Evropská rada a Parlament se v noci z pondělí na úterý shodly na historicky první právní regulaci pro množství emisí CO2 z nákladních automobilů. Nové evropské kamiony budou muset od roku 2025 dosáhnout snížení emisí v průměru o 15 % ve srovnání se současnými úrovněmi a o 30 % do konce příštího desetiletí.

Těžká nákladní vozidla představují 27 % emisí CO2 ze silniční dopravy a asi 6 % celkových emisí skleníkových plynů v Evropě. Mimo povinné snížení množství emisí u nových aut bude pro výrobce těžkých užitkových vozidel od roku 2025 platit rovněž 2% kvóta pro vozidla s nulovými emisemi.

V roce 2022 proběhne revize, kde se členské státy dohodnou na cílech pro období po roce 2030. Dodržování standardů bude kontrolováno zařízením, které bude přímo v automobilu kontrolovat spotřebu paliva a energie. Při nedodržení pravidel budou výrobci čelit finančním pokutám.

Některé ekologické organizace jako například think tank Transport & Environment upozorňují, že poměrně neambiciózní dohodnuté cíle se budou muset v roce 2022 zpřísnit. Oborová asociace ACEA, která sdružuje společnosti jako je Scania, IVECO nebo Daimler Trucks, upozorňuje na nedostatečnou evropskou infrastrukturu na podporu těchto cílů:

„Co teď můžeme udělat, je mimo jiné to, že vyzveme členské státy, aby urychleně začaly budovat infrastrukturu pro nabíjení a doplňování paliva pro alternativně poháněné kamiony. Ty budou muset začít být prodávány ve velkém, aby byly tyto cíle naplněny.“ Erik Jonnaert, generální tajemník ACEA.

Opatření k regulaci emisí z nákladní dopravy přichází po dohodě o zpřísnění pravidel pro osobní auta a malé dodávky, která byla dosažena v prosinci minulého roku. Dle ní musí být emise CO2 z osobních automobilů sníženy celkově o 37,5 % do roku 2030, u malých nákladních automobilů o 31 %.

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *