Domů
Čistá mobilita
Deutsche Bahn se loučí s naftou zkouškami alternativních paliv
Deutsche Bahn vlaky. Zdroj: Deutsche Bahn

Deutsche Bahn se loučí s naftou zkouškami alternativních paliv

Deutsche Bahn otestuje vlak jezdící na ekologickou naftu, která údajně snižuje emise oxidu uhličitého o 90 %. Projekt vyřazení všech naftových vozidel je součástí strategie, která si klade za cíl stát se klimaticky neutrálním dopravcem do roku 2050.

Železniční společnost se intenzivně zabývá výzkumem a nasazením alternativních paliv do provozu. Nejprve prozkoumá ekologickou naftu šetrnou ke klimatu, vyrobenou zcela nebo částečně ze zpracovaných organických zbytků, která snižuje emise CO2 o 90 procent.

V současnosti probíhají testovací jízdy vlaku Advanced TrainLab a od října bude vlak s ekologickou naftou zajišťovat pravidelné linky na trase Sylt Shuttle mezi Westerlandem a Niebüll ve Šlesvicku-Holštýnsku. Zároveň také probíhají přípravy na větší využití ekologických dieselových vlaků v regionální dopravě v Bádensku-Württembersku.

Jak uvedla Sabina Jeschkeová, členka představenstva DB pro digitalizaci a technologii, dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050 je pro společnost výzva vzhledem k roční spotřebě nafty. „Železnice se stanou klimaticky neutrálními, pouze když se rozloučíme s naftou. Musíme radikálně snížit spotřebu fosilních paliv a snížit ji na nulu. V roce 2050 již DB nebude řídit ani jedno vozidlo poháněné naftou. S roční spotřebou více než 250 milionů litrů nafty je to výzva – a my ji řešíme.“

Deutsche Bahn také představila některé další strategické cíle, které jsou v souladu s evropskou zelenou dohodou (European Green Deal). Jedním z nich je úplná přeměna trakční energie používané k pohonu elektrických vlaků z konvenční elektřiny na energii vyrobenou z obnovitelných zdrojů. Společnost již loni vypsala PPA tendr na dodávky 500 GWh elektřiny z obnovitelných zdrojů. Kromě toho plánuje DB na svých trasách otestovat vodíková a bateriová vozidla.

Za zmínku stojí, že v Německu již proběhly zkoušky vlaků na vodíkový pohon. Regionální železniční společnost EVB spolu s Alstomem testovali dva vodíkové vlaky Coradia iLint na neelektrifikované trati Buxtehude – Bremerhaven – Cuxhaven v Dolním Sasku. Zkušební provoz, který proběhl od září 2018 do února 2020, dopadl úspěšně a společnost si zakoupila 14 vodíkových vozidel, která budou uvedena do provozu v roce 2021.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(31)
Jaroslav Novák
12. září 2020, 10:32

Nejlepší pohon je elektrický motor na elektřinu z jaderek!!!Věnujme se NEEMISNÍ energetice a investujme do jádra a budeme uhlíkově neutrální, o strategické komoditě elektřině nesmí rozhodovat ulice nebo parta psychopatů a začněme na základě dat a sociálně přínosných projektů stavět v ČR osvědčený typ VVER 1000 MWe pro řadu synergií EDU 56 + ET34 + Tetov 1234 + Březno 1234 =12 GW x 876O x 0,9 = 94,608 TWh nové neemisní elektřiny + PVE SEVER uloží až 32 GWh v denním cyklu z OZE v SRN,…..ČR se stává mimořádný partner všem ve Střední Evropě,…a těch 12 reaktorů + turbin + generátorů + 48 čerpadel + 36 transformátorů + 2500 tun nerez. potrubí + 5000 rozvaděčů + + 100 000 betonářské oceli + 1 000 000 tun cementu ++,…vše vyrobíme v ČR, obrovský a kladný dopad pozvedne celý dělný český národ, za 20 let máme vše hotovo, předpokládaná cena 1440 mld. Kč !!! 100 000 PRACOVNÍCH MÍST!!!

Carlos
12. září 2020, 10:41

Tohle je buď troll, zaseklý reklamní automat, nebo člověk s manickou poruchou a grafomanií. Jestli on vám neříkají Idéfix.

Jaroslav Novák
12. září 2020, 10:54

dovzdělej se hlupáku, alespoň z příspěvků, dnes se do všech odvětví nacpali totální idioti, proto koncepce trpí, na orné půdě pěstujeme elektřinu přes BPS 500 000 méně efektivněji než v jaderkách!!! Ze 70t/rok U3O8 vyrobí 7,5 TWh, kolik potřebuješ vsázky do BPS??? To nám spočítej a kolik nafty na vypěstování????? A kolik ha orné půdy??? A kolik t emisí CO2 a NOx??? Ukaž se hlupáku carlosi!!!

pr
12. září 2020, 13:15

Rozhodně FVE na polích má o 100% méně radioaktivního odpadu, o který bude třeba se starat po další desetitisíce let než jaderná elektrárna. To už ekonomika nevypadá tak růžově jak Novák naznačuje. Další z těch co po nich klidně může přijít potopa. Hlavně že on pomohl cizáckým podnikavcům. Ovčanovi je dalších 40 let další JE k ničemu. Jednu si už zafinancoval. Ani celou její výrobu nespotřebuje.

Josef
12. září 2020, 21:16

Starat se o něj nemusíte prostě ho zahrabeme pod zem. navíc JE IV generace toto palivo využívají , stejně jako ochuzený uran uložený v sudech, takže žádná těžba uranu.... Pokud nepůjdeme jadernou cestou půjdeme plynovou s rozsáhnou devastací životního prostředí, aby se z krajiny dostala energie.

Carlos
12. září 2020, 18:24

A panu Novákovi posíláme písničku: www. youtube. com/watch?v=AMVIM2biPEM

Biopaliva 1. generace byly ukončeny v EU už před lety, v ČR se s nimi pokračuje, hádejte proč, můžete 3x. A nestavte tu slaměné panáky.

Josef
12. září 2020, 21:27

Pokračujeme s nimi, protože musíme splnit cíl EU o využití OZE v dopravě a jinak než přes biopaliva to nejde. Ten nesmysl je už samotné stanovení toho cíle. Měli bychom odejít jako Britové dokud je čas.

Carlos
12. září 2020, 22:01

No tak jít z EU by byla ještě větší...

Ony existují totiž ještě biopaliva 2. generace a nebo taková elektřina nebo možnost s EU domluvit že se místo jednoho oboru to víc pořeší v jiném. Jenže to by museli být v EU poslaní vyjednavači a nesmělo se to celé se zasekávat na lidech "staré školy". Viz jak jsem psal dole Bizonovi.

Jaroslav Novák
12. září 2020, 10:46

500 GWh z obnovitelných zdrojů = lze i z jádra, vyhořelé U3O8 je pouze z cca 5% využité, lze jej jako "palivo" do rychlých rektorů IV. generace využít = = "obnovitelný zdroj", slovíčkaření v strategickém odvětví ENERGETICE nemá místo, PODÍVEJTE NA ENERGOSTAT a rozkolísané dodávky OZE, .....to budou vlaky DB jezdit podle větrů???

pr
12. září 2020, 13:19

Žádný reaktor 4. generace nemáš, tak se nechlub. Ani cizí peří není vidět. Jen se o něm povídá. Další mluvčí, který obchoduje s nadějí, když fůze ne a nezabrala.

Jiří
12. září 2020, 17:23

Předpokládaná cena 1440 mld. za 12 x 1000 MW reaktorů + 32 GWh PVE

:-D :-D :-D

Vy mě vždycky dokážete pobavit svými odbornými předpoklady :-D

T
12. září 2020, 19:16

A ridici elektroniku doda china,kterou si predseda senatu rokmotril...

