Francie a Německo se včera dohodly, že společně investují do výroby baterií pro elektromobily v Evropě v přepočtu až 150 miliard korun. Investice má pomoci Evropě stát se konkurenceschopnou vůči asijským výrobcům na evropském trhu s bateriemi, jehož hodnota by dle předpokladů EU měla v roce 2025 přesáhnout v přepočtu 6,4 bilionu korun.

Francouzský ministr financí Bruno Le Maire uvedl, že cílem je v následujících čtyřech letech vybudovat dva výrobní závody bateriových článků pro elektromobily, jeden ve Francii a jeden v Německu. Dohromady mají zaměstnat 3 000 lidí.

Zpočátku mají továrny vyrábět vyspělé vysokokapacitní lithium-iontové bateriové články. Do roku 2025-26 má započít výroba článků s pevným elektrolytem, které jsou považovány za články nové generace a nástupce současných Li-Ion článků.

Dle dohody má být investováno celkem 5-6 miliard eur (cca 130-155 miliardy korun) a Le Maire dodal, že dohoda by umožnila Evropě zůstat konkurenceschopnou vůči USA a Číně.

„Dohoda má pro Evropu strategický význam,“ uvedl Le Maire spolu se svým německým protějškem Peterem Altmaierem a evropským komisařem pro energetiku Marosem Sefcovičem, jehož souhlas byl nezbytný pro umožnění poskytnutí veřejné dotace.

Tzv. bateriový nebo akumulátorový článek je základem bateriových modulů skládaných bateriových systémů pro elektřinou poháněná vozidla, stacionární bateriové instalace a obecně všech Li-Ion bateriových aplikací. Zdroj: CATL

Trh s bateriemi v EU by od roku 2025 měl dosáhnout hodnoty až 250 miliard euro  (více než 6,4 bilionu korun) ročně, přičemž celosvětová poptávka po elektrických vozidlech by do roku 2040 měla dosáhnout až 900 milionů, uvedla Evropská komise v aktualizaci svého Strategického akčního plánu o bateriích z dubna 2019.

Altmaier řekl, že je zřejmé, že elektrická vozidla převrátí hodnotový řetězec světového automobilového průmyslu, což znamená, že Evropa musí zajistit svou konkurenceschopnost.

„Výzvou pro Evropu je pokračovat v budování nejlepších a nejúspěšnějších automobilů na světě, a proto musíme vybudovat průmyslové kompetence v oblastech, do kterých se bude přesouvat tvorba hodnoty,“ uvedl Altmaier.

Vlastní výroba má ukončit závislost evropských elektromobilů na bateriích z Asie

Ačkoliv se o výrobu vlastních akumulátorových článků mnohé evropské společnosti pokoušely, nakonec nikdy nebyly schopny konkurovat cenám asijských výrobců. Automobilky jsou tak momentálně závislé na dodávkách z Číny, Japonska a Jižní Koreje, odkud pochází 90 % dodávek.

Výroba Lithium-Iontových akumulátorových článků dle jednotlivých výrobců. Zdroj: Avicenne Energy

Při současné poptávce museli asijští výrobci bateriových článků soutěžit cenami, aby získali smlouvy s automobilkami. S rostoucí poptávkou po elektrických vozidlech však získávají čím dál větší moc. Výhled významně rostoucí poptávky, cen primárních surovin a potřeba kapitálu asijských výrobců pro navýšení výrobních kapacit předznamenává růst ceny této důležité součásti elektřinou poháněných vozidel. Například Audi je tohoto trendu již svědkem, když její dodavatel, LG Chem, navýšil cenu svých akumulátorových článků.

Cestou pro Evropu je vlastní výroba článků. Na začátku tohoto týdne Francie a Německo požádaly Evropskou komisi, aby schválila státní dotace pro přeshraniční konsorcium pro výrobu bateriových článků skládající se z francouzské automobilové skupiny PSA, pod kterou spadá i německý Opel, a francouzského výrobce baterií Saft.

Francouzský Saft, vlastněný energetickou společností Total, vyrábí řadu baterií např. pro záložní zdroje a průmyslové aplikace, ovšem dosud ne pro elektrická vozidla. V loňském roce společnost vytvořila spojenectví s německými průmyslovými skupinami Siemens, Solvay a Manz za účelem vývoje nové generace baterií.

„Naším cílem není jen uspokojení poptávky evropského automobilového průmyslu. Chceme exportovat na mezinárodní úrovni, aby bylo jasné, že baterie vyrobené v Evropě budou důležitým kitemarkem [etalonem nejvyšší kvality pozn. red.],“ dodal Altmaier

Úvodní fotografie: Akumulátory od společnosti Daimler. Zdroj: Mercedes-Benz

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *