Domů
Elektřina
Škoda JS veze do Temelína první nový kontejner na použité palivo typu ŠKODA
jaderný odpad

Škoda JS veze do Temelína první nový kontejner na použité palivo typu ŠKODA

Elektřina
Bez komentáře
12. prosinec 2018, 13:47
ČTK

Plzeňská Škoda JS expedovala dnes do Jaderné elektrárny Temelín první kontejner na použité jaderné palivo nového typu ŠKODA, který vyvinula. Je určen pro transport a suché skladování použitého paliva z reaktorů typu VVER 1000. Podle smlouvy s ČEZ z roku 2015 jich do roku 2035 dodá celkem 58. ČTK to řekl člen představenstva František Krček.

Kontejnery vyrábí firma od roku 1995 a dosud jich dodala přes 400, a to do jaderných elektráren a zařízení v ČR, Německu, USA, Švýcarsku, Litvě a Bulharsku, většinou podle licence německé firmy GNS.

„Dnes expedovaný kontejner ŠKODA 1000/19 je výsledkem vlastního vývoje, práce na něm zahájily desítky lidí v roce 2012. Loni získal typové schválení u Státního úřadu pro jadernou bezpečnost,“ uvedl Krček.

Škoda JS už Temelínu kontejnery dodávala, ale šlo o produkty podle licence GNS.

Na zahájené dodávky kontejnerů pro Temelín navážou od roku 2021 kontejnery pro Jadernou elektrárnu Dukovany. Škoda JS jich podle předloňské smlouvy s ČEZ vyrobí 35 kusů do roku 2031.

„Pokud bude prodloužena životnost elektrárny, bude se v dodávkách pokračovat až do roku 2048,“ uvedl Krček.

Palivové tyče - JE Temelín
Ilustrační foto

Podobně předpokládají, že by se mohla prodlužovat životnost Temelína.

„Letos expedujeme jeden kontejner. Na Temelíně se budou ještě provádět zkoušky, které už proběhly u nás a po nich do něj bude naplněné palivo,“ uvedl ředitel divize Jaderné zařízení Karel Hegner.

Výroba jednoho kontejneru trvá zhruba rok, cena se pohybuje v desítkách milionů korun. Firma má rozpracováno dalších sedm kontejnerů, příští rok dodá další kus a v následujících letech po šesti kusech. Kontejnery vyrábějí v Evropě ještě Francouzi a německá GNS.

Kontejner je z více než 100 dílů, jejichž dodavatelé jsou z celého světa.

„Pojme 19 palivových kazet. Potřeba elektrárny na rok provozu je čtyři až šest kontejnerů,“ uvedl Hegner.

jaderná elektrárna temelín v noci
Ilustrační foto

Těleso tvoří válec z kované oceli s vnějším průměrem 2,3 metru a výškou 5,6 metru. V prázdném stavu váží 105 tun a při zaplnění palivem 119 tun. Stěna tělesa je tlustá 410 milimetrů. Těsnost, tedy životnost, je zaručena minimálně na 60 let, lze ji prodlužovat. Splňuje například mezinárodní normy na odolnost proti pádu z výšky devíti metrů a proti žáru 800 stupňů po 30 minut. V aktivní zóně reaktoru je palivo čtyři roky. Po vynětí je deset let ve speciálním bazénu, kde se dochlazuje. Poté jde do kontejnerů v elektrárně.

Podnik vyváží 68 procent výrobků a služeb.

„Jsme ale připraveni se signifikantním způsobem podílet na projektech nových jaderných zdrojů u nás. V současné etapě vývoje energetiky nevidíme jinou alternativu, která by garantovala dostatek elektřiny v horizontu 20 až 30 let,“ uvedl.

Aliance české energetiky proto nedávno zaslala v tomto smyslu otevřený dopis premiérovi.

Škoda JS s 1100 zaměstnanci zvýšila loni meziročně zisk před zdaněním na více než dvojnásobek na 374 milionů Kč. Podnik utržil 4,7 miliardy korun, meziročně o pět procent více.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se