Domů
Rychlé zprávy
Francouzský regulační úřad prohlásil, že Flamanville 3 může být uveden do provozu
Nádoba reaktoru EPR

Francouzský regulační úřad prohlásil, že Flamanville 3 může být uveden do provozu

Francouzský regulační úřad prozatímně rozhodl, že blok číslo 3 ve francouzské jaderné elektrárně Flamanville může být bezpečně spuštěn. Hlava reaktorové nádoby, ve které byly zjištěny anomálie ve složení oceli, bude muset být do konce roku 2024 vyměněna. Francouzský úřad pro jadernou bezpečnost (ASN) ve středu prohlásil, že reaktor je i přes problémy s ocelí provozuschopný.

Anomálie ve složení oceli v určitých částech uzavírací a spodní hlavy reaktorové nádoby tlakovodního reaktoru EPR byla odhalena již v dubnu roku 2015. Po odhalení Areva – zhotovitel elektrárny – zahájila program testů, které měly prokázat, že mechanická pevnost oceli je dostatečná ve všech provozních situací a také během havarijních situací. Závěry testů byly ASN zaslány v prosinci minulého roku.

ASN ve středu uvedl že „předložil svůj postoj“ k anomálii na reaktorové nádobě. Při analýze se ASN spoléhalo na vlastní oddělení pro jaderná tlaková zařízení a na analýzu souborů, poskytnutých Arevou a EDF, kterou provedl francouzský Institut pro ochranu před radiací a nukleární bezpečnost (IRSN).

„Na základě provedených technických analýz, se ASN domnívá, že mechanické vlastnosti dolní a uzavírací hlavy tlakové reaktorové nádoby jsou, s ohledem na zatížení, kterým jsou tyto části během provozu a havarijních situací vystaveny, adekvátní.“ – Z prohlášení ASN

EDF bude muset zavést pravidelné inspekce nádoby

Podle ASN anomálie v chemickém složení oceli znamená s ohledem na riziko výskytu „rychlých trhlin“ riziko snížení ekonomické efektivnosti. ASN se proto domnívá, že EDF musí zavést dodatečné pravidelné kontroly, které zajistí, že se neobjeví žádné následné vady. Podle ASN by takovéto inspekce mohly být provedeny na spodní hlavě nádoby, a EDF je bude muset implementovat.

Uzavírací hlava reaktorové nádoby, pohled shora. Zdroj ASN.

Technická proveditelnost podobné inspekce uzavírací hlavy nádoby není prokázána. To je také důvodem, proč ASN požaduje, aby byla životnost uzavírací hlavy časově omezená. Podle ASN by výroba nového dílu zabrala asi 7 let, a tedy by byla k dispozici až v roce 2024. Na základě těchto souvislostí ASN rozhodlo, že stávající díl nebude používán po tomto datu.

Zdroj obrázků : ASN

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(4)
Petr
2. červenec 2017, 10:30

Na Západě už zcela převládli humanitní manařeři a plánovači nad techniky, atakže běžně zavádějí "supermoderní" parametry do výroby, u které jim vůbec nevadí, že to vyrábět neumí.

V EU je to díky slebé poslušnosti v byrokracii zcela nejhorší, a tak slou tu multimiliardové ztráty v té nové fransouzské jaderce, většině evropských automobilek a VW s největší historickou pokutou v USA za dieselgate, a i nadkritické normálně tepelné elektrárny od Francouzů taky moc nefungují a mají sníženou životnost.

Vláďa
2. červenec 2017, 10:45

Materiály jsou pěkná svi-a. Ne a ne poslouchat managery.

C
2. červenec 2017, 15:50

Máte ze světa nějaký příklad kde by moderní uhelná elektrárna neměla tyto problémy? Podle mne se totiž dostáváme pomalu na hranici toho co jde udělat a možná se bude muset udělat jistý krok zpět. U aut se například končí pomalu s downsizingem motorů protože se to z dlouhodobého hlediska nevyplatí. Dieselgate byla o tom že se prostě honily emise při testech, kdy se v kódu něco přepnulo, a během normální jízdy to bylo vypnuté. To prostě není o tom jestli je manažer humanista nebo technik, je to o tom, jestli je to normální člověk, nebo selské tažné zvíře.

Jinak velikost pokuty by se možná měla srovnat s minulými upravenými o inflaci, možná že pak by to vypadalo jinak.

Mám trochu pochybnosti o tom že lití v huti řídí humanitní manažer, jestli jsou tam chemické anomálie, tak někdo udělal něco špatně při výrobě kovu, tady asi těžko bude záležet na tom, jestli je ředitel technik nebo absolvent fildy.

Petr
3. červenec 2017, 20:21

Technik ví, že to udělali špatně a říká, že to udělat dobře při dnešní úrovni prostě ještě nešlo.

Ovšem když si arogantní humanitní ředitelé EU, co sní o ovládání celé planety usmysleli, že budou nejlepší na světě, aby mohli oni exportovat všude nejmodernější techniku, a nikdo zvláště Čína nemohl exportovat starší levnější techniku do EU, tak vymysleli ty super mechaurychlující nakoec neproveditelné předpisy.

Až na to, že to byl obří průšvih a EU ztratila během deseti let v obou těchto oborech moderních falšujících tepelných elektrárnách i automobilových motorech stamiliardy.

A Čína nakonec vůbec do EU auta masově neexportovala, protože sotva stíhá vyrábět pro svůj vnitřní trh, a skutečně šetřící elektroauta bude mít rychleji než EU.

A nadkritické evropské tepelné elektrárny se taky nikam jako problematické neexpotrují, a dokonce se přestávají stavět i v EU.

A teď si představně, že tihle neschopáci jsou ti samí, co naplánovali, že všude po Evropě nastrkaní mladé migranti z Afriky a Arábie brzo úžasně zvednou HDP (to určitě jo, ale asi jen předlužením na dávky pro ně a jejich děti), a budou určitě brzo tvrdě pracovat na naše důchody.

Ovšem nakonec migranti nepracují, a jiho-západ EU je už tak předlužený, že ani nemá na nejklíčovější dnešní investice do skutečně problémy řešící robotizace.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se