Teplárny Brno pokračují v přechodu z páry na horkou vodu

Citelný úbytek parkovacích míst především kolem Úvozu, Údolní a Mendlova náměstí přinese přes léto pokračující rekonstrukce teplárenské sítě v Brně. V době letní odstávky bude vyměněno dalších zhruba 4,2 kilometru rozvodů a přepojeno 50 odběrných míst. Celková investice zbylých etap, které jsou rozplánovány do roku 2022, se pohybuje kolem 1,1 miliardy korun.

„Za čtyři roky by Brno mělo získat čistě horkovodní síť. Kladný finanční efekt pocítí nejen teplárny, které ušetří až 140.000 MWh zemního plynu, ale především samotní odběratelé v menších výdajích za teplo. Potvrzují nám to již zkušenosti z dosud přepojených míst, kde se úspory pohybují průměrně okolo deseti procent, což znamená zhruba 1500 až 2000 korun v ročních nákladech na domácnost,“ uvedl generální ředitel Tepláren Brno Petr Fajmon.

Do provozu na silnicích zasáhne letošní etapa jen minimálně, uzavírka je plánována pro Jaselskou ulici od května do října a pro části ulic Grohova, Gorkého, Roubalova, Obilní trh a Běhounská mezi náměstím Svobody a Jakubským náměstím.

Po dobu výkopových prací v Gorazdově ulici bude úplně uzavřena Gorazdova a zobousměrněna Pellicova ulice. Po dokončení těchto výkopových prací bude Gorazdova zjednosměrněna směrem od Pellicovy ulice na Úvoz. Částečně bude omezen provoz v oblasti Úvoz, Údolní a Tvrdého.

Rozsah letošní výměny si však vyžádá dočasný úbytek několika stovek parkovacích míst, což zkomplikuje situaci obyvatelům ulic dotčených stavbou, zejména Jaselské, Grohovy, Gorkého, Arne Nováka a na Obilním trhu. Parkování se omezi i v ulicích Trýbova, Gorazdova a Tomešova a také na parkovišti u baziliky Nanebevzetí Panny Marie vedle pivovaru. Zajištění náhradního dočasného parkování řeší teplárny v Údolní ulici.

„Intenzivně hledáme možnosti náhradního parkování, které je v této lokalitě opravdu obtížné najít. Jednáme s odborem dopravy magistrátu města Brna o možnosti dočasného parkování. Veřejnost o náhradním parkování budeme informovat,“ uvedl Fajmon.

Autor:

Štítky:


8 odpovědí na Teplárny Brno pokračují v přechodu z páry na horkou vodu

  1. Josef napsal:

    Kousek od Dukovan se pálí plyn, aby se vytápělo Brno a Dukovany vypustí veškeré odpadní teplo do vzduchu.

    • Vláďa napsal:

      Ona ta rovnice je poněkud složitější. V Dukovanech by bylo nutno instalovat jiné VT díly s příslušným potrubím na všechna turbiny, instalace velké výměníkové stanice s celou infrastrukturou, postavit teplovod mezi příslušnými připojovacími body. Na druhé straně by radnice v Brně přišla o příjem z výroby tepla.

    • Dušan Král napsal:

      Přesně jak píše kolega. Teplo co se odvádí do chladících věží není vhodné pro vytápění. Je nutné odebírat páru z dostatečnou energií ještě z turbíny. Sice se sníží výroba elektřiny, ale celková účinnost vzroste. Problém je, že Brno je opravdu daleko a terén není úplně příznivý. Navíc Brno má vlastní teplárny takže by to ani z tohoto ohledu nebylo průchozí. Vždyť v Brně ani nejsme schopni na 100 % využívat teplo ze spalovny komunálního odpadu, kterou vytlačují teplárny a to je to relativně malý zdroj. K vytápění slouží hlavně mimo topnou sezónu, kdy se nevyplatí provozovat velké kotle tepláren…

      • Mira napsal:

        A o tom, že Brno není sschopno využít energii ze SAKA jste četl kde? V minulosti to tak možná bylo, protože SAKO bylo spojeno jen parovodem ze Špitálkou a dodávali jim páru. Od letošní zimy je, ale SAKO připojeno i do horkovodní sítě a to na všechny strany jak přes HV Juliánov tak přes HV Líšeň a vytápí tak mnohem větším výkonem. Dokonce v době tuhých mrazů se potýkali s problémem nedostatečného množství odpadu, protože byl potřeba v síti velký tepelný výkon.

        • Dušan Král napsal:

          To je pro mě nová informace. Každopádně nešlo o to, že by to teplo nebyli schopni dodat, ale že jim teplárny nedovolili je dodat do sítě. Informaci je tedy asi zastaralá, ale dozvěděl jsem se ji během exkurze v samotné spalovně…

    • Petr napsal:

      Bohužel to není ve skutečnosti kousek, a ta vzdálenost by pro rozumné nasazení potřebovala alespoň o polovinu zkrátit.
      Jednoduší by bylo postavit blíž k Dukovanům 50-100 tisícové sídliště s 15 minutovým železničním spojením do středu Brna.

      • Carlos napsal:

        Tak to máte možnost v Rosicích, Oslavanech, Ivančicích a Moravském Krumlově, ale otázka je co tam na těch klikatých tratích vyjezdíte a navíc Vám s tím klekne hlavas, ani to co se chystá na letošek a příští rok tomu nepomůže, no a dolní bude furt jen provizrka. A nehledě na to, viděl jste v poslední obě kvalitní architektonický projekt na takové nové město? Já ne.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *