Domů
Životní prostředí
Dodávání zásilek pomocí dronů by při správném provedení mohlo snížit emise skleníkových plynů

Dodávání zásilek pomocí dronů by při správném provedení mohlo snížit emise skleníkových plynů

Očekává se, že dodávání zásilek pomocí dronů zaznamená velký nárůst v následujících letech. Čínský on-line prodejce JD.com již využívá drony k dodávání zásilek ve čtyřech provinciích a DHL a Zipline zásobují pomocí dronů venkovské a těžko dostupné oblasti léky. Amazon, Google a UPS už také usilovně pracují na zahájení doručovacích služeb pomocí dronů. Výsledky nám naznačují, že při správném provedení by mohlo dojít ke snížení emisí a ušetření energie v dopravním sektoru.

Při promyšlení na využití dronů k doručovací činnosti se vybaví několik překážek, těmi hlavními jsou přitom bezpečnost, soukromí a logistika. V nové studii se však vědci zabývali dvěma důležitými aspekty, a to energií a emisemi skleníkových plynů spojených s využitím dronů v tomto odvětví.

Podle vědců by drony mohly potřebovat méně energie a být šetrnější k životnímu prostředí oproti nákladním vozidlům. Tato výhoda však klesá s velikostí dronu a s využitím „nečistých“ zdrojů elektrické energie.

„Pokud doručujete telefon nebo sluneční brýle, drony by se mohly uplatnit všude jak v USA, tak i celosvětově,“ uvedl Joshua Stolaroff, environmentální vědec v LLNL (Lawrence Livermore National Laboratory).
„Naopak větší drony doručující potravinový nákup, by mohly způsobit, se současným energetickým mixem v mnoha zemích, nárůst emisí,“ dodal.

Aby doručování za pomocí dronů bylo ekologické, musí obchodníci omezovat velikost dronu a počet nových skladů, uvedl Stolaroff se svými kolegy.

Drony využívající k pohonu baterii pravděpodobně nahradí nákladní vozy k pokrytí několika kilometrů od skladu. Není to ovšem tak jednoduché.  Vědci při modelování spotřeby energie a emitování skleníkových plynů dronů a nákladních vozů zjistili, že se musí zvážit několik faktorů. Některé z nich jsou energetická účinnost dronu, zdroj elektrické energie sloužící k nabití, velikost dronu, typ zásilky a logistika. Na druhou stranu nákladní vozidla spotřebují sice hodně paliva, ale mohou zároveň doručovat několik zásilek na předem určené trase. Doručování pomocí dronů by zahrnovalo i zpětnou cestu na jednu zásilku.

Největší energetický dopad bude skrze budování nových skladů

Překvapením je, že většina energetického dopadu bude pocházet z lokálních skladů, které firmy budou muset postavit v rámci doručování na „požádání“. Například Amazon slíbil doručování do 30 minut po zakoupení zboží. Vědci odhadují, že například k pokrytí San Francisca by byly třeba čtyři sklady. Pokud by drony byly schopny 3,5kilometrového doletu, 112 skladů by bylo vyžadováno k pokrytí celého Sanfranciského zálivu.

Vědci porovnali emise vzniklé při dodání zásilek pomocí dodávkového automobilu z regionálního skladu a při využití dronu z lokálního skladu. Malý dron (kvadrakoptéra) s nosností do 0,5 kg měl menší emise než dodávkový vůz. Velký dron (oktokoptéra) s nosností do 8 kg by vytvářel o 50 % více emisí než dodávkový automobil v regionech, kde energetický mix má velký podíl fosilních paliv. V regionech se „zelenými“ energetickými zdroji, jako je například Kalifornie, by velký dron vytvářel o 9 % méně emisí než dodávkový automobil.

Zdroj grafu.

„Doručování zásilek pomocí dronů je neobvyklý případ, kde máme možnost zvážit všechny následky této technologie před implementací,“ uvedl Stolaroff.

Nejlepší cestou, jak snížit emise, by bylo nabíjet drony za použití „zelené“ energie. Dalšího snížení emisí by se dosáhlo, pokud by společnosti místo výstavby nových skladů využily již postavené obchodní prostory. Jedním z klíčových aspektů by dále byla regulace velikosti dronů.

„Je zde prostor pro velký potenciál, ale bude to náročné,“ uvedl Logan Campbell, generální ředitel Aerotas.
„Drony mají smysl při doručování léků, nebo důležitých dokumentů, ale doručování mléka pomocí dronů nemá moc smysl. Mnohem více efektivně to lze provést po silnicích,“ dodal.

Zdroj úvodního obrázku: Techcrunch.com

Štítky:emise
Drony

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se