
Letiště Gatwick spustilo unikátní systém na energetické zpracování odpadu
Na letišti Gatwick byl uveden do provozu nový systém na energetické zpracování leteckého odpadu. Denně dokáže zpracovat 10 tun odpadu a ušetřit 1000 liber. Letiště v budoucnu plánuje zpracovat a recyklovat až 85 % odpadu, a pomoci tak šetřit životní prostředí.
Britské letiště Gatwick spolu se společností DHL Supply Chain na konci března oficiálně spustilo novou technologii na zpracování odpadu a stalo se tak prvním letištěm na světě, které dokáže energeticky zpracovat letecký odpad, jako je jídlo a obaly, přímo na místě. Projekt stál 3,8 milionu liber a předpokládá se, že by měl přinést úspory v rozsahu tisíc liber za každý den provozu. Odpad je přeměňován na suchý organický materiál, který je využíván jako palivo pro vytápění provozu, vysoušení dalšího odpadu a pro systém recyklace vody.

Letiště nově zpracovává odpad kategorie 1, do které spadají odpady z letů mimo Evropskou unii, zejména tedy jídlo a vše, co s ním přišlo do styku, jako jsou tácky, šálky a hliníkové misky, ve kterých se jídlo převáží. V současné době tvoří odpady kategorie 1 zhruba 20 % ročního objemu letištního odpadu, který dosahuje 10 500 tun. Nový systém umožňuje denně zpracovat 10 tun odpadu, který se dříve musel odvážet.
„Po dekádě blízké spolupráce s letištěm Gatwick jsme nadšení, že stále nacházíme inovativní cesty, jak zlepšit provoz letiště. Zpracování odpadu kategorie 1 může být velice časově i peněžně náročné, ale náš nový systém zpracování a recyklace odpadu je obrovským krokem kupředu,“ říká k projektu Martin Willmor, senior vice president DHL Supply Chain.
Recyklace je budoucnost
V současné době letiště recykluje 49 % odpadů, ale i za pomocí nového zpracovatelského závodu cílí na metu 85 % v roce 2020, což je nejvíce ze všech britských letišť. Třídění a zpracování odpadů přímo na místě umožňuje navíc čtyřikrát efektivnější odvoz odpadu, čímž pomáhá dopravní situaci v okolí letiště a šetří emise oxidu uhličitého. Zároveň nová technologie umožňuje v budoucnu rozšíření, aby mohla dodávat energii do dalších provozů letiště.
„Náš ambiciózní plán rozvíjet se cestou co nejšetrnější k životnímu prostředí je motivován souborem precizních cílů. S potěšením mohu říci, že naše strategie funguje, a přestože jsme od 90. let zdvojnásobili počet pasažérů, naše ekologická stopa je dnes ještě lepší,“ dodává ředitel letiště Gatwick, Stewart Wingate.
Zdroj úvodní fotografie: Gatwick Airport
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se