Autonomní plavidlo ASV. Zdroj: ore.catapult.org.uk

Pomohou autonomní plavidla dalšímu snižování nákladů větrných elektráren na moři?

Podle dosavadních výzkumů dosahují náklady související s plavidly až 60 % provozních nákladů offshore větrných elektráren. Současně také představují čtvrtinu celkových nákladů souvisejících s celým životním cyklem projektu větrné elektrárny na mořské hladině. Právě proto se ve Velké Británii rozhodli otestovat potenciál autonomních plavidel jako prostředku pro možné snižování provozních nákladů offshore elektráren.

Projekt WASP (Windfarm Autonomous Ship Project) prozkoumá možnosti využití autonomních plavidel pro provoz offshore větrných parků. Bezpilotní lodě budou podrobeny zkoumání z technického, regulatorního a společenského hlediska. Cílem projektu je vytvoření časového plánu na postupné zavádění autonomních plavidel jako jednoho z nástrojů pro údržbu offshore větrných elektráren.

Za projektem WASP stojí konsorcium společností ASV Global, ORE Catapult, SeaRoc Group a Ørsted. Projekt potrvá 18 měsíců a náklady související s realizací tohoto projektu jsou zatím odhadovány na 0,9 milionu liber (26 mil. Kč). Na financování projektu WASP se mj. bude podílet i britská vládní agentura zaměřená na podporu inovací.

Není WAsP jako WASP

Pro odborníky v oblasti větrných elektráren byla doposud zkratka WAsP (Wind Atlas Analysis and Application Program)  synonymem pro program umožňující určit předpokládánou výrobu větrné elektrárny. WASP je také název právě startujícího projektu, který zkoumá možnosti využití autonomních plavidel v souvislosti s provozováním mořských větrných parků.

V projektu WASP budou srovnávány výkony bezpilotních lodí s plavidly obsluhovanými lidskou posádkou. Porovnávána bude časová náročnost obou způsobů dopravy, jejich nákladnost a výkonnost v rozmanitých úkonech. Výzkumníci plánují otestovat autonomní plavidla pro monitoring stavu větrných elektráren, zajišťování bezpečnosti, pro dodávky náhradních dílů i pro transport technických pracovníků na elektrárny a zpět.

Testování možností autonomních plavidel bude probíhat na právě budovaném větrném parku u břehů Británie nesoucího název Hornsea One dánské společnosti Ørsted. Tento větrný park bude po svém úplném dokončení v roce 2020 s výkonem 1,2 GW největším offshore větrným parkem na světě.

Zdroj úvodního obrázku: ore.catapult.org.uk



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *