Babiš bude jednat s ministrem energetiky USA Perrym

Premiér Andrej Babiš (ANO) se ve středu setká s americkým ministrem energetiky Rickem Perrym, který podniká cestu po střední Evropě. Jednat budou o hospodářské spolupráci, energetických projektech v Evropě, plynovodu Nord Stream 2, proti kterému Spojené státy vystupují, vnitřním trhu EU s plynem, iniciativách podporujících transatlantickou energetickou spolupráci a o jaderné energetice. O tématech schůzky informoval dnes tiskový odbor Strakovy akademie.

V Česku má americká společnost Westinghouse zájem o stavbu nových jaderných bloků. Do Prahy se ze Sofie stěhuje evropský regionální úřad amerického ministerstva energetiky.

Vedle Česka má Perry v programu cesty Polsko, Maďarsko a Ukrajinu. Americká administrativa se těmto zemím snaží nabídnout americké uhlí a alternativu k ruskému zemnímu plynu.

Podle agentury Reuters Perry nedávno uvedl, že Spojené státy by stále mohly uvalit sankce na společnosti, které se podílejí na stavbě plynovodu Nord Stream 2. Ten zdvojnásobí množství ruského zemního plynu dopravovaného přímo do Německa po dně Baltu, takže se vyhne území Ukrajiny. Polsko a USA jsou ostře proti tomuto plynovodu.

Minulý týden uzavřela polská společnost PGNiG smlouvu na nákup zkapalněného zemního plynu (LNG) ze Spojených států. Polsko se chce zbavit závislosti na ruském plynu, od ruského Gazpromu odebírá více než polovinu své roční spotřeby této komodity. Perry při té příležitosti zdůraznil, že dohoda představuje „signál pro celou Evropu“, že diverzifikace energetických zdrojů posílí energetickou bezpečnost a celou ekonomiku.

Vláda Donalda Trumpa hledá nová odbytiště pro uhlí, protože jeho spotřeba v USA klesla na nejnižší úroveň od roku 1983 kvůli uzavření uhelných elektráren.

Autor:



17 odpovědí na Babiš bude jednat s ministrem energetiky USA Perrym

  1. Jan Veselý Jan Veselý napsal:

    Á, přijel obchodní cestující s hezkou funkcí a navštívenkou. Přijel typický produkt texaské politiky, hloupý, nesympatický a bezohledný Republikán.

  2. AP napsal:

    Westinghouse nemá zájem o roli EPC dodavatele. Proto schůdný model by mohl být: EPC dodavatelem by byl Rosatom a dodával by jaderný ostrov (rusko), na turbínový ostrov by vzal GE Power (usa), na pomocné technologie by vzal Škoda Praha (čr), na SKŘ a elektro by vzal Westinghouse nebo Rolls Royce (usa nebo británie) a na stavební část Hochtief (německo). Tento model by uspokojil vsechny světové strany a zároveň budeme mít funkční a bezpecnou elektrárnu.

    • Carlos napsal:

      Nebo z toho bude dort pejska a kočičky. Pro začátek bych škrtl státy s velmocenskými zájmy. Zbude nám Korea, Francie a Japonsko. Což by byl dobrý důvod k tomu aby se změnil celý tendr a rozšířilo se to na více typů reaktorů. Máme tu nějaké ESBWR, nějaké CANDU6, ano pro ČEZ mírně nepříjemné, možná to vyjde levněji. Problém nápadu s rozdělením na tolik částí vidím v tom že to asi neprojde požadavkem SÚJB, protože v takové konfiguraci technologií nikde jinde není. Jediné kde asi nebude problém je v betonážích.

      • AP napsal:

        Tohle je běžná praxe. V Egyptu bude stavět Rus a turbinový ostrov vezme od GE Power. Ve Finsku staví Rus a SKŘ a elektro bere od Rolls Royce. Tento model zajistí naplnění technických požadavků na jadernou bezpečnost a potom SÚJB bude v pohodě.

    • Petr napsal:

      Pokud nebude minimálně 70% od českých firem s místními zaměstnanci, tak to nejenže nemá cenu stavět, ale ani to nemá žádnou šanci na schválení v Česku.
      Pokud jde o přijatelnost pro velmoci, bude nejsnadnější dohoda, kolik zaplatíme rusům za jaderky, tolik minimálně zaplatíme ve stejné době USA za zbraně.

      • AP napsal:

        Tady uvádím hlavní dodavatelský model. Samozřejmě každý hlavní dodavatel bude mít české subdodavatele. Například Škoda JS může zajišťovat výraznou část dodávek jaderného ostrova a koordinovat montáž, Škoda Power (Doosan) dodávat turbínové příslušenství a koordinovat montáž, plzeňský Brush trafostanice, stavební část zajistí místní filiálka stavební společnosti, ZAT Příbram zajistí subdodávky SKŘ a elektro… Jde o to, že místní firmy formou subdodávek pro hlavní světové dodavatele udělají těch 70%.

  3. Carlos napsal:

    Nevím proč ale pán mi přijde od pohledu dost nesympatický, nicméně tak nějak nechápu proč sem posílají ministra energetiky, ve všech zemích funguje obyčejná tržní ekonomika a snad krom cla není co by spolu měly země řešit na vládní úrovni, ta návštěva mi lehce smrdí. Proč by měl ministr nabízet uhlí? A proč je to po té linii, po které se nám štěpí unie?! Je mi to trochu podezřelé a s poněkud nečitelnou současnou administrativou v USA je myslím vhodné mít se na pozoru.

    Nehledě na to, jestli by se mělo začít ve velkém dovážet uhlí, tak se snad vyplatí postavit kombinaci PPE a tlakové plynárny, i když nevím jestli se to vyplatí. Když jsem z tohoto dokumentu(mpo-efekt. cz/upload/7799f3fd595eeee1fa66875530f33e8a/4537_vupec_economy_moznosti-rustu-energeticke-ucinnosti-ve-velkych-vyrobnach-energie.pdf) udělal rychlý výpočet pro PPE Vřesová tak dle zvolené výhřevnosti Sokolovského uhlí mi vyšla účinnost mezi 37 a 54 %, když využiji další tabulku z onoho dokumentu, pak je to asi 43%, což je zhruba tolik co pro moderní uhelnou elektrárnu. Tedy nám to asi na palivu nic neušetří, otázka je, jestli je lepší PPE s tlakovou plynárnou, nebo uhelka.

    Nicméně z hlediska obchodní bilance je nesmysl kupovat další věci od USA, už teď mají HDP vysoké a plynou jim tam z Evropy slušné sumy. To už raději podpořme těžbu někde v Bělorusku/na Ukrajině, nebo třeba Řecku a Turecku, nebo co já vím kde, v dosahu naší železniční sítě a Dunaje, než to tahat světa kraj kdesi z Pennsylvánie.

    • Jan Veselý Jan Veselý napsal:

      Nabízí uhlí, protože sice v kampani bylo „Trump digs coal“, ale v reálu letos v USA zavřou okolo 15 GW uhelných elektráren a spotřeba tomu úměrně klesá. Šroubování exportu uhlí je jediný způsob jak s tím něco udělat, protože tenhle pán už dvakrát trapně pohořel se snahou o podporu uhelné energetiky na domácí půdě. Tak zkouší kariéru obchodního cestujícího.

      • Carlos napsal:

        To nemůže být jediný důvod, jestli jim jdou uhelky het tempem 5-10GW ročně, tak to nevykompenzujete exportem. Navíc pan ministr asi nemá přehled o regionu, jinak by se k nám ani neobtěžoval s uhlím jezdit, není jak jej sem přepravit (uhlí, ne ministra, jistě má vlastní tryskáč) a máme na to asi tři elektrárny a možná tak 1500MW výkonu, Polsko zájem mít asi nebude, to spíš pojede vlastní „Kaczinsky górnikom“, nebo „PiS digs coal“, nebo „Kościół katolicki, kościół górników“, whatever, takže zbude tak Ukrajina, ale to jen do času než se vyřeší problém s Donbasem, i když bude asi vpravdě lepší do těch šachet nalít beton. Navíc, jak říkáte, mají Poláci uhelného bordelu plné brýle a posilují si elektrizační soustavu linkami 400kV a k tomu mají rovinu a Balt, tedy ideální na to aby jim každá OZElektrárna udělala úsporu paliva, nebo aby proud importovali, což vyjde jistě levněji než import uhlí. Navíc kdyby měli zůstat u uhlí, bude pro ně přijatelnější to domácí.

        Na druhou stranu by možná šlo toho zneužít pro modernizaci infrastruktury, je jedno že to uhlí nikdo ve finále nekoupí, ale zaplatit uhelnou dráhu z Bohumína do Ústí nad Svinou či Oděsy by zaplatit mohli.

        • Jan Veselý Jan Veselý napsal:

          Však nezachrání, ale bude budit DOJEM, že něco dělá. V Polsku, přiznám se, vůbec nechápu co se stalo, zničehonic ti černoprdelníci u vesla najednou otočili o 180 stupňů a mluví o vcelku velké výstavbě onshore a offshore VtE, uvolní 100 miliard zlotých na spravení lokálních topenišť. Já to fakt nechápu, přitom to jsou stejní lidi, kteří před rokem popírali existenci zdravotních následků znečištěného ovzduší.

