Evropská unie urychluje plány k rozvoji těžby a rafinace lithia na svém území. Tyto plány jsou součástí snah rozvíjet celý výrobní řetězec baterií pro elektromobily v Evropě. Eurokomisař pro energetiku Maroš Šefčovič se obává, že závislost na dovozu potřebných surovin by mohla v budoucnu nahradit současnou závislost na dovozu ropy a plynu a mít pro Evropu podobné důsledky.

Evropská komise před rokem spustila tzv. Evropskou bateriovou alianci, což je platforma sdružující zástupce Komise, zainteresovaných členských zemí, Evropské investiční banky a klíčových aktérů z odvětví. Cílem této platformy je vytvořit konkurenceschopný výrobní řetězec baterií v Evropě. Aby bylo uskutečnění tohoto záměru možné, je nutné zajistit přístup k potřebným surovinám.

„Pracujeme nyní na různých bateriích a diskuze se soustředí zejména na kobalt, lithium, nikl a měď.“

Maroš Šefčovič, místopředseda Evropské komise a komisař pro energetickou unii

Nedostatek rafinačních kapacit

Evropská bateriová aliance identifikovala nedostatek rafinačních kapacit lithia v Evropě.

„Je zřejmé, že zde tento nedostatek máme. Máme solidní zásoby lithia v Polsku, České republice a v severských zemích. Ale nemáme rafinační kapacity. Takže i kdybychom lithium dnes vytěžili, tak ho musíme poslat do Číny ke zpracování.“

Maroš Šefčovič, místopředseda Evropské komise a komisař pro energetickou unii

Podle Šefčoviče bude poptávka po zpracovaném rafinovaném lithiu v Evropě poměrně velká, a dává tedy smysl mít zde rafinační kapacity. Předpokládá se, že poptávka po bateriích v Evropě dosáhne 200 GWh do roku 2025.

Strategické surové materiály

Suroviny a různé materiály budou podle Šefčoviče klíčové v energetické transformaci. Ať už například suroviny potřebné pro výrobu baterií, nebo turbín pro větrné elektrárny. Šefčovič portálu Euractiv řekl, že se dokonce obává, že stávající závislost na ropě a plynu Evropa vymění za závislost na lithiu, kobaltu, mědi a jiných surových materiálech, které průmysl bude potřebovat.

Kromě samotné těžby se chce Evropa zaměřit také na recyklaci baterií, aby bylo možné použité materiály znovu využít. V tomto ohledu bude ale nutné přezkoumat směrnice zaměřené na baterie a prosadit se o standardizaci designu baterií, aby mohly být snadno rozebrány během recyklace.

„Globálně jsou zde 2 miliardy mobilních telefonů, tabletů a spotřebitelské elektroniky, které jsou prodané a pouze 10 % z nich je získáno zpět.“

Guy Ethier, senior viceprezident těžební společnosti Umicore

To by znamenalo, že „tuny kovu“ leží v doma v šuplících spotřebitelů a nerecyklují se. Ekonomická výhodnost recyklace elektromobilů bude definitivně vyhodnocena, až první generace elektromobilů dosáhne přibližně za 10 let konce jejich životnosti.

Dalším významným tématem týkajícím se baterií je možnost dodávek či zpracování surových materiálů z Číny nebo Afriky. Evropa se bude muset vypořádat s tématy týkajícími se bezpečnosti práce a environmentálních standardů v těžebních regionech, konkrétně například v Demokratické republice Kongo.

„Chceme využít tohoto nového rozměru partnerství mezi EU a Afrikou k propagaci udržitelné těžby a vytvořit férové obchodní vztahy v oblasti surových materiálů.“ 

Maroš Šefčovič, místopředseda Evropské komise a komisař pro energetickou unii

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *