Domů
Elektřina
Budoucnost je v elektrifikaci, růstovou roli ropy převezme elektřina, tvrdí IEA
Námraza zatěžující elektrické vedení.

Budoucnost je v elektrifikaci, růstovou roli ropy převezme elektřina, tvrdí IEA

IEA ve své každoroční predikci předpovídá elektřině v budoucnu významnou roli. Podle výsledků predikce by měla elektřina tvořit až 40 % na celkovém růstu poptávky po energii. Největší nárůst je možné očekávat v Číně a Indii, nicméně i v EU by měla poptávka významně vzrůst.

Mezinárodní agentura IEA, která patří k nejvýznamnějším v oboru, v rámci svého světového výhledu energetiky předpovídá elektřině obdobnou roli, jakou měla ropa v posledních 25 letech. Ropa se totiž podle agentury v posledních 25 letech taktéž podílela na růstu poptávky po energii ze 40 %.

Hlavní podíl nárůstu, tady přibližně třetinový podíl, připisuje IEA spotřebě průmyslových elektromotorů. Dalším významným faktorem nárůstu spotřeby jsou domácnosti, které budou díky rostoucí životní úrovni společnosti více využívat elektrická zařízení a klimatizace. Jen v oblasti klimatizace IEA předpovídá, že spotřeba domácností v Číně bude do roku 2040 stejná, jako dnes spotřebuje celé Japonsko.

Podle predikce je kromě nárůstu spotřeby elektřiny u domácností nutné zohlednit, že do roku 2040 bude ve světovém měřítku růst počet obyvatel, kteří mají přístup k elektřině, a to až o 45 milionů ročně.

Vývoj výroby elektřny ve světě do roku 2040
Vývoj spotřeby elektřiny ve světě do roku 2040, zdroj: IEA

Další rozvoj využití elektřiny se dá čekat podle IEA v oblasti teplárenství a přepravy. Zejména v přepravě dalšímu nárůstu nahrávají poslední opatření některých států (např. Francie a Velké Británie), které se do roku 2040 zakázat prodej nových osobních automobilů se spalovacím motorem.

I kvůli těmto opatřením IEA zvýšila svůj odhad o počtu elektromobilů na 280 milionů v roce 2040, přičemž aktuálně se jejich počet pohybuje na dvou milionech.

Jak je vidět z výše uvedeného grafu, největší nárůst spotřeby je možné očekávat v Čině a Indii. Nárůst spotřeby v Číně bude objemem stejně velký jako současná spotřeba celých Spojených států amerických. Indii vzroste spotřeba elektřiny přibližně o stejné množství, jako je nynější spotřeba Evropské unie.

I v Evropské unii se předpokládá nárůst spotřeby elektřiny, a to i přes úsporná opatření, která se snaží implementovat EU prostřednictvím legislativních cílů. Zatímco podle současných údajů je spotřeba elektřiny EU 2857 TWh, vzrůst by měla o dalších 321 TWh, což je více než pětinásobek čisté spotřeby ČR.

Očekávaný rozvoj elektroenergetiky je zároveň důvodem, proč investice do elektroenergetického sektoru byly v roce 2016 poprvé vyšší než investice v ropném a plynárenském sektoru. IEA upozorňuje na to, že bude při současné vzrůstající poptávce velice těžkým úkolem zajistit efektivní dekarbonizaci sektoru.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(8)
Josef
19. prosinec 2017, 21:48

Nevím kde IEA tvrdí že roli ropy převezme elektřina. V roce 2040 tj. Za nějakých 22 let bude jezdit mnohem více osobních a nákladních aut se spalovacími motory než dnes. 280 mil elektromobilů co to je když aut se vyrábí 100 mil ročně a výroba dále roste ? A co se přístupu k el. energii týče pak v současné době se světová el. sít každoročně přivítá cca 110 milionů nových uživatelů nevím kde autor vzal těch 45 milionů to by v praxi znamenalo že počet obyv. bez přístupu k el. energii vzroste. Do roku 2040 klesne počet lidí bez přípojky asi o 500 milionů lidí. I když se sníží každoroční přírůstek obyvatel stejně musí se ročně připojit okolo 100 mil lidí. Jinak souhlasím spotřeba el. energie poroste , nicméně ropa zůstane hlavním palivem světa, druhý bude zemní plyn.

Jan Veselý
19. prosinec 2017, 22:33

Předpovědím IEA se věřit nedá. Já osobně nechápu, že když se očekává, že kolem roku 2025 budou EV stejně drahé nebo levnější na pořízení než spalováky a když mají údržbu a palivo levnější než spalováky už teď, tak kdo vlastně bude chtít kupovat auto se spalovacím motorem? Pokud bude v roce 2040 jezdit jen 280 milionů EV, fakticky to znamená, že ta technologie nebude úspěšná, protože ani v příštích 23 letech neovládne trh. Leda, že by IEA počítala s autonomním řízením a mobility-as-a-service, kdy stejný objem přepravy zvládne 10x méně aut, ale o tom pochybuju. Hlavně, když počítají s růstem spotřeby ropy.

Petr
20. prosinec 2017, 08:08

V roce 2040 už budou robotické taxíky určitě dávno dostupné a plně rozšířené.

Spotřeba ropy nemá s počtem aut nic společného.

Srovnějte si spotřebu dvou automobilů v Česku, jeden taxík v Praze a druhé u důchodce na vesnici co s ním vyjede jednou měsíčně.

Dále se může v tropech začít ropa daleko víc používat na klimatizace, a v každém případě v zemědělství, kde ji elektřina snadno nenahradí.

Jan Veselý
20. prosinec 2017, 11:38

Jak se ropa používá na klimatizace? Jestli tím myslíte, že se z nafty v dieselagregátu vyrobí elektřina na pohon klimatizací, tak vás mohu uklidnit, tenhle způsob výroby elektřiny je již dnes v tropech na rychlém ústupu a není mu pomoci, je moc drahý, moc poruchový.

A v zemědělství? Kde tam je ropa nenahraditelná? To jako když jde vyrobit osobní EV, nákladní EV, EV autobusy, EV jako užitková vozidla, tak nejde nahradit naftový pohon v traktorech a kombajnech?

Pravda je taková, že ropa je strašně drahá. Používá se jen tam, kde to nejde jinak.

Vláďa
20. prosinec 2017, 14:55

Moc pěkná je elektrifikovaná budoucnost, ale kde bude v budoucnosti elektřina vyráběná? Uhlí je bez perspektivy, vítr jenom když fouká (sice více než sluníčko) ale trvalý zdroj se nedá považovat, sluníčko je bez akumulace nepoužitelné.

Vinkler
20. prosinec 2017, 06:22

Mě to připomíná: Elektrifikace a moc s.....= k..., 5.1. L. řekl. Vám ne? Možná moc pamatuji.

Petr
20. prosinec 2017, 07:58

Chyba v článku "...(např. Francie a USA)..." místo USA má být asi UK.

Martin Voříšek
21. prosinec 2017, 08:32

Petře, díky za opravu! Máte pochopitelně pravdu. MV.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se