Domů
Akumulace energie
Tesla chce ze svého závodu v Berlíně udělat největší továrnu na baterie na světě
Gigafactory. Zdroj: Tesla
Zdroj: Tesla

Tesla chce ze svého závodu v Berlíně udělat největší továrnu na baterie na světě

Americká automobilka Tesla má velké plány se svým závodem, který roste nedaleko německého Berlína. Gigafactory Berlín by se měla stát největší výrobou baterií do elektromobilů s odhadovanou kapacitou až 250 GWh ročně. V Německu je plánováno celkem šest továren na baterie, které by měly zaměstnat deset tisíc lidí.

Generální ředitel americké automobilky Tesla Elon Musk v minulém týdnu na Twitteru prozradil své plány s továrnou nedaleko Berlína. Výstavba Gigafactory Berlín je zatím ve své první fázi a stále čeká na finální stavební povolení. Výroba elektromobilu Tesla Model Y by v ní však měla začít již příští rok v létě s tím, že celková roční produkce továrny by měla činit půl milionu vozidel.

„Proměníme Gigafactory Berlín v největší závod na výrobu baterií na světě,“ uvedl Elon Musk v tweetu, který sdílel i německý ministr energetiky Peter Altmaier.

Kromě elektromobilů společnost plánuje od konce roku 2024 i produkci bateriových článků do elektromobilů v počátečním objemu zhruba 100 GWh ročně. Elon Musk však věří, že se produkce vyšplhá na 200 až 250 GWh, což by z ní učinilo právě největší továrnu na baterie na světě.

V plánu je šest továren na baterie

Německo v současné době disponuje plány v pokročilém stadiu na celkem šest velkých továren na bateriové články. Poslední svůj plán potvrdila čínská společnost SVOLT, která by měla příští rok začít s výstavbou v Sársku. Továrna za dvě miliardy EUR by měla disponovat kapacitou 24 GWh/rok, což odpovídá bateriím do zhruba půl milionu elektromobilů.

Prvnímu společnému evropskému projektu na dvě továrny s kapacitou 48 GWh/rok v Německu a Francii, který je veden společností Saft společně s francouzskou skupinou PSA a německým Opelem, schválila Evropská komise podporu až 3 miliardy EUR od německé vlády.

Německá automobilová skupina VDA plány na výrobu baterií v Německu s vládní podporou vítá a předpokládá vytvoření 10 000 pracovních míst v oboru.

Milion elektromobilů v roce 2022?

Němečtí výrobci automobilů letos zdvojnásobili výrobu elektromobilů na více než půl milionu kusů. Prodeje elektromobilů v Německu se pak za prvních 10 měsíců letošního roku ztrojnásobily na 252 000. Země je tak na cestě k tomu, aby v roce 2022 pokořila milník jednoho milionu elektromobilů. Klimatické cíle do roku 2030 by jen v Německu vyžadovaly přibližně 7 až 10 milionů elektromobilů.

Zdroj úvodního obrázku: Tesla

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(85)
Kolemjdouci
1. prosinec 2020, 10:39

"...Evropská komise (schvalila) podporu až 48 miliard EUR od německé vlády".

Neni to omyl, to cislo???

Jiří Salavec
1. prosinec 2020, 12:14

Ano. Díky za upozornění, v textu bylo opraveno. Výše podpory je až 3 miliardy EUR pro továrny s kapacitou 48 GWh/rok.

Jaroslav Novák
1. prosinec 2020, 10:49

EE nelze kromě PVE skladovat a kdy a kde postaví záložní zdroje EE, když geomorfologicky vhodné území je v ČR = Krušné hory, to nás přiřadí jako 17 spolkovou zemi? Bylo by to asi lepší, neboť sami naše území nevyužijeme a pro zelené odpůrce vše odkládáme! Osud demokracie vzal v ČR ten nejhorší trend = úpadek vyspělého státu!

Josef
1. prosinec 2020, 12:30

EV jsou budoucnost, ale ne ty současné. Protože ze se příliš dlouho nabíjí a za mrazů mají po dálnici krátké dojezdy typicky hodinu jedete a půl hodiny dobíjíte a ještě k tomu je to drahé. Nové modely jsou stále lepší, ale pořád je to málo - Podle mě dojezd 600 km po dálnici při teplotě -5°C dobití baterie do 10 minut a cena za malé auto do 400 000 za velké do milionu to je reálné EV které plně nahrazuje auto se spalovacím motorem a takovému je ještě dlouhá cesta.

PetrV
1. prosinec 2020, 13:54

Rozumné ceny pro spotřebitele. Firmy budou všem dodávat své tužkové baterky a doufám, že je budou i likvidovat. Jinak to bude ekologická pohroma a ostuda celému zelenému podvodu.

Bohužel při -20 si elektromobil ani neškrtne, pokud u baterky nebude mít výměník pro ohřev/chlazení. Takže to pak bude šrot.

Jan Veselý
1. prosinec 2020, 14:02

Jak tlusté používáte tužky? Jejich články mají mít 8 cm na délku a 4.6 cm v průměru.

A s tou teplotou, ve své "genialitě" jste akorát vymyslel něco, co Tesly mají od úplného počátku. Tesle nijak zvláště nevadily ani teploty, kdy už je z nafty vosk.

sase
1. prosinec 2020, 14:29

Jasně, do teď na severu žádné auto/náklaďák na naftu nemohlo jezdit:)))))).

Ta jistota v podobě 60 litrů nafty/benzínu co v případě potřeby vystačí na cca 60 hodin volnoběhu při kterém jde topení nebo klima. Až budete jezdit i mimo město/civilizaci, tak pochopíte...

Jan Veselý
1. prosinec 2020, 18:34

ad sese) Na vyhřátí vnitřku Tesly nepotřebujete mít ani puštěný motor. AC to zvládne, klidně taky 60 hodin. A bez smradu.

sase
2. prosinec 2020, 09:21

Důkaz z praxe by nebyl? Tolik energie ten jejich aku nemá. Kapalná paliva jsou v tomhle nedostižná.

Tom
2. prosinec 2020, 15:20

Sase,

kolik z těch 60l nafty využiji při standartním vytápění auta? 10%? (1l/h=9,9kwh/h, na vytápění stojícího auta stačí 1kwh/h- tipuji).Využití baterie s tepelným čerpadlem: baterie- 30kwh, zisk 90kwh. Když řidič nebude přetápět, může na tom být s elektromobilem i lépe.

sase
2. prosinec 2020, 16:12

re TOM

Mně žral zaostalý benzíňák 0,6 litrů na hodinu se zapnutou klimou. Topení má u spalováků spíše nižší spotřebu.

Tom
3. prosinec 2020, 20:38

Sase,

reakce byla 60 litrů na 60 hodin. Moc se mi vašemu údaji se zapnutým kompresorem klimatizace nechce věřit. Kompresor má příkon někde od 3kW nahoru. Benzín má 8,9kwh/l. Za hodinu by si při 25% účinnosti motoru měla klima vzít 1,3 litrů benzínu. I kdyby kompresor běžel jednu třetinu času, stačilo by na něj tedy 0,5 litrů benzínu, ale nic by nezbylo na provoz motoru na volnoběh. Pokud by kompresor klimatizace běžel pouze 10 minut v té Vaší hodině, stále by měl spotřebu 0,25 litrů na hodinu. Potom by na provoz motoru na volnoběh připadalo 0,25l/h. Doufám, že si rozumíme, že klima není jen puštěný ventilátor v kabině. Jinak po zadání do vyhledávače, jaká je spotřeba na volnoběh mi to vyhazuje 1-2 litry paliva bez zapnuté klimatizace.

blaha.p
1. prosinec 2020, 16:00

tak to rychle zavolejte desetitisícům majitelům Tesel a dalších EV do Kanady, Norska, Finska, Švédska, že sice jezdí už několik let při v pohodě - 20 °C, ale v ČR jsou lidé, kteří vědí, že to není možné : ))))))).

Jiří
1. prosinec 2020, 15:48

No nedivil bych se, kdyby příští rok nová generace Fabie stála 400 tisíc v základu.

Milion by stála Tesla Model 3, kdybychom neměli vůči Americe 10% cla a drahý dovoz, tak se možná dočkáme v roce 2022 TM3 z Berlína za milion vč. DPH.

Co se týče dojezdů a nabíjení, tak se podívejte třeba na známá videa Bjorna, kde v Norsku testuje 1000 km cestu včetně dobíjení a s Teslou Model S to měl za 10 hodin, Teslou Model 3 10 hodin 10 minut, spalovákem za 9 hodin 25 minut, takže zdržení opravdu minimální.

Pepan
4. prosinec 2020, 11:15

Šílená demagogie :-D Hodinu jedete a hodinu a půl nabíjíte :-D Tak proč Tesla 3 Long Range ujede bez problémů v extrémních podmínkách 350km (jak to chcete ujet za hodinu?) a nabíjí se výkonem 250 kW (jak chcete 72 kWh baterky nabíjet 250 kW hodinu a půl?) :-D Trochu vám ta fyzika nesedí.... K tomu má model 2021 tepelné čerpadlo.

Pavel Krátký
4. prosinec 2020, 11:55

Kdyz uz pisete o nabijeni, bylo by spravne lepe popsat tu nabijeci krivku. Nekdo by si mohl myslet, ze prikonem 250 kW nabiji od 0 - 100 %. Ale jako clovek s BEV vim, jak jet a kdy nabijet, abych co nejdele vyuzival maximalni nabijeci proud, kdyz uz teda musim na rychlonabijecku. U meho auta je to 15 - 65 % baterie.

Pepan
4. prosinec 2020, 14:34

Také vlastním malobaterkové BEV 4 roky a mám najeto 100 tisíc km, takže vím, že v reálu pocitově je 20 minut čekání zcela jiných, než v představě (myšleno v dobrém). Jinak křivka je zde https://www.youtube.com/watch?v=dWkyXApmOpQ

A víte jak funguje navigace například u Tesly, nabíjení vždy rozloží do několika kratších časových úseků (15-30min) tak, aby se ta křivka maximálně využila. Rozhodně nikde nečekáte hodinu a půl po hodině jízdy, to je čistá demagogie.

Jan Veselý
1. prosinec 2020, 14:11

Nepřipadá vám trapné psát "EE nelze kromě PVE skladovat"? Jste přímo pod článkem, kde se píše o výstavbě továren vyrábějících zařízení na skladování elektřiny, kde každá z oněch továren má mít podstatně vyšší roční produkci "skladovacích kapacit" než všech české přečerpávačky dohromady.

PetrV
1. prosinec 2020, 15:48

Si to kup a vystav před barákem...

Jan Veselý
1. prosinec 2020, 17:47

Už se stalo. Mám baterie v mobilu, v počítači, v hodinách, v hodinkách, ve vrtačce i v autě. Vy ne?

PetrV
1. prosinec 2020, 20:40

Ne protože bez ee je to vše jen kus šrotu...

Jan Veselý
1. prosinec 2020, 21:27

Proto se do nich ta energie ukládá, ne?

Josef
1. prosinec 2020, 21:20

Jistě EV jezdí i při -20°C, jenže ty dojezdy jsou pak prostě příliš nízké na delší cesty. A to mluvíme o nových autech. Ty ovšem kupují firmy - 80% (v ČR) a jejich vozy musí fungovat stále oni nemohou prostě nejezdit protože je ráno -15°C oni musí jet k zákazníkovy na servis třeba 300km. To znamená nájezd 600 km pokud auto ujede 130 km tak to znamená 5x nabíjet. Další věc jsou peníze u starších EV třeba 8 letých hrozí koaps baterie. Pro toho kdo málo jezdí, ale rád si občas zajede na delší výlety je EV za trest, protože na palivu se neušetří skoro nic a dojezd takového 10 letého kousku bude o 25% nižší jež u nového vozu a i ten nebyl nic moc, takže každý výlet je spojený s hledáním nabíječek a stepování u nich, dále pak je pravděpodobné, že novému majiteli minimálně část baterie vypoví službu. Bezpečnost je také špatná, protože při nehodě můžete snadno uhořet.

Tom
2. prosinec 2020, 16:00

Uhořel u nás už vůbec někdo v EV?

Jinak v ČR jsou to ročně desítky lidí u spalováků.

A v drtivé části to autonehody nejsou!!

Viz- pozary.cz- kazdorocne v cr hori pres 2000 aut.

Pokud novému majiteli část baterie vypoví službu, může to snad reklamovat, spíše bych to ale požadoval za extrémně nepravděpodobné. Na palivu se neušetří skoro nic?? Bez problému to může být 10 000 ročně, jak dlouho vyděláváte 10 000 po zdanění?? Na dlouhé výlety si přeci můžu půjčit spalovací auto, problém vyřešen. Po 8 letech hrozí kolaps baterie- to není pb baterie bez BMS.A i ta olověná mě bez problému 8 let vydrží. Kolikrát do roka je u nás -20? Já to ani nepamatuju. I kdybych musel 5x nabíjet díky jednomu mrazu za 50let, to mi větší starosti dělají spalováky, kdyby bylo zítra -20, to by byly prázdné silnice, že ano.

Milan Vaněček
1. prosinec 2020, 11:51

Kostky jsou vrženy, to už nikdo nezvrátí, elektromobilita ve světě bude,

otázkou je pouze na jaké hodnotě bude saturace podílu elektromobilů. Odhaduji to tak na 50%, půlka elektromobily, půlka klasická auta. Ve velkoměstech bude ale klasika po roce 2050 zakázaná.

Rok 2022 bude významný, na konci bude mít Německo už 1 milion elektromobilů a celosvětově už bude v provozu 1 TW výkonu slunečních elektráren pro čistou elektřinu, a vítr ten ještě výrobu solárů předčí.

Jiří Trn
1. prosinec 2020, 12:06

Výsledkem bude "indizace" Evropy.

Budeme tu mít kastovní systém jako v Indii.

Chudší půlka obyvatel, užívající klasickou v podstatě levnou energií a klasické levné automobily, s přibívajícími povinnými poplatky a daněmi bude bita a nucena dotovat tu bohatší půlku obyvatel, kteří si mohou dovolit předražené elektromobily, na které dostanou dotaci prakticky od té chudší poloviny obyvatel.

A navíc budeme nuceni poslouchat oslavné častušky o skvělých zítřcích zelené energie.

Sovětský svaz nebyl špatný a vlastně ani ta Hitlerova třetí říše. Problém a zlo vždy byli jen ti fanatici, co s těmi svými fanatickými ideologiemi a s klackem v ruce nutí ostatní "věřit" a platit.

Jan Veselý
1. prosinec 2020, 13:57

To vše za předpokladu, že u masově vyráběného zboží (Li-ion články, EV) neexistují už před 80 lety popsané ekonomické zákonitosti, které platily doteď na všechno ostatní. Co na tom, že třeba tahle Tesla už představila investorům (to je v situaci, kdy lhát je v USA trestné) postup, jak dosáhnou toho, že jejich příští iterace batttery packů bude o více než polovinu levnější. Výrobní linky na tohle právě u Berlína staví.

Ano, na základě chybných předpokladů lze dokázat leccos a Hitler se Stalinem tomu akorát dávají korunu.

sase
1. prosinec 2020, 14:20

Tolik materiálů pro aku do aut a zároveň pro úložiště/stabilizační prvky rozvodné soustavy nemáme. Studie si odporují podle toho kdo je zrovna napíše, ale když vemu zdravý rozum a frmol v dnešních dolech, kdy je produkce akumulátorů pořád směšně malá, tak si neumím ani představit ten frmil při potřebných mnohem vyšších podílech.

Jan Veselý
1. prosinec 2020, 17:51

To, že si něco neumíte zrovna vy představit není měřítkem možnosti nebo nemožnosti něco udělat. Ale o lecčem svědčí to, že produkční kapacity letí nahoru a zároveň klesla cena základních komodit. O čem to svědčí?

BTW. Umíte si představit 100 milionů barelů ropy? to je denní světová spotřeba.

Bizon
1. prosinec 2020, 22:35

Já si to přepočítávám na krychlové hektary (100x100x100m), to se mi představuje dobře, denní spotřeba ropy je něco nad 10 krychlových hektarů.

Jan Veselý
1. prosinec 2020, 22:45

Vás, Bizone, mezi lidi bez fantazie a rozhledu nepočítám.

Bizon
2. prosinec 2020, 23:26

Díky :D

PetrV
1. prosinec 2020, 13:58
Josef
1. prosinec 2020, 21:39

JD: No jo jenže vy předpokládáte vývoj parametrů těch vozidel ono to tak nakonec dopadne jenže tu bude takové to přechodné období kdy ta auta nebudou plnohodnotná do kdy to bude bude to trvat do roku 2030 nebo 2040 50 ?. My jako společnost se nemůžeme upnout k neexistujícím technologiím, protože nevíme kdy a jestli přijdou. EU to udělala se žárovkami a zakázala je dříve než byla reálné plnohodnotná náhrada, ale ty LED už existovaly ta technologie byla jen byla drahá dnes technologie neexistuje a současné EV nejsou plnohodnotnou náhradou aut se spalovacím motorem a nebudou ani za 5 let , ale existují umělá paliva jako třeba nafta vyrobená ze vzduchu - na to máme technologii. Proč tedy hned likvidovat spalovací motor ? navíc v krizových situacích jsou EV nevýhodou.

JD
2. prosinec 2020, 00:46

* Ty body zlomu vycházejí z analýzy Bloombergu a s tím prvním se trefili.

* Economies of scale resp. úspory z rozsahu jsou obecný ekonomický princip, který platí už dávno (typicky např. od dob zavádění hromadné výroby v průběhu průmyslové revoluce). To, že podstatnou část ceny elektromobilu dnes tvoří cena baterie, je obecně známý fakt. A automobilky brzdí právě nedostatek baterií, v jejichž výrobě dnes vede Čína. A nejen z tohoto článku snad celkem jasně vyplývá, že se produkce baterií bude razantně zvedat.

* Co se týká dojezdu, ten je závislý na energetické hustotě baterií, která se už roky zvyšuje a bude zvyšovat nějaký čas nadále. Několik let staré modely měly dojezd 200 - 300 km, nejnovější modely mají dnes 400 - 600 km a další ohlášené pro příští roky už více jak 600. S Hyunday Kona se podařilo ujet v městském provozu více jak 1000 km na jedno nabití. V zimě klesá dojezd podle testů asi o 15 - 20 %.

* Rychlost nabíjení - začínají se stavět 350 kW rychlonabíječky, kde za 15 - 20 minut nabijete na dojezd zhruba 500 km. A Volkswagen testuje v Kalifornii 500 kW rychlonabíječky, u kterých je čas pod 10 minut.

* Pokud jde o to autonomní řízení, tak vývojem se zabývají desítky společností, nejen ty technologické, ale i ve spojení s automobilkami. Nicméně vítězů bude pouze pár, podobně jako tomu bylo u software pro mobilní telefony. Vývoj a testování pobíhá u Waymo, Tesly, Uber, Apple a dalších. Volkswagen testuje Level 4 v ulicích Hamburku, nicméně je to ještě mnoho práce a plno výzev pro regulátory.

* Spalovací motor nikdo nelikviduje, ale prostě se v dohledné době neprosadí ani technicky ani ekonomicky. To je prostě pokrok. Emisní normy mu to sice neulehčují, ale to není ten hlavní důvod, jak se nás snaží přesvědčovat naši politici. Např. v Číně a USA se odehrává to samé a jsou tam o trochu dál. Náš tzv. tradiční průmysl, který nám ta zlá EU chce zlikvidovat, by se měl spíše starat o to, jak se transformovat, aby byl v tomto století ekonomicky relevantní na cílových trzích. Svět na nás čekat nebude a zaspání v těchto zlomových obdobích končívá špatně. A pokud si někdo myslí, že tady za deset až patnáct let budeme vyrábět převodovky pro spalovací motory, nebo součásti pro těžební stroje, nebo vyvážet přebytky energie z uhlí a biopaliva, tak se hluboce mýlí.

Lubos Vozar
2. prosinec 2020, 09:48

Pre Bizon:

100 MMbbl= 15,899,000 m3

Jazero s plochou 1km2 a hlbkov 16 metrov

cize skoro 16 kubickych hektarov

Bizon
2. prosinec 2020, 23:18

Díky za ověření! Já si to přepočítaval už před časem, teď jsem byl línej, pamatoval jsem si 14 kubických hektarů ale nebyl jsem si jistý, proto jsem to udal jen řádově. Řád si pamatuju dobře (inženýr=).

JD
1. prosinec 2020, 18:46

Cenová parita elektromobilů a vozů se spalovacím motorem prochází dvěma body zlomu. Jeden nastal nyní v roce 2020, kdy už se pro mnoho scénářů elektromobil vyplatí. Počáteční pořizovací cena je sice vyšší, ale elektromobil má pak menší provozní náklady. Druhý bod zlomu se očekává někdy okolo roku 2025, kdy se vyrovnají i pořizovací ceny. Je to dáno především klesající cenou baterií a zvětšující se masovostí výroby (úspory z rozsahu). Jak už tady zaznělo, tak např. Volkswagen ukončuje vývoj spalovacího motoru v roce 2026. Protože potom už to prostě nedává ekonomický smysl. Během těch let se pochopitelně vytvoří i trh s ojetinami.

Pokud se na to podíváte z pohledu nákladů v hodnotovém řetězci, tak jednotková cena referenčního množství energie ve fosilním řetězci (těžba, zpracování, přeprava, uskladnění, distribuce) je už dnes zhruba desetkrát dražší než cena odpovídajícího množství energie získaného na místě z fotovoltaiky (např. domácí nabíjení). Spalovací motor tuhle energii mění v pohybovou energii s účinností asi 27% a elektromotor s účinností zhruba 80+%.

Tohle nemůže spalovací motor ustát.

Nové technologie jsou ze začátku drahé, ale časem zlevňují (podobně jako např. u mobilních telefonů nebo televizí).

Ale nejvíce do transformace mobility promluví platformy a autonomní řízení, které přinesou dostupnou a levnou možnost mobility pro široké vrstvy obyvatelstva.

Jiří
1. prosinec 2020, 15:39

Německo bude mít celkově 1 milion prodaných EV do konce příštího roku, možná už ve 3Q.

A co se týče Evropy, tam to na 50% podíl prodejů vychází přibližně na rok 2028.

Jan Veselý
1. prosinec 2020, 18:37

Wow, že by se s "neuskutečnitelným" plánem na milion EV švihli jen o 3/4 roku? :-)

Jiří
1. prosinec 2020, 20:00

K říjnu jich bylo 560 tisíc, jen za říjen skoro 50 tisíc a pokud budeme pesimisticky přepokládat, že listopad+prosinec to bude "jen" stejné, tak je to dalších 100 tisíc na celkem 660 tisíc do konce roku. Přidáme opět hodně pesimisticky v roce 2021 stejně jako letos, kdy to je i přes jarní covidovou stopku 350 tisíc a jsme nad milionem v prosinci 2021.

Osobně si ale myslím, že říjnová čísla ~50 tisíc měsíčně budou pokračovat i ve slabším prvním pololetí a ten milion bude už okolo července/srpna.

pr
3. prosinec 2020, 00:22

Inu to ale nepište před zdejšími komentátory "normálnosti". To že už 5 let člověk normálně používá elektromobil a ani netuší, že by měl být s něčím na něm nespokojen je naštěstí po těch letech rozmetáno tvrzením, že jezdím v žebřiňáku.

Milion elektromobilů jezdících bez akumulace energie, protože ta je možná jen v PVE ;-) No ještě že mi ji do toho elektromobilu namontovali. Musím zkontrolovat zda mám dostatečnou zásobu vody v horní nádrži.

Jan Veselý
4. prosinec 2020, 15:03

ad pr) ... a zkontrolovat ten záložní naftový agregát, který vozíte v kufru :-)

Kamil Kubů
1. prosinec 2020, 12:40

"Výstavba Gigafactory Berlín je zatím ve své první fázi a stále čeká na finální stavební povolení."

Not all factories are born equal!

blaha.p
1. prosinec 2020, 12:53

Tak Gigafactory Berlín je v dost pokročilé fázi výstavby viz video z 28.11.2020 níže. Dokonce už začalo výběrko na 7000 zaměstnanců. Očekávané spuštění výroby už 5-7/2021.

https://www.youtube.com/watch?v=QOds0jwOD8U

Kamil Kubů
1. prosinec 2020, 14:21

Ano, a stále čeká na vydání stavebního povolení!

blaha.p
1. prosinec 2020, 14:32

nepodstatné sdělení, je na 1000% jisté, že ho získá, v Berlin-Brandenburgu je obrovské nadšení z Tesly, která zde postaví nejmodernější továrnu na světě a zaměstná až 15.000 lidí + další tisíce u dodavatelů, na začátku roku začne Tesla instalovat linky, první zákazníci, kteří si objednali Model Y už dostali mail s informacemi o přibližném termínu dodání svého vozu z této továrny : )

Kamil Kubů
1. prosinec 2020, 17:20

Je hezké vědět, že někdo může stavět takovou obrovskou továrnu bez stavebního povolení je "nepodstatné sdělení".

PetrV
1. prosinec 2020, 20:41

Co tak postavit JE bez stavebního povolení? To by šlo...

Jan Veselý
1. prosinec 2020, 21:26

V ČR šel bez stavebního povolení udělat hlubinný důl na uhlí. Zkuste to.

Ivan Novák
1. prosinec 2020, 23:12

A jak ten důl dopadl?

Pokud jde o EV, uvidí se podle výše spotřební daně na elektřinu. Pokles odběru u benzínek si stát jistě vykompenzuje, dříve nebo později. Do té doby nemá smysl mluvit o paritě.

pr
3. prosinec 2020, 07:28

Nováku přesně tak, do té doby je třeba svým elektromobilem jezdit co to dá a nestarat se o nesmysly šířené militantními fosily jako jste vy. Vozidlo se úsporami "zaplatí" a fosilové ať si tu kvákaj mantry jaké se jim zlíbí.

Pavel K
3. prosinec 2020, 09:37

To Ivan Novak:

Cituji Wikipedii:

"Spotřební daň je nepřímá selektivní daň, kterou zavádí stát za účelem regulovat cenu určitých komodit na trhu. Účelem může být buď zvýšit příjmy státního rozpočtu, nebo snížit prodávané množství zboží, jehož spotřeba je považovaná za škodlivou pro jednotlivce a/nebo pro společnost."

Osdobne se u teto komodity klonim k druhe variante. Mimochodem, vite, co udela s nasi ekonomikou ta nevyvezena suma penez za ropu? Dle me teorie skonci veskere nevyvezene penize bud v usporach nebo statu / u samosprav. Klidne mi napiste, kde jinde, rad se poucim. A muj selsky rozum mi napovida, ze uspory hlavne hromade bohati lide, takze zdanenim elektriny by se zabrzdila ekonomika tim, z ebyste vzali penize vsem a nejvice by to pocitili ti chudi, kteri uspory vytvari minimalne a omezili by spotrebu jinde.

Takze ja budu volit stranu, ktera ma trosku mene zpatecnicke mysleni. Tedy neridi se heslem (ktere trefne pojmenoval Carlos) "takhle se to vzdycky delalo" nebo "takhle se to nikdy nedelalo".

Nastinim osobni reseni prip. zdaneni elektriny. To bych videl v izraelskem modelu ceny vody. Tj. by se stanovila nejaka nejen rocni kvota spotreby na osobu, byt / dum (s ohledem na druh vytapeni a ohrevu TUV). No a pak uz jen stanovila klasicka progrese. Toto bych aplikoval i na vodu, plyn, apod. Je mi jasne, ze jedni ve mne uvidi klasickeho komunistu, ja se pokusim predem zaradit do skatulky podporovatele efektivnosti.

Vlastne nechapu, proc tak strasite pred BEV. Vy je vyrabite nebo mate akcie v ropnem prumyslu? Nebo se Vam tak moc libi spotrebni dane, ze je chcete nasadit vsude? To opravdu neexistuji jina reseni, nez nastinujete?

blaha.p
1. prosinec 2020, 13:05

V počáteční fázi je výstavba Gigafactory 5 Texas viz video 30.11.2020

https://www.youtube.com/watch?v=TPnuafdwhUQ

Jan Veselý
1. prosinec 2020, 17:53

Tohle je Německo a ne Čechystán, staví to, na co už povolení dostali. Zároveň vyřizují další na další etapy výstavby. A?

Milan
1. prosinec 2020, 18:38

Blb co uráží svojí zemi. Jak typické pro podobné grínpissáky...

Jan Veselý
1. prosinec 2020, 21:24

To mám být pokrytec, který se tváří, že problémy neexistují? Děkuji nechci.

Bohužel žijeme v zemi, kde se skoro 10% staveb postaví na černo. To není v pořádku. Vadí mi cochcárna lidí, kteří si myslí, že pro ně pravidla neplatí. Vadí mi zbytečně pomalé a složité stavební řízení. To je jedna z věcí, která by se měla napravit, abych se za svou milovanou vlast nemusel stydět. Aby se z Česka stala normální země, jako se z Čechů stali v cizině normální vítaní hosté, kteří už nikde nenajdou cedulky "Češi, nekraďte tady!"

Jan Veselý
1. prosinec 2020, 21:34

Blb gripíssák se hlásí k názoru o vlastenectví už před 88 lety výborně prezentovaném Karlem Čapkem.

Kamil Kubů
2. prosinec 2020, 09:00

OK, souhlasím s Vámi, že pokud se omezili prozatím na terénní úpravy, které jsou vidět na fotce z odkazovaného článku, tak nejspíš žádný zákon neporušují. Je otázka, jestli je tomu dnes stále tak nebo již pokročili například k budování základů a podobných částí stavby. Protože jestli nepokračují dále a stále jenom urovnávají plochu vykáceného lesa, tak se mi zdá termín zahájení výroby za nějakých 6-10 měsíců opravdu dost ambiciózní.

A pokud tedy již zahájili práce na vlastní stavbě (základy, deska, ...) a nemají stavební povolení na celou stavbu, pak platí to co jsem uvedl na začátku. Ne všechny fabriky jsou si rovny.

energetik II
1. prosinec 2020, 13:18

Musk má podobný "tah na branku" jako Číňané a tak se jeho plány většinou plní. Vypadá to, že se letos v Německu podíl prodaných elektromobilů už vyšplhá někam k 10 % a do dalších dvou let už to může být 20 % ze všech prodaných aut. A to už je citelný podíl. Musk ,Německo a Čína zřejmě rozehrají v oblasti elektromobility tu "největší světovou ruletu".

blaha.p
1. prosinec 2020, 13:31

k 10/2020 byl podíl prodaných EV v Německu 11%, za samotný říjen to bylo 18%. Po zahájení výroby ID4 a Modelu Y + dalších modelů to klidně v příštím roce může být už 20% v některých měsících k 30%.

S přibývajícími modely rostou rychleji prodeje např. dobré prodeje nových modelů Mazda M30, Volva XC40, Polestar 2 atd.

sase
1. prosinec 2020, 13:57

A v některých dnech se můžou dostat i na 50%!

blaha.p
1. prosinec 2020, 14:18

i toho se samozřejmě dočkáte, neboť nejpozději v roce 2035 budou v Německu zakázány prodeje spalovacích aut, stejně jako v dalších státech, které už o tom rozhodly (Norsko 2025, Švédsko 2030, Kalifornie 2035, VB 2030, Kanada 2035 atd.)

sase
1. prosinec 2020, 14:34

I podle předpovědí o dost vzdělanějších lidí než jste vy, se mělo v roce 2000 začít běžně sériově vyrábět auto na vodík. O 20 let později víme, jak to je s předpověďmi.

blaha.p
1. prosinec 2020, 14:54

vůbec nejde o moje, nebo vaše vzdělání, napsal jsem Vám jen termíny zákazu spalovacích aut v několika zemí, které o tom už rozhodly. Musíte zavolat politikům těchto zemí a sdělit jim své pochybnosti o jejich rozhodnutích :)))

O
1. prosinec 2020, 15:09

Je tak těžké pochopit, že i politici se mohou mýlit?

blaha.p
1. prosinec 2020, 15:53

politici se mýlí neustále, ale nějak to rozhodli a lidé a automobilky se podle toho musí zařídit, neříkám, že je to dobře nebo ne, jen konstatuju fakt. Je přece jasné, že automobilkám nemůžete oznámit, že za dva roky zakážete prodej spalovacích aut, ale musíte jim to říci s dostatečnou časovou rezervou, aby se na to mohly připravit, vše má nějaký časový doběh. Proto např. VW už stanovilo datum poslední inovace spalovacího motoru na rok 2026, pak je přestane vyvíjet, protože po roce 2030 se omezí prostor, kde bude moci prodávat spalovací auta a už se nevyplatí, kvůli malým trhům jako je např. ČR, Bulharsku, Rumunsku další vývoj, když velké trhy, kde se prodá 80% aut, budou pro spalováky zakázané.

energetik II
1. prosinec 2020, 17:54

Jen malá odbočka do kosmonautiky. Před hodinou úspěšně přistál na Měsíci čínský vesmírný člun Change- 5. Nyní se připravuje k vrtání do měsíčního povrchu do hloubky 2 metry a nabrání 2 kg vzorků pro návrat na Zem. Takž : Blahopřání do Pekingu. Náskok Ruska smazán, nyní zbývá předstihnout ještě USA.

Ivan Novák
1. prosinec 2020, 23:16

Předpokládám, že chápete, že jde o manifestaci vojenských schopností.

Pavel
1. prosinec 2020, 17:58

Má někdo z vás představu, v jak dalekém časovém horizontu bude možné v ČR postavit velké komerční bateriové úložiště ( MWh+ )a obchodovat s elektřinou, za reálné tržní ceny? Uvažuji v budoucnu o pořízení právě Tesla Megapacku + Autobidder software. Cena pořízení není problém, spíš počítám legislativa + ČEZ

Jan Veselý
1. prosinec 2020, 18:43

Na úrovni jednotek MWh už v ČR několik pilotních projektů funguje. V legislativě byl největší problém, že to nejlukrativnější, tj. poskytování systémových služeb, bylo historicky rezervováno pro tepelné a vodní elektrárny s rotujícím generátorem a výkonem nad 10 MW. I ty zmíněné projekty byly vždy součástí tepelné elektrárny. Ale to se tuším letos nebo loni mělo měnit. Doporučil bych vznést dotaz na ERÚ.

energetik II
1. prosinec 2020, 18:05

Do Evropy právě dorazily první elektrické SUV BMW iX3. U nás se začnou prodávat v lednu, zatím se prodávají v Číně. Výkon = 210 KW, rychlost max. 180 km/h a dojezd max. 460 km. Je to první BMW , které k nám bude dovážené z Číny. Cena ovšem "slušná" = 1,7 mil.Kč . Že auto pochází z Číny nelze v podstatě na jeho designu ani výkonech poznat. BMW "jako každé jiné".

Ivan Novák
1. prosinec 2020, 23:20

EV je auto spíše do města, že. Jezdit po městě SUV je snobství typu "já na to mám, heč".

Jan Veselý
1. prosinec 2020, 23:31

460km dojezdu je z Ostravy do Plzně. Z dvěma pauzami na čůrání a svačinu zvládnete bez jakýchkoliv omezení cestu tam i zpět. Tohle auto už je na všechno, kromě vytrvalostních rekordů.

PetrB
2. prosinec 2020, 07:36

Přístup automobilek, které jako první EV nabízí modely SUV s hmotností 2 tuny a více je zcestný.

Neříkám, že ta auta se neprodají, snobů je vždy dost...

Aktuální technologie EV je ideální pro malé lehké auta, včetně 2 místných. Autíčka do města, kde stačí dojezd 150-200km.

Stačí se podívat, jak to bylo se Škodou CityGo.

Náhrada aut na dlouhé cesty přijde brzy, ale nemá cenu to uspěchávat.

Tesle fandím a tak za dva, tři roky bude zajímavé se probrat komentáři (zvláště těch skeptiků) a porovnat s realitou. K tomu ale není třeba čekat, stačí si vylistovat ty 3 roky staré už dnes :-).

A co se ukládání EE týká.

Je opomíjeno, že ty kapacity baterií v EV se budou brzy šikovat do "přečerpávacích" zdrojů energie.

To jistě nebude vyhovovat každému. Ale ruku na tachometr - kolik je asi průměrný nájezd všech aut?

Tady je obrovský potenciál k rozvoji, který Vám nenahradí ani několik barelů benzínu v garáži. Stačí dobře ekonomicky tu výhodu vybalancovat a nezabít přeregulovaností.

Michal
2. prosinec 2020, 08:48

Škodovka na každém prodaném Citigo prodělala několik set tisíc. Prodávala jen omezenou kvótu těchto aut, aby splnila cíle emisí CO2. Vyrábět malé elektromobily se ekonomicky moc nevyplatí, protože jen málo zákazníků dá cca 700 tisíc za malé autíčko do města. Levněji totiž vyjde jezdit po městě taxíkem a nemusíte se starat o auto. Dvoutunové elektrické SUV za 1,5 milionu už z hlediska ekonomiky vychází lépe, protože si ho koupí bohatí lidé, pro které auto není jen doopravní prostředek, ale i ukázka statusu, za kterou si rádi připlatí.

Není to zlomyslnost tradičních automobilek. Tesla také začínala na autech pro superbohaté (roadster a model S), pozdeji přišla s autem pro bohaté (model 3) a dodnes nemá žádné menší auto do města.

Ivan Novák
2. prosinec 2020, 16:30

Ano, kasty nebo třídy, jedno, jak to nazvete. Pod kdysi liberálními a rovnostářskými hesly paradoxně vzniká, včetně pomoci zelené barvy, opět vertikálně neprostupná administrativně přerozdělovací společnost. V extrémním přirovnání, jako když Himmler chlácholil svého lékaře, který se bál o manželku: "kdo je žid, určujeme my". Ze soutěže za rovných podmínek pro všechny zbývá jen slupka v názvech příslušných úřadů.

Michal
3. prosinec 2020, 08:32

Ano, dá se tak říct. Třeba zelené heslo "udržitelná mobilita" tak krásně zní. Ale málokoho napadne, že to v překladu znamená, že individuální doprava, jak ji známe dnes, bude dostupná jen pro vyvolené a bohaté. Na druhou stranu naše planeta dlouhodobě nedokáže uživit tak velkou a neustále rostoucí lidskou populaci. Zatím žijeme z toho, co se tady před námi hromadilo miliony let.

Pavel K
3. prosinec 2020, 09:15

To Michal

Nejsem ani bohaty a rozhodne ani ne vyvoleny a stejne si uz 1,5 roku uzivam te "zelene" mobility. Jen jsem nekoupil auto nove ale jete, stejne jako kazdy chudy clovek. A pokud se podivam, tak cena BEV klesa. Za stejne auto, bych dnes dal 2/3 ceny. Nebo jste mel pod pojmem "udrzitelna mobilita" na mysli jiny zpusob? Ja pod nim vidim pouze peskobus, max klasicke jizdni kolo, ale neverim, ze oboje by nebylo pro masy. Prip. jak jste to myslel?

Na mnozici se lidstvo plati dle meho nazoru jen jedine reseni - dostatecna zivotni uroven pro vsechny. Jiste jste zaznamenal, ze ve vyspelych zemich se populace propada nebo udrzuje jen kvuli imigraci.

Pavel K
2. prosinec 2020, 21:09

To Michal

Mate odkaz ci aspon proipocty tech prodelku nekolik set tisic na kazdem Citigo IV? Predem diky.

Jiří Trn
3. prosinec 2020, 07:10

Ach ta lenost.

Zadal jsem do google "Citigo IV ztráta"

A vyjelo mi plno odkazů, hned první je tento:

www . autoforum . cz/predstaveni/skoda-prodelava-na-kazdem-citigo-iv-pres-200-tisic-presto-ho-vesele-prodava/

Pavel K
3. prosinec 2020, 09:06

Omlouvam se, nedostatecne jsem se vyjadril.

Na Googlu je prave rozkopirovany zmineny clanek z Autofora, ktery nese naprosto zjevne znamky JPP (jedna pani povidala). Takze mi slo bud o oficialnejsi zdroj (z Koncernu) nebo prave nejaky ten propocet, ten by mi sedel prave u pana Milera, kdyz uz pouzil "Můj zdroj pracující pro Škodu mě informoval". Cozpak ten zdroj ho neinformoval ramcove o nakladech ale jen vystrelil cenu?

Sice ta ztrata zni logicky, kdyz vezmeme v uvahu, ze ukoncili vyrobu, ale take zni logicky, ze ty baterky radeji vyuziji v rodine ID, kde ocekavaji daleko vyssi marzi. Takze kdyz mam pouze kilo mouky, udelam z ni chleba s marzi 5 Kc nebo dort s marzi 50 Kc?

Pokud Vas prudim, tak vezte, ze se snazim se jen kriticky myslet a informace si overovat ale ne stylem JPP.

Takze znovu, zna nekdo aspon ramcove propocty nakladu? Dekuji.

PetrB
3. prosinec 2020, 12:47

Jestli ta malá auta Škoda jen kvůli nějakému CO2 limitu... tak se jí to asi ve výsledku vyplatilo. Zlí jazykové tvrdí, že na dotacích za bezemisní provoz stojí i celá Tesla.

Dotace tu prostě jsou a budou. Odpůrci EV se jimi ohání zleva zprava. To, že jsou tady zjevné nesmysly jako je BIO nafta... jim zjevně tolik nevadí. Zásadní v tomto bodě je, že pokřiveně jsou nastavené ceny energie. Z toho se pak odvine celý řetězec spotřeby a ničení přírodních zdrojů. Můj názor je, že ceny energií z fosilních paliv dané jejich cenou za vytěžení a dopravu... jsou nesmyslně nízké, neodráží jejich dopad na prostředí a deformují snahy o udržitelnost životního prostředí. Ale to už jsme u politiky.

Zkrátka pokud Škoda prodělávala tom malém autě tak bylo na místě zkusit hledat kompromis.

Jestli je zásadní položkou baterie a dojezd je 250km, viděl bych to tak, že je prostor nabídnout toto auto s poloviční baterií. Věřím, že i za stejnou cenu by se prodávalo a ekonomicky by to mohlo vyjít alespoň na nulu.

Ano, vím, co odpoví odpůrci EV, to je ohraná píseň.

Ale pro malé auto pro cestu do práce a zpět s ekologickým provozem a nízkými náklady na provoz, je to tak akorát. A poptávka na něj určitě je. Nabídka bohužel ne.

pr
4. prosinec 2020, 06:54

nabídka samozřejmě je www hybrid cz/mitsubishi-i-miev-jeden-z-prvnich-modernich-elektromobilu-slavi-10-let-prodava-se-dodnes

jenže v našich autosalonech jej neuvidíte. Což je dáno (mo)mentální úrovní majitelů autosalonů. A od toho se samozřejmě odvíjí názor zbytku společnosti. Neznám nikoho, kdo by odporoval svému opraváři vehiklu. A na servisu a opravách jsou autosalony živy. Přeci si kapři nevypustí rybník, že?

Josef
4. prosinec 2020, 11:25

Líbí se mi, jak někteří zdejší zpátečnící kvičí jak se jim pod rukama rozpadá jejich fosilní svět a vymýšlí stále bizardnější pseudoargumenty proč to nejde v době kdy na světě již jezdí miliony elektromobilů a technologie jde dopředu mílovými kroky. Elektromobilitu již nikdo nezastaví a ja se těším dne, kdy po mém městě budou jezdit elektromobily s bezkobaltovými bateriemi s vysokou energetickou hustotou a napájeny budou z lokální OZE s pomocí bateriových úložišť s životností > 15000 cyklů. Ten den se blíží.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se