Domů
Plynárenství
Finsko rozšířilo řadu evropských státu s vlastním LNG terminálem
Finsko LNG

Finsko rozšířilo řadu evropských státu s vlastním LNG terminálem

První terminál na LNG ve Finsku zahájil svůj komerční provoz v pondělí 12. září. Další čtyři terminály by měly přibýt v průběhu následujících dvou let.

V přístavu Tahkoluoto nedaleko města Pori zahájil provoz první finský terminál na zkapalněný zemní plyn (LNG). Celková výše investice do nového terminálu byla 80 milionů euro, z čehož 23 milionů euro tvořila státní dotace.

Provozovatelem terminálu je finská společnost Skangas, která patří do holdingu Gasum, ve kterém drží majoritní podíl finský stát.

„Jako součást naší cesty k uhlíkově neutrální společnosti jsme prostřednictvím našeho terminálu umožnili lepší přístup k čistší a energeticky účinnější palivové alternativě. Využívání LNG může pomoci k výrazným úsporám emisí a také k zachování konkurenceschopnosti finského exportu. S první dodávkou LNG do našeho terminálu se také zvýšila energetická bezpečnost finského státu. Terminál v Pori také posiluje naši pozici klíčového hráče na trhu s LNG ve skandinávských zemích,“ řekla CEO a předsedkyně představenstva Skangas Johanna Lamminen.

Na následujícím videu je zachycena technologie použitá pro LNG terminál v Pori.

První dodávka LNG z tankeru do terminálu byla uskutečněna 10. 7. 2016. Na videu je zachyceno přiražení tankeru s nákladem prvního LNG.

Finsko tak zahájilo další etapu diverzifikace palivových zdrojů, která bude pokračovat výstavbou dvou terminálů v roce 2017 a dalších dva přibydou i v roce 2018. Kapacity úložišť dalších budovaných  LNG terminálů se budou pohybovat od 10 tisíc m3 do 50 tisíc m3, velikostně tak budou srovnatelné s nově otevřeným terminálem v Pori, který má kapacitu úložiště 30 tisíc m3.

Finsko plánuje větší využití LNG i v dopravě

Letošní rok je pro využívání LNG ve Finsku významný také proto, že v srpnu byla nedaleko Helsinek otevřena první LNG stanice pro nákladní automobily.

Gasum také v červnu dodala palivo pro zkušební plavbu ledoborce Polaris, který jako první na světě bude jako primárního paliva pro pohon využívat LNG, záložním palivem ledoborce je potom nafta.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se