únor 2018, 09:50

Proč úplatek pro místní? Místní tu elektrárnu tam chtějí. S obchvatem nebo bez. To je jen bonus navrch. Paradoxně proti jaderné elektrárně řvou nejvíc ti, co ji mají nejdále.

energetik
15. únor 2018, 10:14

Na tom není nic paradoxního, protože ti nejdále mají nejméně "úplatků" a nejvíce na to doplatí. A jestli si to jednou odfoukne, tak je úplně jedno jestli bydlíte 10km nebo 20km daleko od epicentra ani hraniční čára to nezastaví, takže o vzdálenost tady vůbec nejde.

Martin Pácalt
15. únor 2018, 10:20

Proč by obyvatelé okolí Dukovan neměli prospívat z toho, že žijí vedle jaderné elektrárny? Ta elektrárna přece neposílá energii jen do svého bezprostředního okolí pár vesnicím.

energetik
15. únor 2018, 11:45

No právě. Tu předraženou energii a náklady na stavbu budou platit všichni i nedobrovolní akcionáři ČEZu a tedy všichni daňový poplatníci, bez vlivu na vzdálenost. Všichni prodělají na tom, že se ty peníze mohli investovat lépe a účelněji. Jen těm v okolí Dukovan se to částečně nebo i všechno vrátí.

Pavel
15. únor 2018, 21:27

Prozatím všichni platí za bilionový oze tunel.

C
15. únor 2018, 21:45

Vy abyste to všude nerval.

Kolikpak dala Praha ze svého rozpočtu na OZE? Blanku bych uznal, ale s OZE jste vedle.

energetik
16. únor 2018, 08:18

Pavel. A to je důvod ho trumfnout dalším tunelem jaderným? Po 60 letech jaderného šílenství, výhod, nezodpovědnosti, škod a tržních deformacích ještě více tyto škody prohloubíme?

Pavel
18. únor 2018, 13:41

Bláboly zelených o "jaderném tunelu" jsou jen bláboly. Bilionový oze tunel je realita.

Copak C, vadí vám, když vám někdo připomene to co zelení tak rádi vytěsňují?

JM
15. únor 2018, 18:35

Přesně, mají nejméně "úplatků" a závidí. A nevím proč pořád někdo straší havárií. Mnohem pravděpodobnější je, že mě srazí auto, a taky kvůli tomu nemám těžké spaní.

C
15. únor 2018, 14:31

Protože zatímco ti místní z toho mají dost výhod, ono čas od času z toho kape, tak čím jste dál tak tím převládají nevýhody nad výhodami, respektive tím více rizika nesete v poměru k tomu co za to dostanete. Proč nést třeba finanční rizika nové JE, nebo riziko ztráty bydlení při havárii, když z provozu té elektrárny mám skoro prd? Třeba by dali přednost tomu aby u nich stála PPE 2x50MW, která by jim ještě dodávala teplo, než aby k nim vedl 40km kabel z jaderky, která si může jednou odfouknout a budou nahraní.

Martin Hájek
15. únor 2018, 23:18

Možná úplatek bylo špatné slovo, myslel jsem to samozřejmě v uvozovkách. Nic obyvatelům v okolí Dukovan nezávidím a klidně ať se ty obchvaty postaví. Jenom mi přijde trochu nefér říkat, že jsou naprosto nezbytné kvůli elektrárně, což podle mého neinformovaného názoru není tak docela pravda. Ale rád se nechám odborníkem přesvědčit, že jinak tam ty díly dopravit nejde.

tanečník
14. únor 2018, 17:09

Plány na obchvaty těchto úseků jsou ve vzduchu jíž dlouhou řadu let a to nesouvisely s dostavbou. Sice nynější plány budou asi o něco dražší a větší, ale budou pořád podobné, tedy obchvaty. To co se v regionu nedokázalo za dlouhou řadu let udělat se možná dožene. Zmiňovaný úsek je zásadní pro velkou část Třebíčska, co jezdí za prací do krajské Jihlavy. Naopak zbytek cesty od Třebíče do Dukovan nebude potřebovat takové investice, protože většina trasy splňuje rozměrové požadavky.

Takže řeči typu dukovanocentrické cesty atd. nejsou zcela vhodné...

Stejně se ty obchvaty jednou postaví, tak proč ne hned? A spadené lávky a mosty nesouvisejí s investicemi na jiných místech a nedostatkem peněz.

Vinkler
15. únor 2018, 05:58

Souhlas, Postavená silnice je na dlouho dobrá. Jinak se peníze stejně ztratí na pozitivní diskriminaci nebo podporu stran u koryta.

energetik
15. únor 2018, 08:08
C
15. únor 2018, 14:37

Chcete říct že nebudou dělat rekonstrukce tak aby jim to vedlo do Dukovan? Mnooo, ono to totiž není jenom o kusu kolem Třebíče (jděte si pitomou dopravu vyřídit třeba s tím Tetčickým magorem co blokuje drátizaci tratě), ale o tom že budete muset přes půl republiky vozit těžké věci, takže bude třeba rekonstrukce od Dukovan k Labi (Rakousko nám Dunaj nepůjčí)

Takto budou muset ty cesty snést dost velké zatížení, bez toho by se možná daly postavit se zajímavými úsporami jak na šířce, tak na penězích.

Energetiku, myslím že ty obchvaty nic nevyřeší a bylo by lepší než do pitomých kampaní na silnicích lepší zainvestovat do silnic a třeba i I/50 přeložit do trasy Baťovy dálnice, pokud by vyhovovala.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se