Domů
Akumulace energie
BloombergNEF: Ceny baterií klesly od roku 2010 o 87 %, klesat budou i nadále
Bateriový systém využívaný ve vozidlech BMW i3.
Bateriový systém využívaný ve vozidlech BMW i3. Zdroj: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lithium-Ion_Battery_for_BMW_i3_-_Battery_Pack.JPG

BloombergNEF: Ceny baterií klesly od roku 2010 o 87 %, klesat budou i nadále

Ceny baterií byly v roce 2010 vyšší než 1 100 amerických dolarů za kWh. V roce 2019 dosahovaly ceny 156 USD/kWh (přibližně 3 594 Kč/kWh). V reálných hodnotách tak za 9 let klesly o 87 %. Podle predikcí Bloomberg NEF budou ceny baterií klesat i nadále a v roce 2023 dosáhnou přibližně 100 USD/kWh (přibližně 2 305 Kč/kWh).

Pokles ceny baterií v roce 2019 je způsoben rostoucím objemem objednávek, rostoucími prodeji elektromobilů a pokračujícím pronikáním katod s vysokou energetickou hustotou. Zavádění nových designů balení a klesající výrobní náklady v krátkodobém horizontu povedou k dalšímu poklesu nákladů.

Roční velikost trhu s li-on bateriemi. Zdoj: Bloomberg NEF

Bloomberg NEF v úterý 3. 12. 2019 na konferenci v Šanghaji zveřejnil zprávu s názvem 2019 Battery Price Survey, podle které dojde při překonání kumulativní poptávky v objemu 2 TWh v roce 2024 k poklesu cen pod 100 USD/kWh (přibližně 2 305 Kč/kWh). Tato cena je přitom vnímána jako zlomový bod, kdy elektromobily dosáhnou stejných cen jako vozidla se spalovacími motory. Jsou zde ovšem rozdíly mezi regiony, kde jsou vozidla prodávána, a také mezi druhy vozidel.

„Podle našich předpovědí bude mít trh s bateriemi v roce 2030 hodnotu 116 miliard dolarů (cca 2,7 bilionu korun) ročně, tato hodnota přitom nezahrnuje investice do dodávkového řetězce. Nicméně s poklesem cen článků a balení kupující získají vyšší hodnotu za jejich peníze, než dostanou dnes,“ uvedl James Frith, seniorní analytik Bloomberg NEF a autor zprávy.

S rostoucí výrobou elektromobilů u různých výrobců vozidel dochází k zjednodušení designu balení a standardizaci baterií napříč různými modely elektromobilů. To pak vede k možnosti zvětšit výrobu baterií.

Poptávka po elektromobilech v Evropě roste

Dalším závěrem zprávy je, že s klesajícími náklady baterií roste elektrifikace sektorů. Například elektrifikace komerčních vozidel, jako jsou například dodávky, je čím dál tím atraktivnější. Ceny baterií ovšem i nadále zůstávají nejdůležitější pro osobní elektromobily a jejich pokles je klíčový pro rozvoj tohoto sektoru.

Poptávka po elektromobilech v Evropě roste a dodávkové řetězce se mění. Čím dál tím více výrobců baterií v Evropě staví své továrny. To následně vede k dalšímu poklesu nákladů spojených s importem článků ze zámoří.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(8)
Richard Vacek
6. prosinec 2019, 08:15

Ceny baterek klesají, ale nějak to nevidím. 10 let sleduji cenu článku Baterie LiFePO 3.2V 100Ah Winston, protože je používám ve své FV elektrárně. A po celou dobu cena kolísá kolem 10 000,- Kč/kWh. Byla už vyšší než dnes, ale před pár lety i nižší.

JVr
6. prosinec 2019, 16:22

Podstatou problému ve vašem případě bude to, že se nejedná o obecnou cenu za kwh, ale cenu konkrétního článku s konkrétní technologií.

LiFePo pokud se nebude masově vyrábět pro cokoliv, tak nebude ovlivněno úspory z rozsahu jako LiIon. Také se nemůžete koukat na stejný článek, protože nové články co těží z lepších elektrod tam nemohou být využity.

Pokud byste sledoval obecně cenu jakéhokoliv článku s danou kapacitou, pravděpodobně byste to snížení viděl. Ale u vedor-lock-in nečekejte nějaké zázraky a buďte rád, že cena neroste s inflací (nějaké to procento.. třeba tři ročně). Už takto za výměnu utratíte stejné množství peněz, avšak s nižší hodnotou (~20%).

Hendry
7. prosinec 2019, 01:59

Český trh a baterie Winston se asi nedají brát jako vhodné pro poměřování vývoje světového trhu s lithiovými bateriemi. Podíval jsem se na čínský trh skrze aliexpress. Např. následující lithiové baterie vychází na cenu 72 USD/kWh (procházel jsem jen ty baterie, které mají dobré hodnocení od zákazníků). Zde link: https://1url.cz/mM7hD

Vladimír Šťastný
6. prosinec 2019, 09:11

Já ten cenový optimismus nesdílím. Jednak lithium bude mít vždycky značnou cenu, protože vytěžit a zpracovat je díky jeho rozptýlenosti v horninách značně energeticky a logisticky náročné. A za druhé, baterie nebudou potřebovat jen automobily, ale především energetika a to ta postavená na obnovitelných zdrojích energie. Protože až OZE svým parazitismem zahubí výrobu z klasických zdrojů, bude na nich výrobu akumulovat a to, mimo jiné, v bateriích. Takže pokud se bude vše rozvíjet tak, jak si enviromentalističtí svazáci naplánovali a ještě to budou idiotsky podporovat dotacemi, bude poptávka po lithiu ještě dlouhé roky stále růst a jeho ceny už dolů zase tak moc nepůjdou.

Tadeas Hollan
6. prosinec 2019, 12:02

Nastesti neni toho lithia zas tak moc potreba. Cena baterii je spise dana narocnosti vyroby, ktera klesa.

Vít Ožana
7. prosinec 2019, 10:13

Až na to, že cena lithia vůbec neroste. Cena vyskočila v roce 2018 a nyní již klesla na úroveň z let 2013-2017.

https://www.patria.cz/akcie/35b27791-8174-4011-9531-4c6710fa51af/lithium/graf.html

A kobal prakticky totéž

https://www.kurzy.cz/zpravy/508646-kobalt-jako-investice-budoucnosti-momentalne-ztraci-na-sile/

Jan Veselý
7. prosinec 2019, 16:53

Můj oblíbený vizionář to popsal celkem dobře. Jako splaskly před 10 lety kovy vzácných zemin, teď splaskla bublina okolo kobaltu a lithia.

Vladimír Šťastný
8. prosinec 2019, 06:25

Až na to, že jsem nepsal, že by cena lithia rostla, ale že nevidím logický důvod k tomu, aby dále výrazně klesala.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se