Nákladní automobil převážející uhlí

Emise dopravy jsou problémem, mezi lety 2010-2015 vzrostly o 2,5 %

Podle mezinárodní agentury IEA vzrostly mezi lety 2010 a 2015 emise dopravního sektoru o 2,5%. Emise dopravy se podle zprávy IEA stávají hlavním problém pro dosažení závazků, které byly dohodnuty v rámci Pařížské dohody.

Dopravní sektor zatím vzhledem k aktuálním statistikám patří z hlediska emisí mezi ty těžce ovladatelné. I přes to, že emise dopravního sektoru tvoří celkem 23 % celkových emisí, snížení jejich množství prozatím nebylo dosaženo. Podle agentury IEA je dokonce klíčové, aby byl tento trend zvrácen, pokud má být dodržen scénář oteplení planety o maximálně 2 stupně Celsia.

O důležitosti hovoří i fakt, že více než tři čtvrtiny zemí v rámci uzavírání Pařížské dohody označily sektor dopravy za prioritu, na kterou by se měli jednotliví signatáři dohody zaměřit. Za možné nápravné opatření označilo nejvíce podepisujících zemí přechod od silniční nákladní dopravy k dopravě pomocí elektrifikovaných železnic a lodí.

Tesla truck nákladní automobil

Změní tento nepříznivý trend nákladní automobily od Tesly?

Pozitivní je podle IEA vývoj především v elektrifikaci dopravy, kde trh s prodeji osobních elektromobilů vzrostl od roku 2015 o 50 %, přičemž hlavní růst se v těchto letech odehrával v Číně.

Problém je dle IEA zejména v letecké a nákladní dopravě. Především změna v nákladní silniční dopravě je prozatím nepravděpodobná. Za tím stojí i fakt, že zatímco pro osobní automobily má upraveny emisní limity cca 40 zemí, pro nákladní dopravu jsou to pouze čtyři země.

Sektor je to přitom mimořádně důležitý. Nejenže nákladní automobily stojí za téměř pětinou poptávky po ropě, což je přibližně produkce Spojených států amerických a Kanady, ale zároveň tvoří třetinu celkových emisí v dopravě. Významnou část tvoří nákladní doprava také s ohledem na emise NOx.



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *