Chile plánuje revoluci ve své hromadné dopravě. První dodávka 100 nových elektrických autobusů pro přepravu cestujících v hlavním městě Santiago de Chile dorazila do přístavu San Antonio na konci listopadu. 

Chile již před několika lety začalo naplňovat svůj ambiciózní energetický program, který má za cíl, aby země do roku 2050 pokrývala 70 % své spotřeby z obnovitelných zdrojů energie (OZE). Elektrifikace veřejné dopravy je snahou snížit chronický problém hlavního města se smogem. Kromě elektrobusů počítá program s elektrickými skůtry, taxíky, osobními auty a dokonce i s nákladními vozy na elektrický pohon.

Jihoamerická země disponuje příznivými podmínkami pro OZE, ale současně je i světově největším vývozcem mědi a druhá na světě v těžbě klíčové suroviny pro elektromobilitu – lithiu. To je jeden z důvodů, proč se Chile nebojí nasadit ambiciózní cíl v oblasti elektromobility, kdy chce do 3 let zdesetinásobit jejich počet. Ministryně energetiky Susana Jiménez chce, aby do roku 2050 tvořily elektromobily 40 % soukromých vozidel a 100 % veřejné dopravy.

Snaha Chile o větší podíl OZE a elektromobilů je sice ve světě známá již několik let, ovšem realita zatím poněkud pokulhává. Zatímco aukce na OZE již před několika lety přinesly rekordně nízké výkupní ceny z FVE, pod 30 USD/MWh, v oblasti elektromobility je situace poněkud odlišná. V celém Chile, které od severu k jihu má přes 4000 km (srovnatelně jako vzdálenost mezi Moskvou a Lisabonem), je v současnosti pouhých 40 veřejných nabíječek.

“Chile bude po Číně druhá největší velmoc v oblasti elektrobusů.” chilský president Sebastian Pinera

Podle statistik bylo vloni na světě v provozu kolem 385 000 elektrobusů, z čehož 99 % je v provozu v Číně. Více než 300 autobusů je v provozu v Británie a Nizozemsku. Jejich počet v jednotlivých městech však nedosahuje 100, tak jako je tomu teď v Santiagu de Chile.

Dohromady bude do chilského hlavního města dodáno dalších 100 elektrobusů. Ty jsou vyráběny v Číně, kapacita jejich baterie dosahuje 324 kWh, dobíjení probíhá skrze nabíjecí stanice s výkonem až 150 kW.

Financování zajistila lokální pobočka distribuční společnosti Enel , provozovány jsou soukromou chilskou společností Metbus. Druhá polovina elektrobusů bude financována pobočkou francouzské energetické firmy ENGIE.

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *