Domů
Čistá mobilita
Největší evropské elektroletadlo vzlétlo, má být odrazovým můstkem pro vývoj komerčního elektroletadla

Největší evropské elektroletadlo vzlétlo, má být odrazovým můstkem pro vývoj komerčního elektroletadla

Šestimístné letadlo poháněné bateriovým systémem v pondělí poprvé letělo nad Spojeným královstvím. Jedná se o největší evropské elektroletadlo právě v době, kdy letecký průmysl odhalil, že chce po Evropské unii vysoké investice  do inovací v letectví.

Zpravodajský portál EURACTIV informoval o novém evropském rekordu. Americky startup ZeroAvia pokořil v pondělí nový milník ve vývoji komerčního elektroletadla do roku 2040, které by bylo schopno uletět až 5500 km s 200 pasažéry.

Jde to i bez emisí

Společnost tvrdí, že žádné „fundamentální vědecké objevy“ nejsou potřeba k dosažení ambiciózního cíle v roce 2040. Společnost má v další fázi v plánu dát na trh elektroletadla v kapacitou 20 osob do tří let. Letadla s možností přepravy až stovky cestujících poté do konce současné dekády.

„Všichni chceme, aby se letecký průmysl vrátil po pandemii pevnýma nohama na cestu k bezemisní budoucnosti,“ sdělil k úspěchu zakladatel a předseda ZeroAvia pan Val Miftakhov. „Tento cíl není možný bez reálných, komerčních možností pro bezemisní lety, něco, co přineseme na trh již v roce 2023.“

Budoucnost je vodík

Testovací let, který se uskutečnil v pondělí, využil baterie k pohánění motoru. Nicméně ZeroAvia prohlásila, že vodík „má mnohem lepší poměr energie vůči hmotnosti, čímž je dobrou možností pro komerční sektor ve větším měřítku a v kratším časovém úseku“.

Nedávno letecká společnost Airbus opustila své plány na vývoj regionálního letadla poháněného hybridním elektrosystémem. Nicméně letecký gigant by plány mohl obnovit poté, co francouzská vláda ohlásila patnáctimiliardovou injekci celému sektoru včetně fondu speciálně zaměřeného na nízkoemisní a bezemisní letadla.

ZeroAvia má v plánu ještě toto léto testovat letadlo s vodíkovo-elektrickým pohonem, který by měl být i finančně výhodnějším za dobu fungování letadla díky nižším provozním nákladům.

V pondělí studie podpořená Evropskou unií konstatovala, že vodík má ohromný potenciál v letectví, ale značný výzkum a vývoj, investice a speciální regulační nařízení jsou potřeba, aby se potenciál využil.

Autor úvodní fotografie: ZeroAvia

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(2)
tktk
28. červen 2020, 06:33

No, asi takhle. S velkymy elektromodely (tesne pod hranici nutnosti vlastnit pilotak) jsem toho nalital dost. Toto neni jine, takze to shrnu: do letadla s lipol baterii bych nevlez ani kdyby mi platili. Par jsem jich spalil a neni to vubec hezke. Liion je lepsi ale vlastne temer totez, i uplne laik to muze videt na autech. Pokud to osadi LTO, tak bysme se o tom mohli bavit, ale to je vhodne pro auto, na letadlo je to dost tezke. No a nakonec v autech to taky neuvidime, protoze sice to nehori a nepotrebuje kobalt, ale "bohuzel" to vydrzi az 50000 cyklu pri 50% DOD (tedy 136 let pri dennim nabijeni) a to je neco, co automobilky nepotrebuji, tam je zadouci vydrz maximalne 10 let - co by ty chudaci sklari zrali ze :-( ..... mimochodem, zcela mimo tema - za auto dimenzovany na zivotnost 50 let bych si klidne ekvivalentne priplatil (odhadem aktualne by to vychazelo na 1.200.000 za +/- auto velikosti fabky), ale to by byl jekot od luzy ze bysme ohluchli (a to uz to tu za komara bylo, stodvacitka v LSu stala pri prepoctu na dnesni pozice zhruba tolik)....

Tom
29. červen 2020, 13:21

50000 cyklů je i na LTO dost. Li-ion je mnohem levnější , než LTO a lehčí, takže do auta dostanu mnohem větší kapacitu a tudíž ji nemusím vybíjet do prázdna. Čím hlubší vybíjení, tím větší opotřebení, platí to i u LTO. Pokud se li-ion pravidelně dobíjí na 60% a vybíjí na 40%, může za životnost uschovat klidně více energie, než LTO, která se vybíjí pod 20% a nabíjí přes 80%. Automobilky se snaží, aby baterie vydržely co nejdéle co jen můžou. Nabádají řidiče ke správnému nabíjení, starají se o teplotu baterií a mnoho dalšího.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se