Zevo Chotíkov

Ať se nejdřív staví obchvaty, pak ZEVO, shodly se obce na Mělnicku

Stavba obchvatů kolem obcí by měla předcházet stavbě chystané spalovny odpadu v Horních Počaplech na Mělnicku. Zaznělo to dnes při veřejném projednávání vlivů chystané spalovny na životní prostředí. Zastupitelé obce Horní Počaply vyjádřili s projektem v současné podobě nesouhlas. I další obce podmiňují stavbu spalovny vyřešením dopravy. Místní se totiž bojí znečištění ovzduší i velké dopravní zátěže.

Dopravu v okolních obcích označili za největší problém záměru i zástupci firmy Energotrans, která provozuje mělnickou elektrárnu.

„V posudku by měla být uvedena podmínka, že nelze zahájit další jednání ve věci ZEVO (zařízení pro energetické využití odpadu), pokud nebude rozhodnuto o komplexním dopravním řešení v okolí,“ řekl starosta Horních Počapel Jiří Svačina.

Pro obec bude spalovna podle něj spíš přítěží.

„Obec vydala nesouhlasné stanovisko s tímto záměrem a rovněž občané vyjádřili velký odpor. Pod peticí (proti spalovně) jsou podpisy více než 300 občanů obce. Názor obce a občanů by měl být respektován,“ dodal.

Zástupci dalších obcí z okolí uvedli, že zpracování odpadu se řešit musí. Se stavbou by obce souhlasily, bude-li v dokumentaci podmínkou stavba obchvatů obcí. Vyjádřili se tak třeba zástupci obce Bechlín, Libkovice pod Řípem nebo Cítov. Někteří navíc chtějí kolem obchvatu protihlukové stěny.

Jednání se zúčastnili i místní, dále zástupci ministerstva životního prostředí, firmy Energotrans a firmy ČEZ. Neslo se v bouřlivé atmosféře, účastníci z řad veřejnosti vyvěsili v sále transparent „Stop spalovně“ a výkřiky často vyjadřovali nesouhlas s přednesenými argumenty.

Lidé se ptali například na rozdíl ceny tepla, které vyrobí spalovna a uhelná teplárna. Vystoupil také člen neziskové organizace Arnika, který uvedl důvody, proč by měla být dokumentace ke spalovně přepracována.

Zmínil, že vlivy spaloven na životní prostředí jsou podle Arniky výrazně vyšší, než uvádí dokumentace ČEZ k chystané mělnické spalovně.

Skupina ČEZ chce spalovnu uvést do provozu v roce 2024, argumentuje zákazem skládkování odpadů.

Zástupci Energotrans uvedli, že situaci ohledně dopravy v okolních obcích firma řeší se Středočeským krajem, nyní vzniká studie dopravních řešení.

Za přínos spalovny považují částečnou náhradu hnědouhelných bloků elektrárny, jimž končí životnost. Spalovna by podle firmy ušetřila 3000 vagonů hnědého uhlí ročně. Pozitivní dopad by měla i na zaměstnanost v regionu.

Nárůst nákladní dopravy by byl podle zástupců projektu jen v jednotkách procent, už teď prý totiž obcemi projíždějí jen kamiony mířící na skládky.

Lidé z Mělnicka podepisují od února petici proti stavbě takzvaného zařízení na energetické využití odpadu. Petice má víc než 1300 signatářů. Podle zástupkyně petičního výboru Hany Beranové silnice v obcích velký nápor nákladních vozů nezvládnou, Středočeský kraj zpracovává dopravní studii, podle které by měly vzniknout obchvaty okolních obcí.

„Ty ale často vedou jen pár metrů od obydlených domů, navíc ztratí hodnotu pozemky s poli. Třeba pro obyvatele Beřkovic a Křivenic je to osobní katastrofa,“ varovala Beranová.

Navíc existuje riziko, že spalovna začne fungovat dřív, než obchvaty vzniknou.

„Středočeský kraj má oproti projektu na spalovnu velké zpoždění,“ podotkla.

Středočeský kraj se stavbou souhlasí.

„Kraj souhlasí s dokumentací k záměru Zařízení pro energetické využití odpadu v lokalitě Mělník – ZEVO Mělník za podmínky vyřešení dopravní prostupnosti v daném území,“ řekla ČTK mluvčí hejtmanství Nicol Lenertová.

Obyvatelé Středočeského kraje vyprodukovali ve srovnání s jinými kraji České republiky v roce 2016 nejvíce komunálního odpadu, a to 529.175 tun. Středočeský kraj byl v roce 2016 zároveň ale nejlidnatějším krajem ČR. Obyvatelé republiky vyprodukovali dohromady téměř 3,6 milionu tun komunálního odpadu.

Jaroslav Beneš sd

Autor:



11 odpovědí na Ať se nejdřív staví obchvaty, pak ZEVO, shodly se obce na Mělnicku

  1. C napsal:

    Hádám, že to ČEZ chce postavit v místě současné elektrárny, tedy na zavlečkoaném místě, přepravit odpad po železnici není v zásadě problém, přeprava kamionem je jenom ukázka nízkého rozhledu představitelů některých měst, zavlečkovat lze případně i spalovnu v jiné lokalitě.

    3000 vagonů uhlí bude odpovídat nějakým 150 000 tunám, to mi přijde neskutečně málo, odpovídá to odpadu zhruba jenom od 430 000 obyvatel, dejme tomu že něco se vytřídí, pořád je to celkem málo.

    Nevím kde paní Beranová došla na to že by pozemky s poli měly ztratit hodnotu v souvislosti se spalovnou, emisní limity jsou pro spalovny celkem přísné, v Brně je SAKO přímo ve městě, respektive v předměstské zástavbě, do kilometru je například obytná zástavba Juliánova, do dvou kus Černovic, Židenic, skoro polovina Slatiny, Vinohrady a Líšeň. Snížení hodnoty polí je pak spíš strawman argument, zajímalo by mne co paní ve skutečnosti ví o provozu spaloven. ČEZ by jim ale také mohl, zástupcům, udělat exkurzi do Brna.

    • Petr napsal:

      Tak dovézt se to železnicí dá, ale jak to chcete železnicí nabírat z těch vesniček, které to mají hlavně živit?
      Výhodnější je dnes stavět velké kogenerační spalovny u velkých měst.
      Teprve v budoucnu po zlevnění filtrování podle vývoje bych stavěl menší spalovny u okresních městeček, ale s primárním záměrem na místní biomasu.

      Pro ČEZ by bylo jednoduší prodlužovat životnost svých dnešních uhelných elektráren, a vozit vytříděný odpad do nich, místní si zvyknou, a pak teprve vyhlásit, že chce incestovat stamiliony do revoluční modernizace a snížení znečištění, a v rámci toho postavit prakticky tu novou elektrárnu.

      • Vláďa napsal:

        Spalovat odpady v klasickém kotli je opravdu sviňárna. Odpad potřebuje ke spalování úplně jiné podmínky. Stejně jako spoluspalování štěpky v neupravených kotlích.

      • C napsal:

        Představte si že normálně jako se to dělá dnes se skládkami, resp podobně, Polabí se, pokud se nepletu, osídlením dost podobá jižní Moravě, tedy dědina je cokoliv s méně než 3000 obyvateli (bez ohledu na to jak je to oficiálně vedeno) dokonce je v něm o dost více měst, (Hradubice, Pardec 🙂 ) která nemají spalovny, takže během 2 dní to objet a svézt na příslušné nádraží nebude problém. Navíc to nebudete asi dávat do nějakých výsypných Fallsů na 50t, ale spíš třeba do Es na 27t. Řekněme že na osobu připadá týdně 5kg netříděného dopadu, takový vagon stačí městu o 5400 obyvatelích. To není pravda mnoho.

        Pokud za tímto účelem zřídíte vlečku a areál s meziskladem, (z hygienických a estetických důvodů nelze nechat vagon s odpadem v centru města), eventuálně použijete vozy odolnější proti agresivním látkám (např. s nástavbou z hliníku, či kompletně v hliníku a jeho slitinách, v USA celkem běžné), tak můžete pokračovat v současném postupu a přeložíte to třeba jednou za týden. V zásadě s tím není neřešitelný problém.

        • Josef napsal:

          Představte si ten smrad v létě na vlakových nádražích kde se budou plnit vlaky odpadem. Odpad musíte vozit někam na svozové místo a pak vozit kamionem přímo do spalovny.

          • C napsal:

            No právě mluvím o tom že to musíte dát ně nádraží dost daleko od obcí, takové spíš slouží jen dráze než lidem, z hlediska obslužnosti obcí jsou k ničemu, na to jsou lepší zastávky, eventuálně musíte vytáhnout vlečku do areálu kde se tak bude konat. Takový problém to zase není.

          • Vláďa napsal:

            V moderních spalovnách je odstraňování zápachu z prostoru spalovny řešeno připojením sání vzduchových ventilátorů do prostory kde se vysypávají svozové vozy. Ve vjezdu a ve výjezdu je docela průvan ale je pouze jedním směrem. Nevím jestli je stejné řešení možné i u vlakové vlečky. Svozové vozy obsahují čerstvé odpady. Vagony naplnit stejným způsobem je vlastně nemožné protože jejich pohyb je limitován tratí.

          • C napsal:

            Vláďo,
            ve spalovně to bude možné, problém bude v místě nakládky, záleží jak to bude vymyšlené, pokud to bude nějaké speciální místo tak se tam na to dá udělat stejný bunkr jako ve spalovně, v tiskárně jsem kdysi viděl spalovací komoru na plyny z rotaček, přívod plynu je malý, ale stačí na spálení zápachu a prohřátí plynů tak aby nelehly na město (občas se prý stane když jim to zhasne), takže zápach by nebyl problém. Pokud to bude pravidelný vlak, tak se dá dát do grafikonu tak aby nikde moc zbytečně nečekal, samozřejmě bude muset uhnout nějakému tomu EC, možná R, ale mohl by mít přednost před různými OS a dalšími náklady. Navíc, jak jsem naznačil, mohly by na to být speciální vozy, které by se mohly dát zavřít a tím zápach omezit. Otázka je jak moc velký rozdíl je mezi odpadem ležícím v kontejneru 7 dní a 7+2 dny.

          • Vláďa napsal:

            Ve spalovně je pouze takové množství které umožní trvalý provoz přes sobotu a neděli. Tak že jsou zde odpady do tří dnů po svozu.

    • Petr napsal:

      Tak jsem se podíval ještě jednou na mapu, a nejspíš to plánují na svoz odpadů po Laby, a vůbec to nemá být primárně určeno pro Středočeský kraj, pak by se u Mělníku uživila i opravdu obří spalovna, ale byla by to hlavně elektrárna, teplem by se dost plýtvalo.

      • Vinkler napsal:

        Nesmysl. Teplo se dá posílat do Prahy. Horkovod jede.
        Uvažovat o spalování dřevo a odpady jinde než ve spalovně s důkladnými filtry je darebáctví. Spalovna má hlídané emise v celém rozsahu škodlivin. Běžná teplárna NOx, CO a SOx.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *