Domů
Čistá mobilita
Evropská cesta unikátního elektrického trajektu začíná v Rize

Evropská cesta unikátního elektrického trajektu začíná v Rize

V pondělí byla v lotyšské Rize uvedena do provozu elektrická loď s názvem BB Green, která popluje napříč Evropou a má sloužit k demonstraci čisté lodní dopravy.

BB Green je dvacetimetrová elektrická loď, která uveze až 70 pasažérů. Jde o speciální plavidlo typu ASV (Air Supported Vessel), které díky této technologii dokáže snížit odpor vody až o 40 %.

BB Green je projekt osmi společností pod vedením SES Europe AS, což je norská společnost zabývající se technologií ASV. Na projekt byl vyhrazen rozpočet 3,125 milionů eur. BB Green má sloužit k demonstračním účelům. Z Rigy popluje nejdříve do Stockholmu a následně do Göteborgu a Osla.

„Úplná elektrifikace osobních trajektů sníží lokální emise a poskytne tichou a pohodlnou dopravu na lodních trasách.“

Antti Väyrynen, viceprezident Leclanché

Nejrychlejší loď svého druhu

Na projektu se podílí i švýcarský výrobce bateriových systémů společnost Leclanché. BB Green je vybavena lithium-titanovými bateriemi o celkově kapacitě 200 kWh, která umožňuje provoz delší než 30 minut. BB Green dokáže dosáhnout rychlosti 30 uzlů (55 km/h) a je označována za nejrychlejší loď svého druhu.

„Společnost Leclanché, přední výrobce lithium-iontových bateriových systémů v Evropě, je hrdá na to, že může přispět k tomuto inovativnímu projektu jako dodavatel integrovaného bateriového systému.“

Antti Väyrynen, viceprezident Leclanché

Lenclanché bude zároveň dodavatelem bateriového systému o kapacitě 4,3 MWh pro největší elektrický trajekt na světě, jehož uvedení do provozu je plánováno na rok 2017 v Dánsku.

Elektromobilita už není jen doménou automobilového průmyslu, ale čím dál více se prosazuje i v lodní dopravě a letectví. První elektrický trajekt byl uveden do provozu loni v květnu v Norsku. Kromě dánského trajektu je ve výstavbě i finský elektrotrajekt, který by měl být zprovozněn v létě 2017.

Zdroj úvodní fotografie: BB Green

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(1)
Perikles
29. květen 2016, 17:08

Pokud to na baterie nezvladne ani 30km, tak bych se nějakého většího využití nebál. Vyjma krátkých trajektů...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se