Naftová pumpa

Poptávka po naftě má v Indii růst na rekordní hodnoty i letos

Poptávka po naftě má i v letošním roce v Indii vzrůst na rekordní hodnoty, kdy infrastrukturní projekty podpoří spotřebu paliva v dopravě a průmyslu. Růst poptávky nicméně letos zpomalí na nejnižší hodnoty za poslední tři roky, a to zejména z důvodu nedostatku hotovosti, který v zemi vyvolala na konci minulého roku tamní vláda.

Podle analytiků, které oslavila agentura Reuters, se na zpomalení růstu poptávky podepíší zejména vyšší účinnost využívání paliv, propad v prodeji vozidel a náhrada nafty jinými palivy při výrobě elektrické energie.

„První čtvrtletí bylo ve znamení zpožděných dopadů demonetizace, ale myslím si, že by se to mělo zlepšit vzhledem k řadě probíhajících projektů v oblasti silniční a železniční dopravy, které poptávku po naftě poženou nahoru,“ řekl agentuře Reuters Tushar Bansal, ředitel singapurské konzultační společnosti Ivy Global Energy.

Indie, která je třetím největším spotřebitelem ropy na světě, během letošního dubna spotřebovala 6,955 milionů tun nafty, čímž se přiblížila maximu z loňského května o hodnotě 6,958 milionů tun. Podle oslovených analytiků ze společností FGE a Wood Mackenzie by se letošní růst poptávky měl pohybovat mezi 1,6 až 3 %. Celkově by se Indie měla podílet na růst spotřeby nafty v Asii letos jednou třetinou.

Náhlá demonetizace vedla k nedostatku hotovosti

Indický premiér Narendra Modi oznámil na začátku loňského listopadu takřka okamžité zneplatnění pětiset a tisíci rupiových bankovek, což mělo za následek nárazové snížení hotovosti v oběhu o přibližně 86 %. Výrazný nedostatek hotovosti pak zasáhl prodeje vozidel, motocyklů i malé podniky.

„Zpomalení je důsledkem demonetizace, která od své implementace v loňském listopadu utlumila ekonomický růst na několik měsíců,“ uvedl Sri Paravaikkarasu, konzultant u společnosti FGE.

Dubnové prodeje firemních vozidel, které využívají jako palivo zejména naftu, se tak meziročně propadly bezmála o čtvrtinu. Prodeje osobních automobilů či motocyklů, které v Indii jezdí převážně na benzin, již pomalu začínají opět růst.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *