Domů
Čistá mobilita
Studie: Počet dobíjecích míst v EU se do 2030 musí zvýšit 15krát, aby byly dosaženy klimatické cíle
Dobíjecí stanice Supercharger. Zdroj: Tesla

Studie: Počet dobíjecích míst v EU se do 2030 musí zvýšit 15krát, aby byly dosaženy klimatické cíle

Podle výzkumu skupiny Transport & Environment je nutné, aby se počet veřejných dobíjecích míst do roku 2030 zvýšil 15krát, pokud chce EU do roku 2050 dosáhnout klimatické neutrality. Neliší se tímto velice od předpokladů Evropské komise, která očekává, že v roce 2025 bude dobíjecích míst v EU 1 milion.

Skupina Transport & Environment propagující bezuhlíkovou mobilitu, která je „cenově dostupná a má minimální dopady na naše zdraví, klima a životní prostředí“ zveřejnila výzkum, podle kterého je nutné zásadně zvýšit počet dobíjecích míst pro elektromobility, aby EU do poloviny století dosáhla klimatické neutrality.

Od čísel Evropské Komise se příliš neliší

Konkrétně je podle Transport & Environment potřeba, aby do roku 2030 byly k dispozici přibližně 3 miliony dobíjecích míst. Tento počet dobíjecích míst je podle jejich výzkumu nutný pro udržitelný růst počtu elektromobilů, který je klíčový pro dosažení dlouhodobých klimatických cílů EU. Výzkum přitom předpokládá, že v roce 2030 bude na evropských komunikacích 44 milionů elektromobilů.

V současnosti je v EU dostupných 185 tisíc veřejných dobíjecích míst. Do roku 2030 by se tak dle Transport & Environment měl jejich počet zvýšit 15krát.

„Evropská komise hovoří o 1 milionu veřejných dobíjecích míst pro rok 2025, zatímco my počítáme s 3 miliony v roce 2030 a 1,2-1,3 miliony v roce 2025 v závislosti na scénáři.“
Lucien Matheui, analytik elektromobility v Transport & Environment a hlavní autor výzkumu

Shodu ovšem Komise a Transport & Environment nachází v odhadu počtu elektromobilů v roce 2025 – podle obou jich má být zhruba 13 milionů. Evropská komise ovšem do této kategorie zahrnuje i „nízkoemisní vozidla“ nebo automobily na vodíkové články.

Evropská komise ve svém návrhu Green Deal z prosince 2019 představila vizi zpřísňování emisních limitů CO2 s cílem zajistit od 2025 jasné směřování k bezuhlíkové mobilitě. Výrobci automobilů říkají, že toto by jim nedalo jinou možnost než se vydat cestou plné elektrifikace.

Změny si vyžádají i distribuční soustavy nebo systémy plateb

K vybudování potřebné dobíjecí infrastruktury pro elektromobility se bude podle Transport & Environment muset investovat zhruba 20 miliard euro (zhruba 505 miliard korun). Zároveň by podle provedeného výzkumu měl být kladen důraz na domácnosti a pracoviště, přičemž by ale neměla být opomíjeny méně obydlené oblasti, aby tak z rozvoje elektroenergetiky mohl profitovat každý.

Zvýšit počet dobíjecích míst ovšem není jedinou výzvou, které je nutné čelit. Budou muset proběhnout změny například na straně elektrických soustav, organizace trhů s elektřinou a systémů digitální platby, aby tak bylo dosaženo určitých kvalitativních požadavků.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(2)
Vladimír Šťastný
13. leden 2020, 11:04

Transport & Environment věští nejspíš z třikrát jetého lógru.

energetik II
13. leden 2020, 12:10

Ze 185 tisíc. na 3 miliony během 10 let , to je - "docela záhul" ! V průměru to znamená, že musíme každý rok postavit o 50 % více nabíječek než máme nyní dohromady. A 44 milionů elektromobilů za 10 let, ta také není zrovna málo. Myslím, že během těchto 10 let nastane jedna vážná překážka a to celosvětová ekonomická krize. Poslední krize byla 2009 , tedy už před 11 lety. Existují vážné symptomy blížící se nové krize :

1. Celosvětový obchod v roce 2019 poklesl.

2. Celosvětově r. 2019 klesl počet prodaných nových automobilů.

3. Světové burzy jsou na historických maximech.

4. Nezaměstnanost je na historických minimech.

5. Bohatství domácností v USA roste výrazně rychleji jak HDP, naposledy to bylo 2001 a 2008 ,kdy pak vypukly krize. 80 % domácností v USA vlastní akcie , které zatím - "domácnostem svědčí". Důležité je slovo : "Zatím ".

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se