          • Martin Hájek napsal:

            No možná Polákům došlo, že už nejsou schopní krýt poptávku po uhlí vlastní těžbou a Rus, jehož plyn tak ostentativně odmítají, se vrací oknem s pytli uhlí. Jádro je v nedohlednu, takže z domácích zdrojů zbývá jen vítr, pro který objektivně Polsko nemá špatné podmínky. Možná i ti hrozní lidé z PiS, jak je vykreslují naše veřejnoprávní média, občas uvažují pragmaticky. Mimochodem totéž platí i pro americké republikány, kterým také leckdo nemůže přijít na jméno.

        • Jan Veselý Jan Veselý napsal:

          Jestli chce být Perry užitečný, ať prošťouchne výstavbu Stork II a splavnění Odry z Koźle do Ostravy a prodloužení širokorozchodné železnice ze Sosnowce do Bohumína.

          • Ivan Novák napsal:

            Bude tvrdě tlačit americké zájmy a nejdřív to zkusí metodou jako kdysi na Indiány. My bychom měli hájit si své a soukromě si nepřikrádat, a příště si nás bude vážit jako rovnocenného partnera a třeba přiveze i nějaké vzájemně použitelné schéma financování. To je celé. Jinak – na celé Odře je dost mostů s nemoderně nízkou podjezdnou výškou, jak motivovat Poláky k jejich zvednutí, nevím.

          • Carlos napsal:

            No to pak tedy já už vůbec nevím, přece jen jste o takových 250 km blíže :D, nicméně myslím že za to může buď nějaký velký úplatek, zjistili že na tom mohou vydělat, koupili jim kalkulačku, nebo něco o tom nedávno kázal papež. Případně měli na výběr, buď potraty, nebo vrtule, no a to je jasné že si vyberou ty vrtule. 😀 S lokáními topeništi to mohlo ale být třeba i tlakem odspodu, jak jste říkal.

            Nejsem moc velkým přítelem říční plavby, ano, Odra je asi splavná skoro na hranice, ale musí se udělat tak jako tak další kanál kolem meandrů. Spíš bych se podíval na tratě v území, na sklony na Glucholazy s tím že by se daly udělat trojúhelníky v Krnově a Opavě pro přímou jízdu nákladních vlaků, také prošel spojení Chuchelná-Ratiboř, prověřil zbytky tratě u Hlučína.

            Na široký rozchod jsem se kdysi taky díval, ale dostat se s tím vůbec na hranice je problém a co jsem slyšel, tak odbory v Polsku budou každý pokus torpédovat. Pokud by se to už tedy tahalo, tak je ale absolutní nesmysl s tím skončit v Bohumíně, protože dál je koridor, který nemá kapacitu a přidání dalších dvou kolejí do celého úseku Přerov-Ostrava kvůli VRT fetiši ani není v plánech, přitom by se tam čtyř koleje hodily a teoreticky přidaly kapacitu minimálně 144 párů vlaků denně, dvojnásobek výkonu kanálu se kterým počítají a to se ještě jezdí u nás lehké vlaky oproti světu, klidně by se mohlo možná jít na 5000-6000 tun. Bohužel to se nestane, ani těch 6000t, byť by to šlo s postrkem, ale v nádražích jsou krátké koleje. Takže by, podle mne, bylo lepší Ostravou protáhnout jednu širokorozchodnou kolej a s tou se pak táhnout třeba až do Přerova. Alternativa je draze nakoupit SUW2000 a mít ho na co nejvíce vagonech, pak samozřejmě v Polsku musí být příslušné zařízení.

          • Carlos napsal:

            Krade se všade a ve státech lze kupovat politiky, akorát jsme se tu nikdo nedopátrali, jestli je to na kusy, nebo na kila. Obávám se, pane Nováku, že v hlavách politiků ve velmocech už toho moc na vážení si nezbývá a jedni konkrétně těžko nesou návrat koncertu velmocí po unipolárním čtvrtstoletí předcházeném bipolárním půlstoletím.

            Problém je že nemáme v našem prostoru jednoho jediného politika, kterého by mohl někdo z mocností brát vážně, třeba ČR je pro svět známá pivem, levným alkoholem, škodovkou a nekonečnou záplavou pornofilmů, obývaná podivnými polorusy s mizernou angličtinou. Stavte se na hlavu, ale když má jeden nejmenovaný server s filmy pro dospělé Czech jako záložku v menu a ostatní národnosti musíte hledat, je to na pováženou. Krom těchto věcí nás svět moc nezná a to je problém, bez toho se nedá dál než k prázdným floskulím dostat, naše zamini je veskrze impotentní. .

            Nestačí aby péči o mosty vysoutěžila TSK Praha? 😀

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *