Domů
Akumulace energie
150 miliard korun investují v přepočtu Německo a Francie do výroby baterií pro elektromobily
Akumulátory od společnosti Daimler. Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

150 miliard korun investují v přepočtu Německo a Francie do výroby baterií pro elektromobily

Francie a Německo se včera dohodly, že společně investují do výroby baterií pro elektromobily v Evropě v přepočtu až 150 miliard korun. Investice má pomoci Evropě stát se konkurenceschopnou vůči asijským výrobcům na evropském trhu s bateriemi, jehož hodnota by dle předpokladů EU měla v roce 2025 přesáhnout v přepočtu 6,4 bilionu korun.

Francouzský ministr financí Bruno Le Maire uvedl, že cílem je v následujících čtyřech letech vybudovat dva výrobní závody bateriových článků pro elektromobily, jeden ve Francii a jeden v Německu. Dohromady mají zaměstnat 3 000 lidí.

Zpočátku mají továrny vyrábět vyspělé vysokokapacitní lithium-iontové bateriové články. Do roku 2025-26 má započít výroba článků s pevným elektrolytem, které jsou považovány za články nové generace a nástupce současných Li-Ion článků.

Dle dohody má být investováno celkem 5-6 miliard eur (cca 130-155 miliardy korun) a Le Maire dodal, že dohoda by umožnila Evropě zůstat konkurenceschopnou vůči USA a Číně.

„Dohoda má pro Evropu strategický význam,“ uvedl Le Maire spolu se svým německým protějškem Peterem Altmaierem a evropským komisařem pro energetiku Marosem Sefcovičem, jehož souhlas byl nezbytný pro umožnění poskytnutí veřejné dotace.

Tzv. bateriový nebo akumulátorový článek je základem bateriových modulů skládaných bateriových systémů pro elektřinou poháněná vozidla, stacionární bateriové instalace a obecně všech Li-Ion bateriových aplikací. Zdroj: CATL

Trh s bateriemi v EU by od roku 2025 měl dosáhnout hodnoty až 250 miliard euro  (více než 6,4 bilionu korun) ročně, přičemž celosvětová poptávka po elektrických vozidlech by do roku 2040 měla dosáhnout až 900 milionů, uvedla Evropská komise v aktualizaci svého Strategického akčního plánu o bateriích z dubna 2019.

Altmaier řekl, že je zřejmé, že elektrická vozidla převrátí hodnotový řetězec světového automobilového průmyslu, což znamená, že Evropa musí zajistit svou konkurenceschopnost.

„Výzvou pro Evropu je pokračovat v budování nejlepších a nejúspěšnějších automobilů na světě, a proto musíme vybudovat průmyslové kompetence v oblastech, do kterých se bude přesouvat tvorba hodnoty,“ uvedl Altmaier.

Vlastní výroba má ukončit závislost evropských elektromobilů na bateriích z Asie

Ačkoliv se o výrobu vlastních akumulátorových článků mnohé evropské společnosti pokoušely, nakonec nikdy nebyly schopny konkurovat cenám asijských výrobců. Automobilky jsou tak momentálně závislé na dodávkách z Číny, Japonska a Jižní Koreje, odkud pochází 90 % dodávek.

Výroba Lithium-Iontových akumulátorových článků dle jednotlivých výrobců. Zdroj: Avicenne Energy

Při současné poptávce museli asijští výrobci bateriových článků soutěžit cenami, aby získali smlouvy s automobilkami. S rostoucí poptávkou po elektrických vozidlech však získávají čím dál větší moc. Výhled významně rostoucí poptávky, cen primárních surovin a potřeba kapitálu asijských výrobců pro navýšení výrobních kapacit předznamenává růst ceny této důležité součásti elektřinou poháněných vozidel. Například Audi je tohoto trendu již svědkem, když její dodavatel, LG Chem, navýšil cenu svých akumulátorových článků.

Cestou pro Evropu je vlastní výroba článků. Na začátku tohoto týdne Francie a Německo požádaly Evropskou komisi, aby schválila státní dotace pro přeshraniční konsorcium pro výrobu bateriových článků skládající se z francouzské automobilové skupiny PSA, pod kterou spadá i německý Opel, a francouzského výrobce baterií Saft.

Francouzský Saft, vlastněný energetickou společností Total, vyrábí řadu baterií např. pro záložní zdroje a průmyslové aplikace, ovšem dosud ne pro elektrická vozidla. V loňském roce společnost vytvořila spojenectví s německými průmyslovými skupinami Siemens, Solvay a Manz za účelem vývoje nové generace baterií.

„Naším cílem není jen uspokojení poptávky evropského automobilového průmyslu. Chceme exportovat na mezinárodní úrovni, aby bylo jasné, že baterie vyrobené v Evropě budou důležitým kitemarkem [etalonem nejvyšší kvality pozn. red.],“ dodal Altmaier

Úvodní fotografie: Akumulátory od společnosti Daimler. Zdroj: Mercedes-Benz

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(21)
Jan Skoupý
3. květen 2019, 12:03

No přece jenom to nebude i tak lehký boj s Čínou. Jejich pracovní síla je díky jejich režimu natolik levná, že nebude jednoduché těmto cenám konkurovat.

Petr
4. květen 2019, 10:12

Čína má vůči EU hlavně levnější elektřinu. Naopak levnou pracovní sílu máte i v EU, třeba takové Bulharsko má už chudší zaměstnance než většina Číny.

Carlos
4. květen 2019, 12:40

Ale jsou Bulhaři s to vyrábět FV panely? Respektive dodat lidi na výrobu panelů? (Byť to by do 4 let asi mohl rozjet kvalitní vzdělávací program výrobce)

frank
3. květen 2019, 12:49

Jedno jisté, Norsko všechna budoucí evropské elektroauta s evropskými bateriemi rozhodně neskoupí, tedy je potřeba v předstihu přemýšlet o tom, jestli někde v EU jsou k dispozici zdroje na dotace norského rozměru a o vůbec o budoucích cenách evropských aut se strategickými baterkami :)

Zajímavé na tom je, že celé minulé desetiletí, nebo ještě déle, si EU pochvalovalo, kolik výroby bylo lokálně zaříznuto a přesunuto do Asie no a vida, dneska se to jeví jako špatná strategie :)

Ještě zajímavější bude až se ve " strategické baterkárně ve Francii doví, kolik berou dělníci v té německé :)

Případně až se zjistí kolik by bylo potřeba mít poměr plat/pracovní doba/výkon aby náhodou "asijské baterkárny" nebyly pořád levnější :)

Milan Vaněček
3. květen 2019, 18:50

Jsou jisté dvě věci: 1)Francie i Německo chtějí zůstat být automobilovými velmocemi, jako doposud.

2)investovat 150 miliard Kč do baterek je pro ně směšná částka když uvážíme, že takový trpaslík jako ČR již "investoval" už do 6x předražených (v současné době) FVE přes 200 miliard Kč

Jinak USA, Indie a i EU si uvědomují, že potřebují vyrábět více svých fotovoltaických panelů (zatím jich velkou většinu dováží z Číny) a činí každý různé kroky aby to realizovaly. Když si uvědomíme, že trh je během 5-10 let pojmout každoročně nejen současných 100-110 GWp ale několikanásobně více (za těch 10 let to bude minimálně 300 GWp/rok) tak není nic ztraceno, průmysl 4.0 není v Číně levnější než v EU.

frank
3. květen 2019, 19:57

ehm ehm, kdopak tady vyprávěl, že je fajn, že se fotovolt.panely levněji vyrábějí v Číně a že většina evropských výrobců panelů krachla? :)

Když si vzpomenu, jak Německo léta přímo dotovalo výzkum a výrobu panelů v Číně, pak mu krachli jeho domácí výrobci a teď se si EU " uvědomuje" že by bylo fajn si nějaké vyrábět raději sami, tak si klidně můžu říct, že jsme si ten průmysl 4.0 v Číně krvavě zaplatili :(

No a o a tom, že průmysl 4,0 v Číně dělá za stejné náklady jako v EU tedy "svědčí "rostoucí závislost EU na dovozu z Číny, přestože k tomu ještě přihodíme náklady na dopravu a pořád tomu není náš 4.0 schopen konkurovat, že ?

Prostě jednou je prííma tvrdit , že Čína vyrobí levné panely a zničí evropskou konkurenci a o chvíli později tvrdit, že bude fajn si to dělat doma :), ideálně ze surovin, které si tady v EU vůbec nebudeme smět těžit a jejichž zdroje ve světě skoupila Čína a USA :) ....

Milan Vaněček
3. květen 2019, 20:42

Zase jen obvyklé kecy člověka, který nezná vývoj fotovoltaiky, který se ho nezúčastnil.

Snaha vzrábět v masovém měřítku elektřinu pomocí fotovoltaiky přišla (v USA) po prvé ropné krizi (1973).

Intensivní výzkum, především v USA, prvé panely s cenou za Wattpeak cca 200 násobnou než nyní.

Celosvětový výzkum, účinnost roste, centrum výroby rotuje mezi USA, Japonskem a Evropou, cena klesá cca 20 krát, pak se to "zaseklo" na nedostatku materiálu-Si destiček a nízkoseriovosti. Teprve výstavba nových továren na výrobu polysilikonu jen pro fotovoltaiku a nástup Číny do hromadné výroby způsobily, že cena panelů stagnující až do roku 2008 začala prudce padat.

Tady je zásluha Číny (státem podporovaných investic do oboru který se nakonec ukázal velmi perspektivní).

Ale vydělává na tom i Evropa, prodává výrobní linky do Číny, dodává velkou část nejdůležitějších materiálů pro sluneční články (které jí musí Číňané zaplatit) a tedy bere si zpět někdy větší někdy menší část zisku.

Ale pro fotovoltaiku je nejdůležitější zákazník. Kdyby nebyly státy, jako Německo či Kalifornie a nyní i Čína, které chtějí (Čína alespoň v největších městských aglomeracích) čistou energii, tak by FVE neexistovaly.

Teprve, když se ve fotovoltaice začne plně uplatňovat trh, neboť cena panelů už zase klesla zase více než 10krát, a v dekádě 2021-30 to bude ve většině zemí nejlevnější čistý zdroj energie, tak nastává nová přiležitost volné soutěže, bez dotací, všude, v USA, v Evropě, v Asii, v Australii, ...

Fotovoltaika je skutečně jediný čistý a bezpečný, bezodpadový hi-tech zdroj elektřiny v 21. století, pro každou zemi, kde slunce svítí....

A začalo to jako kuriozita a urychlila to ropná krize.

frank
4. květen 2019, 19:20

Hm , moc pěkné osobní hodnocení, takže jste se neobtěžoval popřít, že Německo a EU dotovalo výrobu panelů v Číně a teď se bude dotovaně naskakovat do vlaku, který si EU dobrovolně zastavila.

Ale je fajn, že jste pohovořil úplně o něčem jiném než já a přitom jste stihl urážet.

Příště až budete hovořit o kecech, tak se laskavě vyjádřete k tématu " kecajícího", nebo si odpusťte , při citacích wikipedie, urážky najmě když mluvíte úplně o něčem jiném, ale co se divím, je to vaše obvyklá strategie v diskusi, napadat diskutující a rozporovat věci o kterých napadený nemluvil.

Inu co se divím, troll v akci

Josef
5. květen 2019, 00:49

Nejlevnější zdroj energie FV panely u nás jen tak nebudou , kdyby byly FV panely zadarmo tak jsou pro mě jako odběratele k ničemu - přes poledne el. energii téměř nepotřebuji v zimě a večer nefungují , akumulace a střídače jsou tak drahé ,že i při nulové ceně panelů je to nenávratné.

Milan Vaněček
5. květen 2019, 01:33

Pane Josefe, Vám budou sluneční panely na nic, i zadarmo jak říkáte, ale velké většině lidí ne.

Pane franku, nechte trolení a začněte diskutovat buď o technické realitě (o té moc nevíte) nebo o ekonomice energetiky (zde máte zkušenosti). Ale bez keců.

Nějak nám tu dnes diskuse utíká od technických argumentů a informací, i když politika v energetice je též důležitá - viz to usnesení EU parlamentu o jaderné energetice (ale okolo toho žádná diskuse nevznikla, jen velké ticho).

Carlos
3. květen 2019, 20:55

Musíte ty kroky hodnotit v kontextu doby, tehdy si nikdo ani nepředstavoval že Číně rupne v bedně a proces otvírání se zastaví a začne transformace v problematickou velmoc. Domácí výrobce seženete, asi, ale bude jich málo, napadá mne že by jeden měl být třeba v Rožnově. Co mne napadá je že k přesunu většiny produkce do Číny došlo v době kdy byl trh s fotovoltaikou relativně malý a v globálním měřítku nevýznamný a dávalo smysl že se přirozeně centralizoval.

Jenže dnes se politická situace změnila a stejně tak objem trhu, takže případná snaha o to si z toho také něco uškubnout je více než pochopitelné a vzhledem k politické situaci asi i vhodná. Zvraty posledních let ale nemohl nikdo dost dobře před sedmi předpovídat.

Petr
4. květen 2019, 10:39

Prdlačky. Všechno to bylo globálními bankéři pečlivě naplánované (jen to utopistické zakončení jim samozřejmě ani v tomto století zase nevyšlo), a jako vnitřní obětní beránek byla tentokrát vybrána bílá dělnická třída, na které byla páchána tímto ekonomickým útlakem přímo genocida.

Ale teď když si Čína začala masově tisknou peníze sama, a ukázalo se že její bankéři jsou lepší, tak najednou chtějí chamtiví, líní a už i prokazatelně neschopní Západní bankéři čínskou konkurenci zakázat nejlépe formou nové studené války, zrovna v době kdy naopak běžní pracující na východě a středu EU začínají finančně těžit ze své nezadlužené skromnosti, a potřebovali by své výrobky ideálně exportovat do celého světa. A dostávat zaplaceno poctivě surovinami, nebo soutěží různých měn podle tvrdosti, a ne se zase stát otroky jedněch monopolních nekontrolovatelně inflačních papírků či ideálních hyperinflačních kreditek.

Carlos
5. květen 2019, 11:34

Petře, vy kdybyste neměl bankéře, tak si je musíte vymyslet :)

Navrhl bych Vám na to alternativní pohled, v 90. po pádu SSSR došlo k tomu že si svět myslel že nastal konec dějin, dost pravděpodobně i vaši milovaní bankéři, konec konců Čína se otevírala také, což vedlo k tomu že dost velké množství společností tam přesunulo časem i technologicky dost náročnou výrobu. Jenže doba tání v Číně končí nástupem současného prezidenta a od té doby začínají věci skřípat.

Lidé obecně jsou hrozně špatní v předvídání budoucna a reakcích na změnu situace, takže ona "genocida" je spíš dopad toho že velké množství lidí, i tzv. NINJAS, si nabrala půjčky, nevytvořili si polštáře pro krizi a pod. Ne, reklama opravdu nemůže za to že si lidé naberou půjčky atd., to nikoho nevyviňuje.

Co se týče bezdlužnosti, tak je bezdlužnost finanční a pak bezdlužnost celková, v 90. roce mělo Československo naakumulovaný infrastrukturní a technologický dluh v řádu bilionů a ten jsme dodnes nenapravili. Podívejte se na stav silnic III. třídy, podívejte se na stav železnice kde se ve se stovkách stanic stále přestavuje ručně, zabezpečení je telefonem pamatujícím Masaryka. Ani hlavní tratě na tom nejsou o moc líp.

Carlos
5. květen 2019, 11:35

Petře, vy kdybyste neměl bankéře, tak si je musíte vymyslet :)

Navrhl bych Vám na to alternativní pohled, v 90. po pádu SSSR došlo k tomu že si svět myslel že nastal konec dějin, dost pravděpodobně i vaši milovaní bankéři, konec konců Čína se otevírala také, což vedlo k tomu že dost velké množství společností tam přesunulo časem i technologicky dost náročnou výrobu. Jenže doba tání v Číně končí nástupem současného prezidenta a od té doby začínají věci skřípat.

Lidé obecně jsou hrozně špatní v předvídání budoucna a reakcích na změnu situace, takže ona "genocida" je spíš dopad toho že velké množství lidí, i tzv. NINJAS, si nabrala půjčky, nevytvořili si polštáře pro krizi a pod. Ne, reklama opravdu nemůže za to že si lidé naberou půjčky atd., to nikoho nevyviňuje.

Co se týče bezdlužnosti, tak je bezdlužnost finanční a pak bezdlužnost celková, v 90. roce mělo Československo naakumulovaný infrastrukturní a technologický dluh v řádu bilionů a ten jsme dodnes nenapravili. Podívejte se na stav silnic III. třídy, podívejte se na stav železnice kde se ve se stovkách stanic stále přestavuje ručně, zabezpečení je telefonem pamatujícím Masaryka. Ani hlavní tratě na tom nejsou o moc líp.

Loudil
3. květen 2019, 23:11

Čína vyrábí nějakých 70 % ze světové výroby solárních panelů. Na zbylých 192 světa zemí nechala těch 30 % zůstatku. Monopol. Prožíváme zlom, k jakému dochází jednou za 1000 let. Západ byl od Kolumba 1492 /zhruba/ po dobu 500 let nesporně na špici světového průmyslu, vědy, výzkumu, výroby, obchodu. To se nyní rychle láme. USA + EU dohromady mají o půl miliardy obyvatel méně, jak sama Čína. Je třeba realitu přijmout a přizpůsobit se. Já sám reaguji takto : "Už si budu stále kupovat pouze smartphony Huawei. " To abych trochu potrápil toho Trumpa za oceánem. Když USA nestíhají ve vědě, tak se vytasí s politikou. A to se mi nelíbí. Jsem pro "férovku".

Petr
4. květen 2019, 11:06

No já jsem taky pro spravedlivou férovku, ale s maximální soběstačností a kvalitní životní úrovni místních občanů při minimu korupčních dotací či dlužního otroctví přidělovaných vyžírky zhora.

Pro EU by bylo ideální na což by přistoupili i USA, Indie a Čína, že by se clo do 20% se považovalo za nulové. A pak v Evropě na všechno, kromě pár vyjímek jako jsou suroviny, uvalit těch maximálních 20%. Hlavní dotace z takto zajištěného rozpočtu EU přesměrovat na rozvoj využití oceánů včetně těžby, a pak po průlomu už 20% na úplně vše z ciziny.

Josef
5. květen 2019, 00:53

No jo na druhou stranu systému 996 se nedá konkurovat co to je pracovní doba od 9 do 9 6 dní v týdnu. Otázka je co je vlastně naším zájmem , pokud je toto vzor pro Čínu já takto žít nechci.

Carlos
5. květen 2019, 01:23

Jde to, jenom musíte přijmout takovou taktiku, aby se nepřítel porazil sám a on začne chybovat a chybuje.

Petr
5. květen 2019, 14:57

V drtivé většině zaměstnání mají v Číně běžných komunistických 8 hodin denně. 996 je v oblasti IT, kde je nedostatek odborníků, a často úplně stejně mladíci pracují do prvního vyhoření i na druhé straně v USA.

Petr
4. květen 2019, 11:58

Jinak je na tom samozřejmě nejkrásnější, jak se všichni v nadcházející krizi předluženců, obrací zpět na jedinou základní jistotu, a to svůj národní stát, takže takhle s před několika týdny protlačeným povolením od Bruselu Francie a Německo vyzrají na komerčně stavěné evropské baterkárny v Polsku, Švédsku a Maďarsku.

Loudil
4. květen 2019, 13:14

To : Petr

Ano, jsme na samém vrcholu ekonomického cyklu. V USA měli v dubnu nezaměstnanost - 3,6 %, což je nejméně od prosince 1969 !! Dál už to snížit moc nepůjde, u nás to samé. Všichni zoufale shání pracovní síly , ty fungující jsou přitom přetížené návalem povinností. V ekonomice je mnoho, příliš mnoho ničím nekrytých vytisknutých papírků ,které nelze zapojit do tvorby dalšího kapitálu. Proto musí třeba švýcarská centrálbanka udržovat svou sazbu na mínus !!! 0,75 % , švédové také mají mínus, ECB zatím NULU. V Německu nedávno opět jejich státní dluhopisy vynášely mínus % , tedy , kdo do nich investoval a uložil peníze, tak ještě musel doplácet z vlastní kapsy. Díky tomu, že peníze ztratily roku 1971 vazbu na zlato a může je tak po bilionech tisknout každý idiot, stojíme před obrovitým celosvětovým krachem , který otřese samými základy současného konzumního sytému. Není otázkou zda, ale kdy to krachne. Ztratilo snad někdy zlato důvěru ??? a jeho cena se zhroutila k nule ?? ,nikdy, stalo se to papírovým penězům ?? Ano, nepočítaněkrát. Roku 1923 stál v Německu bochník chleba 1 bilion Marek , tedy 1 zlatý USD = 4,1 bilionu Marek. Nakonec tam Němci škrtli 12 nul na bankovkách. Uvidíme, jaká kouzla budou dělat bankéři s nynějším ničím nekrytým hajzlpapírem ,asi se budeme všichni divit.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se