Domů
Čistá mobilita
Dánské společnosti představily plán na vybudování 1,3GW zařízení pro produkci "zeleného" vodíku
Vodíková palivová nádrž
Zdroj: Joseph Brent / Creative Commons / CC BY-SA 2.0

Dánské společnosti představily plán na vybudování 1,3GW zařízení pro produkci "zeleného" vodíku

Šest dánských společností oznámilo vytvoření partnerství za účelem vybudování obřího zařízení pro produkci „zeleného“ vodíku poblíž Kodaně. Po dosažení plné plánované velikosti zařízení v roce 2030 by elektrolyzéry s celkovým příkonem 1,3 GW měly při využití elektřiny produkované z obnovitelných zdrojů vyrábět přes 250 tis. tun „zeleného“ vodíku ročně, čímž by dle společností došlo k roční úspoře emisí CO2 ve výši 850 tis. tun.

Mezi společnosti stojícími za jedním z největších projektů tohoto typu ve světě patří společnosti Orsted, A P Moller-Maersk, DSV Panalpina, DFDS, SAS and Copenhagen Airports.

První fáze projektu, která by měla být dokončena v roce 2023, zahrnuje vybudování 10MW elektrolyzéru. V rámci druhé fáze má být příkon elektrolyzérů navýšen na 250 MW do roku 2027 a následně na 1 300 MW do roku 2030.

Zařízení má být vybudováno poblíž Kodaně a produkovaný vodík má být využit jako palivo v autobusech, nákladních automobilech, lodích a letadlech.

„Aby se udržitelná paliva stala více konkurenceschopná, musí se výrobní technologie stát dostatečně vyzrálou, musí být budována v průmyslovém měřítku a musí projít podobnou cestou snižování nákladů, jaká byla v poslední dekádě pozorována u technologií využívajících obnovitelné zdroje energie, jako jsou offshore větrné elektrárny, onshore větrné elektrárny a solární fotovoltaické elektrárny,“ uvedly společnosti v tiskové zprávě.

Společnosti dále uvedly, že projekt má potenciál nahradit 5 % fosilních paliv na letišti v Kodani do roku 2027 a až 30 % do roku 2030.

„Pokud bude zaveden správný politický rámec, může být tento projekt zásadním krokem směrem k produkci udržitelných paliv v Dánsku, což dále upevní pozici Dánska jako globálního lídra v oblasti technologií a obchodních modelů pro udržitelnou budoucnost,“ dodal výkonný ředitel společnosti Orsted Henrik Poulsen.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(8)
Josef
29. květen 2020, 13:23

výroba tzv. zeleného vodíku je ekonomicky velmi nevýhodná, ale je to jediná v současnosti možná cesta jak si země jako Dánsko může zajistit uhlíkovou neutralitu - takto vyrobený plyn lze totiž využívat jak v dopravě, tak pro regulaci sítě a vytápění budov. Samozřejmě při takové politice nelze čekat nic jiného než postupný pokles životní úrovně obyvatel, protože teoreticky nejnižší cena takového vodíku je 4 násobek ceny el. energie z VTE.

tj. 10 kč /kWh. Je to více než 10 násobek ceny zemního plynu a to při nulové ceně konverzní technologie. Pokud se u nás blíží cena vytápění rod. domku plynem ceně 1 ročního platu s tímto zeleným vodíkem by majitel prakticky vydělával jen na topení svého domu.... i pro relativně bohatého Dána to bude nedostupné.

Pavel
2. červen 2020, 12:39

Pokud ten rodinný dům bude navržen jako pasiv, tak kompletní spotřeba RD pro 4 člennou rodinu činí 4-7 MWh.

Carlos
29. květen 2020, 14:05

Máte tam chybu, v současnosti velmi nevýhodná, ovšem účinnost je dnes i někde kolem 70-80 %, což není zlé, nicméně to bude prodražovat samotné zařízení. Ale tam by mohla jít cena dolů. Údaj o čtyřnásobku ceny vodíku oproti ceně ze sítě bych chtěl vidět.

Další možností jak by Dánsko mohlo zajistit uhlíkovou neutralitu je využití nějaké účetní neutrality, kdy by za dovezený objem paliva vyvezlo stejný objem MWh. Dále může více elektrifikovat dopravu a podpořit napojení na NORDEL, kde snad bude dále docházet k rozvoji hydroenergetiky. Dobrým odbytištěm pro proudu by mohlo být kabelem napojené Pobaltí.

Samotné Dánsko má sice nějaké kapacity pro hydroenergetiku, ale velmi velmi omezené i co se týká využití pro PVE. Odhaduji tak do 200MW a v řádu jednotek GWh.

Další věc které může Dánsko využít je přítomnost moře, mohlo by tak energii pro vytápění zajistit pomocí tepelných čerpadel.

St
29. květen 2020, 14:09

Máte pravdu, že je to ekonomicky velice nevýhodné. Ale nesouhlasím, že není jiné cesty. Cesty je vždy několik. Ale chce to trošku přemýšlet a nebýt zaslepený jen jednou cestou. A lidé by si měli uvědomit na kolik je ta sranda přijde. Tím nechci říci, že by se nemělo investovat do výzkumu, do vývoje nových technologií. Naopak. To jsou velice dobře investované peníze. Špatné je, když se dotacemi deformuje trh a ve výsledku Dánové mají druhou nejdražší energii v Evropě.

Jiří
29. květen 2020, 13:25

Ty čísla trochu nesedí. To počítají, že to pojede nonstop celý rok? To je bezporuchové a bezúdržbové zařízení? A i tak to vychází na 11,4 TWh při účinnosti 45 kWh/kg vodíku, což je téměř fyzikální limit a na takové účinnosti rozhodně nejsme. V současnosti se vyrábí elektrolýzou 55-60 kWh/kg (+podchlazení a stlačení na 700 bar je celkem cca 65 kWh/kg) a to dává 180-190 tisíc tun H2/rok.

St
29. květen 2020, 14:10

Pokud se obrátíte na místní experty, tak hned budete vědět, že se to celé vyplatí, natolik, že za chvíli budeme mít EE zdarma, spasíme tuto planetu a proměníme ji v opravdový ráj. Jistě Vám kolegové poskytnou relevantní čísla i zdroje svých informací.

Martin Prokš
30. květen 2020, 15:28

Dobrý den

Klíčová fráze v článku je “Pokud bude zaveden správný politický rámec...”

Více není co dodat

Asd
30. květen 2020, 16:30

Tak nějak. Kupředu zelená zpátky ni krok. Bez ohledu co to stojí.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se