Nízká kvalita ovzduší je dle názoru mezinárodních organizací čtvrtým nejvážnějším důvodem předčasných úmrtí. Autor: 显 龙

23 zemí EU porušuje evropské právní předpisy v oblasti kvality ovzduší

Evropský zákon o kvalitě ovzduší je porušován ve více než 130 městech ve 23 z 28 členských států EU. Plyne to z vyjádření Evropské komise. Co se týče životního prostředí, znečištění ovzduší je nejčastější příčinou předčasných úmrtí v městech Evropy, hlavním zdrojem znečištění je doprava.

V posledních dvou letech Komise zahájila právní kroky proti 12 členským státům kvůli selhání při prosazování normy kvality ovzduší pro oxid dusičitý (NO2). Rakousko, Belgie, Česká republika, Německo, Dánsko, Španělsko, Francie, Maďarsko, Itálie, Polsko, Portugalsko a Velká Británie čelí případným pokutám.

„Komise je i nadále znepokojena celkovým tempem pokroku při dosahování limitů stanovených právními předpisy EU v členských státech,“ stojí ve sdělení Evropské komise.

Ekologičtí aktivisté v Británii vyhráli u vrchního soudu spor s britskou vládou, kvůli jejímu selhání při plnění evropských standardů. Podobné spory se dají očekávat v celé Evropské unii.

Komise zahájila další řízení pro porušení limitů v rámci částic PM10, právním krokům čelí Belgie, Bulharsko, Česká republika, Německo, Řecko, Španělsko, Francie, Maďarsko, Itálie, Lotyšsko, Portugalsko, Polsko, Rumunsko, Švédsko, Slovensko a Slovinsko. Případy byly podány u Evropského soudního dvora proti Bulharsku a Polsku v roce 2015.

Komisař pro životní prostředí, Karmenu Vella, řekl, že řádná implementace legislativy týkající se životního prostředí by mohla ekonomice Evropské unie ušetřit ročně až 50 miliard euro (1,35 bilionu korun) za náklady na zdravotní péči a přímé náklady na životní prostředí.

Evropská komise plánuje identifikovat a řešit problémy s jednotlivými členskými zeměmi dříve, než se stanou naléhavějšími.

Legislativa EU stanovující kvalitu ovzduší

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/50/ES o kvalitě vnějšího ovzduší a čistším ovzduší pro Evropu z roku 2008, která je nyní předmětem přezkoumání, ukládá členským státům povinnost snížit expozici obyvatelstva jemným pevným částicím (PM2,5) v ovzduší do roku 2020 v průměru o 20 % v porovnání s úrovní v roce 2010.

Dále směrnice č. 2001/81/ES o národních emisních stropech stanovuje limity některých látek znečisťujících ovzduší včetně pevných částic (PM) a oxidů dusíku (NOx) na národní úrovni. Revidovaná verze směrnice je v současné době předmětem zkoumání ze strany Rady ministrů a Evropského parlamentu.

Nejvíce předčasných úmrtí mají na svědomí jemné pevné částice

V roce 2013 měl oxid dusičitý (NO2), který je převážně produkován dopravou, v celé Evropské unii na svědomí 68 000 předčasných úmrtí. Jak dokázal Volkswagen u svých dieselových motorů obejít zkoušky emisí NO2 odhalil skandál Dieselgate.

Jemné částice (PM2,5) podle závěrů komise vedly ve stejném období k 436 000 předčasným úmrtím. PM2,5 částice, které představují mikroskopická zrnka prachu a sazí způsobená spalováním fosilních paliv, se mohou dostat do plic a krevního oběhu.



16 odpovědí na 23 zemí EU porušuje evropské právní předpisy v oblasti kvality ovzduší

  1. Milan Vaněček napsal:

    Diesly to je zkáza velkých měst, jako Praha, Paříž či všechna ostatní. Tady ukázala Amerika cestu když odhalila a trestá podvody s emisemi kysličníků dusíku a částic, včetně vzetí do vazby top manažerů VW. To by měla udělat i Evropa (a podvody se týkají zřejmě všech výrobců dieslů, fyziku neošidíš).
    Takže snad se přestane o elektromobilitě kecat a začne se konat. Už se těším jak mé děti (nyní přes 40) budou mít elektromobil a nabíjet si ho z fotovoltaiky nad garáží….
    A že STK začne diesly nekompromisně prověřovat.

    • Martin Pácalt napsal:

      myslím, že by tomu pomohlo např. povolit vjezd CNG a LPG vozidel do podzemích garáží a mohla by se situace změnit během 4 let (délka odpisu vozidla firemní flotily), možná i rychleji. Už teď jsou garáže větrány , aby z nich nebyly plynové komory, takže by případný únik metanu nebo PB nebyl problém. Nebo nabídka levných málo vybavených vozidel na tyhle paliva, aby jsme nevykupovali šrot ze západní Evropy, tohle umí stát řídit skrz spotřební daň nebo dotační politikou (vedle kotlíkových dotací mi toto přijde jako jeden z mála smysluplných příkladů státních dotací).
      Mám upřímnou radost, že výrobci jako Renault už reálně počítají s tím, že dieselové motory nebudou nabízet do malých, mini a vozidel nižší střední třídy, kterých po městech jezdí velké procento. Četl jsem analýzu jak dopadá auto , pokud jeho reálná spotřeba dosahuje např. 7,5l/100km, americký měřící cyklus u něj uvádí 7,2 a evropský jen 5,2l/100km. Z toho je zřejmé, jak si Evropa sama sobě dlouho lhala do vlastní kapsy i plic.

      • Petr Doležal napsal:

        to je známé, že celá emisní zkouška z dílny EU je jen habadůra pro politiky, aby se mohli chlubit jaké jsou nízké papírové emise u nových aut.. Se zkutečností to má málo společného, problém je hlavně definici cílů, prostě výrobci začali optimalizovat motory na tuto zkoušku, kde nějak s odřenýma ušima projdou. Nicméně reálně emise jsou mnohonásobně vyšší. Problém je že předpisy EU jsou tak nesmyslně přísné, že defakto se nějaké „optimalizaci“ až pře-optimalizaci ani nedá vyhnout, za předpokladu že výrobci chtějí dodávat auto, co splňují požadavky zákazníků (nikdo nechce motor co má velkou spotřebu, malou akceleraci, nízkou životnost apod..). Politici u nás by měli také vysvětlit pro spotřební daň na benzín, je vyšší než na naftu… to je jeden z důvodů, proč je rozšířen u nás dieselový motor mezi auty (těch důvodů je samozřejmě víc, zejména nižší spotřeba – vyšší účinnost dieselového motoru)

    • Tomas Jirka napsal:

      Na tohle trochu pozor, „Dieselgate“ byla zpusobena nadmernymi emisemi NOx, co se pevnych castic tyce, jsou naftove motory diky filtrum pevnych castic pomerne ciste v porovnani s modernimi primovstrikovymi preplnovanymi benziny, ktere zadny filtr mit zatim, bohuzel, nemusi…

      • Martin Pácalt napsal:

        Pozor, 1) naftový motor má reálně filtr pevných částic odmontovaný z velké části osobních aut, 2) filtr pevných částic způsobuje to, že z výfuku unikají menší částice a tyto mají schopnost lépe proniknout do plic a tedy do krevního řečiště. Paradoxně nafťák, který viditelně nekouří, může být tedy horší.
        Naftová auta mají v Česku lehce nadpoloviční podíl co do počtu, výtoč u pump je asi 73% ve prospěch nafty. Plus dieselelektrické vlaky atd. Samozřejmě, že stát postupně s klesajícím benzínovým a naftovým podílem na trhu bude spotřební daň zvyšovat i u LPG a CNG paliv, ale chvíli to bude trvat a nevěřím tomu, že by to nemělo dobrý vliv na vzduch.