Jaroslav Novak
12. září 2020, 15:58

jiné argumenty nemáš? do počtu si změnu klimatu z tepelných FVE ostrovů a sděl nám už nějaké data

Bizon
12. září 2020, 18:59

Bohužel data jsou nesouměřitelná. Já jsu taky fanda jádra, ale jen samotná doba stavby (mimo Čínu) je obrovský problém. I kdyby se elektrárnu podařilo postavit relativně levně, tak jen úroky z úroků za tu dobu šíleně narostou. Každý investor radši postaví plynovou elektrárnu která za rok vydělává, než aby dekády jen střádal dluh. Proto se řeší ty bezúročné půjčky.

Osobně si taky myslím že kdyby se rozhodlo, postavilo jádro aby i v budoucnu udrželo podíl alespoň 30% jak teď, tak by to byl dobrý krok do budoucna. Ale doba prostě nepřeje, je to moc velké a komplikované takže se o tom rozhoduje těžko a dlouho, a velké prachy vždycky přitahují neefektivitu a korupci, tak to bohužel je=/

L
12. září 2020, 23:07

EBITDA Čezu je v posledních letech 50-60 miliard

EBIT 2019 - 26 429 mil

Já těžce nechápu proč stát (majoritní vlastník) nechá ČEZ vystavovat dluhopisy (aktuálně cca 170 mld) ze kterých se pochopitelně platí úroky a pak řeší jestli na dostavbu JEDU přispěje nebo bude ručit za půjčku. Přitom by si to mohl ČEZ v pohodě financovat sám...

Bizon
12. září 2020, 16:14

Tisková zpráva naprosto o ničem. Jakým konkrétně procesem tu e-naftu dělají? Jaká fabrika? Jaká roční produkce? Syntetická paliva dělali Němci už za WW2, za posledních 70 let žádný zjevný progress, takže tohle prohlášení znamená naprosto nic.

Taky jsu hračička a nebránil bych se exkurzi na baterkové nebo palivočlánkové lokomotivě, ale prakticky, ekonomicky i ekologicky to zavání totální blbostí. Zrovna na dráze kde snad existuje efektivní, praktické a docela ekonomické řešení jak vozidla provozovat na elektřinu, jmenuje se to trakční vedení.

Carlos
12. září 2020, 17:31

E-gas (E-diesel) vyvíjí už asi 10 let Audi, z CO2 a vodíku získají vodní plyn a ten pak jde do F-T reaktoru.

Posledních 70 let také nebylo moc proč se tím zabývat, tedy krom několika ropných krizí, ale ty se přehnaly a vývoj pokaždé zastavil. Nebudete překopávat celý systém rafinerií, produkovat benzín z uhlí prostě nebylo efektivní v době kdy byla dostupné levná ropa a jiný důvod nebyl. Dnes tu ale jeden je a pokud se použije logika obdobná jako je v našem daňovém řádu (pokud se pamatuji dobře, viděl jsem to naposledy skoro dva roky dozadu), tak nebude na palivo vyrobené z elektřiny nasazena spotřební daň jako je tomu v případě paliva z ropy.

I když je v SRN a Rakousku o hodně více elektrifikovaných železnic než u nás tak pořád jich dost je bez drátu a vzhledem k tomu že uvádí do provozu dráhy zavřené skoro před třiceti lety, tak tam dráty ještě nějaký ten pátek nebudou.

V případě ČR je pak ještě větší problém v mentalitě lidí kolem dráhy kteří se brání změně jak čert kříži a jedou podle "hlavně nic neměnit" a každý pokus vidí jako ohrožení železnice.

Jedno že tím dělají dráze větší škodu. Taky myslí jak želva na staletí ne na to že by mohli řešit akutní problémy a nepokládají si otázku co musí nastat aby. Takže prostě neelektrifikují trať mezi Jihlavou a Znojmem, Mezi Letohradem a Týništěm, což by v obou případech odklonilo vlaky z Č.Třebové a uvolnilo kapacitu, respektive ji zvedlo. Raději to odbudou tím že za 10-15-20-50 let bude možná VRT a ta to vyřeší (jo vyřeší se to tak že do té doby budou nákladní VTOL na vodík nebo fúzní pohon a koleje se odvezou do šrotu). Že ze záhadného důvodu tu při přejezdu hranice měkne ocel šroubovek (menší dovolené zatížení než v okolních zemích na těch stejných vagonech), také nevyřešili, přitom je to přepsání jednoho čísla v předpisu. Teprve teď opatrně uvažují o nasazení střídavých měníren byť je mám ABB v nabídce tak 10, 15 let, což mimochodem znamená menší problémy s napájením a z přípojky dostupný podstatně vyšší výkon, možnost jednotné fáze atd.

Že by měli uvažovat o tom že ČR je součástí Evropy a je zcela normální a legitimní tu řešit snadný tranzit ostatních zemí, tak se zaseknou, z uší jim skáčou jiskry a musíte počkat až se restartují, hlava jim takové myšlení jakože jsme součástí něčeho nebere. Najdou třeba milion důvodů proč nejde udělat úprava tratě z Hulína do Valmezu pro náklady, nikdy z nich nedostanete co by se muselo udělat aby to bylo možné a co nejlevnější. Za to si buďte jistý že od nich uslyšíte tak milion nadávek na to že není kapacita a nadávání na zlé soukromníky, budou se vzpírat řešení že to prý nejde.

Když se tehdy vyklopil ten vlak s cementem, tak jsem jim psal že appku která by jim v tabletu sama rolovala TTP a z GPS dat uměla vyhodnotit překročení rychlosti jim dá do půl roku dohromady každá garážovka, když jí zaplatí, tak se vztekali jak malí, že to prý nejde a tak... Vtipné je že ČD si to pořídily nakonec (ztráty zřejmě byly již příliš velké) a teď to ti samí chválí jako nejlepší vynález.

Bizon
12. září 2020, 19:31

Já F-T syntézu i P2X sleduju dlouhodobě, narážel jsem na to že v článku není jediný konkrétní údaj krom toho že potřebují 250 kilotun nafty ročně. Nemám rád takovéto proklamační články bez jakýchkoliv dat, jen plané sliby bez konkrétních řešení.

Chápu že elektrifikace není zadarmo, ale vzhledem k neefektivitě P2X jsu zvědavý. Měnit ušlechtilou elektrickou energii se ztrátou na palivo, které se pak přemění na velice neušlechtilé teplo je už principielně trochu podivné. Všechny ostatní možnosti mají taky svoje mouchy, chce to prostě pilotní provozy na všechny způsoby: vlak na baterky, palivové články, i P2X naftu, jedině tak zjistíme náklady, praktičnost a úzká místa celých jednotlivých cyklů. Ale musí to být tvrdá data, ne velkolepé proklamace a politizování.

S tou zaseklou mentalitou velkých organizací, tak to prostě bohužel bývá... Neochota 20 let stavět měnírny zní hrozně, za posledních 20 let proběhla zrovna v měničích revoluce, poruchové systémy s problematickou regulací a velkým zkreslením nahradily spolehlivé dobře řízené spínané zdroje bez zkreslení. To by neupgradoval jen dement...

Ivan Novák
12. září 2020, 21:05

Kdo je placen za čas, nemá zajem něco uskutečnit a tím oslabit důvod své další pracovní existence, viz např. Mochovce.

Pokud vím, Švýcaři mají dráhy elektrifikované komplet.

Carlos
12. září 2020, 22:04

Blbost, tak to funguje jenom když se to dovolí. Samozřejmě tu je ještě potřeba hlubší změna myšlení, ale ono to půjde. Nesmíme ale k tomu celému přistupovat tak že se udělá jedna věc a je konec.

Spíš bych řekl že problém je v kombinaci myšlení byrokratickém a deformaci 40 lety komunistické diktatury kdy prostě materiál nebyl a všechno se táhlo.

Bizon
12. září 2020, 22:28

Já myslím že to je trochu obojího. Mentalita zprasená od komunistů tady určitě je, ale velké molochy mají tendence být neefektivní tak jako tak. Rozhodně to chce změnu myšlení jestli to má být jinak. Proto mně fascinují ty studenoválečné projekty raket a letadel které jsou dodnes ikonické. Skoro bez počítačů, spoustu technologie použito poprvé v dějinách, i tak to vyprodukovali za pár let. Dnes se všema znalostma a digitálním modelováním za tu dobu nezvládnem ani vypracovat studii.

Carlos
12. září 2020, 23:07

Bizone,

ano molochy mají tendenci být neefektivní, ale pokud společnosti v oboru vykazují v okolních i vzdálenějších zemích daleko vyšší míru agility, tak to neberu. Ale možná máte do jisté míry pravdu na HS2 mají separé společnost aby jim to nekolidovalo se zbytkem (to by u nás jen tak neprošlo a pár lidí by dostalo infarkt kdyby se to udělalo takto u nás).

Bizon
12. září 2020, 23:47

Mně by taky zajímalo jak nahrát efektivnější "firmware" do lidské společnosti. Ale jediná metoda co znám je vzdělání, které je komplexní, a velká změna se pořádně projeví tak za 2 generace. Je to zdlouhavé...

Carlos
13. září 2020, 02:52

Bizone,

myslel jsem společnosti formy obchodní, ne že by bylo vhodné si hrát s firmware společnosti jako takové, to je nebezpečné, jak jsme se mohli přesvědčit a přesvědčujeme se dnes a denně, to jsou důsledky té snahy o násilné přehrání.

Dívat se na lidi jako na statické nebo na "formovatelné" (velmi odporné slovo), jenom do určitého věku je chyba, dají se zaktivizovat (fuj to je slovo), dají se přesvědčovat v průběhu života, problém je tu ale někde jinde.

Podívejte se co převládá reálně ve veřejném prostoru za diskurs. Převládá nálada šířená programovými fake news weby, weby vydělávajícími na nenávisti, weby typu "sdílejte než to smažou". Vytváří (umělé) problémy, pak z toho profitují neřeší je, ale svádí je na "ty druhé". Jenže ten problém nevyřeší protože by si zlikvidovali elektorát, to nepřipustí. Proto třeba bude snaha levicových stran zabránit reálně lidem se postavit na vlastní nohy a být nezávislí na státu, takový člověk je nebude totiž volit, naopak bude volit strany které budou pro co nejmenší stát, proto se snaží podnikání a živnosti znechutit.

Víte co se třeba stane pokud systémové strany zvládnou najít společnou řeč na problému exekucí a nějak to dají durch parlamentem? Odblokují asi milion lidí a skupina kolem nich nepřímo dotčená co teď volí nesystémové strany možná změní chování, rozhodně ale nebudete ty lidi zbytečně zatěžovat. Dost se omezí možnost stavět kampaň na "vy dřete nouzi s bídou a oni si chodí pro dáfky."

Dominance hlasu těch fake news webů ve společnosti umožňuje co se děje, aby se průšvih s FVE sváděl na ODS a Zelené i když ten zákon byl schválen a kreativně upraven za vlády ČSSD a úpravu vymysleli komunisti. A ta úprava byl problém. I kdyby jej tehdy nakrásně napsal Bursík, tak tehdy neměl jak jej prosadit. A že si jej nenechala prověřit u odborníků vláda ani parlament, to je jejich problém, jejich vina. Když po hodině stěžování si mi na Vaši ženu řeknu: "Tak s tím něco dělej" a vy ji večer ubijete pantokem, tak vina je na Vás. Umožňuje jednoduchou mantru že za problémy může Kalousek, což má původ kdesi v tom že byl ministr financí za krize a že zároveň byly církevní restituce. Umožňuje to tu nenávist k EU a neaktivitu v ní, což pak znamená že se místním zájmy neprosazují. Ono když tam dojdete bez návrhů jako se českým delegacím stává, tak holt nic nelze prosadit protože ničeho k jednání není.

Další věc je že se těm webům daří vytvářet pocit ohrožené většiny, že média lžou, platí je šoroš, reptiliáni a kdoví kdo ještě, že je tu spiknutí LGBTQWERTZ[A-Z]*[0-9] proti bílému pracujícímu heterosexuálnímu muži... (Což je jinými slovy "za mé problémy může někdo jiný" Anglosasové mají hezké pořekadlo "Do not put it in the crazy" Což je řešení tak 85% toho problému)

A víte proč? Protože se ve společnosti bez hluboké demokratické tradice (zničena) jde proti gulázspolitik jde hodnotami, které ty weby relativizují a diskreditují. Velmi špatně se jde proti někomu kdo bojuje se slaměnými panáky s tím co chcete opravdu Vy, zvlášť když se lidi došli dívat jen na to trhání panáků.

A víte proč? Protože politici z opačné strany se jim neumí postavit, pokud se to ale někdy náhodou stane, tak ti (jak je nazveme? Čerti?) čerti se sbalí a utečou. Proto tak nesnáší Kalouska, nemaže se s nima, ze stejného důvodu nesnáší Moravce. V Zásadě kohokoliv koho nejsou s to uřvat.

Vzpomínáte na kauzu "Istambulská smlouva"? To je ukázkový příklad toho jak pracují, vzbudí strach emoce a pak se to velmi špatně vysvětluje že to tam fakt není. 95% lidí si ten dokument ani nepřečte (u anglických se to blíží limitně 0), nic z toho co ten farář říkal tam není, ani nevím při jakých ohybech a výkrutách (a to umím číst asi to 3 levelů pod skutečný text) by to tam bylo. A kdyby to ten farář četl tak to kázání nenapíše tak jak napsal, protože to tam není, ale asi se dostal k nějaké "rešerši" nebo "názorovému článku."

Pokud tedy jde o "firmware", tak nejefektivnější řešení je postavit to na dvou věcech, ekonomicky laissez passer a nenechat pak ještě získat prostor všechny ty čerty (no zpět získat pozice bude problém). Pak je třeba odstranit ty pasti co nachytali na lidi.

Jen se obávám že po tom všem co se stalo potřebujeme nové relikvie republiky, novou standardu, nové heslo, upravit znak, nové sídlo prezidenta... z magického pohledu je to zničené, nefunkční harampádí.

Státy se totiž udržují rituály, tradicemi. Britské monarchii má člověk takové divné nutkání se poklonit, stejně tak před Japonským císařem, to není o tom že je to monarcha a před těmi se klaníte. Člověk se neklaní totiž královně Alžbětě II. Člověk se totiž klaní Královně/Králi Anglie, a všem až k Vilému Dobyvateli. (a možná dále). V Japonsku se klaníte dvěma tisícům let nepřerušené pokrevní linie. (A potomku bohyně Amaterasu). Jakou tradici má ČR? Co jsou ty rituály kde se vyznamenání rozdávají za známosti? Kde si prezident jede one man show, byť by měl na své období své osobní touhy a požadavky umrtvit na veřejnosti, protože se vzdal těla pro to aby jej obsadil duch státu.

Vím že to co píši tu na konci je takové duchařské voodoo, ale takto se utvářela naše psychika a k tomu příslušné struktury mozku. Je to také to co drží společnost pohromadě, proto se mimo jiné následníci trůnu učili hromadu "šaškáren", protože rituálem se udržuje svět v pohromadě, jinak se to velmi rychle rozpadá a vyprazdňuje. Z tohoto pohledu je ČR na nejlepší cestě se rozsypat v první globalizovaný "národ", přesně to proti čemu ti co to tu nejvíce rozklížili bojují, jakože. Ironie, nezdá se? I když, smrtelně raněné zvíře kolem sebe mele nejvíc.

Bizon
13. září 2020, 12:29

Jo tak, souhlasím že updatovat firmware v celé společnosti je potenciálně rizikové..

S tím politickým i společenským diskurzem máte pravdu. Některá témata jsou oficiálně lehce zapovězená a některé "konspirační teorie" minulosti se ukázaly jako pravda, tak to lidi žene k "sdílejte než to smažou". Sám občas čumím když po měsících mainstreamového mlžení narazím na konspiračním webu na tvrdou pravdu, někteří lidi ale pak věří i veškerému zbytku těch konsiračních sraček(Soros, Ilumináti, Reptiliáni=). Snaha levicových stran udržet lidi závislé na státu na tom má taky gigantický podíl, za třetinou současných problémů v USA vidím přesně tento fenomén.

Naprosto souhasím i že systémové strany svoji neochotou najít společnou řeč umožnily vzestup těch demagogockých kampaní. Hlavní koblihář sám o sobě tvrdí že je produktem deziluze z naší pravice, Trump o sobě tvrdí že je produktem jejich tradičních politiků, obojí je aspoň částečně pravda. EU nejsu super fanda, ale všiml jsem si že polovina problémů co se na ni hází je ve skutečnosti naše neaktivita. Kdyby systémové strany komunikovaly a řešily ty dekády zaseklé problémy tak by jejich podpora byla uplně jinde.

A to "woodoo" beru. Kdysi jsem si myslel že jsme racionální společnost, že lidi se rozhodují 90% rozum 10% emoce, a rituálky jsou pakárna. Ale ve skutečnosti je to spíš 90% emoce 10% rozum a až zpětně si to racionalizujeme. Takže některé rituály můžou být hodně důležité, i když zvenku vypadají jako pakárna.

Carlos
12. září 2020, 21:49

Protože je to tisková zpráva Deutsch Bahn a ne výrobce paliva. Výroba toho paliva je prostě PNJ, jestli tu ekonaftu budou mít z F-T, biomasy, zbytků jídla, bioodpadu, nebo řas jim může být jedno. Nákupčí dostal za úkol "Sežeň naftu co není z ropy." Tak shání.

Ano, all above, to teď DB dělají. Navíc musí zjistit kterým směrem se to hne do budoucna, teď objednaly pro DB Cargo 400 lokomotiv Vectron Dual Mode, minimálně na dalších 20 let tak potřebují zajistit naftu pro minimálně 400 strojů, životnost lokomotivy je ale klidně 30-50 let. (Podobně nabízí CZ Loko Dual Liner) Takže zdá se že dráhy mají jaksi směr určený pro náklady. U osobní dopravy se musí řešit lokálky a tam je otázka jestli budou lepší baterie, nebo vodík.

Setrvačnost není omluva, ono to totiž tak být nemusí, Rakušáci staví Koralmbahn, Brennerský a Semmeringský tunel, Krušnohorský tunel je celý v režii Němců a podle norem DB včetně návěstění (a asi i napájení), HS2 trvalo Britům od plánu kolem roku 2009 k zahájení stavby v roce 2017 (podepsání smluv) 8 let. O RS Brno-Přerov jsem slyšel prvně v roce 2010, nebo tak nějak, k dnešnímu dni zahájení stavby ne před rokem 2024. O VRT z Prahy do Brna se mluví minimálně od 80. let. Setrvačnost ano, ale co je moc, to je moc.

Má se přepínat elektrizace z DC na AC, v celé republice, ti experti místo toho aby na DC výstup měníren napojili měniče a staré nahradily přímo a udělalo se to rychle, tak se s tím chtějí tahat do roku 2040. "Až to dožije". A vymlouvají se na všechno od elektráren že jim nedovolí napojit AC protože to deformuje síť (ano prasácký způsob co používají ano, měniče ne, ty zatěžují rovnoměrně a napojí se klidně na 22kV v poslední dědině) a protože nízká zkratová odolnost, pak je zase hrozný problém vyměnit sdělovací kabely za stíněné, pak zase že je sjete vedení, pak zase že by neprojely mašiny co mají skoro sedm křížků... Sorry to není omluva, to je výmluva za výmluvou.

Problém je že u nás veřejnost pořád moc dá na názor "odborníků" a nechává je dělat všechno jak chtějí, pak tu není tlak na to aby to bylo buď rychle, nebo tak aby z toho ve finále nebyly konflikty a dlouhé tahanice. Mimochodem ještě mívají "odborníci" v rukávu trapáckou výmluvu že v mapě to je 50, 60, 100 let.

Tak to nejde dělat. Máme tu ale jinak, když jsme u toho všechny ty vztahy potočené. Ať už je to tak že se potřeby společnosti určují odborníky a místo toho aby ti hledali řešení potřeb, vláda se chová k parlamentu jako by jí byl odpovědný a ne tak že se vláda má odpovídat parlamentu... (zpětně si říkám že menšinová vláda by byla lepší) Takto to prostě nejde.

Ráčeli Bože vyvésti národ Český z pasivity jinak dál se se špatnou jen potáže se.

Jaroslav Novák
12. září 2020, 20:53

Swis Banh jsou celé elektrifikované a podobnými nesmysl se nezatěžují, naopak investují do PVE s kantony a jsou velmi bohaté, skladují elektřinu všem OZE v okolí Švajcu, sami tam nemají jednu vrtuli na budovách FVEale na polích pěstují mléko pro čokoládu!!! My máme z OP elektrárny 500 000x méně efektivní než jádro!!! Vládnou nám hovada!!!

Bizon
13. září 2020, 01:56

Největší ujebávka Švýcarké elektrifikace byly elektrické parní lokomotivy! Zní to bláznivě, ale za WW2 hodně zdražilo uhlí, Švýcarsko mělo dostatek levné elektriky, tak na parní mašiny dali pantograf, do kotle rezistory, a bylo:D

Že nám vládnou hovada je docela standard ve většině světa, politika často přitahuje amorální parchanty. Slušní lidi tam většinou nevydrží, a když jo tak se slušností toho moc neprosadí. Většina světových vládců jsou objektivně charismatičtí sociopati. Vítejte do reality, je občas tvrdá, ale je to tak jak to je...

Carlos
13. září 2020, 02:08

douglas-self. com/MUSEUM/LOCOLOCO/swisselec/swisselc. htm

Víte je rozdíl mezi tím co myslíte jako hovada asi Vy a tím co myslí předřečník, tam je to spíš variace "Kdo se mnou nesouhlasí je neomarxista!" A nebo. "Kdo se mnou nesouhlasí je nácek!" (podle toho k čemu více tíhnete)

A cudně ignoruje těch 2500MWp

en. wikipedia. org/wiki/Solar_power_in_Switzerland

Ivan Novák
13. září 2020, 18:42

Kdyby nějaký sociopat ve volební kampani prohlásil, že pokud nebudou všechny české rychlíkové trati elektrifikované a splavnění Labe pod Střekovem rozestavěné rok před koncem jeho čtyřletého mandátu, složí ho, možná bych ho volil, i kdyby nebyl charismatický.

Bizon
14. září 2020, 20:17

:D

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se