Domů
Elektřina
Zunum Aero chce v horizontu 5 let začít vyrábět malá hybridní elektrická letadla
Zunum Aero hybridní elektrická letadla. Zdroj Zunum Aero

Zunum Aero chce v horizontu 5 let začít vyrábět malá hybridní elektrická letadla

Nový americký startup vyvíjí elektřinou poháněná letadla určená pro lety na krátkou vzdálenost. O potenciálu této společnosti hovoří i fakt, že do ní zainvestovala společnost Boeing. První letouny by měly být vyrobeny již na začátku příštího desetiletí.

Zatímco na silnicích se objevuje stále více elektřinou poháněných vozů, elektřinou poháněná letadla jsou prozatím v plenkách. Přísnější požadavky na hmotnost a velké množství regulačních požadavků významný rozvoj omezují. Elektřinou poháněné letouny vyvíjí například Airbus, který se svým E-fan letounem v roce 2015 přeletěl kanál La Manche. Na vrtulových elektromotorech pracuje i společnost Siemens.

Zunum Aero plánuje navrhnout a vyrábět nejprve hybridní a v delším časovém horizontu i čistě elektrická letadla. Plánuje jimi zaplnit významnou mezeru na trhu regionální letové dopravy, kde lidé pro dlouhé odbavovací časy a další zdržení raději volí pozemní způsoby přepravy. Letadla Zunum Aero by tak měla nejen snížit cenu a dobu přepravy, ale navíc nabídnout významné snížení produkce látek znečišťujících ovzduší.

Společnost míří zejména na americký trh a své letouny plánuje prodávat hlavním přepravním společnostem pro provoz především na trasách s vysoce frekventovanou dopravou. Úspora ceny letenek by měla plynout z nižších provozních nákladů, vlivem úspory velké části nákladů při doplňování paliva a z důvodu provozu menších letadel i díky nižšímu množství regulačních požadavků.

Zunum Aero hybridní elektrická letadla. Zdroj Zunum Aero

První letouny již ve 20. letech

Zunum Aero si klade za cíl vytvořit několik modelů hybridních-elektrických letounů. Pro začátek plánuje malé letouny s kapacitou 10 cestujících a doletem až 700 mil na jedno nabití. Podle slov generálního ředitele Ashishe Kumara by první letouny měly sjet z výrobních linek na začátku 20. let tohoto století. S rozvojem na poli elektrických baterií společnost plánuje ve 30. letech přijít s většími letouny, které budou moci pojmout až 50 cestujících a cestovat až 1000 mil na jedno nabití.

„Vstupujeme do zlaté éry, kde budeme mít vysokorychlostní spojení do každé obce za pomoci udržitelné hybridní-elektrické technologie. A to se stane velmi rychle,“ uvádí Kumar.

Zunum Aero začalo s pracemi na projektu již před třemi roky a až do 5. dubna udržovala vše v tajnosti. Za projektem stojí zajímavá jména. Generální ředitel Ashish Kumar je veteránem ze Sillicon Valley, který si prošel společnostmi Google, Microsoft, Dell nebo McKinsey. Spoluzakladateli jsou Matt Knapp, technik, který se zabýval vývojem tryskových letadel a raket, a Kiruba Haran, který vede agenturou NASA financovaný program na vývoj elektřinou poháněných letadel.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se