        • NN napsal:

          Dobrý den,
          Chtěl bych se optat na zdroj tvrzení: „2) filtr pevných částic způsobuje to, že z výfuku unikají menší částice“ Jestli je to z nějaké seriozní laborky (či naopak lidová tvořivost?)

          • Martin Pácalt napsal:

            Původně jsem o tom četl asi před 3 lety ve Světě motorů , který publikoval článek z technické laboratorní zkušebny, ale to už si nepamatuji kde (TÜV ???). Odkaz níže je na wikipedii, kde o tom píšou také. https://cs.wikipedia.org/wiki/Filtr_pevnych_castic

          • Tomas Jirka napsal:

            Filtr pevnych castic samozrejme nepochyta vsechno, ta veta je tak trochu dvojznacna – on ty nejmensi nechyti, to je pravda, ale porad lepsi s nim, nez bez neho 🙂

          • NN napsal:

            Děkuji za ty odkazy. Kritika se točí kolem toho, že ty velké částice zachytí a odhoříváním z nich udělá malé a ty uletí… Řezání se zmiňovalo u VW u ostatních snad šroubování(?). Nevím, já měl benzín, o ostatní jsem se moc nestaral.

        • Tomas Jirka napsal:

          Tvrzeni cislo 1 jsem zachytil uz mnohokrat v automobilovych mediich (Auto.cz o tom pise casto, ale patri k Blesku…) a neprijde mi, ze by jej tolik lidi vyrezavalo, osobne vim jen o jednom z celeho sveho okoli. Samozrejme to problem je, ale netvrdil bych, ze velka cast naftaku jej nema – zivotnost maji klidne pres deset let (vlastni zkusenost).

  2. energetik napsal:

    Jak si můžeme jako občané bránit své zdraví proti tomuto státnímu záměrnému šlendriánu? Co jsem četl tak všechny žaloby na záměrnou nečinnost státu v ochraně ovzduší a zdraví naše takzvaně „nezávislá“ justice zamítla, ale poplatky za lékaře a léky jsou OK.

    • C napsal:

      No víte, to je trochu problém Evropy a Evropanů, na rozdíl od Ameriky, pardon USA, lidé tu nejsou zvyklí brát všechno k soudu, protestovat a organizovat se do velkých skupin, které s něčím pohnou. Ani nebyl udělaný třeba pochod proti diselovým motorům. Jsou vlastně dvě věci co musíte udělat, první vyměnit dieselové auto za benzinové, nebo lépe elektrické. Druhá je vytvořit třeba měsíční blokující velké protesty po celé zemi, ale do toho nikdo asi nepůjde.

      V USA by se na to lidi sjeli třeba z celých států i kdyby na to mělo padnou všechno jejich volno, pokud jim o to půjde. Tady se sejde pár tisíc na jedno odpoledne když prší, tak nic. Jediná obrana proti tomu je dát lidi do pohybu, jinak nic neuděláte. Prostě v ČR si lidi nechávají s-t na hlavu a nadávají jen na diskusích.

      • Martin napsal:

        Jako že by někdo šel protestovat v Praze proti naftovým motorům? Třeba taxikáři? Vždyť v nich jezdí hlavně oni.

        • Martin Pácalt napsal:

          Přitom při jejich výtoči a nájezdu km by CNG byla pro Prahu vedle elektřiny druhá nejlepší volba. Hloupé je omezení pro ty podzemky, jak jsem psal výše…

          • Tomas Jirka napsal:

            Berlin je mel nejakou dobu tusim povinne na CNG, takze je pomerne hodne ojetych MB E na CNG v Nemecku 🙂

          • Eduard Majling napsal:

            Plošný zákaz vjezdu vozidel poháněných CNG (LPG nevím) u nás neplatí už od začátku roku 2015, ba naopak nově vznikající garáže (od určité velikosti) mají tuším povinnost vyhradit část svých míst právě pro tato vozidla. U „starých“ garáží tak záleží jen na provozovateli, jestli si tam vozidla s pohonem na plyn pustí (Pokud jeho garáž splňuje dané bezpečnostní předpisy).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *